Skrevet av Emne: Fôr fra matbutikk  (Lest 1674 ganger)

Utlogget Lilah

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
  • Kjønn: Kvinne
  • Fra Vestfold og er 24 år
    • Vis profil
    • Lilah
Fôr fra matbutikk
« på: 13 Desember 2006, 08:55:36 »
Jeg har noen venner som gir kattene sine fôr fra matbutikken, Kit e kat og Friskies og sånn. Før jeg visste bedre trodde jeg også at den maten var bra, men så jo stor forskjell på kattene når jeg gikk over til fôr fra dyrebutikk. Nå bruker jeg Olivers og er veldig fornøyd med det.
Men noen av de jeg kjenner har den innstillinga av at dyrt fôr er sånn man gir for å skjemme dem bort. Men det er jo virkelig ikke så dyrt? Oliver koster 37 kr kiloen hvis du kjøper 15 kilo (uten frakt da men). Hva koster egentlig butikkfôr?
Det har hendt at jeg har tydd til butikkfôr hvis jeg har vært helt tom og sånn. Da kjøper jeg Purina. Noen som veit noe om denne?
Man får jo også kjøpt masse billig våtfôr i vanlig matbutikk. F.eks First Price hermetikkbokser med våtfôr. Er det noe man burde gi katten sin egentlig? Hender jeg gir mine Friskies våtfor, men som regel får de Iams, den med biter i saus.
Mipsi ble oppfostra på billig våtfôr (i 4-5 uker). Hun ble en annen så snart hun fikk ordentlig mat hos meg. Pelsen ble bedre og hun lukta til og med bedre.
Men jeg er veldig stille og forsiktig av meg.. Har dere noen tips til hvordan jeg kan, på en pen måte, fortelle at de burde bruke ordentlig fôr?

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 94
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
SV: Fôr fra matbutikk
« Svar #1 på: 13 Desember 2006, 10:30:52 »
Jeg merka også veldig stor forskjell på katten da jeg bytta fôr.
Pelsen ble mye blankere og mykere!
Det koster nok litt mer, men det er definitivt verdt det.

Jeg har ikke noen gode tips til hvordan du kan overbevise venninnene dine.
Du kan prøve å fortelle henne om de positive sidene, men ellers er jeg litt redd dette er noe hun må finne ut av selv...

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #2 på: 13 Desember 2006, 11:21:44 »
Skal i butikken etterpå, skal sjekke prisen da!  :icon_smile:
Men mener det er noenogtredve kroner kiloen.

Det er forresten ingen tvil om at kvalitetsfôr er det eneste riktige for kattene.
Jeg har snakket med mange som sier at deres katter går utmerket på butikkfôr, og at
de faktisk ble styggere i pelsen da de prøvde kvalitetsfôr. Dette tror jeg egentlig hva jeg vil om..
det kan hende det ble slik fordi det blir en overgang, stoffer i katten som går ut når den ikke får påfyll
hele tiden? Vet ikke jeg...
Bast må i alle fall være et prakteksemplar på riktig fôr, syns ingen katter har penere pels enn henne
jeg  :whistling: Dessuten så er hun så rund og god  :love:
« Siste redigering: 13 Desember 2006, 11:24:21 av Imp »

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #3 på: 13 Desember 2006, 11:31:28 »
Hills koster ïkke mer enn 47-48 kroner kg om du kjøper 10 kg sekk, de har også 15 kgs sekker med kyllingsmak  :icon_smile: Slik mat trenger de ikke spise så mye av i forholdt til f. eks friskies der en 1 kgs boks går unna på noen få dager  :whistling:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 94
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #4 på: 13 Desember 2006, 11:34:15 »
Wiskas Junior som jeg kjøpte før koster 16 kroner for 400 gram.

Utlogget Kattekvinnen

• Koseklumpen
  • Takket: 4
    • Vis profil
« Svar #5 på: 13 Desember 2006, 20:16:35 »
Mine fikk også matbutikk for en periode, men det er jo like greit med ordentlig kvalitetsfor fant jeg ut! Koster ærlig talt ikke mye mer, og kattene har det mye bedre (føler jeg da.hehe)
Henner mine får Friskis våtfor, men våtfor får de så sjelden uansett at jeg ser ikke på det som no "farlig". Men firstprice våt for, eller firstprice for i det hele tatt skal ikke inn i mitt hus. Får være måte på. hehe...

