Skrevet av Emne: Hva i all verden kan ha skjedd ?  (Lest 5852 ganger)

Kismet

• Gjest
Hva i all verden kan ha skjedd ?
« på: 12 November 2005, 16:11:23 »
Jeg la plutselig merke til at nederste del av halen til kattungen så så tynn ut.
Etter en nærmere kikk og grundig studering, ser jeg at han har et overflatesår, ca ti cm langt, og all pels på dette området er borte vekk  :hæh:  
Dette er på undersia av halen og jeg kan ikke fatte at jeg ikke har sett det !
Dette er riktignok umulig å se når han sitter eller ligger normalt, for forsida av halen er helt som den skal være.
Jeg ser at halen ikke er knekt, det er bare et sår som er iferd med å leges, men at pelsen er helt borte ??

Samboeren lurer på om han kan ha blitt påkjørt, men da ville vel neppe halen hengt normalt, det er ingen knekk på den eller noe.

Det er riktignok ikke så lenge siden han kom hjem med flere striper av olje på seg og klør som så ut som om de kunne være knekt, men hadde han hatt den skaden da ville jeg sett det, for da ble han undersøkt alle veier.

Jeg lurer rett og slett på om dette kan være gjort av menneskehender.....For hvordan kan pelsen være borte ?

Jeg kan ikke fatte hvordan han ellers har fått til dette.

Utlogget csoki

• Koseklumpen
  • Takket: 6
    • Vis profil
    • http://www.freewebs.com/megibp
« Svar #1 på: 12 November 2005, 17:06:18 »
Han kan ha slikket vekk all pelsen på området rundt såret.

Kismet

• Gjest
« Svar #2 på: 12 November 2005, 18:43:09 »
Vil han klare å fjerne all pelsen rundt hele sårområdet selv ?
For det er kun rundt dette området pelsen er borte.
Pelsen er så presist fjernet at jeg kunne trodd den var fjernet med voks eller barbert vekk, for å sammenligne.
Jeg skjønner ikke hvordan han har fått sår på undersida av halen, jeg fatter det ikke.

Og jeg som trodde jeg var en observant katteeier.  :mad:

Kismet

• Gjest
« Svar #3 på: 12 November 2005, 20:15:35 »
Det er jo mulig, men det som er så merkelig er at det er kun på undersiden av nederste del av halen, det er helt umulig å få øye på det når halen henger som normalt,for det er hverken skader eller mangel på pels på oversiden av halen.

Dårlig bilde, men her er et inntrykk av såret

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #4 på: 12 November 2005, 23:58:26 »
Tenker nesten på jenta mi jeg som slikker sår på magen sin.
Kjenn etter om det litt hår igjen på såret. Kjennes ut som myke skjeggstubber. Hvis det er slik, så har katten selv slikket såret selv.
Men jeg ville nok ha kontaktet vetrinære på mandag. Kan være lurt hvis det her helt åpent sår. Kan hende dte trenger noe salv eller lignende.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Kismet

• Gjest
« Svar #5 på: 13 November 2005, 00:11:41 »
Mesteparten av såret har fått en skorpe, og her er det litt hår, men på den delen der det ikke er kommet noen skorpe enda, er det ingen hår.

Vet ikke om det er fordi han kanskje vasker det selv at det ikke har rukket å komme skorpe på hele enda.....

Kan jeg vaske såret med noe, eller bør jeg bare la det være ?

Ja, jeg skal uansett bestillte time til kastrering, så jeg tenkte dyrlegen skulle få se på den halen samtidig...

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #6 på: 13 November 2005, 01:55:15 »
Sitat fra: Queen of Swords
Sitat
Ja, jeg skal uansett bestillte time til kastrering, så jeg tenkte dyrlegen skulle få se på den halen samtidig...

Like greit å få en veterinær til å se på det. Det kan jo lett komme infeksjoner i sår.

LYKKE TIL!

--QoS

Veldig enig, siden det er et åpent sår. Men ikke vask det med noe føre du har snakket med vetrinær.

Kismet

• Gjest
« Svar #7 på: 14 November 2005, 09:49:42 »
Dyrlegen skal se på det på onsdag.

Kismet

• Gjest
« Svar #8 på: 16 November 2005, 08:47:09 »
Takk, hyggelig at noen tenker på oss :)

Nå ligger han hos dyrlegen for kastrering, og så sant telefonen min ikke ringer, så går det helt fint med såret.

Det har grodd nesten helt nå så jeg tror det går bra, men det er en trygghet i at dyrlegen iallefall har sett det.
Så slipper jeg bekymre meg for "hvisomattedersom".

