Skrevet av Emne: Tørrfor til Kattunge  (Lest 1764 ganger)

Utlogget Mari9

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Tørrfor til Kattunge
« på: 23 Januar 2018, 02:13:16 »
Hvilket tørrfor anbefaler du til en kattunge på 4mnd? Har hørt mye bra om Royal Canin, Orijen og Eukabana. Til mine tidligere katter så har har tørrfor stått framme hele tiden og de har regulert det selv hvor mye de vil ha. Er det å anbefale? Også litt blautfor til kos?
Hvilke nettsider er best å bestille fra forresten?

Innlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
Sv: Tørrfor til Kattunge
« Svar #1 på: 23 Januar 2018, 06:52:58 »
Royal Canin Kitten er veldig bra, sto alltid fremme til Milla var 1 år. Hun fikk også RC våtfor. Lykke til med pusen!  :highfive:

Anbefaler Orijen når den er ferdig med kattungestadiet, ca. 1 år.
« Siste redigering: 23 Januar 2018, 06:55:05 av Millapuselusken »

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 19
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #2 på: 23 Januar 2018, 10:58:13 »
Hvorfor ikke gå i en alminnelig butikk og kjøpe Friskies Junior?
Min Shady er et levende bevis på at hyllevare ikke bare er greit nok, men faktisk å foretrekke. Jeg har prøvd flere slike spesialgreier, man katta vil rett og slett ikke ha det. Canagan grov hun rett og slett over ... hun  v i l  ikke ha annet enn Friskies Sterilized. Og hun har verdens flotteste pels, samt ypperlig attest fra vet etter 3 x årlig helsjekk.

Skal du absolutt ha det fra nett, er vel Petworld de med størst utvalg og lavest pris.
« Siste redigering: 23 Januar 2018, 10:58:58 av khawaga »

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 300
    • Vis profil
« Svar #3 på: 23 Januar 2018, 11:20:11 »
Enig med Millapuselusken, kan varmt anbefale Royal Canin kitten. Alle mine har gått på det da de var kattunger.
La maten stå fremme hele tiden, de regulerer det fint selv. Kitten-foret finnes også som våtfor,
og disse inneholder alt en kattunge trenger for å holde seg frisk og rask.

Anbefaler Zooplus og Animail hvis du skal bestille fra nett. Jeg kjøper nesten alt på Zooplus, de har stort utvalg,
gratis frakt (om man bestiller for over 499,-, og det gjør man nesten alltid), de er billige på det alle meste,
og de selger også veterinærfor, for de som ønsker det.

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #4 på: 23 Januar 2018, 11:22:26 »
RC kitten er bra for kattunger, men Orijen er topp senere.

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #5 på: 23 Januar 2018, 12:05:40 »
Innhold i orijen cat& kitten Färskt kycklingkött (18%), färskt kalkonkött (7%), färska hela ägg (5%), färsk kycklinglever (5%), färsk hel flundra (4%), färsk hel sill (4%), färsk kalkonlever (4%), färskt kycklinghjärta (4%), färskt kalkonhjärta (4%), färsk kycklingnacke (4%), kyckling (torkad, 4%), kalkon (torkad, 4%), hel makrill (torkad, 4%), hel sardin (torkad, 4%), hel sill (torkad, 4%), kycklingfett (3%), hela röda linser, hela gröna ärtor, hela gröna linser, hela kikärtor, hela gula ärtor, linsfiber, hela pintobönor, hela vita bönor, kycklingbrosk (torkad, 1%), sillolja (1%), kycklinglever (frystorkad), kalkonlever (frystorkad), färsk hel pumpa, färsk hel butternutsquash, färsk hel zucchini, färsk hel palsternacka, färska morötter, färska hela Red Deliciousäpplen, färska hela Bartlettpäron, färsk grönkål, färsk spenat, färska rödbetsblad, färska majroveblad, brun kelp, hela tranbär, hela blåbär, hela saskatoonbär, cikoriarot, gurkmeja, mjölktistel, kardborrerot, lavendel, läkemalva, nypon. TILLSATSER (per kg): Näringstillsatser: Zinkkelat från aminosyrahydrat: 100 mg, Kopparkelat från aminosyrahydrat: 11 mg, Kolinklorid 1200 mg. Naturligt konserverat med Vitamin E. Probiotika: Enterococcus faecium NCIMB10415: 600x10^6 CFU.

