Skrevet av Emne: litt usikker..  (Lest 3434 ganger)

Utlogget FreakyGhost

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 71
  • Kjønn: Kvinne
  • leve ennå=)
    • Vis profil
litt usikker..
« på: 19 Desember 2006, 01:49:36 »
har bestilt dyrlegetime på fredag for sterilisering og chipping og ble litt usikker om et birma rykte...
tror jeg leste det her i katterprat :hmmmm: at birma puser må få oppveknings sprøyte etterpå for at pusen ikke skal bli så dårlig..
jeg husker ikke og håper noen vet det? diskuterte litt med hun dyrlege damen og hun sa at hun kunne gjøre et untak på birmapusen min siden det er et rykte på det. men hun anbefalte det ikke siden hun ikke hadde hørt om det selv... men di på dyrlegen har aldri sett rasekatter før... blir like sjokerte hver gang jeg kommer med sheeba eller Juno :fnis[1]: har rettet på dem flere ganger for dem skriver alt feil og blir så usikre stakkars :fnis[1]: så jeg håper at noen vet det så jeg vet at jeg ikke kommer til å drepe katten...

Ragstars

• Gjest
SV: litt usikker..
« Svar #1 på: 19 Desember 2006, 02:01:30 »
Har heller ikke hørt omdet med oppvekkingssprøyte, så jeg tror ikke du gjør noe skade i å ikke ta den.
Men det som derimot høres rart ut, er at veterinæren ikke er vant med rasekatter... :fnis[1]:
Hvilken veterinær er det du bruker?

Jeg kan trygt anbefale Abrahamsens smådyrklinikk, Stavanger Dyreklinikk eller Hinna dyreklinikk hvis du er usikker på veterinæren :wink[1]:
Det er dem jeg bruker- litt avhengig av hva jeg skal teste, eller om jeg bare skal sette vaksiner.

Det går nok bra, men skriv en PM til Linda, eller Khin Mya- de vet helt sikkert om det med birmaer.
(Eller du kan bare ta en telefon til oppdretteren din i morgen :))

Utlogget FreakyGhost

• Avhengig pus
  • **
  • leve ennå=)
    • Vis profil
« Svar #2 på: 19 Desember 2006, 02:06:44 »
di er flinke der nede men kan bli fort usikkre :fnis[1]: men di finner alltid ut ting til slutt :icon_smile: og så er di kjempe greie med prisene og er kjempe flinke med å gi avslag :icon_smile: og har spørt oppdretteren en stund tilbake men hun var og usikker på det siden hun aldri har sterilisert en katt eller birma katt fra før og kunne ikke oppleget... men jeg bruker sadnes smådyrklinikk så er 7 min å gå fra der jeg bor :biggrin: har brukt hinna før men det er litt enklere å reise til den nærmeste siden jeg ikke har bil.. men skal sende pm til Linda, eller Khin Mya for jeg tror ogat det var en av di jeg hørte det fra og :hmmmm:

Linda

• Gjest
« Svar #3 på: 19 Desember 2006, 02:07:22 »
Det som er med Birma er at de ofte er veldig følsomme for narkose. Dersom din veterinær ikke er klar over dette bør du absolutt gjøre de oppmerksomme på det, og dersom de har gass-narkose ville jeg bedt om å få det da den er mildere og tryggere for katten.

Birmajenta mi ble kastrert for ikke så lenge siden, og da valgte jeg å få det gjort på en annen klinikk enn den jeg vanligvis bruker. Grunnen til det er at denne klinikken har mye bedre erfaring med smådyr enn min vanlige veterinær, og dermed hadde de også bedre erfaring med å beregne narkose til smådyr. De var også veldig klar over dette med Birma og narkose, samt at de hadde gass-narkose der. Min vanlige veterinær hadde kun den narkose-typen som sprøytes inn (den holdt på å ta livet at Birmajenta mi en gang tidligere) og når jeg prøvde å forklare de at Birmaer ofte kan være veldig følsomme fikk jeg til svar at "sånn er det med alle katter". Null fotsåelse for at Birmaer kan være spesielt følsomme :(

Ikke for å skremme deg, men ta en lang prat med veterinæren først sånn at du er sikker på at de skjønner alvoret ang. Birma og narkose. Gjør de ikke det, finn en annen veterinær. Det er ikke verdt å risikere livet til katten pga. uvitenhet fra veterinærens side.

Ragstars

• Gjest
« Svar #4 på: 19 Desember 2006, 02:11:41 »
Da ville jeg ha tatt en telefon til stavanger smådyrsklinikk hvis jeg var deg, Freaky :icon_mrgreen:
Det går jo direktebusser ut dit fra deg, og faktisk tog også, så det er jo ikke så langt...

de vet iallefall hva de driver med, og er den dyreklinikken som har beest utvalg av utstyr i tilfelle det skulle skje noe.
Det er en veldig flink veterinær der som heter Gunhild Ørn du kan snakke med. Hun har spesialisert seg innen katter.

Lykke til! :icon_smile:
« Siste redigering: 19 Desember 2006, 02:15:35 av (N) Ragstar's »

Utlogget FreakyGhost

• Avhengig pus
  • **
  • leve ennå=)
    • Vis profil
« Svar #5 på: 19 Desember 2006, 02:12:49 »
takke for tipset :bigarmhug: hadde tenkt å ta en lang prat uansett og det pleier jeg å gjøre :icon_smile: historien hørtes kjent ut så jeg tror at det var deg jeg hadde leste det fra :icon_smile: men tuuuusen takk igjen for tipset :bigarmhug: skal skrive det ned og vise det til dyrlegen og forklare di endel :) bare håpe at di er åpne for tips.. men da går jeg en anen plass heller hvis det er det så kommer til å skje.. men satser på at alt kommer til å gå fint :icon_smile:

Utlogget FreakyGhost

• Avhengig pus
  • **
  • leve ennå=)
    • Vis profil
« Svar #6 på: 19 Desember 2006, 02:14:34 »
Da ville jeg ha tatt en telefon til stavanger smådyrsklinikk hvis jeg var deg, Freaky :icon_mrgreen:
Det går jo direktebusser ut dit fra deg, og faktisk tog også, så det er jo ikke så langt...

de vet iallefall hva de driver med, og er den dyreklinikken som har beest utvalg av utstyr i tilfelle det skulle skje noe.

Lykke til! :icon_smile:

takk for tipset fra deg og :bigarmhug:

Utlogget Lima

• Koseklumpen
  • Takket: 10
    • Vis profil
    • Min hjemmeside
« Svar #7 på: 19 Desember 2006, 12:27:02 »

Oi, så skummelt!

Men det går sikkert bra med katten din!
Alle dyrleger har jo tross alt en utdannelse..... :whistling:

Men jeg har også hørt at gass skal være "mildere"... :wink[1]:
Krimskrams heter katten, og *knak* sier den...

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #8 på: 19 Desember 2006, 13:15:41 »
Faramir ble jo så dårlig av narkosen. Var borte vekk et døgn han stakkar...

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 65
  • Kassandra og jeg på SWS 2006
    • Vis profil
    • http://www.avjamas.com
« Svar #9 på: 19 Desember 2006, 13:39:09 »
Jeg har fått høre at et narkosemiddel som heter Ketamine kan være veldig farlig, spesielt for noen raser, som alle maskefargede
raser og rexer. Og jeg spurte min veterinær om dette var noe han brukte ved vanlige inngrep, og det var det ikke sa han. Kun i de tilfeller hvor han måtte dope dyret skikkelig godt, og ikke ville føle smerte ved evt. en skylder ut av legg, og han måtte bryte på plass. Problemet med dette middelet er at dyrene ofte får hallusinasjoner ved oppvåkning.
Da jeg skulle kastrere Cash (var da hos en annen veterinær) spurte jeg hva han brukte, og husker ikke det nå, men det var ihvertfall ikke dette middelet. Det er bare å si at rasen reagerer dårligere på en del midler enn andre til veterinæren, så tar de nok hensyn til det.
Ketamine er visst det mest brukte anestesimiddelet brukt rundt i Europa, men ikke her i landet, heldigvis.
Lykke til!
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Utlogget FreakyGhost

• Avhengig pus
  • **
  • leve ennå=)
    • Vis profil
« Svar #10 på: 19 Desember 2006, 15:28:36 »
takker for komentarer :bigarmhug: men satser på at alt kommer til å gå fint og at di er klar over en skikkelig lang samtale fra meg :fnis[1]:
men er det ikke noe at kattene ikke skal spise på et døgn og før di skal til dyrlegen?

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #11 på: 19 Desember 2006, 18:42:32 »
takker for komentarer :bigarmhug: men satser på at alt kommer til å gå fint og at di er klar over en skikkelig lang samtale fra meg :fnis[1]:
men er det ikke noe at kattene ikke skal spise på et døgn og før di skal til dyrlegen?

Katten kan med fordel faste fra ca kl 18 kvelden før inngrepet, dette for at pusen ikke skal kaste opp som følge av narkosen. ;)

Utlogget FreakyGhost

• Avhengig pus
  • **
  • leve ennå=)
    • Vis profil
« Svar #12 på: 19 Desember 2006, 21:32:25 »
takker :bigarmhug:

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #13 på: 19 Desember 2006, 22:27:30 »
Det kommer til å gå fint med jentene dine på fredag, det er jeg sikker på. Det er alltid skummelt når elsklingene våre må i narkose, jeg liker det ikke i det hele tatt, men av og til er det nødvendig.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget FreakyGhost

• Avhengig pus
  • **
  • leve ennå=)
    • Vis profil
« Svar #14 på: 20 Desember 2006, 00:19:54 »
satser på det :x-fingre[1]: men sarah skal bare få seg en chipp og kommer til å reise med meg hjem igjen så det er jo en trøst å ha noen å kose med :love: men greit å få det gjort å ikke tenke sånn på det for da blir det aldri gjort... men takker for lykkeønskningene og håper at det går som en drøm for pusene :x-fingre[1]: uff... narkose :(