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #9 på: 16 November 2005, 10:36:36 »
Lykke til der hjemme hos deg med kastrering og såret på halen. la oss få vite hvordan det gikk...

Kismet

• Gjest
« Svar #10 på: 16 November 2005, 11:16:09 »
Jeg er redd jeg har svært dårlige nyheter...

Pusungen må amputere den delen av halen som er skadd, for det er dødt, han reagerer ikke på berøring, heller ikke på stikk med nåler.

Han har også bare èn balle, den ene steinen er ikke kommet ned.
Så han må opereres for å unngå kreft.

Prisoverslag: 4000,-

Min mor og min samboer mener dette er for mye penger å bruke på en "gatemix", og at det er på tide å avlive.
De anser det for å være noe i nærheten av galskap å bruke så mye penger på han.
"Den typen katter får du kasta etter deg, det hadde vært annerledes med rasekatten, for han er tross alt verdt penger og vi kan også tjene inn igjen dyrlegeutgiftene på han"

I MIN verden er det ikke "bare" å avlive den lille gutten min.
Han er bare 8 mnd, men jeg har hatt han siden juni, og jeg har såvisst ingen planer om at han skal ende sitt liv på benken hos dyrlegen.
Det var ikke derfor jeg skaffa meg katt, fordi det bare er å avlive om det skulle bli dyrt.
Dyrlegen spurte hva jeg ville gjøre.

Jeg sa at han fikk gjøre det som måtte til for å få han frisk.

At jeg ikke har de 4000,- blåser jeg i, så får de rundt meg syns jeg er så gal som de bare vil. Jeg har da kredittkort.

Babyen skal ikke dø, ferdig med det.

Det er ikke så lett å konsentrere seg på jobb nå, det har vært mye snakk om død og fordervelse den siste timen, og selv om det ikke er noe alternativ å avlive han så er jeg litt skjelven.

Stakkar lille babyen min.  :love:

Utlogget -Lize-

• Luke, Leia & Mischa.
  • Avhengig pus
  • **
  • Takket: 86
  • Cats rule!
    • Vis profil
    • Russian Blue
« Svar #11 på: 16 November 2005, 11:18:37 »
Huff, så triste nyheter! Tenker på deg og pusungen! :leiseg:

Utlogget Wazabees

• Fin pus
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://www.wazabees.no
« Svar #12 på: 16 November 2005, 12:14:39 »
Huffa, det var jo ikke gøy. Håper samboeren din klarer å se at pus faktisk er verdt disse pengene. Ikke kjekt å måtte forholde seg til mennesker som tenker at det "bare" er en katt... huspuser er like mye kjærlige og kosete og nusselige og herlige som rasekatter!

:leiseg:  :katt3:

Kismet

• Gjest
« Svar #13 på: 16 November 2005, 12:55:38 »
Det er nok ingen håp i det fjerne om at han skal forstå det.
Men, som han også er veldig klar over:
Det er hverken hans katter, hans penger og heller ikke hans avgjørelse å ta.
Det er jo selvfølgelig synd at han ikke ser verdien i kattungen slik jeg gjør og derfor er jeg veldig glad vi hele tiden har hatt på det rene at kattene eies helt og fullt av meg og at alle utgifter er mine, slik at ingen andre enn meg har noe de skulle sagt når det gjelder pusene.
Veldig greit i slike situasjoner hvor man er uenige i hvor mye et liv er verdt...

Argumentene var jo at "du har ikke hatt han mange månedene og dessuten kan du få en ny når som helst."

Jeg syns det er et dårlig argument, for jeg vil ikke ha en annen eller en ny pus, jeg vil ha den kattungen jeg har, og ingen andre.
Det er jo en grunn til at akkurat den katten er så spesiell for meg: Fordi han er den han er.
Og da hjelper det ikke å bare skaffe seg en ny.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #14 på: 16 November 2005, 14:14:59 »
Helt enig med deg QoS! Stå på meningene dine kismet! Det er DIN katt, og ingen annens!!! :thumbsup:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #15 på: 16 November 2005, 14:22:13 »
Helt enig jeg også, ikke noe alternativ å avlive pus når den kan bli frisk igjen :thumbsup:

Huskatter er verdt like mye som rasekatter :hilse:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Kismet

• Gjest
« Svar #16 på: 16 November 2005, 18:48:47 »
Tusen takk for støtten, det er godt å kommunisere med noen som faktisk skjønner meg og ikke bare syns dette er fullstendig galskap.

3 av fem har reagert med "tenk deg godt om", "Du skal ikke gjøre det ??", og "du kan jo bare få en ny", samtidig som de også nevner at det jo er opp til meg.

Ja det er det faktisk, og jeg er sjeleglad denne avgjørelsen er min, helt alene.

