Skrevet av Emne: Hoven fot  (Lest 3987 ganger)

Linda

• Gjest
Hoven fot
« på: 19 Desember 2006, 21:55:06 »
Katten til søsteren min har plutselig fått en veldig hoven fot som han ikke vil gå på. Noen tanker om hva dette kan være? Dette er en innekatt. De har også en annen katt, og min første tanke var at katten kanskje kan ha blitt bitt under slosskamp og fått betennelse? De skal til dyrelegen i morgen tidlig.
« Siste redigering: 19 Desember 2006, 22:01:15 av Linda »

Nova

• Gjest
SV: Hoven fot
« Svar #1 på: 19 Desember 2006, 22:10:37 »
Høres ut som en forstuelse eller brudd. Han han ha vrikket foten i et fall eller et hopp fra en benk etc... :icon_sad:

Ulla og August

• Gjest
« Svar #2 på: 19 Desember 2006, 22:34:18 »
Det var jo ei her inne som opplevde det samme på sin katt. Jeg lurer på om det var en byll med noe betennelse i, etter et bitt eller noe.

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #3 på: 19 Desember 2006, 22:39:36 »
Vi her inne kan egentlig bare gjette oss frem til hva det kan være. men håper det er noe så "enkelt" som en verkbyll som enkelt lar seg rense. ;)

Linda

• Gjest
« Svar #4 på: 19 Desember 2006, 22:59:44 »
Takk for svar alle sammen :) Godt å høre at det kan være noe såpass uskyldig som en byll, søsteren min er veldig redd for at det skal være brudd (noe som selvsagt også er en mulighet) men hun synes det var en lettelse å høre at det er andre muligheter :)

Nova

• Gjest
« Svar #5 på: 19 Desember 2006, 23:01:16 »
Trenger ikke være brudd heller, den kan jo rett og slett bare ha vrikket foten sin. Hvor lenge har den gått slik da? Det er hevelsen jeg stusser over.. Det skal jo litt til for at den labb hovner opp :hmmmm:

Linda

• Gjest
« Svar #6 på: 19 Desember 2006, 23:10:43 »
Hun hadde merket at han ikke ville gå på foten i går kveld, men da var den ikke hoven. I dag tidlig merken hun at den hadde hovnet litt opp, og utover dagen ble den mer hoven. Han spiser og går på do og er ellers i fin form. Var og så på han nå i kveld og da var han veldig opptatt av å vaske foten, sikkert for å vise at han hadde vondt. Dette er en dyrebeskyttelsekatt hun har hatt i en ukes tid nå, så jeg tror det er sannsynlig at han kan ha kranglet litt med den andre katten i huset og fått seg et bitt, men jeg så ikke noe tydelig sår så jeg vet ikke...

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #7 på: 19 Desember 2006, 23:16:13 »
Det kan også ha skjedd en tid tilbake, og vært ett sår som har ligget å "ulmet".. Dette skjedde med Embla.. Det er nok en betent verkebyll, og de "utvikler" seg raskt når de først starter... All erfaring med det etter sommerens mareritt da hun fikk 3 svære betente sår på 2 foter..

Lykke til hos dyrlegen i morgen, sjekk mulighetene for flere sår som plutselig kan utvikle seg- det var her dyrlegen vår feila da vi var med Embla første gang.. Bare ett tips!!!

Lykke til  :bigarmhug:

Linda

• Gjest
« Svar #8 på: 19 Desember 2006, 23:20:07 »
Mange takk, skal viderebringe tipset til min søster  :icon_smile:

Alle som har svart har fått en takk fra meg nå :bigarmhug:
« Siste redigering: 19 Desember 2006, 23:22:48 av Linda »

Linda

• Gjest
« Svar #9 på: 21 Desember 2006, 02:25:14 »
Det ble ingen tur til veterinæren, i dag var katten helt fin i foten igjen ??? Ingen hevelse, og han hoppet rundt som vanlig. Men om ikke annet har min søster nå skjønt verdien av forsikring, hadde det vært brudd hadde det blitt veldig dyrt for henne med uforsikrede katter :wink[1]:

Utlogget Lima

• Koseklumpen
  • Takket: 10
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Min hjemmeside
« Svar #10 på: 21 Desember 2006, 12:22:20 »
Ble det borte bare sånn helt uten videre?

Hmmm...får håpe at det ikke blusser opp igjen...
Krimskrams heter katten, og *knak* sier den...

Ulla og August

• Gjest
« Svar #11 på: 21 Desember 2006, 13:45:00 »
Så fint da. Kanskje den bare hadde vrikket foten eller noe. Kan katter vrikke foten?

Faustino

• Gjest
« Svar #12 på: 21 Desember 2006, 13:57:25 »
Jo,det tror jeg dem kan.
Kiss hang seg jo fast i en grind og panikken steg til himmels for begges del tror jeg.Det var jo da jeg endte på legevakta med stivkrampessprøyte da jeg skulle få foten hennes løs.

Foten var øm og vond,og litt hoven neste dag,da fikk jeg valget mellom å komme med katten eller se det an en dag til.
Jeg så det an en dag til og da var foten lik grei.Aldri vært noe problemer siden.

Men visst kan dem jo få en brist også,men jeg tror dem enten da skal ha veldig skjøre ledd,eller fått en skikkelig smell.