Skrevet av Emne: Skal vi gi opp?  (Lest 2183 ganger)

Utlogget jojo

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • http://www.familieskatter.no
Skal vi gi opp?
« på: 05 Oktober 2006, 11:59:41 »
Muffe, vår kjære kastrerte hannkatt, vil ikke bo hos oss mere!

Muffe har alltid vandret i varmt vær, og vært borte i flere dager av gangen, men alltid kommet tilbake, glad og fornøyd, litt sulten og veldig kosete... Men siden mai i år, har han vært borte lengre  og lengre perioder av gangen - inntil han rett og slett ikke kom tilbake i det hele tatt. Etter noen plakatrunder og oppslag og henvendelser til dyrebeskyttelsen fant vi ut at han hadde slått seg ned i carporten til en familie som bor ca. 1 km fra oss. Vi hentet ham der, og gjorde en avtale om at familien der ikke skulle gi ham mat, og heller sende oss en sms eller ringe når de så ham, så vi kunne hente ham igjen. Det har de gjort, og vi har hentet ham mange ganger. Andre ganger har de til og med kjørt ham opp til oss selv. Vi stikker også innom hos dem med jevne mellomrom når Muffe har vært vekke et par dager, for å se om han er der - men det er sjelden vi da ser ham, men både familien der, og naboene kan fortelle at de har sett ham, samme dag, eller dagen før  - så vi vet han lever -

For å komplisere saken, flyttet vår niese midlertidig inn i sokkelleiligheten med sin katt og 4 kattunger rett før sommeren. Du kan si det sånn at Muffe ikke var overbegeistret for de nyankomne, selv om de var for seg selv i kjelleren. Men mammakatten var jo ute i hagen av og til, og Muffe reagerte med å markere voldsomt overalt - både inne og ute. Niesen vår og mammakatten og tre av kattungene er nå borte, men den siste er fortsatt i huset, i påvente av et nytt hjem - så vi tror jo at det kanskje også er grunnen til at Muffe ikke vil være hos oss mere...
Men kanskje det mest irriterende, er at Muffe som alltid har vært superrenslig, nå ikke lenger er stueren! Når han faktisk er hjemme, så gjør han fra seg på de merkeligste steder - bare ikke i kassen. Og før ga han faktisk beskjed når han ville ut for å gjøre fra seg ute...Men ikke nå lenger...

Jeg går liksom og håper at når det blir skikkelig høst og guffent vær at han da vil holde seg mer hjemme, men er løpet kjørt? Føler han seg så truet av den andre (de andre) kattene, at han bare ikke gidder mere? Og rensligheten - kan den trenes opp igjen?

hilsen litt oppgitt matmor...
Jojo

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Skal vi gi opp?
« Svar #1 på: 05 Oktober 2006, 12:09:05 »
Ikke gi han opp ennå  :icon_sad: Tror kanskje katten kan føle seg litt tilsidesatt nå så kan være en ide å gi den masse oppmerksomhet en periode, og kanskje holde den inne så det vet hvor den bor. Virker som at den tror den bor hos den naboen som er 1 km vekke nå.

Vi slet også med en nabopus som ikke ville hjem, ville bo her den  :love: ( dette skjedde i sommer ) vi visste ikke hvor den andre katten bodde da, og begynte å kose med den og gre den, men vi ga den omtrent ikke mat for vi ville ikke oppmuntre den altfor mye.

Etter en tid fikk vi vite hvor den bodde ( ca 100 meter fra oss ) og da har vi bare gjort slik som dere gjør, å ta den med der den bor.
Dette har gått grei, om den er her så får den ikke lov lenger av huseierne, de jager den vekk.

Det med rensligheten må læres opp igjen, om han har vært mye ute har han kanskje glemt ut hva en dokasse er for noe?
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget jojo

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 på: 05 Oktober 2006, 12:55:46 »
Takk for trøst...Vi er så glad i ham, har så lite lyst å gi ham opp! Må nok holde ham inne en stund ja - men er nesten litt redd han blir fornærmet for det også... Han er myyyyye ute...
Jojo

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #3 på: 05 Oktober 2006, 12:57:23 »
Er mye bedre å fornærme ham litt ved å holde ham inne vel? :)
Bare husk på å lek mye med ham, og kos på ham og gi ham god mat, gjerne litt kokt fisk  :whistling: Da skal du se han snart vet kor han hører hjemme henne :)

Masse lykke til  :x-fingre[1]:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Kismet

• Gjest
« Svar #4 på: 05 Oktober 2006, 15:19:02 »
Hold han inne et par måneders tid og se om han da føler en sterkere tilhørighet til sitt egentlige hjem når han slippes ut på nytt.....kanskje han da også vil slutte å markere inne, om det er den andre katten som er problemet.
Han høres litt forvirret ut, kanskje han bare trenger å lære å forstå hvor han bor.

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #5 på: 05 Oktober 2006, 17:32:02 »
trur det er lurt å holde han inne ein godt stund, ja.

men, noko som slo meg: kan det vera at det er mange katter der du bur? fordi alle katter som går ute har jo sitt territoriet og kanskje har muffe rett og slett blitt fortrengt og har derfor flytta lengre bort?

isåfall kan det hjelpe å installere katteluke, slik at muffe kan "flykte" inn kor tid enn han har behov for det. har også lest at katter kan dele på territorier ved å bruke same område men på forskjellige tider på døgnet. med katteluke hadde han vore uavhengig og kunne altså kanskje delt territorier? men fyrst ville eg holdt han inne nokre månader, ja.

min pus er minste katten i gato, og det er tett med katter her. han får stadig vekk bank. mykje blei bedre etter me installerte katteluke her.

håper dere finn ut av det.

heike
« Siste redigering: 05 Oktober 2006, 17:39:13 av Kater&Ich »

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #6 på: 05 Oktober 2006, 21:49:42 »
Jeg syns i alle fall ikke dere skal gi opp!!