Jeg må respektere andres syn på dette og akseptere at ikke alle ville valgt som meg, samtidig som de må respektere mitt valg.
Men, jeg syns jo det er trist at dyrs verdi blir målt i penger og ikke i kjærlighet.

Jeg har prøvd å forklare hvorfor jeg velger som jeg gjør, men det er dessverre ikke alle som er istand til å forstå.
Jeg kan ikke hjelpe dem med det.

Pusungen er ved godt mot, jeg merker ingenting på han.
Han raser rundt her og leker med en nøtt, samtidig som han fiker til skogkatten med labbene.

Nederste del av halen er død, helt død.
Han har ikke følelse igjen der.
Han må amputere, for å unngå kolbrann.
Dyrlegen mente det var positivt at skaden er så langt ned på halen, hadde det vært lengre opp, finnes det nerver i halen som går direkte opp i hjernen.

Nå skal han få Vibramycin til over helga, for å stoppe at det døde vevet spiser seg enda lenger opp.

På onsdag om en uke er tidspunktet for amputasjon.

Siden operasjonene ikke kan foretas samtidig, blir det 2 dager i narkose for min lille venn.

Dyrlegen skulle "sprette han opp", og kjenne etter om han kan finne steinen lenger opp....
Kan han ikke det, må han kastrere den friske delen og operere vekk den uten steinen, såvidt jeg forsto.

Også fikk han mye skryt da, han var både nydelig, med et herlig gemytt og har vært veldig rolig og snill i dag.

Han syns det var godt å komme hjem og har ligget og kost seg på badegulvet en stund, som er yndlingsplassen.
Han hadde ikke særlig matlyst, men han har visst fått mat av dyrlegen.

Jeg fikk beskjed om å passe på at han ikke begynner å bite seg veldig i halen eller plages på annet vis, da måtte jeg komme med han før.

Men, nå er iallefall utgangspunktet at onsdag er den store amputasjonsdagen nr 1.

Det har ikke vært lett å konsentrere seg på jobb i dag, og jeg tipper onsdag om en uke blir flere ganger værre, men jeg er med på alt jeg, bare han blir frisk igjen.

Det er jo en grunn til at man skaffer seg disse dyra, fordi man er så glad i dem og får så undelig mye kjærlighet igjen.  :love:  :LOVE:

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #17 på: 17 November 2005, 00:12:30 »
herregud, eg blir så trist av å lese dette. har dyrlegen sagt noko om korleis eit slikt sår kan oppstå? det virker så sprøtt, det heile. stakkars pus, stakkars du. eg føler med dere og hadde nok tatt same avgjersla sjølv. eg ville ikkje avlive pusabeistet mitt så lenge eg har pengerne eller kan skaffe dei på ein eller annen måte.

men eg kan ikkje slutte å lure kor eit slikt sår kjem i frå, på undersiden av halen liksom. og så beint fram.

heike

Kismet

• Gjest
« Svar #18 på: 17 November 2005, 07:41:50 »
Hvor og når det har oppstått er det ingen som vet.
Jeg har visst ikke vært særlig observant, for å si det sånn..
Han har ikke vært mye ute i det siste, og har oppført seg helt som normalt, og jeg har rett og slett ikke sett såret på undersida av halen før jeg ved en tilfeldighet oppdaga at den så så mistenkelig tynn ut nederst.

Dyrlegen mener han har fått klemt halen sin.

For en stund siden kom han hjem med striper av olje på seg, jeg mener jeg hadde sett det hvis han hadde fått det da, men det er jo mulig han har lekt seg ut i veien....
Isåfall har han hatt vannvittig flaks som "bare" fikk skadd halen....

At dette med den steinen som ikke er kommet ned kom på toppen av det hele, var jo bare vannvittig uflaks.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #19 på: 17 November 2005, 15:52:58 »
Huffa meg, triste saker.. men heldigvis får du og han en ordnings på det! Hadde mye heller villa amputert litt av halen enn å avlivd ja! De som ikke forstår det, er ikke hen til å han katter, eller dyr i det hele tatt! Skjønner godt du er nervøs, hadde jeg også vært..
Men det kommer nok til å gå helt kjempe super bra!!!
Slike ting som har skjedd med han er bare noe en ikke kan kontrollere med utekatter, husker da Fanta kom hjem med opphovnet ansikt.. hun såg ikke ut stakkar! Typen kjørte henne til dyrlegen, jeg greidde ikke, og avlivd ble hun, for hun hadde store smerter.
Så bare vær glad for at han kom såpass utav det! Han blir jo spesiell han da, med en kortere hale enn andre! Tøffingen!
Lykke til på operasjonene!!! :thumbsup: