Skrevet av Emne: kastrering av hunnkatt  (Lest 1354 ganger)

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
kastrering av hunnkatt
« på: 13 Desember 2006, 18:16:30 »
begynner no så smått å lete etter informasjon om kastrering av hunnkatter.
er det nokon som har gode linker eller veit mykje sjølv?
er spesielt interessert i forskjellige meininger av riktig kastreringsalder og forskjellige måter å kastrere hunnkatt på.
har lest at dei faktisk fjerner både eggstokkene og uterus, er ikkje det litt voldsamt? går det ikkje an å berre kutte noko streng?
eg er også interessert i stell direkte etter operasjonen, og kva eg skal forvente av ein nyleg operert katt.

takker for alle svar!

heike

Linda

• Gjest
SV: kastrering av hunnkatt
« Svar #1 på: 13 Desember 2006, 18:23:11 »
Etter min mening så er det beste å fjerne alt. Enkelte veterinærer fjerner bare eggstokkene og ikke livmoren, men da er det fortsatt en risiko for livmorsbetennelse og kreft, så jeg synes det er et veldig dårlig alternativ.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #2 på: 13 Desember 2006, 18:29:20 »
Både dyrlegene eg har vert hos og Dyrebeskyttelsen sier at rett alder for kastrering av hunkatter er 6 måneder!  :bigarmhug:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Vetlajento

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 15
    • Vis profil
« Svar #3 på: 13 Desember 2006, 18:32:36 »
Eg har blitt fortalt fra 8-12 mnd! Men har inntrykk av at det varierer alt i frå kvaslags dyrlege du går til!  :icon_neutral:

Stinne

• Gjest
« Svar #4 på: 13 Desember 2006, 19:07:42 »
Som jeg skrev andetsteds bliver det mere og mere almindeligt i Danmark at kastrere både hun og hankatte allerede som katteunger (12-16 uger). Det er efter manges opfattelse det mest skånsomme for katten - de kommer sig lynhurtigt over narkosen, de når aldrig at gå i løbetid/strinte/kalde på damer, og såret heler hurtigere - og katteunger har som regel travlt med at lege, så de giver sig ikke til at pille i såret :icon_smile: Jeg har prøvet lidt af hvert - har kastreret i alt fem hunkatte på alt fra 15 uger til 1½ år, og jeg kan i hvert fald sige at på det grundlag er jeg enig i, at så tidligt som muligt er bedst for alle parter :)

Efter operationen, uanset hvornår du får det gjort, er det vigtigt at katten har et varmt sted at ligge (de fryser nemt efter narkosen), og at de ikke løber for meget rundt/hopper op (de kan ikke helt styre balancen, mens de vågner, så det gælder altså om at undgå, at de kommer til skade ved fald osv.). Sørg for at der er adgang til frisk vand, men hold øje med, om katten spiser - de fleste vil ikke kort efter operationen, og det er helt ok - risikoen er, at de kaster op igen, så hvis de vil spise, er det bedst at sørge for små portioner ad gangen - gerne boksemad blandet med vand, så de får væske :)

Indtil såret er helet gælder det om at undgå, at katten ikke piller syningen op eller slikker for meget på såret - det sidste kan give infektion. Hold øje med, om såret heler fint - hvis det bliver rødt og hævet kan det være en infektion. Held og lykke - det skal nok gå godt :)

/Stinne

Utlogget -Lize-

• Luke, Leia & Mischa.
  • Avhengig pus
  • **
  • Takket: 86
  • Cats rule!
    • Vis profil
    • Russian Blue
« Svar #5 på: 13 Desember 2006, 19:52:16 »
Mischa ble kastrert på fredag, fjernet livmor og eggstokker.
Hun var hos veterinæren i ca.6 timer etter operajonen, da vi ikke hadde mulighet til å hente henne før.
Hun var i toppform fra første sekund hun kom ut av buret her hjemme!
Trenger ikke noe spesielt stell nå i ettertid, men har prøvd å holde henne i ro de første dagene.
Ikke at det har vært så lett, hun ser ikke ut til å ha noen plager eller smerter etter operasjonen.
Hun hopper, løper og leker som vanlig (hun er 1 år og 9 mnd).
Stingene blir borte av seg selv (er sydd med skjulte innvendig sting).