Skrevet av Emne: Syk pus ?  (Lest 1883 ganger)

Haru

• Gjest
Syk pus ?
« på: 04 Januar 2007, 22:05:02 »
Hei.

Katten min, Tigerlily, har de siste dagene vært veldig slapp. Hun ligger for det meste og sover. Hun har ikke spist på flere dager, såvidt begynt å drikke litt vann nå. Hun virker ikke til å ha vondt noe sted og maler som bare det når vi koser med henne.

Hun har såvidt begynt å gå noen få turer ut de to siste dagene. Men holder seg da for det meste på veranda.

Jeg skulle ha ringt dyrlege og har ingen god unnskyldning for ikke ha gjort det heller, men tenkte å høre her om noen har noen tips om hva som kan være i veien, evt ting jeg bør sjekke ut selv?

Ikke fått kontrollert noe avføring og det har heller ikke vært noe oppkast.

Alt startet etter nyttår. Da var hun alene hjemme i et døgn.

Nå har vi akkurat kokt favorittmaten hennes for å se om det kan hjelpe på apetitten, men hun skal egentlig ikke ha kokt fisk da hun lider av hudsykdom og sannsynlig har noe forallergi. Men vi gjør unntak i dag. Hun ble tydelig glad da hun skjønte hva som var på gang, men satt først nølende foran matskålen.  Men jeg dyttet en bit i munnen hennes som hun spyttet ut, men det gjorde tydelig susen for hun begynte å spise av skålen da..

Noen som har noen bidrag ??

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
SV: Syk pus ?
« Svar #1 på: 04 Januar 2007, 22:07:27 »
Ta henne til veterinær så fort som mulig!
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #2 på: 04 Januar 2007, 23:00:49 »
Sier det samme som Marit, få henne til dyrlegen!!!

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #3 på: 05 Januar 2007, 14:00:04 »
Siden pusen ikke tar til seg mat ville nok også jeg dratt til veterinæren for å muligens tatt blodprøver, sjekket almenntilstanden til pusen. Vi har en katt som også ble veldig slapp og ikke spiste mat og såvidt tok til seg vann for et par uker siden. Han viste seg å ha en infeksjon i kroppen og måtte på en antibiotikakur.

Jeg tenker også om det kan være at katten er blitt skikkelig skremt av rakettene, siden det startet etter hun var alene hjemme det døgnet. Vår katt Pia var livredd og gjemte seg langt unna og turde knapt å spise mat, men hun virket ikke slapp eller noen ting og kom seg raskt dagen etter. Jeg vil tro at om dette hadde vært årsaken til forrandring i atferden så ville katten ha kommet til seg selv nå så det var vel egentlig bare mer en tanke.... 

Den kan ikke ha spist noe den ikke burde mens dere var borte da? Feks fått i seg barnåler, drukket av vannet ttil juletreet om dere har et i pus?

Haru

• Gjest
« Svar #4 på: 05 Januar 2007, 14:50:20 »
Takk for tilbakemeldinger.

Jeg og Jonas (sønn 10 mnd) tok med oss Tigerlily til katteklinikken på Lørenskog i dag. Der ble hun undersøkt av vetrinær.
Hun hadde ingen feber og fant ikke noe unormalt. Hun pep litt da hun ble klemt på magen, så vetrinær ville ta røntgen i tilfelle den hadde fått i seg et fremmedlegeme og det kunne være noe bakterie i tynntarm etc. Tynntarm var fin, mye luft i tykktarm.
Jeg fikk med noe ZooLac for avbalansering i mage-tarmkanal. Vetrinær regnet med at hun ville bli bra igjen snart.
Siden hun er en ganske ung katt mente hun at det ikke var noe vits å ta blodprøve for sjekk av nyrer og lever etc.
Men jeg måtte jo selvfølgelig komme tilbake dersom hun ikke ble noe bedre i løpet av noen dager/uke.
Følte jo allerede i går kveld at hun var på bedringens vei, men glad jeg har fått utelukket noe alvorlig i alle fall.

Da håper jeg hun snart blir bra i mage/tarm og får matlysten tilbake.
En nabo sa det var flere hunder som hadde vært syke i det siste i nabolaget så da kan det jo være at hun har fått noe av det samme.

Takk igjen for at dere engasjerer dere.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #5 på: 05 Januar 2007, 15:14:24 »
Bra det ikke var verre da! God bedring til Tigerlily!

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 206
    • Vis profil
« Svar #6 på: 05 Januar 2007, 15:21:57 »
God bedring Tigerlily  :icon_sad:

Utlogget Nemi79

• Super avhengig pus
  • Takket: 74
  • Rykkinn
    • Vis profil
« Svar #7 på: 05 Januar 2007, 18:59:13 »
Zoolac har en super erfaring med  :icon_smile:

God bedring til Tigerlily

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 65
  • Kassandra og jeg på SWS 2006
    • Vis profil
    • http://www.avjamas.com
« Svar #8 på: 05 Januar 2007, 19:18:40 »
Jeg leste på en mailingliste for Siam/orientaler at det visstnok går
kraftig mage/tarminfeksjon over Vestfold/Sør-Norge.
Det skumle er hvis kattene blir dehydrerte, så hvis du ser at hun får i seg lite eller ikke noe
vatn, ville jeg kokt litt vann, og gitt henne i målesprøyte (med tvang om hun ikke vil ha)
Er man redd for uttørring, er det lurt å kjøpe inn GEM-pulver også, og tilsette vannet dette.
Men enig at Zoolac gjør underverker hvis det ikke er noe infeksjon, men bare litt turbulent mage.
Lykke til og god bedring til pusen!
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Utlogget vero9ca

• Super avhengig pus
  • Takket: 42
  • Fra Sandnessjøen og er 28 år
    • Vis profil
    • Sandnessjøen Omplassering
« Svar #9 på: 06 Januar 2007, 12:27:58 »
Så bra det ikke var noe alvorlig... Sørg bare for at hun får rikelig veske i seg!
www.shod.nu  Sandnessjøen Omplassering

Det finnes to fluktmuligheter fra livets elendighet: musikk og katter

Utlogget Jane1982

• Koseklumpen
  • Takket: 14
  • Laban
    • Vis profil
    • Hjemmesiden min
« Svar #10 på: 06 Januar 2007, 13:40:04 »
Har du sett i nesen til katten om den er tettet med snørr?? Katter slutter å spise og drikke da nesen dems blir tett (dette kan være dødlig for en katt), for de puster med nesen mens de drikker og psiser. Jeg har hatt en (har han enda da) katt som har hatt lungebetennelse, han sov meste parten av dagen, var slapp og varm, han fikk feberkramper etter hvert sluttet han helt å spise og drikke. Var til dyrlegen på akutt time, dyrlegen satte intravasnøs på han, og ga han medisiner, han var der til observasjon i ca 10 timer. Han fikk også åpnet opp i luftveiene til lillepus som da var tette av puss.

Lillepus kom hjem, rett på do for å tisse leeenge så åvar det å komme seg etter narkosen. Dagen etter merket vi stor forskjell..

så om katten din har fått i seg lite mat og væske, ville jeg nok ha kontaktet dyrlegen for å få de til å undersøke katten og få satt intravanøs for å gjennopprette væskebalansen i kroppen. Katten blir ekstra sliten og satt ut om kroppen mangler væske og næring
Mvh Jane

Jeg vet ikke hva jeg vil ha, men jeg vil ha det nå

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
    • Vis profil
« Svar #11 på: 06 Januar 2007, 13:44:19 »
Flott at pusen er i bedre form nå :)