Som jeg skrev andetsteds bliver det mere og mere almindeligt i Danmark at kastrere både hun og hankatte allerede som katteunger (12-16 uger). Det er efter manges opfattelse det mest skånsomme for katten - de kommer sig lynhurtigt over narkosen, de når aldrig at gå i løbetid/strinte/kalde på damer, og såret heler hurtigere - og katteunger har som regel travlt med at lege, så de giver sig ikke til at pille i såret

Jeg har prøvet lidt af hvert - har kastreret i alt fem hunkatte på alt fra 15 uger til 1½ år, og jeg kan i hvert fald sige at på det grundlag er jeg enig i, at så tidligt som muligt er bedst for alle parter

Efter operationen, uanset hvornår du får det gjort, er det vigtigt at katten har et varmt sted at ligge (de fryser nemt efter narkosen), og at de ikke løber for meget rundt/hopper op (de kan ikke helt styre balancen, mens de vågner, så det gælder altså om at undgå, at de kommer til skade ved fald osv.). Sørg for at der er adgang til frisk vand, men hold øje med, om katten spiser - de fleste vil ikke kort efter operationen, og det er helt ok - risikoen er, at de kaster op igen, så hvis de vil spise, er det bedst at sørge for små portioner ad gangen - gerne boksemad blandet med vand, så de får væske

Indtil såret er helet gælder det om at undgå, at katten ikke piller syningen op eller slikker for meget på såret - det sidste kan give infektion. Hold øje med, om såret heler fint - hvis det bliver rødt og hævet kan det være en infektion. Held og lykke - det skal nok gå godt

/Stinne