Skrevet av Emne: prøver bli sjef!  (Lest 1462 ganger)

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Skravlepus 3
  • Takket: 135
  • Kjønn: Kvinne
  • RIP Miley, Frøya,Diesel, Carmen, Snoopy og Rampus!! <3
    • Vis profil
    • No McKenzies Sacred Birman oppdrett
prøver bli sjef!
« på: 02 Januar 2007, 13:17:07 »
jeg har fått ett problem med mine hannkatter på 1,5 år, de er kastrerte begge to!

Det begynte egentlig etter Nusse, min eldste katt ble avlivet. Etter det så har begge guttene vært så utr etter frøye, den eldste hunkatten! ei venninne av meg tror at dette kan være pga at gutte prøver være overhodet i flokken! at de prøver kjempe seg til den plassen og plukker på henne for hun er eldst! det var tydelig at nusse var sjefen før, for hun var en dama man ikke plukket på nesen og dette dukket ikke opp før hun ble borte!! det er tydelig at de plager frøya, for frøya fresher skikkelig til dem og løper sin vei og de løper etter henne!! dette liker jeg ikke i det hele tatt, oppdager at frøya har fått et lite sår over øyet, antagelig pga snoopy slår så hardt med labben som om dagen!! såg her at han brukte til å med kloa ute!! :-( hva kan jeg gjøre med dette? er så typsik at den stakkars frøya som er litt redd av seg fra før skal være den som må gjennomgå!!! :( hjelp!!! vil ikke at noen av mine katter skal være uvenner, det har jo gått så fint frem til nå!!! med alle 5!!!!
NO*McKenzies- lite oppdrett av Hellig Birma.
Vi fikk vårt første kull 1.mai.2014!!
Hjemmesiden vår: www.bricksite.com/mckenzie/velkommen

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
SV: prøver bli sjef!
« Svar #1 på: 02 Januar 2007, 21:25:07 »
Jeg skjønner at du er lei av kjeklinga, men jeg vet ikke hva du kan gjøre...

Men ang det at pusene har klørne ute når de slåss, så er ikke det noe uvanlig, det gjør begge her når de leker, og der har aldri skadet seg.
Men det er et aber at Frøya har fått et sår da...håper du får noen fine tips her.
Lykke til =)

Utlogget swimzy

• Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #2 på: 07 Januar 2007, 18:41:39 »
takk for det Imp!!! :bigarmhug:

Er det noen flere som har noen forslag??

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #3 på: 07 Januar 2007, 21:30:56 »
Dette høres ikke kjekt ut. Frøya er nok en type som lett blir et mobbeoffer. Det er ikke enkelt å få slutt på dette, ha i hvertfall nedklipte klør på de to mobberne og forsøk å ta dem i gjerningsøyeblikket. Ha dem adskilt når du ikke er tilstede sånn at hun får fred, hvis du har muligheten. Skulle ønske at jeg hadde en patentløsning, men det har jeg ikke.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget swimzy

• Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #4 på: 07 Januar 2007, 22:04:34 »
ja, de to gutta skal få lørne klippet ja, det er helt klart!!!

frøya er nok ett lett mobbeoffer ja, men skjønner ikke hvorfor dette kommer nå plutselig....har jo ikke vært slikt før!!!
men tusen takk for svar marit!!! skal la frøya sove alene inatt!!

Er så leit, for mens nusse levde så var de 2 uadskillelige.....de sov alltid sammen...så det er vondt å se hun plutselig er slik utenfor flokken på en måte!!

Frikka

• Gjest
« Svar #5 på: 10 Januar 2007, 00:26:51 »
jeg har samme problemet.. har ei hokatt (sterilisert) hun er  4år pg de to sønnene hennes (kastrert) på 3 år. de var innekatter inntil for et år siden, og etter at de begynte å være ute så har de to hannkattene begynte å jage hokatta. Hun er veldig på vakt når hun er inne. Jeg ser bestandig en av hannkattene snike se innpå hokatta... og så hører jeg fresing og hårdottene flyr.. det ender med at jeg tar hannkatta og hiver han ut, men stort sett så gir snur de hvis jeg hever stemmen og er morsk.. virker som at hannkattene forstår at jeg ikke syns noe om det...

men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.... når jeg reiste bort i jula var hokatta i gangen og på badet mens hannkattene var på stua... jeg måtte altså skille de i tilfelle de skulle ta livet av hverandre mens jeg var borte...
jeg blir også veldig glad for tips til hva jeg kan gjøre....

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 80
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #6 på: 10 Januar 2007, 01:37:58 »
Katter som krangler er aldri noe morsomt - men jeg hørte av en dyrepleier som hadde studert adferd på dyr engang at det gjerne ikke var den som angrep som yppet til kamp, men en som var lavere ned i hierarkiet...Da gjelder det å finne den katten og se om den kan klare å leve sammen med feks. en av de andre kattene enn sjefen, og holde de adskilt. Det er også en mulighet å omplassere, men de færreste ønsker ikke det. I naturen vil svake dyr bli utstøtt av gruppen de lever i, og når vi mennesker plasserer flere katter sammen, må vi vite at noen ganger  er det slik at noen individer er svakere enn de andre, og det merker resten av gruppen, og vil forsøke å fortrenge individet ut av huset.

Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan.
Walt Disney