Skrevet av Emne: Beroligende midler til katter...  (Lest 5331 ganger)

Ragstars

• Gjest
Beroligende midler til katter...
« på: 12 Desember 2006, 22:38:26 »
Her kan du legge ut tips om beroligende midler til katter.

Kan f.eks hjelpe ved stressende situasjoner, som reiser, utstillinger, veterinærbesøk, flytting, osv.

Alle tips mottas med stor takk :icon_mrgreen:

Jeg vet allerede om Feliway, DR. bachs remedy og Jerob B-Calm.

Legger ut denne trådenseparat, da det skal være lettere å finne den ved behov...
« Siste redigering: 12 Desember 2006, 22:50:25 av (N) Ragstar's »

Ragstars

• Gjest
SV: Beroligende midler til katter...
« Svar #1 på: 12 Desember 2006, 22:40:24 »
JEROB-BE CALM
-Fåes kjøpt i Johnny Skjølås' nettbutikk: http://stargate.nu

Jerob B-Calm Dietary Supplement
Jerobs B-Calm er en 'forsiktig' måte å roe ned en katt eller hund som er engstelig for utstilling, reise - eller besøk hos veterinæren. De naturlige Aminosyrer og urter i B-Calm er den sikre og effektive måten til å gjøre ditt kjeledyr litt mer likegysdig til det den skal være med på - uten negative bivirkninger. B-Calm inneholder naturlig L-Tryptophane, som har vært benyttet med suksess i mer enn et halvt århundre. B-Calm endrer ikke dyrets gemytt. Om du jobber med dårlig gemytt, ikke regn med at B-Calm skal endre det. Men ditt kjeledyr blir engstelig for show, reis eller besøk hos veterinæren, kan litt B-Calm hjelpe. Start et par dager før show, og fortsett til du er hjemme igjen - og du vil bli overrasket. Dosering iht dyrets vekt.

Ragstars

• Gjest
« Svar #2 på: 12 Desember 2006, 22:42:19 »
FELIWAY

Feliway reduserer kattens stressnivå

Hva er Feliway

Feliway er et hjelpemiddel for å redusere kattens stressnivå og kan gi katten en følelse av sikkerhet i hjemlige og fremmede omgivelser. Produktet inneholder kattens egne duftstoffer, som virker beroligende. Feliway er en syntetisk analog til kattens ansiktsferomon og blir ikke klassifisert som et legemiddel. Ved å bruke Feliway vil man gjenskape kattens følelse av å være hjemme og dermed eliminere uønsket adferd. Det er utviklet to forskjellige administrasjonsmåter for Feliway. Den ene er en diffuser og en beholder med feromoner som kan plugges direkte i en stikkontakt. Den andre er en spray som sprayes direkte på f. eks transportburet.

Diffuser

Feliway diffuseren plasseres i det rommet hunden oppholder seg oftest. Oppholder hunden seg i flere rom og arealet overstiger 50-70 kvm monteres ytterligere en diffuser.

Feliway diffuser virker i cirka 4 uker og dekker en romstørrelse fra 50 - 70 kvm.

Spray

Feliway sprayes en gang om dagen på de flater hvor katten markere samt de flater som er spesielt utsatt for markering. I husholdninger med flere katter vil det være behov for å spraye 2 til 3 ganger om dagen.

Feliway fåes kjøpt hos din lokale veterinær og i noen nettbutikker.

Ragstars

• Gjest
« Svar #3 på: 12 Desember 2006, 22:46:09 »
Dr. Bach's rescue remedy

Rescue Remedy
Dr Bach utviklet en nødhjelpskombinasjon som inneholder fem blomsterremedier: Springfrø, Fuglestjerne, Kirsebærblomst,  Vanlig solrose og Tysk klematis.
Rescue Remedy – nødhjelpsremediet - kombinerer disse fem Bach blomsterremediene, og kan brukes for å hjelpe deg til å klare hverdagens små og store prøvelser, som f.eks. å gå til tannlegen, til intervju, når barna slår seg, ved flyskrekk eller ”bryllupsnerver”. Det kan også hjelpe deg i tider hvor du gjennomgår en krise eller har en traumatisk opplevelse, f.eks. i forbindelse med dødsfall, skilsmisse eller at du mister jobben.

