Skrevet av Emne: Planteetere  (Lest 1702 ganger)

Ulla og August

• Gjest
Planteetere
« på: 20 September 2006, 22:14:04 »
Jeg har så lyst til å ha planter her i leiligheten, men uansett hva jeg har spises det opp av Ulla og August. Jeg har ikke noe sted jeg kan sette dem de ikke kommer til. Jeg har lyst til å fylle vinduskarmen med grønt, så jeg lurer på om noen har noen tips. Hva pleier dere å gjøre? Tror jeg har prøvd pepper før, uten at det var til noen hjelp. Hva med å spraye plantene med eddikvann? Kan det evt skade plantene?

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Planteetere
« Svar #1 på: 20 September 2006, 22:27:34 »
"Eg e en planteetar! Eg ser en plante, eg etar an!"  ;D

Jeg har måtte sette alle plantene våres oppå kjøleskapet.. Nasse er ram på å velte og spise på planter!  :icon_neutral: Leste en liste over hvilke plante man kan ha som ikke er skadelig, men siden jeg har ingen aning, så blir det nok ikke noen planter..

Sorry for at jeg ikke kom med noe fornuftig til svaret ditt..  :icon_biggrin:

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #2 på: 20 September 2006, 22:30:31 »
Plastplanter??
 :icon_lol:

Å totalt hindre kattene å spise planter er mission impossible, så sats på planter som ikke er giftige!

http://www.katteprat.com/forum/index.php/topic,3226.0.html

Min erfaring er at planter med store tykke blader ikke er like intressant som gress-aktige.

Utlogget Jane1982

• Koseklumpen
  • Takket: 14
  • Laban
    • Vis profil
    • Hjemmesiden min
« Svar #3 på: 20 September 2006, 22:38:44 »
Laban var ram på å spise planter...jeg sluttet og se på han og si noe da han tygget i seg grønt, da var det ikke noe gøy lenger  :humre: så jeg håper han vil fortsette med det da vi flytter til hus å, for da kommer det flere planter.... :hmmmm:
Mvh Jane

Jeg vet ikke hva jeg vil ha, men jeg vil ha det nå

Heidi K

• Gjest
« Svar #4 på: 20 September 2006, 22:39:06 »
Her har jeg alt mulig rart av planter (farlig å jobbe med blomster  :whistling:)

De jeg har: Zamioculcas, Sansiveria (svigermors tunge), gullranker, peperomia, clivia (giftig tror jeg), orkideer, Elefantfoter, takløk, en eneste hjemmelaget geranium, juncus,  pasjonsblomster, aloe vera, og min elskede Pachira (den er nok også giftig).

Men her spiser kattene sjelden på planter, bare hvis det står veeeeldig beleilig til. Bare elefantfoten som har fått gjennomgå med gnaging  :hihi[1]:

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #5 på: 20 September 2006, 23:25:10 »
Har en masse fine silkeblomster (grønnplanter)
Kraftig og frodig, trenger ikke stell, ugiftig.
Har hagen full av blomster om sommeren heller. 

Utlogget Stella

• Koseklumpen
  • Takket: 7
    • Vis profil
« Svar #6 på: 20 September 2006, 23:31:20 »
Denne: Zamioculcas, har jeg to av - ingen af kattene har rørt dem. Elefantfoden har de derimot nesten spist opp  :morsomt:
Orkidene spiser de heller ikke på  :icon_smile:

Ragstars

• Gjest
« Svar #7 på: 21 September 2006, 10:30:38 »
Her i huset har kattene smakt på det meste av plantene jeg har prøvt å hatt i hus...
Hvis ikke de har smakt, så har de veltet dem...
Satte to planter høyt oppe på et skap, så dem kunne få stå i fred, men tror dere ikke at Lucky kom seg opp der også? (ikke spør meg hvordan... :whistling:) Så grønne planter er et trist kapittel i dette huset, så er terasseblomster :fnis[1]:
De eneste plantene som får stå i fred, er en Alocasia (Drageblomst kaller jeg den), en plante med grønne blader med hvitt på...
Også sukkulentene får stå. (Aloe vera planter osv.)
Ellers må vel plastikkplanter være et alternativ? :biggrin:

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #8 på: 21 September 2006, 11:26:07 »
Jeg har intrykk av at mien katter eter på blomstene mine, men det er bare hvis jeg ikke har nok gress til dem eller en husfred. Det de ikke kan la være hos meg er roser. I helgen fikk jeg en helt nydelig blomsterbukket av min nabo og den velta de og begynte å spise på.

Så hvis en prøver å ha litt grønt som kattene liker så holder de seg unne mine blomster.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Ulla og August

• Gjest
« Svar #9 på: 21 September 2006, 12:54:11 »
Men kattene mine er jo så mye ute og kan spise så mye gress de vil. Spesielt Ulla spiser mye gress.

Kismet

• Gjest
« Svar #10 på: 21 September 2006, 14:21:18 »
Har hagen full av blomster jeg og, har en grønn blomsterdekorasjon, med grønne blader og den får ikke stå i fred - resten av blomstene er så høyt oppe i vinduskarmene og der er det så fullt at det er ikke plass til kattene.
Min metode er å jage han bort når han prøver seg - det pleier å virke etterhvert, men hva som skjer bak min rygg når jeg er ute av huset vet man jo aldri...