Skrevet av Emne: Irriterende mjauing  (Lest 2900 ganger)

Michael and the mi

• Gjest
Irriterende mjauing
« på: 28 Desember 2006, 01:53:39 »
Hei!

For 4 måneder ca fikk jeg og samboeren min en hellig birma. Da var han 4 mnd gammel.
I hele denne perioden vi har hatt han, så mjauer han som oftest dagen lang. Ikke misforså, han mjauer ikke kontinuelig 24 timer i strekk. Men, han har perioder. Når han kjeder seg, eller vi ikke gir han oppmerksomhet så begynner han å mjaue. Han er kjempe kosen og aldri vanskelig å ha med og gjøre, men han mjauer støtt og stadig. Det begynner virkelig å bli slitsomt. Det virker som han er utrolig rastløs, og vi prøver så godt vi kan å leke med han. Han er ikke mye hjemme alene, vi er hjemme hver eneste dag. Han har aldri gått en dag alene. Jeg vil bare det beste for katten vår, det må være utrolig slitsomt for han å mjaue hele tiden

Trenger virkelig hjelp her. Kan kastrering hjelpe?

Og hva er forskjellen på en kastrert og ikke-kastrert katt adferdsmessig?

Takk for alle behjelpelige svar!

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
  • Takket: 329
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Irriterende mjauing
« Svar #1 på: 28 Desember 2006, 10:59:10 »
Heisann...vet godt hvordan du føler, da vi fikk Brutus (hellig birma) så mjauet han dagen lang, untatt når han fikk kos da.... :whistling:

Jeg ble jo bekymret jeg da, og lurte på om noe var galt, spurte overalt om det var normalt at birmaer pratet såå mye....for egentlig skal de jo være en rolig rase. Men selvfølgelig er det også forskjell fra katt til katt da... :wink[1]:

Så vi gikk nå her med mjau, mjau dagen lang...men da han var ca 5 mnd så kastrerte vi han, og etter noen ukers tid, så minsket mjauingen betraktelig, og nå mjauer han bare når han vil ut og inn..... :jippi[1]: :jippi[1]:

Om det hadde noe med kastreringen å gjøre eller om det avtok pga at han ble større vet jeg ikke....ønsker deg lykke til iallefall... :bigarmhug:

Ragstars

• Gjest
« Svar #2 på: 28 Desember 2006, 21:43:53 »
Både Birmaer og ragdoller er pratsomme katter, og det er opplyst i de fleste rasebeskrivelser. (Noe dere kanskje sjekket opp i før dere fikk ham?)
Men det første som slår meg, er at han kanskje trenger en lekekamerat?
Det hjalp iallefall her hos meg... De fleste katter- rase eller ei, har godt av selskap i form av andre katter.
Det kommer også an på hvor gammel han er nå. Kjønnsmodne hannkatter prater i perioder mer enn om han ikke hadde vært kjønnsmoden.
Kanskje han i tillegg er mer rastløs om kveldene enn resten av dagen?

Da kan det være en fordel å kastrere ham, om dereikke skal bruke ham i avl, men det er ingen garanti for at han slutter å prate da.
Lykke til med ham iallefall :wink[1]:

Utlogget Stella

• Koseklumpen
  • Takket: 7
    • Vis profil
Sv: Irriterende mjauing
« Svar #3 på: 28 Desember 2006, 22:28:01 »
Den lille stakkel kjeder seg :love:
Da jeg fikk perseren min gikk han rundt og maste hele tiden! Persere er vel ikke akkurat de mest pratsomme katter men min er  :wink[1]:
Han sluttet samme dag som han fikk en katteven.
Nå er det ho som larmer :fnis[1]:

Nova

• Gjest
« Svar #4 på: 28 Desember 2006, 22:32:53 »
Ja, jeg tror også han kan ha godt av en lekekamerat, og det vil avlaste dere litt i tillegg, da de vil leke sammen. Da har han oppmerksomhet hele tiden, til og med når dere sover :love:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #5 på: 28 Desember 2006, 22:36:52 »
Kastrer han du, om du ikke har tenkt å bruke han i avl, så tenker jeg det løser seg med en gang... Faramir var også slik, det var rett og slett fordi han var fertil og ville ha pusemus... for å si det på den måten... :fnis[1]:

Nova

• Gjest
« Svar #6 på: 29 Desember 2006, 01:29:29 »
Kastrer han du, om du ikke har tenkt å bruke han i avl, så tenker jeg det løser seg med en gang... Faramir var også slik, det var rett og slett fordi han var fertil og ville ha pusemus... for å si det på den måten... :fnis[1]:

:icon_lol:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #7 på: 29 Desember 2006, 01:32:13 »
Første pusen eg hadde sammen med Jens mjauet MYYE!! hun maste og maste og maste.. og jens kastet henne ut, eg slapp henne inn igjen  :fnis[1]:
Så ble hun kastrert og hun roet seg litt, men ikke mye, hun maste hver gang en dør var for mye igjen, for hun nektet å åpne dem selv.. divaen til svigers! :)
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Ulla og August

• Gjest
« Svar #8 på: 29 Desember 2006, 10:32:56 »
Min ene katt, Jesus, mjauer mye nå som vi er hjemme i Lillehammer og han ikke har den andre katten å henge med. Han er vant til å alltid ha katter rundt seg, og selv om han er kjempeglad i mennesker så merker jeg at han savner Ulla. Han mjauer og leter og kjeder seg nok litt. Men bare litt asså  :wink[1]:
Jeg tror dere burde gå for både kastrering og en lekekamerat jeg da. Jeg meiner at katter alltid virker mer harmoniske og fornøyde når de slipper å være alenekatt,

Michael and the mi

• Gjest
« Svar #9 på: 30 Desember 2006, 00:57:35 »
Takk for alle positive svar! Jeg vil gjerne kjøpe en pus til, men det spørs om samboer er så begeistret=) Vi skal ikke bruke han til avl, så jeg skal få prøvd å bestilt en time etter nyttår. Hvor lang tid tar kastreringen? Kan jeg være hos legen mens han gjør det?

Utlogget Khin-Mya

• Koseklumpen
  • Takket: 29
    • Vis profil
    • http://www.khin-mya.dk
« Svar #10 på: 30 Desember 2006, 14:31:17 »
Det er smaddergode råd du har fået  :icon_smile: og jeg vil gerne tilføje, at det at have en enkelt Hellig Birma, sjældent er lykken for katten, for den er meget social og vil mangle en firbenet ven.
En kastrering varer ikke længe, men det er nu et spørgsmål om dyrlægens temperament om du får lov at vente i konsultationen  :) for det kommer helt an på deres måde at arbejde på.
Dog skal du huske at gøre dem opmærksom på, at Hellig Birma IKKE tåler narkose så godt som andre racer, faktisk er det allerbedst at lægge katten på gas (altså intubere den)

Jeg kan nu ikke lade være med at drille lidt  :biggrin: mon du kunne tænke dig at låne bare et par stykker af mine hunkatte ? Jeg har 4 hunkatte i løb for øjeblikket. Hvis du boede sammen med dem bare 1 døgn, ville su synes din egen kat, blot småsnakkede  :biggrin: :le[1]:
MVH Lone

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #11 på: 31 Desember 2006, 14:05:46 »
:humre: Ja, det var et godt forslag, Khin-Mya! :hihi[1]: Men jeg skal bare tilføye noe som jeg glemte å si, og det er at selvfølgelig er jeg enig med de andre her om at en lekekamerat kan også hjelpe mye. Det trenger ikke å være en av samme sort, trengs ikke å være rase engang. Min Birmagutt bor sammen med 2 huskatter, og hadde han bodd alene tror jeg han hadde gått meg på nervene, for han er veldig avhengig og oversosial nå... :humre: Tenk over det, og det finnes mange hjemløse katter som trenger et godt, varmt og trygt hjem...:)