Fåes kjøpt på helsekost butikker og i noen nettbutikker.

I følge Av Jamas finnes det også spray, og produktet kan brukes på dyr.
« Siste redigering: 12 Desember 2006, 22:51:32 av (N) Ragstar's »

Faustino

• Gjest
« Svar #4 på: 13 Desember 2006, 00:01:23 »
Kjempeflott tråd dette  :icon_smile:

Er spent på om der er flere råd jeg.

Der er annen naturmedisin også,og noen roer seg faktisk av catnip også/ valeriana.

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 65
  • Kjønn: Kvinne
  • Kassandra og jeg på SWS 2006
    • Vis profil
    • http://www.avjamas.com
« Svar #5 på: 13 Desember 2006, 02:26:45 »
Liten tilleggsopplysning: sitat: i  følge av Jamas (N) (egentlig Unni) finnes det også spray, og produktet kan brukes på dyr.
Sprayen er basert på Dr.Bachs, det står på den: Phytodor's Spay for Cats with flower essences by Dr.Bach - Calms the cat effectively in times of stress .
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #6 på: 13 Desember 2006, 04:39:04 »
..Men den aller beste "medisinen" for å roe ned katter er kanskje en stoor porsjon kokt fisk!  :fnis[1]:

Geoje

• Gjest
« Svar #7 på: 13 Desember 2006, 08:49:39 »
Denne tråden var jo som skrevet for meg!  :icon_smile:

Geoje

• Gjest
« Svar #8 på: 13 Desember 2006, 08:53:11 »
Liten tilleggsopplysning: sitat: i  følge av Jamas (N) (egentlig Unni) finnes det også spray, og produktet kan brukes på dyr.
Sprayen er basert på Dr.Bachs, det står på den: Phytodor's Spay for Cats with flower essences by Dr.Bach - Calms the cat effectively in times of stress .

Hvor får man tak i denne? Prøvde å google (og rettet opp skrivefeilen - skal vel være Spray?), men uten å få treff.

Geoje

• Gjest
« Svar #9 på: 13 Desember 2006, 08:56:31 »
:spam:

Er det denne? Fant bare på tysk på en sveitsisk side.

Ragstars

• Gjest
« Svar #10 på: 13 Desember 2006, 09:11:13 »

hvis du finner ut hvor man får kjøpt den, vil jeg gjerne at du legger ut link her! :icon_mrgreen:

Dyrekilden

• Gjest
« Svar #11 på: 13 Desember 2006, 12:31:52 »
Vi har beroligende middel for hund/katt hos oss under katt/vitaminer i vår nettbutikk
www.dyrekilden.no

Sanal Urodempende tabletter 15 stk
Beroliger engstlige hunder/katter ved for eks fyrverkeri, Torden og stress
Hjelper også mot bilsjuke. L-trypthoplan (aminosyre) har en dempende effekt. 1 tablett varer 6-8 timer. Et 100% Naturprodukt

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #12 på: 13 Desember 2006, 20:34:10 »

hvis du finner ut hvor man får kjøpt den, vil jeg gjerne at du legger ut link her! :icon_mrgreen:
Ja det ser ut som denne. Dr.Bach er jo sveitsisk, men mener at denne sprayblandingen var gjort i Danmark (uten at jeg skal banne på det), men teksten er på engelsk, jeg sjekket flasken igjen nå, og det står CH-plus noen nr. Så den er nok laget i Sveits den også.
Jeg fant den som sagt på en stand på Spinneriets utstilling i Gøteborg for et par år siden. Første gang jeg så den var når Ina Selte gikk rundt med en slik flaske, og jeg hadde med meg kull for første gang, hun syntes kattungene så litt skremte ut, og viste meg hvordan man skulle bruke sprayen. Ungene ble så avslappet og lekne at det var en fryd å stille kullet. :jippi[1]: Ser jeg denne sprayen igjen, skal jeg spørre om det er noen nettbutikk som selger den.
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Geoje

• Gjest
« Svar #13 på: 13 Desember 2006, 21:27:23 »
Jeg fant den på den sveitsiske hjemmesiden der jeg hentet bildet og kjøpte spray og refil. Her skal alt prøves.  :hihi[1]: Men jeg er jaggu ikke sikker på at jeg fikk gjort det rett. Skulle nok spurt min sveitsiske venninne om hjelp. Om jeg ikke får noe i mailen i dag skal jeg spørre om hun kan se etter dette når hun drar hjem i jula.

Link:
http://www.phytodor.ch/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,1010/category_id,52/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,26/

Nova

• Gjest
« Svar #14 på: 14 Desember 2006, 00:11:59 »
..Men den aller beste "medisinen" for å roe ned katter er kanskje en stoor porsjon kokt fisk!  :fnis[1]:

:le[1]:

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #15 på: 14 Desember 2006, 01:38:36 »

:le[1]:
Men ikke særlig sundt hvis de får det ofte. Katter er kjøttetere, og for mye magnesium, som finns i all sjømat, kan gjøre at de får urinveisproblemer.
Så jeg vet ikke helt om det er så veldig beroligende..... :hmmmm:
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Geoje

• Gjest
« Svar #16 på: 14 Desember 2006, 10:09:53 »
Bekreftelsen på mailen hadde havnet i spam-boksen, men nå har jeg fått den frem. Det er noe rart, for det ser ut som jeg har betalt (forhåndsbetaling), men jeg har ikke oppgitt noen info. Har prøvd å sende en mail på engelsk, men det ryktes at de er dårlige i engelsk, så jeg har min sveitsiske venninne på "lur" til å skrive den på tysk for meg.

Utlogget Carris

• Kattunge
  • **
  • Takket: 2
    • Vis profil
« Svar #17 på: 17 April 2008, 15:34:56 »
Hm, interessant... Skal ut på biltur med pus i helga. Har ikke lyst til å dope henne ned, men på dyrebutikken anbefalte de tabletter som het Sanal Relax, som vistnok var "helt naturlig". Er det noen som har erfaringer med disse?

Det med fisk var også veldig interessant! Magnesium har en muskelrelakserende effekt, og hvis det er mye av det i fisk er det jo ikke så rart at kattene blir daffe av det. Tror jeg må prøve det tipset altså!  :mellow:

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 113
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #18 på: 02 Mai 2008, 15:53:05 »
Hm, interessant... Skal ut på biltur med pus i helga. Har ikke lyst til å dope henne ned, men på dyrebutikken anbefalte de tabletter som het Sanal Relax, som vistnok var "helt naturlig". Er det noen som har erfaringer med disse?

Det med fisk var også veldig interessant! Magnesium har en muskelrelakserende effekt, og hvis det er mye av det i fisk er det jo ikke så rart at kattene blir daffe av det. Tror jeg må prøve det tipset altså!  :mellow:

Enig med at du ikke vil dope henne ned. Min veterinær sa at det var sjelden noen god idè å dope ned katter når de skulle ut å reise. Katter har en egen evne til å være årvåken og på vakt når det skjer noe rundt dem. Og når de ble dopet ville mange katter "konsentrere" seg om å holde seg våken, og det ble mange ganger verre for dem om de var dopet enn ikke. Noen ganger klarer de å utsette dopingseffekten til de kommer hjem igjen og kan slappe av. En annen ting er at mange dopingsmidler ikke er heldig å få i seg.

Men noe kattemynte spray eller kokt fisk høres jo harmløst ut  :catgrins:

Utlogget Baccus

• Kattunge
  • **
  • Takket: 1
    • Vis profil
« Svar #19 på: 05 Mai 2008, 10:54:11 »
Jeg ville hverken ha gitt kattene kattemynte eller kokt fisk før reisen.
Kattene blir ortere kvalme om de reiser på full mage, og mange katter kaster opp under reisen om de nettopp har spist.
Kattemynte blir iallefall min katt gal av, så hos meg hadde ikke dette fungert.

Kanskje Feliway-spray i reiseburet hadde vært noe?