Skrevet av Emne: Uhell på gulvet...  (Lest 6489 ganger)

Utlogget mayla

• Spretten katt
  • Takket: 1
    • Vis profil
Uhell på gulvet...
« på: 12 Oktober 2006, 14:24:36 »
For noen dager siden skreiv jeg om at Hilde spyr en del overalt, men nå har det dukket opp et større problem. Ho har begynt å tisse på gulvet, på vesker, sko, poser osv... Dette er noe ho har gjort bare nå de siste dagene, ho har alltid gått i kassa før.

Hvorfor gjør ho det, og hva kan vi gjøre med det?

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 206
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Uhell på gulvet...
« Svar #1 på: 12 Oktober 2006, 14:30:07 »
Har det skjedd noen forandringer hjemme hos deg  :hmmmm:
De kan nemlig protestere på den måten hvis noe ikke er som det skal  :icon_frown:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #2 på: 12 Oktober 2006, 14:35:11 »
Meeko sluttet aldri å tisse på plastposer, måtte rettogslett lavære å ha sånne ting på gulvet..
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Linda

• Gjest
« Svar #3 på: 12 Oktober 2006, 14:37:10 »
Urenslighet kan det være mange, mange grunner til, både fysisk og psykisk. Hvor gammel er hun? Kan det være løpetid? (Enkelte hunnkatter urinmarkerer når de har løpetid). Har hun vært hos veterinæren og fått sjekket at det ikke er noe galt med urinveiene, UVI f.eks.? Er tissekassen ren? (En del katten finner alternative steder å gjøre fra seg dersom de er misfornøyd men renholdet i kassen, huskatten min f.eks. går gjerne i blomsterpotter dersom kassen ikke er ren nok  ::)) Har det vært store forandringer i omgivelsene hennes i det siste? Katter liker å ha det stabilt rundt seg og kan "protestmarkere" for å si ifra når det er noe de ikke liker. Når ble hun tatt fra moren sin? Katter som er tatt for tidlig (før 12 uker) kan etterhvert bli urenslige, selv om de tidligere ikke har vært det.

En ting som er veldig viktig er å rengjøre det stedet hun tisser veldig, veldig godt. Katter har jo veldig sterk luktesans og dersom det lukter antydning til urin vil katter ofte instinktivt tisse der igjen, og det kan utvikle seg til å bli en uvane som de fortsetter med resten av livet. Det er også viktig at du ikke vasker med f.eks. Salmiakk eller andre produkter som kan minne om urinlukt.

Nova

• Gjest
« Svar #4 på: 12 Oktober 2006, 14:37:37 »
Hvis katten din både kaster opp overalt og har begynt å tisse inne, tror jeg en tur til dyrlegen kan være lurt. Kanskje noe plager henne :hmmmm: Kanskje hun kan ha fått UVI eller noe...

Utlogget mayla

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #5 på: 12 Oktober 2006, 14:42:51 »
Ingenting er forandra her.

Og ang poser... vel, vi har rydda bort de nå, men sko og sånn er det jo litt værre med da. og mange ganger tisser ho bare rett på gulvet...

Barndommen hennes vet vi veldig lite om, vi fikk henne fra DB. Ho er mellom et halvt og ett år. Ho er sterilisert.

De siste dagene har ho ikke kasta opp, og ho virker frisk ellers.

Virker så langt som at det bare er uvaner, vi får prøve å vaske overalt grundig...

Nova

• Gjest
« Svar #6 på: 12 Oktober 2006, 14:56:22 »
Får hun regelmessig ormkur? Det kan være grunnen til oppkast. Tror du hun kan ha blitt utsatt for en form for stress? Det kan være så mange grunner til at hun tisser...

Utlogget mayla

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #7 på: 12 Oktober 2006, 18:24:02 »
Leste nå en annen tråd om RC, at foret har blitt dårligere, og at kattene ikke går opp i vekt av det. Vi gir våre katter RC, kan det være problemet? Vi har tenkt på å bytte for en stund, så nå har vi bestil fra Olivers.

For hvis Hilde blir dårlig av foret, så kan jo det føre til både oppkast og stress, som igjen vil kunne føre til tissing på gulvet?

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #8 på: 12 Oktober 2006, 18:28:01 »
Dette med RC er fremdeles bare et rykte.. eg ville fremdeles sjekket ut urinveisinfeksjon..
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein

Linda

• Gjest
« Svar #9 på: 12 Oktober 2006, 18:36:09 »
Ja jeg ville også tatt et tur til veterinæren for å få tatt urinprøve og sjekket mulig UVI, og jeg ville også bedt om en blodprøve for å sjekke nyrene.

