Skrevet av Emne: Halsbånd  (Lest 2856 ganger)

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 94
  • Kjønn: Kvinne
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
Halsbånd
« på: 03 Januar 2007, 07:37:59 »
Hvordan skal jeg klare å vende han til å gå med halsbånd?
Når jeg setter det på så sitter han bare og klør og klør. En dag hadde han det på seg en liten tur ute, og da han kom inn igjen hadde han fått båndet inn i munnen. Han fikk hverken lukket munnen eller fjernet båndet. Stakkars gutten min!
Da innså jeg at det må mye mer innetrening til... men hvordan skal jeg få han til å glemme at han har det på?

Egentlig merkelig at han sliter så fælt med det. Han er vandt med kattesele fra han var liten, og det godtar han helt uten problemer...

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
SV: Halsbånd
« Svar #1 på: 03 Januar 2007, 08:51:05 »
Mine holdt på å klø seg gal når de fikk det på. Men jeg bare lot de gå med det og nå er det ikke noe problem lengre.. Men de klødde i stykker hver sitt halsbånd.. :icon_frown:

tvb_86

• Gjest
« Svar #2 på: 03 Januar 2007, 12:02:18 »
lissi liker ikke gå med halsbånd.. det jeg har gjort for å venne henne til det.. (driver enda) er at hun går med det en time.. tar det av litt.. setter det på igjen.. også litt lengre tid for hver gang.. tar det av og på helt til hun blir vant til å ha det på seg.
hun løper att og fram og ruller seg på gulvet for å få det av. men hvis du gir pusen litt tid og tar det av litt og på litt så går det nok bra til slutt :bigarmhug:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #3 på: 03 Januar 2007, 12:07:47 »
Har vert heldig med mine puser eg.. satte på den halsbåndet og der har det blitt  :morsomt: tilogmed så redde som dem var..
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

jalme

• Gjest
« Svar #4 på: 06 Januar 2007, 08:08:36 »
Vår pus klødde fælt med et halsbånd av tøy, men da vi satte på et av litt hardt skinn og som også var romsligere, ble det straks slutt på kløingen.

Utlogget vero9ca

• Super avhengig pus
  • Takket: 42
  • Fra Sandnessjøen og er 28 år
    • Vis profil
    • Sandnessjøen Omplassering
« Svar #5 på: 06 Januar 2007, 12:15:27 »
Viktig å ha elastiske halsbånd, slik at de ikke henger seg fast i ting og ikke kommer seg løs... Måtte bare si det!
www.shod.nu  Sandnessjøen Omplassering

Det finnes to fluktmuligheter fra livets elendighet: musikk og katter

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #6 på: 06 Januar 2007, 12:39:41 »
Eller med sikkerhetslås...

Utlogget -Lize-

• Luke, Leia & Mischa.
  • Avhengig pus
  • **
  • Takket: 86
  • Cats rule!
    • Vis profil
    • Russian Blue
« Svar #7 på: 06 Januar 2007, 23:01:16 »
Pusene mine har halsbånd i lær (mest sannsynlig bare etterligning, men...), med både elastikk og sikkerhetslås.
Båndene er stive, har dem på såpass løst at jeg får fire fingre innmed (jeg har veldig små hender da... :icon_idea:)
Hender kattepusene klør litt, men det gjør de jo uten også!
De har ikke reagert ellers på båndene, ikke første gangen de fikk dem på heller.
I utgangspunktet hadde båndene bare elastikk, men jeg var litt redd for at pusene skulle henge seg fast allikevel
og kanskje ikke komme ut av dem, så jeg sydde på sikkerhetslås fra noen halsbånd de ikke bruker.
De fungerer kjempefint! :icon_smile:

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #8 på: 07 Januar 2007, 02:20:04 »
pøbelen held på å lære å gå med halsband
.
det som eg har kommt fram til er at eg må ha det mykje strammere til pøbel enn eg har det til beistet. til beistet passer det 4 fingrer inn i mellom. han er vant til å gå med halsbånd.

da eg prøvde det same med pøbelen hold han på å klikke totalt. hadde munnen inn i halsbåndet, slik som er beskrevet her i tråden før. klødde seg og klarte ikkje å bevege seg naturleg.

så, det som eg har gjort var å stramme til. altså, ikkje misforstå. pøbelen får puste uten problem, og det er ikkje vondt for han.
og med ein gong det var så stramt at han ikkje kunne ha det i kjeften, og at det ikkje beveget seg på halsen mens han sprang, så godtok han halsbåndet og vennte seg til det i løpet av nokre få timer.

no går han med løs halsbånd, heilt fint.
og ja, sikkerhetslås er sjølvsagt.

heike

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #9 på: 07 Januar 2007, 03:04:28 »
Finnes det mange forskjellige størrelser på halsbånd?
Jeg har satt det så stramt som mulig, men Ludde får det fortsatt inn i munnen.

