Skrevet av Emne: Om kattunger ventes.......  (Lest 1221 ganger)

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
Om kattunger ventes.......
« på: 28 Desember 2006, 22:32:17 »
hva bør man da tenke på?

Min søster har en katt hjemme hos seg som trolig er drektig, hva bør hun tenke på fremover mot en eventuell fødsel og i ettertid når ungene er kommet? (Det er ikke hennes katt, men hun har tatt seg av den i den siste tiden). Jeg har foreslått å dra til veterinær for konsultasjon og eventuell abort.

Utlogget Khin-Mya

• Koseklumpen
  • Takket: 29
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • http://www.khin-mya.dk
SV: Om kattunger ventes.......
« Svar #1 på: 30 Desember 2006, 14:24:20 »
Jeg synes det er flot gjort af din søster, sådan at tage en drægtig kat til sig.  :icon_smile:
Jeg synes ikke hun skal få foretaget en abort, for hvis det er tydeligt at katten er drægtig, er det efter min mening for sent at gøre noget og for risikabelt for katten.
Hvis din søster er indstillet på at gennemføre dette er mine råd:
Start nu med at give katten killingefoder, det giver hende og killingerne et godt fundament.
Når tiden nærmer sig, skal hun sørge for at katten har et sted at bygge rede. gerne en papkasse (ikke for stor) med aviser og evt. et gammelt lagen i bunden. Katten vil rode meget rundt i bunddækket for at gøre reden klar.
Inden fødsel skal din søster have modermælkserstatning og flasker klar, i tilfælde af at killingerne har brug for tilskud.
Inden fødsel aftaler hun med dyrlægen at hun kan ringe, skulle der opstå problemer, samt evt. med en erfaren opdrætter, der kan vejlede hende.
Under fødslen er det godt at give hunkatten fløde med druesukker eller evt. A/D

Hils din søster og sig "Held og lykke".
MVH Lone

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #2 på: 30 Desember 2006, 14:55:09 »
Takk for svar Khin-Mya. :) Mye nyttig info, supert.  :icon_smile:

Tar gjerne imot innspill fra andre som også har erfaring rundt dette.

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #3 på: 31 Desember 2006, 17:33:02 »
Med fare for å få noen på nakken, mener jeg at din søster absolutt bør vurdere abort på katten, så sant ikke katten har fullgått drektighet, men det kan veterinæren vurdere. Risikoen er ikke større enn en problemfødsel eller et keisersnitt. Det blir født altfor mange huskatter som altfor ofte kommer til dårlige hjem og ender opp som hjemløse streifere som igjen får unger som deretter blir villkatter. Å finne virkelig gode hjem er vanskelig, og avlive 10 - 12 uker gamle kattunger er jo bare forferdelig, og det skjer hele tiden. Tenk over det...
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Nova

• Gjest
« Svar #4 på: 31 Desember 2006, 17:36:11 »
Å finne virkelig gode hjem er vanskelig, og avlive 10 - 12 uker gamle kattunger er jo bare forferdelig, og det skjer hele tiden. Tenk over det...

Det er sant! Det er viktig at hun i såfall begynner å annonsere allerede nå.

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #5 på: 01 Januar 2007, 16:12:21 »
Jeg er helt enig i det dere skriver, men nå er jeg faktisk mer interessert i hvordan man tilrettelegger for eventuelle kommende kattunger.  :wink[1]:

Det er lite mer jeg kan gjøre for å få henne til å overveie å abortere kattungene enn å fortelle henne hvorfor det er en fordel noe som jeg allerede har gjort flere ganger, så da vil jeg heller forsøke å hjelpe henne så godt jeg kan. (hun er fortsatt i tvil om katten faktisk er drektig, men ut i fra det hun beskrev så synes jeg det virket slik). Det er som nevnt heller ikke min søsters katt, den tilhører en jente som har flyttet inn hos henne og kjæresten, men det har vært hun som så og si har tatt seg av katten siden de flyttet inn slik jeg har forstått det.

tvb_86

• Gjest
« Svar #6 på: 01 Januar 2007, 16:28:28 »
Vil bare svare ut fra erfaringen jeg har med å ta i mot en kattunge på 4 uker. det kan jo ikke sammenlignes med de små nøstene der da som eventuelt blir helt nyfødt.. men.. jeg må jo bare si ærlig at jeg ikke er veldig glad og begeistret hvis den katten faktisk er gravid. det er rett og slett veldig trist hvis den er det. mener ingenting galt, men har sett for mye vondt med kattunger og derfor blir jeg mer lei meg enn glad når jeg hører sånne historier. men.. du ville ha tips og jeg kan hvertfall fortelle litt om hvordan jeg gikk fram med lissi som jeg fikk som 4 uker gammel. har skrevet om det før, men en god ting kan ikke bli sagt for ofte? :)

Det er krevende og ikke minst dyrt å ha kattunger. For skal man første ta i mot disse, mener jeg de også skal bli behandlet på beste måte.  :bigarmhug: dvs. vaksiner, ordentlig mat ,oppfølging av dyrlege.
tenk f.eks på utgifter med vaksiner 450 kroner betalte jeg for lissi pr. gang :) hvis du tenker ut fra 5 kattunger blir det

450* 5 = 2250 kroner BARE i vaksiner til kattene + mat og eventuelt leker, kattedoer +++ det blir ganske dyrt også i tillegg til alt ansvaret.

Man har et stort ansvar, både for å la katten vært hos kattamammen til den er 12 uker og samtidig selv bidra med læring til de små ungene.
Det  er viktig å tenke på at tiden katten får med kattemamma er den mest verdifulle tiden i hele dens liv. hun lærer den alt, fra fangst til å bli renslig. alt! og psykisk og fysisk har katten det mye bedre om den får være med mamma hvertfall 12 uker.
Jeg gav min pus morsmelkerstatning og holdt kontakt jevnlig med dyrlege for råd.  det er kjempeviktig.

Vi mennesker har også sammen med kattemor et ansvar for å
gi  stell, kjærlighet og ikke minst tid så kattemor kan lære bort det hun skal så ungene blir friske fysisk og psykisk.
Jeg ser på å få kattunger like seriøst som et barn, derfor har jeg ment all min tid at det skal oppdrettere få lov til, de som kan det og driver profesjonellt med det :)

dette var noen råd eller litt personlig fra meg da :) så håper jeg det går bra. er sikkert mange her som kan MASSE mer enn meg, men dette er hva jeg har opplevd og hatt erfaringer med.