Utlogget mayla

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #10 på: 12 Oktober 2006, 18:52:03 »
Men burde det ikke være noen andre syptomer hvis ho er syk?

alt virker nemlig helt bra bortsett fra dette med tissingen, og det er vel vanligvis psykisk?

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #11 på: 12 Oktober 2006, 18:56:59 »
tja.. du kan jo prøve Feliway, det skal roe ned katten, og få den til å føles seg tryggere, og dermed gjøre så den slutter å protesttisse andre steder en i doen?

Linda

• Gjest
« Svar #12 på: 12 Oktober 2006, 19:03:04 »
Ved UVi er det ofte ikke andre symptomer, ikke til å begynne med i hvert fall. Men går de lenge med det kan de bli veldig syke, og i verste fall kan ubehandlet UVi være dødelig. Det er ikke noe som går over av seg selv.
« Siste redigering: 12 Oktober 2006, 19:06:01 av Linda »

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #13 på: 12 Oktober 2006, 19:30:41 »
er det blod i urinen? Slik fant vi det ut har utekatt vi da som plutselig startet å tisse inne å da var urinen oransjefarget. Gudene vet hvor lenge han har hatt det før han begynte å tisse inne stakkars  :(
Siden hun både har spydd og tisser inne ville jeg ikke nølt med å tatt turen.

Utlogget mayla

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #14 på: 12 Oktober 2006, 19:43:52 »
vet ikke om dere har lest tråden om at ho kasta opp, men der var ihvertfall konklusjonen at ho antageligvis spiser for fort og stresser litt.

det er ingen misfarging i urinen, og det har jo bare vært noen få ganger nå de siste dagene som ho har tisset utenfor kassa.

Og hvis problemet er stress, vil ikke da å ta henne med til dyrlegen bare føre til mer stress?

Linda

• Gjest
« Svar #15 på: 12 Oktober 2006, 19:48:29 »
det er ingen misfarging i urinen, og det har jo bare vært noen få ganger nå de siste dagene som ho har tisset utenfor kassa.

Dersom det er urinveisinfeksjon tar det en stund før de blir så syke at urinen blir misfarget. For meg høres det helt klart ut som hun er syk, ettersom hun i tillegg kaster opp. Jeg ville definitivt tatt en tur til dyrelegen med henne, veldig ofte er urenslighet kattens måte å si ifra at noe er galt, enten fysisk eller psykisk.

Utlogget mayla

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #16 på: 12 Oktober 2006, 19:53:19 »
Ho har ikke kasta opp siden natt til søndag, så jeg regner det ikke som noe stort problem. og ho kasta ikke opp oftere enn toppen et par ganger i uka før det heller. Og oppkastet var bare mat, rett etter ho hadde spist.

Vi fikk henne jo også for bare 5 uker siden, så det kan jo bare være tilpasnings-problemer...

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #17 på: 12 Oktober 2006, 21:09:42 »

Og hvis problemet er stress, vil ikke da å ta henne med til dyrlegen bare føre til mer stress?
Stress kan være en utløsende faktor for UVI. Du trenger ikke ta med katten til veterinæren for å få henne sjekket for UVI.

Dra til veterinæren, spør etter noe som heter Katkor, det er en type sand som du tømmer i sandkassen inne. Det føler med pimpett og uringlass. Så leverer du prøven hos veterinæren.

Ser RaraAvis foreslår Feliway, absolutt å anbefale: http://www.feliway.se/feliway_sw.nsf/Page?OpenForm

Så noen tanker:
Har du skiftet sand? Grovere/finere
Er kattedoet flyttet på
Går kattene overens som du har, eller har de vært mer uenige i det siste
Står doet nært stedet de spiser
« Siste redigering: 13 Oktober 2006, 22:07:06 av Ulla »

Utlogget mayla

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #18 på: 12 Oktober 2006, 21:48:08 »
Kattedoen står mange meter fra maten, i forskjellige rom. Ingen ting er endret med kattekassene.
Ho kommer godt overens med den andre katten vår, de har vært gode venner nesten helt fra første dag. De lekesloss, men det har de gjort hele tiden, og de er ikke uvenner, for de vasker hverandre og tilbringer mye tid sammen.

Jeg kan ikke se noe som er annerledes nå enn før.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #19 på: 12 Oktober 2006, 21:49:53 »
Vel, prøv denne http://www.vetshop.no/p-k.5.htm og se om det bedrer seg!