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #10 på: 07 Januar 2007, 03:27:36 »
Finnes det mange forskjellige størrelser på halsbånd?
Jeg har satt det så stramt som mulig, men Ludde får det fortsatt inn i munnen.

eg har sydd halsbånd i riktig størrelse. i praksis betydde det at eg "kasta" 50kroner ut vindauget, fordi pøbelen kunne berre gå med det i ei veke. etter det var pøbel blitt for stort. altså, det satt ganske stramt, og kattunger veks fort.
veit ikkje om eg vill gjort det på den måten igjen, kunne jo ha sydd slik at det er mogleg å utvide etterkvart som kattungen veks.

men no "kan" han halsbånd. no har han fått nytt, som sitt nesten så løs som på beistet.

heike

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #11 på: 07 Januar 2007, 11:18:05 »
Nå som mine synes det er helt greit å ha på seg halsbånd, så har jeg det så løst at det går over hodet på de..

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #12 på: 07 Januar 2007, 12:11:54 »
Men Ludde er jo snart et år (=10 mnd). Er det ikke litt rart at han ikke kan bruke vanlige halsbånd da?

Utlogget Marit

• Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #13 på: 07 Januar 2007, 12:15:12 »
Hvorfor må dere absolutt ha halsbånd på kattene?
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #14 på: 07 Januar 2007, 12:17:47 »
Veldig greit å ha et sted å skrive telefonnummeret mitt.
Hvis den stikker av tror jeg sjansen for at noen ringer meg er MYE større hvis telefonnummeret står stort og tydelig på et halsbånd.

Ludde er øremerket, men det er desverre ikke alle som vet hva det betyr, eller gidder å sjekke.

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #15 på: 07 Januar 2007, 13:13:15 »
Det er sant sommerpiken.

Hva med borrelås? Det vil jo være regulerbart..og så kommer pusen seg løs om den sitter fast. (Tror jeg.)

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #16 på: 07 Januar 2007, 13:15:53 »
Derfor vi også har halsbånd på kattene ( med sikkerhetslås selvfølgelig ) Våre har halsbånd med refleks på for at de viser om de er ute når det har begynt å bli mørkt ( pleier å få de inn før dette da  :icon_wink: ) og så er det med telefonnummer og navn på katten.

Ikke alle som gidder sjekke hverken øremerking eller chipping, halsbånd kan det være at de gidder å sjekke iallefall  :wink[1]: Kattene har ikke på seg halsbånd når de er inne, kun når de er ute, og jeg har tatt av bjelle, og andre ting som kan irritere dem.
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #17 på: 07 Januar 2007, 13:46:09 »
Jeg hadde også kjøpt sånn med refleks. Et som jeg ble anbefalt her på forumet. Virker rett og slett som det er for stort. Må se om jeg finner et mindre ett, ellers må jeg bare vente på at Ludde skal bli større. Han blir vel stor gutt en gang han også.

Utlogget benehan

• Kattunge
  • **
  • Takket: 1
    • Vis profil
« Svar #18 på: 09 Januar 2007, 22:03:01 »
At folk ikke skjønner vitsen med halsbånd på katt er utrolig! Jeg blir så oppgitt. Er ikke dere redd for å miste katten deres? Tror de at katter alltid finner veien tilbake? Trro dere at selvom de er øremerket så kommer de alltid til å komme hjem?

Les dette folkens!

http://www.dyrebeskyttelsenhordaland.org/Katt/KattHalsbann.aspx

Katten min som var øremerket og kastrert forsvant en dag, jeg viste noe var gale når han ikke om inn for natten. Øremerkingen var ikke så tydelig, og han hadde på seg bånd. Det viste seg at katten var overkjørt og drept, dyreklinikken som fikk han inn kunne ikke tyde øremerkingen, det var på båndet han ble indentifisert. Hadde han ikke hatt det på seg, hadde jeg aldri fått vite at det var han.

Jeg jobber i dyrebesskyttelsen med katter, og daglig får vi tlf ang folk som har mistet kattene sine, og de kattene som ikke har på seg bånd kommer faktisk som oftest ikke til rette! Så er du glad i katten din og ønsker å bekjempe "hjemløse-katter-problemet" så setter du bånd på katten!

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #19 på: 09 Januar 2007, 22:13:46 »
Det går ikke å linke til DBH sinde sider.. de har låst den på enellerannen måte
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre