Skrevet av Emne: Gråtass er slapp og fjern (Igjen...) Nå erklert frisk. :)  (Lest 3865 ganger)

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
Gråtass er slapp og fjern (Igjen...) Nå erklert frisk. :)
« på: 16 Desember 2006, 12:41:19 »
I går mårrest slapp sambo ut Gråtass og han var helt fin. Da jeg dro på jobb ca en time senere kom han inn igjen og virket helt som vanlig, men da vi kom hjem fra jobb så virker han både slapp og lit fjern. Jeg tenker som så at han sikkert er værsyk og tenker ikke så mye mer på det. Vi drar bort en tur på besøk og kommer hjem litt utpå kvelden. Gråtass ligger fortsatt på samme plass og virker helt fjern. (idet jeg skriver nå kaster han opp en gulaktig, litt skummete væske).

I dag ser jeg ikke at han spiser noe, han lar seg heller ikke friste av catnipdrops eller reker. Jeg ser ingen antydning til blinkhinna, og synes heller ikke det kjennes ut til at han har noe feber. Han gikk på do i går kveld så jeg tror ikke det er forstoppelse, om han tisser er jeg usikker på.

Da jeg forsøkte å børste han for å bare kose litt så lagde han den samme lyden som han gjorde da han ble så syk etter vaksina tidligere i høst. Han viser heller ingen antydning til at han ønsker å ut.

Kan det være noe så enkelt som en hårball som sitter fast? Han hoster ikke eller noenting, ikke nyser han heller, men han smatter en del og slikker seg så smått på snuten.

Tar visst aldri slutt på bekymringene ang den stakkar pusen...  :skjelveleppe:
« Siste redigering: 29 Desember 2006, 17:44:08 av Kitziee »

Ragstars

• Gjest
SV: Gråtass er slapp og fjern (Igjen...)
« Svar #1 på: 16 Desember 2006, 12:47:03 »
Kanskje han også har spist pakkebånd???
Jeg ville ha ringt til veterinæren (den som evt. hat døgnvakt) og hørt hva du burde gjøre...

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #2 på: 16 Desember 2006, 13:09:22 »
Har du sjekket alle poter og kroppen ellers at han ikke har noen betente sår eller noe? Feks ett sår som plutselig har blitt betent, som tidligere har vært så lite at det ikke har syntest..
??

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #3 på: 16 Desember 2006, 13:47:25 »
Det at han smakker og slikker seg på snuten/rundt munnen tyder på at han er kvalm.
Så det er vel noe som skal opp.
Kan han ha spist et eller annet ulumskheter da han var ute den turen?

Er det vakt blant dyrlege i Trondheim så ta å ringe og spørre dem hva du bør gjøre.

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #4 på: 16 Desember 2006, 16:37:14 »
Han har ikke hatt noen mulighet til å spist noe pakkebånd, juleforberedelsene er langt fra startet på. Jeg har kjent over han om det kan være noen form for verkbyll, men har så langt ikke funnet noen i allefall.

Om han kan ha spist noe ute, aner jeg ingenting om, det kom ingenting med oppkastet i allefall. Han har heller ikke kastet opp flere ganger, gjør heller ingen forsøk på å kaste opp. Jeg har rett og slett ingenting å gå ut i fra, og det er det som plager meg mest.  :(

Kommer til å se ann formen hans utover kvelden, om han ikke ser ut til å spise eller drikke skal jeg i allefall få gitt han vann i det minste og ringer dermed veterinørvakta i morgen tidlig. Hvorfor skal han alltid bli slik når det er helg???

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #5 på: 16 Desember 2006, 16:48:44 »
Det kan jo rett og slett bare være omgangssyke.
(Når du gir han vann så kok det først og server han det temperert.)
Men siden han ikke har kastet opp mer så er jeg litt tvilsom til at det er omgangssyken.  :klø seg:

Håper at han er bedre til i morgen.

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #6 på: 16 Desember 2006, 17:38:18 »
Det kan jo rett og slett bare være omgangssyke.
(Når du gir han vann så kok det først og server han det temperert.)
Men siden han ikke har kastet opp mer så er jeg litt tvilsom til at det er omgangssyken.  :klø seg:

Håper at han er bedre til i morgen.

Takk for tipset om å tempere vannet, det ante jeg ikke at jeg bør gjøre.

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 301
    • Vis profil
« Svar #7 på: 16 Desember 2006, 19:17:19 »
Stakkars Gråtass... håper han ikke blir syk nå rett før jul. :icon_sad:

Buster driver også å kaster opp, så han skal til dyrlegen på mandag. Men nå har han slikket i seg betong da, kan ikke tenke meg at Gråtass er like tullete. Dyrlegen snakka om at hyppig oppkast kunne skyldes både forstoppelse og forgiftning, så jeg ble rimelig hysterisk her. Men det er jo heldigvis masse andre (harmløse) årsaker til oppkast også.

Du får ønske Gråtass god bedring, håper dere finner ut hva det er som plager han.  :bigarmhug:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #8 på: 16 Desember 2006, 20:37:42 »
Takk for det, Hilde.

Jeg har nå fått i Gråtass litt vann, og gjorde også et forsøk på å friste han med våtfôr, men det nyttet ikke nei. Jeg gned litt mann i munnviken slk at han skulle slikke det i seg og få smaken på det, men den gang ei. Da er formen virkelig ikke bra. Han rusler rundt omkring innimellom, så han ligger ikke rett ut, men ser tydelig at det er noe som ikke stemmer. Han maler ikke og viser null interesse for å leke. Han har kastet opp to ganger nå i dag, lang tid i mellom hver gang og ingenting annet enn den gulaktige væska. Har også gitt han litt kattemalt i tilfelle det skulle være en ekkel hårball.

Jeg må jo innrømme at Gråtass ser jo ikke dødssyk ut på noen måte, men noe er tydelig galt. Det vises godt.

Huff, i morgen bærer det nok til veterinærvakta om han ikke blir bedre. Julegavene får heller droppes. Gråtass betyr mye mer enn juleinnkjøp og forberedelser. Liker egentlig ikke jula uansett så....  :rødmeja:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #9 på: 16 Desember 2006, 21:15:09 »
Huff, håper det ikke er noe alvorlig.. Gi han GEM om du har i hus, eller kan få tak i. Og gi vann fra plastsprøyte, uansett om han liker det eller ei. En ting er om han ikke spiser, det overlever han en stund, men vann må han ha hver dag! God bedring til Gråtass!

Heidi K

• Gjest
« Svar #10 på: 16 Desember 2006, 21:32:28 »
Stakkar Gråtass  :icon_sad:   Så mye syk han skulle være..

God bedring fra meg

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #11 på: 17 Desember 2006, 00:24:03 »
Noen som har formening om hvor mye vann en katt bør få i seg i løpet av et døgn?  :hmmmm: Har fortsatt ikke sett at Gråtass går for å drikke vann selv, så jeg har gitt han litt vann med spøyte i to omganger i dag nå....

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #12 på: 17 Desember 2006, 01:02:52 »
Har desverre ingen formening om det. Men hvet da min gamlepus var syk, så måtte jeg gi lit vann 6 ganger om dagen. Men nå er dette så lenge siden og vi snakker om nesten 20 år. Så dette kan ha blitt forandret.Og jeg fylte en full sprøyte, men kan ikke huske i dag hvor stor den var.

Men hvordan er slimhinnene hannes? De skal være svakt rosa.Både i øyne og i munn. Dette kan også indikere på at han er syk om de ikke er svakt rosa. Men jeg ville vel ha kontaktet vetrinær i morgen. Og hørt med dem.

Men fortsett å gi vann, for det er viktig. Det som blir for mye kommer jo ut igjen.

God bedringsklemm til pusen din :bigarmhug:

Lykke til!
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #13 på: 17 Desember 2006, 11:48:55 »
Har ikke sett noen merkbar forrandring på slimhinnene, forsøkte å se på tannkjøttet i går, men synes det ser tilsynelatende normalt ut. Øynene også. På en måte så kan det se ut til at Gråtass kun er skikkelig deprimert, bortsett fra at han kastet opp i går da selvfølgelig.

I natt hadde han hoppet opp i den første hylla i klesskapet mitt og lå der da vi sto opp i mårrest. Da jeg strakk hånda inn for å stryke han begynte han faktisk å male. Det har han ikke gjort siden han ble sånn som han er nå. Han lar seg fortsatt ikke friste av hverken reker eller våtfôr, men i stad gikk han og drakk vann på egenhånd.  :jippi[1]:  Malingen er det også slutt på, om vi koser nå så ser han bare rart på oss på en måte som om at han ber oss om å la han være i fred.

Men alt i alt, synes han virker en anelse mer oppegående i dag, han ser ikke ut til å ha vondt eller plages med noe, men følger nøye med han  :)

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Skravlepus 3
  • Takket: 135
  • RIP Miley, Frøya,Diesel, Carmen, Snoopy og Rampus!! <3
    • Vis profil
    • No McKenzies Sacred Birman oppdrett
« Svar #14 på: 17 Desember 2006, 15:01:21 »
uffda...

godt å høre han er litt mer oppegåendes idag!!!  :x-fingre[1]: for at han blir fort bra igjen!!!

:icon_sad:
NO*McKenzies- lite oppdrett av Hellig Birma.
Vi fikk vårt første kull 1.mai.2014!!
Hjemmesiden vår: www.bricksite.com/mckenzie/velkommen

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #15 på: 17 Desember 2006, 16:48:11 »
Roger fikk Gråtass til å leke seg bittelitt tidligere i dag, det var ikke mye han orket men godt å se at det var bittelitt fres i han. Nå ligger han bare å sover igjen. Jeg har tvangsmatet han litt med vårfôr, er det slemt gjort? Burde jeg la vær? Tenkte at det er bedre å tvangsfôre han litt enn at han går fullstendig uten å spise? I morgen ettermiddag drar vi til veterinæren om han ikke tar til seg noe mat på egenhånd frem til da.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #16 på: 17 Desember 2006, 17:31:25 »
Høres nå ut som han er i bedre form selv om han ennå virker slapp.
Det er ikke så viktig med mat som det er med drikke.

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #17 på: 17 Desember 2006, 23:51:32 »
Tuva har også sovet så og si i hel dag uten å nesten spis mat... Hva er det med disse kattene?? Hun er jo det matvraket... I Tuva sitt tilfelle så er hunnok bare værsyk, hun er nok bare et dormedyr, men allikevel.... Bekymrer jo meg sånn....  :skjelveleppe:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #18 på: 18 Desember 2006, 15:07:17 »
 :icon_sad: uff, skal du til dyrlegen med gråtass i dag da?
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Nova

• Gjest
« Svar #19 på: 18 Desember 2006, 15:13:10 »
Si ifra hvordan det går da!! Huff, nå føler jeg så med deg, dette minner meg om følelsen jeg hadde med Shango. Ikke vent for lenge med å dra til dyrlegen er du snill... :icon_sad: