Skrevet av Emne: hva ere riktig om maling fra katt?  (Lest 1231 ganger)

Utlogget lille_pus

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 3
  • Kjønn: Kvinne
  • bor i fredrikstad og er 24 år!!
    • Vis profil
hva ere riktig om maling fra katt?
« på: 12 August 2006, 18:31:58 »
har hørt forskjellig se. koser de seg når de maler? leste en gang at de føler seg utilpass el no da.. noen ganger pleier han å kose med teppet. sitter å skyver labbene nedi teppet :hahahahi: ser så snålt ut men ser ut som han liksom koser seg.. hørte at de ofte gjør det for at det er en måte de koser med mora på!! :icon_mrgreen: dyra våres er så søte ass!!  :love:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
SV: hva ere riktig om maling fra katt?
« Svar #1 på: 12 August 2006, 18:37:48 »
Tror ikke man kan si helt klart hvorfor katter maler. De fleste katter maler når de koser seg, og mange katter kan også male når de er nervøse.Noen katter maler sjeldent, men de ser ut til å kose seg fordi.  Har hørt om katter som maler når de føder, kan det være for å roe ned kroppen? Tuva er ekstrem til å male om hun er stresset. Sist vi var hos dyrlegen malte hun så veldig at dyrlegen ikke hørte hjerterytmen hennes. Og der er det helt sikkert at hun ikke koste seg.  :fnis[1]: Den malingen fikk dyrlegen stopp på ved å trykke inn snuten til Tuva. (Ikke så voldelig som det kan se ut til når jeg beskriver det)

Utlogget lille_pus

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 3
  • bor i fredrikstad og er 24 år!!
    • Vis profil
« Svar #2 på: 12 August 2006, 18:45:11 »
sier du det!! hehe så rare de er.. er sjelden labben maler egentlig, men tror kanskje han maler mest nå han koser seg skikkelig..  :hmmmm: hender han gjør det men ikke så veldig ofte.

veri

• Gjest
« Svar #3 på: 12 August 2006, 19:15:47 »
Et sitat:

"Purring would seem to be, in her case, an automatic safety valve device for dealing with happiness overflow." - MONICA EDWARDS

Det finnes mange teorier, men såvidt jeg forståer er det ingen som vet helt hvorfor eller for den saks skyld hvordan en katt maler. Her følger en artikkel far Wikipedia, men jeg liker best sitatet over.  :biggrin:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cat_communication#Purr

Utlogget Phantera

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
    • Vis profil
« Svar #4 på: 12 August 2006, 20:13:40 »
Hm. Noe av det viste jeg ikke. Ene pusen til svigers er nervøs av seg. Han har vært det litt siden han var liten baby stakar. Først trodde jeg det var fordi han var så liten og vi så store i forsjell, men nå er han jo våksen i størrelsen og det virker fortsjatt som om han er redd og nervøs.

Det som er så rart er at han maler veldig. Han virker redd,men maler samtidig. Kansje det er for å roe seg ned. Når han kommer opp i senga og legger seg så ser jeg at han maler fordi han koser seg. Da er han helt rolig og fin.  Takk for linken den var kjempe fin.

Mvh phantera

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #5 på: 12 August 2006, 20:19:59 »
Rocky her maler som baaare det når han koser seg, men også når vi leker og jeg kommer snikende og ser skummel ut for å fange ham.
Han er jo ikke redd da, men kanskje for å roe seg ned likevel? Eller for å se så liten og stakkars ut at jeg ikke fanger ham?  :klø seg:
Også er han en mester på SMISKE-MALING!  :icon_mrgreen:

Tchibi maler sjelden, og ganske lavt, men Amalthea maler omtrent hele tiden!

Utlogget Jane1982

• Koseklumpen
  • Takket: 14
  • Laban
    • Vis profil
    • Hjemmesiden min
« Svar #6 på: 12 August 2006, 20:30:44 »
Forskere har vel ikke helt fått frem noen teorier på det med katter og maling, men det de har funnet ut er at katten maler på to ulike måter..Tror det var god malingen som kom fra halsen, og katter som hadde det vondt o.l hadde en malelyd som kom dypere fra (magen)....men forskere har ikke funnet ut hvordan katten får frem lyden...

Laban pusen min maler ikke alltid når jeg klapper på han, men da han er kosesyk stopper han ikke..og da han tigger, da kan han sitte ved siden av meg og male..lillepus er ustoppelig da han setter i gang, han var mere intens før da han var mindre...
Mvh Jane

Jeg vet ikke hva jeg vil ha, men jeg vil ha det nå