Skrevet av Emne: Rar oppførsel hos katt - nytt spm s.2  (Lest 6216 ganger)

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Takket: 1
  • Kjønn: Kvinne
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
Rar oppførsel hos katt - nytt spm s.2
« på: 22 Desember 2006, 20:53:53 »
Må bare forhøre meg litt her nå.

Vi har hatt Timmy siden mars og han har vært i fin form hele tiden. For noen dager tilbake ville han plutselig ikke ut. Han var veldig engstelig ute og snuste veldig, akkurat som han var redd noe ute der.

I 3 dager har han bare vært ute og gjort fra seg før han har kommet inn igjen. Han har sovet stort sett hele dagen og ettermiddagen og vært slapp. I går hadde han nesten ikke spist noe, det samme i dag. Har prøvd å gi ham ormekur, men ikke lett å få det i ham når han ikke spiser.

I dag har han vært ute ca 2 timer alene, og det gikk fint. Når han kom igjen var han så merkelig. Han løp rundt i full fart uten mål og mening. Ikke noe mjauing eller noe, men han så veldig rastløs og hyper ut rett og slett. Samtidig begynte han å vaske seg veldig intenst, og dette han han drevet med i perioder i ettermiddag/kveld. Prøvde å børste ham for å se om jeg så noe spesielt i pelsen hans, men det er ikke godt å se noe. Fikk jo plutselig en tanke om lus eller liknende. Prøvde å vaske ham med ett vått håndkle også, det synes han var ganske godt tror jeg.

Noen som kjenner igjen disse symptomene? Noen som vet hva det kan være? Kommer nok til å kontakte dyrlege i morgen om ting ikke endrer seg, noe må være galt...
« Siste redigering: 26 Desember 2006, 20:32:49 av Timmy-pus »

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
SV: Rar oppførsel hos katt - hjelp meg raskt?
« Svar #1 på: 23 Desember 2006, 09:04:34 »
Ville bare si at vi har hatt en tøff natt og jeg ringer dyrlege så fort de åpner kl 10.00

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #2 på: 23 Desember 2006, 10:57:13 »
Håper det går bra med pusen  :x-fingre[1]:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
« Svar #3 på: 23 Desember 2006, 12:40:21 »
Har vært hos dyrlegen og de tok blodprøve.  Han hadde ikke infeksjon av noe slag iallfall.  Men han fikk 2 sprøyter + salve for parasitter og midd, håper det hjelper.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #4 på: 23 Desember 2006, 12:45:38 »
 :x-fingre[1]:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
    • Vis profil
« Svar #5 på: 23 Desember 2006, 12:47:42 »
Merkelig oppførsel, det første jeg tenkte var at det kunne vært at han hadde sloss med en pus og var redd for å være ute pga det.. og at han da igjen ble hyper fordi han egentlig hadde lyst til å være ute men ikke turte...

Lykke til med pus, en god klem  :)

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
« Svar #6 på: 23 Desember 2006, 14:41:00 »
Merkelig oppførsel, det første jeg tenkte var at det kunne vært at han hadde sloss med en pus og var redd for å være ute pga det.. og at han da igjen ble hyper fordi han egentlig hadde lyst til å være ute men ikke turte...

Lykke til med pus, en god klem  :)

Vi har vært helt sikre på at han hadde blitt skremt av noe ute og at det var derfor han knapt ville gå ut av døra, men nå er han ikke lenger redd for å gå ut.  Det var bare så rart at han plutseluig fikk disse vaske og kl-anfallene.  en hvis det er lopper eller parasitter kan jo selv tenke seg hvor irritabelt det må være om det klør over alt på kroppen hele tiden.  Han sover fortsatt, var akkurat nede og så til han.  Han ser rolig og trøtt ut nå, blir spennende å se når han "står opp" etterpå.  Har iallfall skifet på sengen vår siden han sov der i natt, så får vi håpe det blir litt mer søvn på oss natta som kommer.  Utrolig hvor mye det går inn på meg når han ikke er i form iallfall.

veri

• Gjest
SV: Rar oppførsel hos katt
« Svar #7 på: 23 Desember 2006, 15:27:05 »
Josefine er også litt rar om dagen, men det tror jeg skyldes noe så enkelt som at hun hater vind. Når det blåser, holder hun seg inne og klager sin nød.

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
« Svar #8 på: 23 Desember 2006, 19:42:19 »
Og Timmy er fortsatt som han var...  Jeg synes dette er så ekkelt å se på og jeg aner ikke hva jeg skal eller bør gjøre.  Dyrlegen sa han skulle være bedre i morgen, så jeg må jo bare se an.  Hvis ikke må han til ny sjekk, for det er grusomt å se på¨dette her.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #9 på: 23 Desember 2006, 20:08:28 »
 :icon_sad: Dakar pus.. håper han blir bedre snart
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 206
    • Vis profil
« Svar #10 på: 23 Desember 2006, 22:37:53 »
Dette hørtes jo merkelig ut  :hmmmm:
Stakar Timmy  :icon_sad:
Håper han blir som før snart  :icon_smile:

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
« Svar #11 på: 24 Desember 2006, 08:54:35 »
Timmy har sovet på samme sted i hele natt og er forholdvis rolig når han er i det rommet der.  Men når han kommer opp i den vanlige etasjen vår er han helt gal og vasker seg intenst igjen.  Altså, akkurat det samme i dag.  Jeg klarer ikke helt å fri meg fra tanken om at det kan være noe med juletreet, så det skal jeg nok prøve å sette ut i dag etter gjestene har gått.  Skulle jeg ikke hatt gjester hadde det vært ut med en gang.  Bare for å prøve.

Timmy er ute akkurat nå, men han oppfører seg rart der også.  Men jeg kan ikke gjøre med i øyeblikkt, jeg føler meg skikkelig rådvill.

Dyrlegen jeg var hos på lille julaften har vakttelefon hele jula, så jeg kan ringe dit om det er krise.  Men føler at de liksom  ikke tok meg så på alvor når jeg var der, så egentlig kunne jeg tenke meg å prøve noen andre.  Men vi får se.

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #12 på: 24 Desember 2006, 10:16:28 »
Dette  hørtes ikke noe morsomt ut, så vanskelig å vite hva det kan være!
Stakkar lille pus, og så i jula og allting.

Kan jo hende det er juletreet ja, det fører jo midd og slikt med seg. Men han kan vel like gjerne ha fått det en annen plass.

Men når han vasker seg, vasker han hele seg, eller er det spesielle plasser som får mer oppmerksomhet? Tenker på hvis han har fått bitt av midd.

Hvis ikke dyrlegen tar deg på alvor, så får du gjøre som du sier ja, prøve noen andre, eller prate med dem, si at du er alvorlig bekymret for hva det kan være, og har du muligheten til å filme han mens han driver på som verst, så gjør det, da får de jo se det.

Lykke til, vi får håpe det blir en fredelig jul for dere after all....god bedring til Timmy  :icon_sad:

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
« Svar #13 på: 24 Desember 2006, 10:48:53 »
Takk skal du ha.,  Synes det er ekstra slitsomt at dette dukker opp nå i jula, klarer ikke konsentrere meg om så mye annet desverre.

Når han vasker seg vasker han seg stort sett over hele kroppen, men noen ganger er det nok litt mer på de samme stedene.  Men dette skulle jo ha roet seg litt siden han fikk de sprøytene i går.

Jeg håper vi kan klare å få dagene å gå frem til onsdag og aller helst at han blir frisk innen det.  Hvis ikke blir det utvilsomt ny tur til dyrlegen.  Og da prøver jeg nok noen andre, og forteller dem om opplevelsen min.

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #14 på: 24 Desember 2006, 13:30:21 »
Huff, ikke noe morro å lese at pusen din ikke er i form. Det hadde liksom vært bedre om du hadde kunnet fått svar på om det faktisk var en infeksjon eller noe, men når de ikke finner noe og katten fortsatt ikke er seg selv så blir man veldig bekymret. Vår katt Gråtass ble jo veldig apatisk forrige helg og ville ikke ha kos, ønsket ikke å ut eller noen ting og jeg ble jo kjempebekymret. Heldigvis for oss ble det etter blodprøve påvist infeksjon i kroppen så han går nå på antibiotika.
Krysser fingrene for at det ikke er noe som feiler pusen, at dette går over raskt.  :icon_sad:

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
« Svar #15 på: 24 Desember 2006, 13:49:22 »
Ja, det hadde vært litt enklere om de hadde funnet ut noe.  Hadde også følt meg litt mer betrygget om dyrlegen hadde spurt meg litt mer og prøvd å kartlegge mer.  Men jeg lever i troen på at det er juletreet han ikke tåler, og dermed skal det ut i kveld etter at gjestene har dratt.  Om ikke det hjelper håper jeg vi klarer oss frem til onsdag og at jeg da tar kontakt med en annen dyrlege for hjelp.

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
« Svar #16 på: 25 Desember 2006, 07:55:28 »
Ja, så var julaten over og det var kjempehyggelig her.  Timmy var ute nesten hele ettermiddagen, men kom inn rundt 20.00 og da fikk jeg lagt ham nede.  Han sov helt til gjestene dro, da stod han opp når han hørte jeg vasket gulvet.  Da hadde jeg nemlig kastet ut juletreet.  Har nå et pyntet tre stående på terrassen, for et syn.   :knegg:  Allerede når Timmy stod opp i går var han rolig i kroppen.  Jeg la meg ganske med en gang og da vasket han seg litt i senga vår, men sovnet fort.  Og han har vært rolig i natt, bare vekt meg når han var kosete.

I morges ville han ut en snartur, men er nå inne igjen.  Og for første gang på maaaange dager ligger han i stua og sover.  Han ligger helt rolig i sofaen og koser seg. Jeg tror nesten ikke mine øyne.  Det er utrolig deilig å se, men jeg tør nesten ikke håpe på at det varer...  Men jeg må jo tro det allikevek.

Teoretisk kan det faktisk være sprøytene som plutselig har hjulpet og det er det som gjør han normal igjen.  Men jeg tror fortsatt mer på juletreet.  Og isåfall føler jeg virkelig at dyrlegen ikke tok meg på alvor.  For jeg presenterte jo dette med allergi for juletreet som en mulighet.  Men det ble oversett og ikke svart på..

Uansett, om Timmy nå er helt fin igjen skal jeg være veldig glad.  Ha har også spist godt, så uansett er han nok på bedringens vei. 

Nå gikk han akkurat ut igjen, men han går helt normalt inne her (løper ikke rundt som en gal sånn som i går morges.)

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #17 på: 25 Desember 2006, 11:13:44 »
Så godt å lese at formen hans nå ser ut til å være bedre.  :jippi[1]:

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
« Svar #18 på: 25 Desember 2006, 15:43:33 »
Jeg er så lettet og så glad, helt ubeskrivelig.  Tør liksom ikke håpe at qalt nå er over, men det ser virkelig sånn ut.  Han oppholder seg nå i etasjen på en helt normal måte.  Det eneste er at han fortsatt vasker seg en del og sover veldig mye lettere (våkner fort av alt) enn vanlig.  Men dette er bagateller i forhold til de tidligere dagene, så jeg tar det med ro og bruker mye tid på å snakke med ham og kose med ham.  Stolt av at han er så flink og stolt av at han har kommet seg ghennom dette.  Håper bare det varer og at han stadig blir bedre nå.  En god start er iallfall at han har spist utrolig mye i dag, spist helt normalt faktisk.

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #19 på: 25 Desember 2006, 20:34:41 »
Så flott at det verste har gitt seg da. Vi får håpe det varer, og om ikke annet kan du jo ringe en annen dyrlege, fortelle historien din og høre hva de tror kan ha skjedd. SKulle ikke forundre meg heller, om det var juletreet.

Nå vet ikke jeg hva slags sprøyter katten din fikk, men med nesten alle medisiner Frøya har fått, penicillin og smertestillende (bortsett fra torbugesic), så har det tatt fra 3 til 5 dager før medisinen har virket.