Skrevet av Emne: Full av knuter og barbering  (Lest 1315 ganger)

Kismet

• Gjest
Full av knuter og barbering
« på: 04 Januar 2007, 20:21:15 »
Nå har jeg snart prøvd det meste.
Min stakkars skogkatt er full av knuter på den ene siden og  på brystet. Til og med under haka har han knuter.
Han syns det er veldig vondt å kjemme knutene bort. I dag har jeg kjøpt en kniv til å få vekk knutene med, men jeg er redd de sitter for godt ned i den lange pelsen.
Han er blitt veldig var og har begynt å småbite meg i hånda bare jeg tar på knutene hans.
Han vet jo hvordan det lugger selv om jeg er så forsiktig jeg bare kan.
Selv om jeg får vekk noen av knutene, er pelsen så lang og har så mange lag at hverken jeg eller katten har sjans til å få bukt med alle.
Iallfall ikke uten å bli skikkelig uvenner, og jeg syns ikke det er så artig å bli bitt, selv om han bare setter tennene lett i håndbaken min, det sier jo det meste om at det er vondt.
Han er tålmodigheten selv og snill som dagen er lang, men vi greier ikke av med disse knutene, vi.
Prøvde å spraye på med en spray mot floker også, men da bare skvatt han og løp avgårde.

Har kjøpt nytt fòr til han i dag (Hill`s) og håper det kan gjøre pelsen bedre, men det hjelper jo ikke på knutene som alt er der.

Dyrlegen mener jeg ikke har noe annet valg enn å komme med han for barbering hvis jeg ikke får tak i knutene, for de lugger når han går og kan lage sår i huden under knutene.
Hun hadde fått inn en katt som hadde gått for lenge med slike knuter og der hadde det kommet larver.  :icon_eek:

Noen som har noen gode tips til andre måter å få vekk disse knutene på, før jeg får han barbert ?

Og:
Noen som har noen idè om prisen på det foressten ? (glemte å spørre...)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Full av knuter og barbering
« Svar #1 på: 04 Januar 2007, 20:29:28 »
Shit! Skikkelig knipe da! Stakkars Brage...  :icon_sad: Sikkert veldig vondt.. Jeg hadde dratt på dyrlegen med han jeg, så hadde han fått slippe. I ettertid kan du jo begynne å bruke leave in balsam, og frisere han litt der som han får knutene. Er han redd sprayen så kan du jo bare helle i hendene og gni inni pelsen. Eller kjøpe en slags leave-in-creme-balsam sak, det er jeg nesten brennsikker på at det finnes. Kanskje Marit eller Fiskerjenta's har noen gode råd? Lykke til med god-gutten!  :x-fingre[1]:

Kismet

• Gjest
« Svar #2 på: 05 Januar 2007, 17:15:13 »
Har fått time til gullgutten på mandag, så da blir det bort med pelsen.
Spørs hvordan han takler det, han som pleier å bruke timevis på å vaske seg og holde orden på pelsen der han kommer til.
Hun skulle visst barbere bort all pels, unntatt kragen, beina og halen.
Jaja, vi har ikke så mye valg, så får han heller se ut som en puddel en stund. :fnis[1]:

Nova

• Gjest
« Svar #3 på: 05 Januar 2007, 17:18:16 »
Nabokatten er langhåret, og den har nettopp blitt barbert. Men bare på de stedene som er mest utsatt da, magen og i rompa osv, men katten liker det faktisk, og man ser at pelsstellet blir enklere for henne :love:

Kismet

• Gjest
« Svar #4 på: 05 Januar 2007, 17:30:19 »
Ja det skal bli godt å få gjort det, så slipper stakkaren at det lugger og blir sår og jeg slipper å bli bitt og kjempe en håpløs kamp mot knuter som bare blir værre og værre.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #5 på: 05 Januar 2007, 17:47:04 »
 :fnis[1]: Ikke meningen å le, men jeg MÅ få se bilde av han etterpå...  :icon_sad: Han blir sikkert så råtøff at alle nabokattene kommer til å misunne han...  :icon_cool: :icon_mrgreen:

Nova

• Gjest
« Svar #6 på: 05 Januar 2007, 17:47:44 »
Jeg skulle ønske kattene mine hadde hanekam :icon_mrgreen:

Kismet

• Gjest
« Svar #7 på: 05 Januar 2007, 17:53:32 »
 :icon_lol: Ja jeg syns jeg ser han for meg allerede, håper bare ikke han begynner å sture fordi pelsen er borte, han er ganske stolt av den nemlig.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #8 på: 05 Januar 2007, 17:55:18 »
Nåh, tror ikke du at så lenge han har kragen og halen da, så ordner det seg? Det er jo bare å unngå at han ser seg selv i et helfigurspeil det... :humre:

Kismet

• Gjest
« Svar #9 på: 05 Januar 2007, 17:59:51 »
Det er merkelig så tøyelig den bollen er, han kommer jo til på de utroligste steder.  :hihi[1]:
Satser på at det går greit, han blir sikkert uansett glad for å bli kvitt alle knutene.
Fordelen med å barbere han er jo også at jeg nå endelig kan få se om poden egentlig er feit eller om han kanskje bare er en liten pusegutt med MASSE pels.
Blir rimelig lang i maska om han egentlig ikke er store karen.  :icon_idea:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #10 på: 05 Januar 2007, 18:04:34 »
Blir artig å se ja!  :wink[1]: Du må ta før og etter bilder, slik at du ser hvor stor forskjell pelsen gjør!  :icon_smile: Lykke til med barberinga da!  :x-fingre[1]: Må han i narkose?

Kismet

• Gjest
« Svar #11 på: 05 Januar 2007, 18:08:27 »
Ja jeg må forevige han, for å ha noe å sammenligne med når pelsen vokser ut igjen.
Hun sa han ville se ganske pjuskete ut de første par ukene, men at så begynner det å syns at pelsen er på vei ut igjen.
Nei han slipper narkose, han får bare en lett bedøvelse.
« Siste redigering: 05 Januar 2007, 18:11:09 av Kismet »

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #12 på: 05 Januar 2007, 18:10:58 »
Blir det du som skal holde han fast da eller? Han er vel ganske sterk kan jeg tenke meg, jeg hadde IKKE turt å holdt fast Ozzy alene med noe slikt på gang! :icon_eek: Ikke uten jernrustning :humre:

Kismet

• Gjest
« Svar #13 på: 05 Januar 2007, 18:16:32 »
Han er sterk med sine nesten 8 kg, men han er snill som et lam og blir så og si aldri sint, så han er helt harmløs.
Han gjør aldri noe værre enn å sette tennene lett i håndbaken min om han syns det lugger for mye.
Han er en særdeles medgjørlig kar, som pleier å rulle rundt og legge seg slik at jeg kommer til enklest mulig, så han er ganske sammarbeidsvillig.
Han elsker alle mennesker også, så han blir sikkert god kompis med dyrlegen og med en aldri så liten bedøvelse så tenker jeg at det går veldig greit jeg.