Innhold i Friskies junior   ERNÆRINGSINFORMASJON
Komplett fôr for kattunger
SAMMENSETNING:
Korn. kjøtt og animalske derivater (10 % *), ekstrakter av vegetabilske proteiner, oljer og fettstoffer, fisk og fiskederivater, mineraler, gjærstoffer, grønnsaker (brune, grønne og oransje fôrbiter: 0,2 % tørkede grønnsaker, tilsvarende 1 % grønnsaker), melk og melkederivater (hvite fôrbiter: 0,9 % pulver av skummet melk, tilsvarende 4 % skummet melk).

*tilsvarende 20 % rehydrert kjøtt og animalske derivater, brune grønne og oransje fôrbiter: minimum 4 % kylling.

TILLEGGSSTOFFER: TILSATTE NÆRINGSSTOFFER:
IE/kg: Vit A: 16 000; Vit D3: 1 300; Vit E: 115
mg/kg; Fe(E1):185; I(E2): 3.0; Cu(E4): 45; Mn(E5): 20; Zn(E6): 234; Se(E8): 0,3. Taurin: 1 100.
Inneholder fargestoffer og antioksidanter.

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #6 på: 23 Januar 2018, 16:23:42 »
Katter er 100% kjøttetere. Dvs at jo mer kjøtt det er i fôret, jo bedre er det for katten.

Selv fôrer jeg med RC sterilised apetitte Control for tiden, siden grevlingen (Roxi) bør gå ned en god del.  :MPLvennen:
De får servert våtfôr hver kveld til samme tid,  det er for å sørge for at de kommer hjem til rett tid hver dag.

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #7 på: 23 Januar 2018, 17:42:10 »
Kveldsmat er smart  :1345:

Utlogget Mari9

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #8 på: 24 Januar 2018, 00:58:24 »
Takk for tips!  :klapp:
Dro til en dyrebutikk og kjøpte RC Kitten tørrfor og blautfor. Blir spennende om det faller i smak. Synes hun virker konstant sulten, men hun vokser i racerfart også da. Til vår store fortvilelse klarer hun å hoppe opp på kjøkkenbenken nå  :neinei: Merker trassalderen har kommet ja :hyper:
Da er det godt med en sliten pus til kvelden som eeelsker å ligge i midten :)

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #9 på: 24 Januar 2018, 01:59:00 »
Ang. sult. Har hun fått ormekur? Teki pleier å bli "desperat" etter all slags mat om han har orm.

Utlogget Mari9

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #10 på: 24 Januar 2018, 02:22:24 »
Hun fikk Panacur før vi fikk henne. Ja har tenkt på om det kan skyldes orm jeg også. Men hvordan gjør man det når man må ha resept fra veterinær?

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #11 på: 24 Januar 2018, 02:34:22 »
Noen veterinærer krever at du tar katten med til undersøkelse, andre selger ormekur over disk.
Personlig kjøper jeg i Sverige, der er det reseptfritt.

Men om hun fikk en hel 3dagerskur med Panacur før du fikk henne, og hun ikke har vært, skulle hun være ganske ormefri. Det er den eneste kuren som tar alle stadier av innvollsorm.

Panacur heter Axilur i Sverige forresten. :)

Utlogget Mari9

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #12 på: 25 Januar 2018, 00:28:41 »
Ok, skal ringe til dyrlegen å høre. Har sjekket avføringen hennes i det siste og det er ingen tegn til noe der. Vises det alltid? Jaja.. Better safe than sorry tenker jeg, kan umulig være noe godt å ha orm/mark.  :hanghead:

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #13 på: 25 Januar 2018, 01:13:06 »
Jeg har sjeldent funnet noe i avføringa. Det vanligste hos meg er at jeg finner riskorn i senga mi, da har en av dem bendelorm og jeg friker bittelitt ut...  :angst:
Og spolorm ser jeg vanligvis når de spyr.

Innlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #14 på: 25 Januar 2018, 09:27:41 »
Legg gjerne inn flere bilder....  :yeiiiii:

Utlogget Taggen13