:) Kattene fortjener det beste. Snakker ikke om å skjemme bort, men å gi dem det som er best for dem. I vokseperioden som små, i voksen alder, som gammle osv osv :)

tvb_86

• Gjest
« Svar #6 på: 13 Desember 2006, 21:20:27 »
Jeg har noen venner som gir kattene sine fôr fra matbutikken, Kit e kat og Friskies og sånn. Før jeg visste bedre trodde jeg også at den maten var bra, men så jo stor forskjell på kattene når jeg gikk over til fôr fra dyrebutikk. Nå bruker jeg Olivers og er veldig fornøyd med det.
Men noen av de jeg kjenner har den innstillinga av at dyrt fôr er sånn man gir for å skjemme dem bort. Men det er jo virkelig ikke så dyrt? Oliver koster 37 kr kiloen hvis du kjøper 15 kilo (uten frakt da men). Hva koster egentlig butikkfôr?
Det har hendt at jeg har tydd til butikkfôr hvis jeg har vært helt tom og sånn. Da kjøper jeg Purina. Noen som veit noe om denne?
Man får jo også kjøpt masse billig våtfôr i vanlig matbutikk. F.eks First Price hermetikkbokser med våtfôr. Er det noe man burde gi katten sin egentlig? Hender jeg gir mine Friskies våtfor, men som regel får de Iams, den med biter i saus.
Mipsi ble oppfostra på billig våtfôr (i 4-5 uker). Hun ble en annen så snart hun fikk ordentlig mat hos meg. Pelsen ble bedre og hun lukta til og med bedre.
Men jeg er veldig stille og forsiktig av meg.. Har dere noen tips til hvordan jeg kan, på en pen måte, fortelle at de burde bruke ordentlig fôr?

kanskje.. se på denne testen jeg har tatt selv. se næringsinnholdet i den. og det viktigste stoffet til katter taurin. dette er en våtfor test, men se ut forskjellene.

Merke:      Råprotein Vitamin A   Vitamin D3  Vitamin E     Taurin      Kobber      Råfett   Råaske   Fiber
Junior Friskies 9,50%   1,180 IE/kg  145 IE/kg     10 mg/kg 470 mg/kg 1,15 mg/kg   4,50%   2%   
Hill`s kitten      14,10%   375 IE/kg        23 mg   1000 mg   1,25 mg        8%   2,20%   0,20%
Iams Kitten/junior 16%   2,350 IE/kg 100IE/kg      23mg      10 mg     10,40%   2,60%   

« Siste redigering: 13 Desember 2006, 21:23:36 av tvb_86 »

Linda

• Gjest
« Svar #7 på: 13 Desember 2006, 21:22:18 »
Butikkfor er helt feil sammensatt næringsmessig, som gjør at katten må spise mye mer av dette for å få i seg nok næring enn av et godt kvalitetsfor. Dette gjør jo også at butikkfor produserer unødvendig mye avføring, og ikke minst blir det veldig dyrt i lengden. Å fore med butikkfor vil på sikt være ca. 3 ganger så dyrt som å kjøpe inn en stor sekk kvalitetsfor. En annen ting er at katten får i seg alt for mye av f.eks. magnesium for å få dekket fett- og proteinbehovet (som det er skremmende lite av i butikkfor), og et så stort inntak av salter som katten får da kan føre til urinveisproblemer. Spesielt kastrater er veldig utsatt for urinstein, og forer man med butikkfor kan det resultere i dyre veterinærbesøk og ikke minst unødvendige smerter for katten.

Huskatten min ble oppfostret på Whiskas før hun kom til meg, og har som følge av dette et ødelagt mage- og tarmsystem. Hun er superfølsom for all slags mat, og det skal ikke mye til før hun får både diaré og oppkast. Våtfor fra dagligvarebutikk er det ingen av kattene mine som tåler, da blir de dårlige i magen alle sammen.

Nova

• Gjest
« Svar #8 på: 14 Desember 2006, 00:16:41 »

Henner mine får Friskis våtfor, men våtfor får de så sjelden uansett at jeg ser ikke på det som no "farlig". Men firstprice våt for, eller firstprice for i det hele tatt skal ikke inn i mitt hus. Får være måte på. hehe...

Helt ærlig tror jeg faktisk at Firstprice kan være bedre enn Friskies :hihi[1]:

Men jeg vet at Whiskas og Kitekat våtfór er det beste man kan kjøpe i vanlig butikk. Det scorte best i kattemattesten iallefall. Friskies strøk, faktisk :icon_eek:

Heidi K

• Gjest
« Svar #9 på: 14 Desember 2006, 00:19:38 »
Skal jeg ha litt våtfôr til mine puser (de får som kos av og til) så kjøper jeg gjerne i butikken, da det er sausen de liker best  :hihi[1]:  Kjøper enten Whiskas eller sånn Gourmet Perle eller Gourmet i den boksen som er ganske ny med kyllingfilet osv .
Siden det er bare som kos, og ikke så ofte ser jeg ikke problemet.

Kjøper Hill's av og til i våtfôr, men mine er ikke så glad i mousse.

Kvalitetstørrfôr selvfølgelig  :icon_smile:

Utlogget Lilah

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
    • Lilah
« Svar #10 på: 14 Desember 2006, 10:09:34 »
Takk for opplysende svar ;D
Mine liker heller ikke sånn patèaktig våtfôr, så det blir biter i saus.

Nå har jeg mye informasjon å komme med til de som gir kattene sine butikkfôr.

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 65
  • Kassandra og jeg på SWS 2006
    • Vis profil
    • http://www.avjamas.com
« Svar #11 på: 14 Desember 2006, 17:29:05 »
Alle her har kommet med gode argumenter, og hvis dine venner tenker pris, kan du absolutt anbefale dem å kjøpe riktig kvalititetsfôr.
Dette gjelder i hovedsak tørrfôr, og kan oppsumeres:

*  Det er mye drøyere enn butikkfôr, og det blir mindre avføring, som ikke lukter like ille.
    Og, altså billigere i lengden.
*  Katten blir sunnere, og pelsen finere.

Det finnes sikkert flere gode grunner også  :biggrin:
Lykke til med overtalelsen!

Purr fra Unni

www.avjamas.com

Utlogget Mira

• Forumslave katt
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #12 på: 14 Desember 2006, 21:16:29 »
Dyrlegen min selger Hill's veldig billig.
10 kg for 400 kroner. (mye billigere enn i dyrebutikken) Altså, en pakke med Whiskas, eller Friskies, koster vel rundt 35 kr, for en kilo.

Fordelene med Hill's er mange. Minus har fått skryt for den herlige pelsen sin, han har flotte tenner, og en generell god allmenntilstand.
Hill's holde lenge, kattene spiser mindre av det. Jeg bruker det for kastrerte katter, det minsker sjansene betraktelig for krystaller i urinrør.

Sånn våtfôr fra butikk, får Minus diarè av :icon_frown:

Andre kvalitetsfôr er sikkert også bra, men mine katter vil bare ha Hill's. Jeg bor ca 1 minutt fra dyreklinikken også, så kjøper like godt der... Støtter opp vetten min, som så gjerne ønsker seg statsstøtte til jul :fnis[1]:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #13 på: 15 Desember 2006, 00:20:35 »
Det var billig da, Mirum! :icon_eek: Jeg må kjøpe til disse dyra mine i morgen, det blir Hills. Mye finere pels, røyter mindre, mindre avføring som også lukter mindre, og så er det drøyt, smaker godt (virker det som :humre:) og når man kjøper et for som har en funksjon, slik som jeg som vil ha hairball systemet i foret, så slipper man å bekymre seg for forstoppelse av hår osv..

Nova

• Gjest
« Svar #14 på: 15 Desember 2006, 00:27:45 »
Jeg kan ikke få skrytt nok av Nutro Choice! Kattene her elsker det, må kjøpe ny sekk i Sverige i morgen, for det er tomt allerede :icon_eek: Store, fine biter som gjør at de må knase godt, de har myk pels, lite avføring og ikke minst så legger de på seg godt av det. Se bare på Santo som var så liten da han kom, han har jo blitt diiiger!! Minstemann er jo bare 15 uker, men har helt utrolig god appetitt. Jeg gav jo begge Iams tørrfór, men først etter de fikk Nutro Choice, så måtte jeg fylle på matskålene hver dag. Det er rett og slett tomt :fnis[1]:

Utlogget Lilah

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
    • Lilah
« Svar #15 på: 15 Desember 2006, 15:23:58 »
Tusen takk for flere gode tips  :biggrin:

Hvilken vet bruker du Mirum? Bor ikke du sånn ca i nærheten av meg?

Faustino

• Gjest
« Svar #16 på: 15 Desember 2006, 15:38:33 »
http://www.kattehandel.dk/fodring.htm

Her står der masse nytting  :icon_smile:

Utlogget Lilah

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
    • Lilah
« Svar #17 på: 19 Desember 2006, 16:35:41 »
Takk :)

Utlogget Mira

• Forumslave katt
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #18 på: 23 Desember 2006, 16:32:18 »
Tusen takk for flere gode tips  :biggrin:

Hvilken vet bruker du Mirum? Bor ikke du sånn ca i nærheten av meg?

Vestmar dyreklinikk i Kragerø...
Er vel kanskje litt langt?  :fnis[1]:

Utlogget Lilah

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
    • Lilah
« Svar #19 på: 28 Desember 2006, 09:41:44 »
Hoho, det var i kragerø du bodde ja, hihi. LITT langt ja.