Det med å holde pusen inne en stund kan kanskje ha noe for seg, men jeg må bare nevne at jeg har ikke noen god erfaring med det. Skjønt det var litt annerledes, siden min nabo faktisk matet katten min.

Anyhow; hva med å foreslå for folkene Muffe rømmer til, at de kan få seg en katt? Kanskje Muffe ikke vil like seg der lenger da? Siden de matet Muffe må de jo like puser. =)

Heidi K

• Gjest
« Svar #7 på: 05 Oktober 2006, 21:51:10 »
Eller be folkene slutte å mate andre sine katter! Den har tross alt et hjem.

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #8 på: 05 Oktober 2006, 22:36:09 »
Skjønner godt dette er en trasig situasjon for deg.  :icon_sad: Jeg kan bare henge meg på de andre, hold katten inne en god tid for å se om han forstår at der er der han hører hjemme. Desverre så hender det at katter velger selv hvor de vil bo. Håper det ordner seg etter en innetid (vinteren er jo perfekt tid for dette nå som den nærmer seg, da er jo katter mer hjemmekjær uansett) og at han vil bli boende hos dere.

Utlogget jojo

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #9 på: 18 Oktober 2006, 07:58:40 »
Jeg syns i alle fall ikke dere skal gi opp!!

Det med å holde pusen inne en stund kan kanskje ha noe for seg, men jeg må bare nevne at jeg har ikke noen god erfaring med det. Skjønt det var litt annerledes, siden min nabo faktisk matet katten min.

Anyhow; hva med å foreslå for folkene Muffe rømmer til, at de kan få seg en katt? Kanskje Muffe ikke vil like seg der lenger da? Siden de matet Muffe må de jo like puser. =)

Tja. Jeg har gode nyhter, og dårlige nyheter.

Vi fikk en telefon for et par dager siden fra en annen familie litt lenger opp i den gaten der han hadde slått seg til. Muffe hadde vært der en god stund nå, og deres katt (ja - de har katt!)var ikke særlig begeistret for nyankomsten. Jeg gikk ned for å hente ham, og han kom til meg med en gang, men da jeg skulle bære ham hjem (var uten bil igår) ble han kjempesint, og hveste og klorte. Fikk ham hjem til slutt, men han var tydeligvis ikke særlig glad for å være hjemme. (Bortsett fra at han var glad for å få mat, og sove på sofaen)Vi holdt ham inne i natt, imorges måtte han på do - vi viste ham begge kassene vi har satt fram, men nei, han ville ut - det fikk han ikke. Da gjorde han heller fra seg på teppet i stuen. 2 ganger. Forsøkte å ta på ham bånd, og ta ham ut en tur - da ble han enda sintere - og etter fem minutter klarte han å dra seg ut av det, og sprang vekk.

Muffe som alltid har vært verdens snilleste mest kosete katt er nå bare kjempeagressiv. Hold ham inne i noen måneder??? Han går jo helt amok! Og nå har han vel stukket ned til det andre huset igjen...

sånn rent konkret - hvordan lærer man en voksen katt til å bruke kasse på nytt?
« Siste redigering: 18 Oktober 2006, 08:11:08 av jojo »
Jojo

Utlogget Fighter

• Fin pus
  • Takket: 20
    • Vis profil
    • (N) Night Wishes maine coon
« Svar #10 på: 18 Oktober 2006, 08:33:38 »
Jeg hadde en omplasseringskatt en gang som dreit ned huset her hver dag i et halvt år .
Han gikk i alle sengene.
jeg hadde tålmodighet   til tusen.
jeg kosa med ham og da jeg så hva han hadde gjort ga jeg ham til slutt ikke oppmerksomhet for det.jeg overså det jeg oppfattet fra ham som trass.han er en vakker rød skogkatt fivel heter han .han hadde bare litt behov for å markere seg og få det slik han ønsket.han bor hos noen andre nå og de elsker ham .han trives kjempe godt der....Er en stor flott gutt,,,
(Han ble holdt inne. fikk masse kos og kjærlighet.av meg)
det gir du din katt også .men jeg tro han markerer seg ved den bæsjinga og at han vil gjøre det han vil.han er misfornøyd hjemme..for før var det mer rolig og koselig atmosfære for ham.
Jeg hadde på nytt hentet ham i bur.
ordnet til et rom .med kasse. mat og vann.
og latt ham få sitt eget sted. og han må jo og få oppmerksomhet på en positiv måte mens han er der.
Prøv,. tankes send bilder til ham hvor du viser at du er glad i ham..
jeg kommer ikke på annet i farten.mulig kattegård er en løsning for ham etterhvert?
kansje han er sint og skuffet.lei seg .
Men han vil egentlig være hjemme..blir som å ha en tenåring i hus ....
lykketil .du har fått masse flotte råd ser jeg så noe vil funke.... :bigarmhug:

VAKRE MAINE COON UNGER SØKER HJEM NÅ;:)