Skrevet av Emne: Trenger litt hjelp...  (Lest 2285 ganger)

Utlogget marianne77

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Trenger litt hjelp...
« på: 08 April 2007, 20:12:55 »
  HEI. jeg har en 2 år gammel kastrert hannkatt. Han har i nesten en uke nå vært litt pjusk. Han er litt slapp (men spiser og drikker) Det som er mest skremmende er at han har problem med tunga og munnen. Han sikler veldig mye når han sover,og når han våkner er det som om han ikke klarer å lukke munnen skikkelig,og tunga henger litt ute. Det blir bedre etter en stund. jeg har vært hos dyrlegen med han, men jeg bor i ei lita bygd,og dyrlegen her kan ikke så mye om smådyr :( (Det er helst kuer og sauer det går i her:)) Men de trodde han kunne ha fått i seg noe han ikke tålte, og at det ville gå over raskt, i og med at han spiser og drikker.Siden det ikke har gått over ennå,så er jeg ganske bekymra,så det blir nok en tur til dyrlegen i morgen igjen. Men siden jeg ikke stoler helt på dem,så spør jeg dere om noen har hatt katter som har hatt samme symptomer og om noen vet hva det kan være som feiler min stakkars pus ? Håper noen kan hjelpe meg!

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
SV: Trenger litt hjelp...
« Svar #1 på: 08 April 2007, 20:22:22 »
Jeg vet dessverre ikke hva det kan være, men du kan ikke ringe en dyrelege lengre vekke? Jeg ringte Oslo dyreklinikk her i påsken, det er jo ikke så mye åpent i disse dager. Men de har ihvertfall vakt hele tiden. Da får du forklart situasjonen og snakket med noen som kan masse.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #2 på: 08 April 2007, 20:37:53 »
Undersøkte veterinæren inne i munnen og tennene på katten din?

Utlogget marianne77

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #3 på: 08 April 2007, 20:41:15 »
   ja hun sjekket tennene og munnen hans. han var ikke særlig fornøyd med det,så jeg vet ikke om hun fikk sjekka skikkelig. jeg har tenkt på om han kan ha blitt stukket av noe i munnen. har vært en del dorske humler utenfor her i det siste,og han elsker å jage. men jeg kan ikke se noe i munnen eller på tunga hans....

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #4 på: 08 April 2007, 20:50:18 »
Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg fått katten skikkelig undersøkt.
Siden han har vært slik en hel uke så er det tydelig noe han plages med.
Det positive er jo at han spiser og drikker, men som du skriver så er han slapp,
så noe må det være.

Utlogget marianne77

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: 08 April 2007, 20:57:11 »
   Ja han må nok undersøkes skikkelig.Blir nok veterinær igjen i morgen. men først tror jeg at jeg skal ringe en som kanskje har mer peiling på katter enn den vi har her...

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #6 på: 08 April 2007, 20:59:01 »
Ja det er smart å la en annen undersøke katten, en som har mer peiling på smådyr.
Lykke til, og så får du fortelle oss hvordan det går   :icon_smile:

Ser du er ny her på forumet, så velkommen hit   :biggrin:

Utlogget marianne77

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: 08 April 2007, 21:12:02 »
   Takk for alle svar! :bigarmhug: Ja jeg er ny her,og er veldig glad for å ha funnet denne siden. masse godt stoff om katter! Så jeg blir nok å se her innimellom :)

Nova

• Gjest
« Svar #8 på: 08 April 2007, 21:16:28 »
Det første som slår meg er at katten har tannverk.

Nova

• Gjest
« Svar #9 på: 08 April 2007, 21:20:52 »
Hvis du har et termometer, kan du ta tempen på katten i endetarmen, med litt vaselin på. Alt over 39 skal tas alvorlig. Den skal ligge mellom 38-39. :icon_smile:

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #10 på: 08 April 2007, 22:22:26 »
pjuskhet, slapphet, sikkling, det at tunge heng ut, alt det der er teikn på forgiftning. så dylegen har nok tenkt at han har fått i seg noko som han ikkje toler, ja. men i.o.m at det har vært så lenge, så er det nok noko anna. (med mindre forgiftningen vedvarer, fordi han får i seg noko giftig heile tida).
eg ville også latt dyrlegen sjekke heile munn-arealet. må jo vera noko i den duren...

heike

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #11 på: 08 April 2007, 22:23:50 »
Tannverk, betent tannkjøtt? Hvordan er avføringen?

Utlogget marianne77

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #12 på: 08 April 2007, 22:39:46 »
  ja noe galt er det  iallefall. Fortvilende... Avføringa er normal. prøvde netopp å måle tempem på han,men det var ikke særlig lett,så det gikk i vasken gitt. Nå sitter pus under sofaen og er sur på meg :) Takk for svar alle sammen!!!

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #13 på: 08 April 2007, 22:44:08 »
Hvis dere er to, en som holder et godt grep om han, mens den andre måler, burde det jo gå greit. Ta deg en tur til smådyrsveterinær når klinikkene åpner igjen. Blir det akutt verre, bør du ringe vakttelefonen. God bedring til pusen!

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 84
    • Vis profil
« Svar #14 på: 11 April 2007, 00:27:21 »
pjuskhet, slapphet, sikkling, det at tunge heng ut, alt det der er teikn på forgiftning. så dylegen har nok tenkt at han har fått i seg noko som han ikkje toler, ja. men i.o.m at det har vært så lenge, så er det nok noko anna. (med mindre forgiftningen vedvarer, fordi han får i seg noko giftig heile tida).
eg ville også latt dyrlegen sjekke heile munn-arealet. må jo vera noko i den duren...

heike

Det tenkte jeg også.  Mine katter som ble forgifta hadde det slik du beskriver.  Noen holdt på slik  lenge, tror de fikk i seg litt og litt gift.  Får virkelig håpe at det er noe annet som feiler katten din.

Krysser fingrene for at det ikke er noe alvorlig.  God bedring!

( og velkommen hit til dette fantastiske foraet)