Skrevet av Emne: Trist møte med en pus  (Lest 1874 ganger)

Ulla og August

• Gjest
Trist møte med en pus
« på: 12 Desember 2006, 16:40:23 »
I dag da jeg og Richard var ute og gikk kom det en nyyyyydelig, langhåret paddefrøken løpende mot oss. Hun var mest sort og rød, og hadde hvite sokker og bryst, og ligna en maine coon  :love:  Hun var kjempekosete og var rundt oss hele tiden. Men hele kroppen hennes var full av floker! Stakkars, på den ene siden var halve kroppen hennes en stor floke, og rundt hele hodet og overalt var hun flokete. Jeg var sikker på at dette var en hjemløs pus, så jeg ringte "min kontakt"  i Foreningen for Omplassering av Dyr. De har god oversikt over savnede katter, pluss at jeg ville få tips om hva jeg skulle gjøre. Vi oppdaget at katten heldigvis var øremerket, og vi fikk med litt strev lest det av og bragt det videre til FOD. Hun sjekka registreringsnummeret og ringte eieren, som hadde adresse noen kilometer unna. Eieren fikk sjokk! Katten stemte på en prikk med beskrivelsen, men hun hadde selv begravet katten sin etter at den døde! Gjett om hun fikk sjokk da FOD ringte! Det viste seg at vi hadde lest av et av numrene feil  :icon_neutral: Stakkars stakkars dame, tenk så redd hun ble! Og for en vanvittig tilfeldighet at de var helt like?!
For å få tak i nummeret igjen måtte Richard stikke på butikken og kjøpe mat. Hun var ikke særlig glad i å bli holdt for lenge, så vi hadde vanskelig for å se øremerkingen helt. Da hun fikk maten gikk det greit, og FOD fant eieren. En dame som bodde i huset vi sto utenfor! Alt det styret, og så var den ikke hjemløs.
FOD fortalte eieren at jeg hadde vært sikker på at den var hjemløs på grunn av alle flokene og at hun nok burde barbere katten sin. Hun var ikke interessert i å barbere katten, hun ville vente helt til sommeren på grunn av kulden. Da FOD sa at hun kunne holde henne inne en stund, sa hun at nei det kom ikke på tale. Og det var enden på visa. Det var ikke noe mer vi kunne gjøre. Jeg hadde lyst til å kidnappe katten og barbere den, og ha henne hos meg. Stakkars lille jente! Og tenk hvor flokete hun blir dersom hun skal gå slik helt til sommeren! Heldigvis ga FOD henne noen tips om hvordan hun kunne gre katten for å unngå flere floker, så forhåpentligvis blir hun flinkere nå.  Men jeg syns det var så trist å dra fra henne...
Er det noe man kan gjøre? Dyrebeskyttelsen?

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Trist møte med en pus
« Svar #1 på: 12 Desember 2006, 16:43:56 »
Jeg vet desverre ikke hva du kan gjøre.. Men jeg tror jeg også hadde følt meg skikkelig fortvilet! Tenk om noen hadde tatt mine pusekatter for å være hjemmløse kattepuser!?! Da hadde jeg vært så skammfull at jeg ville gravd med ned! Men at ikke hun en gang ville ta imot noe råd kan jo tyde på at hun ikke er heeeelt på nett med hvordan man skal behandle dyr..  :klø seg:

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #2 på: 12 Desember 2006, 17:56:07 »
Det er bare noen som driter oppi dyrene sine og gidde heller ikke å høre på råd. har selv en slik i området der vi bor, men det er ikke gehør der heller.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Inger

• Kattunge
  • **
  • Takket: 21
    • Vis profil
« Svar #3 på: 12 Desember 2006, 18:09:28 »
For et dyreplageri å la katten gå med floker i pelsen. Det gjør vondt for hver minste bevegelse denne katten gjør. Den kan ikke strekke seg ut uten at det river og sliter i huden. Dette burde eieren få vite !!!! Gå og fortelle henne det øyeblikkelig. Hun kan da ikke bli sinna for det. Dersom hun ikke reagerer når hun hører at katten lider av alle flokene, bør hun ikke ha katt.

Inger

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #4 på: 12 Desember 2006, 19:57:43 »
rar dame... ein katt uten floker er jo mykje pener og koseligare å ta på? stakkar liten!
så bra at du sjekka katten og prøvde å hjelpe den! rar dame. veit ikkje om det hjelper, men om du går tilbake dit og prøver å snakke med ho ein gong til? kanskje har ho tenkt litt på det i mellom tida?

her i gata er det også ein slik katt. eg kaller katten for gode gammle mons, sjølv om eg trur at det er ei hokatte. utroleg dårleg pels, flass, floker, fettete, shabby. denne katten sitt på gata og venter på at folk kjem forbi og klapper den litt. tigger mat frå ukjennte, alltid svolten. magen heng ned til bakken, men på ein sjuk måte. men denne katten har halsbånd! eg trudde likevel at den var heimløs, tross halsbåndet, fordi den var så shabby. men for nokre månader siden hadde katten eit nytt halsbånd. det må vera nokon sin pus.

kan jo hende at den berre er såpass gammel eller har noko slags hudsjukdom, men heile katten ser berre shabby ut. eg har ikkje endå funnet ut kvem sin det er, men har sett fleire gonger at den blir matet frå forskjellige folk. når eg ser det spør eg om dei veit kvem sin pus det er, men ingen som veit. eg har sjølv matet den nokre gonger.
kjem nettopp på at eg ikkje har sett pusen på lenge.

heike

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #5 på: 12 Desember 2006, 20:08:11 »
Huff så trist for katten at dere fant eieren  :icon_mad:
Blir skikkelig irritert når jeg leser at folk er så likegyldige med dyrene sine.

Om du kan gjøre noe? Tja er ikke sikker. Hvis det gjelder mishandling av dyr så er det mattilsynet som kobles inn. 

Ulla og August

• Gjest
« Svar #6 på: 12 Desember 2006, 20:59:47 »
Jeg kan ikke kontakte eieren fordi jeg ikke veit hvem hun er. Det var FOD som kontaktet henne da de hadde sjekket id-merkingen. Men kan hende satte telefonen derfra et støkk i henne.
Mye av grunnen til at jeg trodde katten var hjemløs var at den bare kom løpende mot oss omtrent før vi hadde sett den selv, kjempekontaktsøkende. Off, jeg blir så lei meg når jeg tenker på alle de flokene. Jeg håper det ikke er vondt for henne, men jeg tror ikke det kan være helt smertefritt. Hun hadde et så herlig vesen, jeg skulle faktisk ønske vi ikke fant eieren men et nytt hjem til henne! Eieren hadde datteren til pusen også, men den var heldigvis korthåret.

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #7 på: 12 Desember 2006, 21:06:21 »
Om flokene blir større og verre så vil de omsider bli til storplagefor katten, det er jo også stor sjangse for at det kan danne seg sår i huden under flokene om de knytter seg helt inn til huden. DET vil jeg kalle dyremishandling!. Nå kan jo ikke jeg uttale meg noe om HVOR ille flokene var, men på det du beskriver så høres det sanneligmeg ikke bra ut. Og bedre blir det heler tydeligvis ikke siden hun nektet på å barbere den....  :icon_mad:

Ulla og August

• Gjest
« Svar #8 på: 12 Desember 2006, 21:14:36 »
Jeg VEIT det  :icon_cry: Jeg vil kidnappe henne!

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #9 på: 13 Desember 2006, 05:13:13 »
Dyremishandlig er min første tanke....er ikke dette grunn nok til å anmelde dama da? Teit drittkjerring forresten.
Ulla: Ta med deg en saks og klipp av det verste neste gang du ser henne. Det kan umulig være ulovlig, man har lov til å gripe inn når et dyr blir mishandlet...

Ulla og August

• Gjest
« Svar #10 på: 13 Desember 2006, 13:52:33 »
Nja, gjør jeg det kommer hun til å anklage FOD for å ha gjort det, og det går ikke. Dessuten er dette på andre enden av byen, så jeg må i så fall gå på leting der. Nei det er ikke mye jeg kan gjøre. Enten anmelde for dyreplageri eller bare glemme det. Og dyreplageri var fod liksom litt usikre på om det var, i og med at de ikke så henne selv. Nei, jeg får bare håpe det satte en støkk i henne å få en slik telefon og at hun prøver å fikse opp i det. Og at hun ikke lar det gå så langt neste gang.

Utlogget Bemyself

• Meeko, Knerten, Mimzy, Peico og Lissy.
  • Skravlepus 2
  • Takket: 146
    • Vis profil
« Svar #11 på: 13 Desember 2006, 14:08:34 »
Det går en katt her å som jeg kaller for Bølla. han jakter på kattene mine og mobber dem.
Flokete og ekkel katt. Den vil kose, men plutselig biter den!
Jeg trodde lenge den var en hjemløs katt!
Men en dag hadde noen babert han og fått bort alle floker, så det er tydelig at han har et hjem.
hvor aner jeg ikke.

Fatter ikke at noen kan se på kattene sine sånn! Shabby og fettete og ekkel!

Utlogget Inger

• Kattunge
  • **
  • Takket: 21
    • Vis profil
« Svar #12 på: 13 Desember 2006, 21:48:28 »
Bemyself skriver: "Det går en katt her å som jeg kaller for Bølla. han jakter på kattene mine og mobber dem.
Flokete og ekkel katt. Den vil kose, men plutselig biter den!
Jeg trodde lenge den var en hjemløs katt!
Men en dag hadde noen babert han og fått bort alle floker, så det er tydelig at han har et hjem.
hvor aner jeg ikke.

Fatter ikke at noen kan se på kattene sine sånn! Shabby og fettete og ekkel!"
Svar: En flokete katt har det veldig vondt. Det kan være årsaken til at den biter. Har vært borti mange katter som har floker i pelsen. De har vært bitete alle sammen. Men så snart som pelsen ble barbert og flokene ble borte, sluttet bitingen. Du må huske på at hver minste bevegelse en flokete katt utfører, gjør vondt fordi det nugger i huden.
Jakting på katter kan også være en form for jaktlek og er naturligvis ikke onskap fra katten som jakter.

Hilsen
Inger

Hilsen
Inger

Utlogget Bemyself

• Meeko, Knerten, Mimzy, Peico og Lissy.
  • Skravlepus 2
  • Takket: 146
    • Vis profil
« Svar #13 på: 14 Desember 2006, 12:12:00 »
Joda, han biter selv om han ikke har floker!
Og jeg liker katten, men ikke at han blir vanstelt!
Og hadde jeg kunnet ta i ham hadde jeg klippet og børstet ham! Antar han måtte dopes før de fikk stelt ham!

Det er en eldre mann som mater han sammen med tre andre "pjuskete" og skitne katter i gata her!
Han eier den ene da, men de andre går får "lut og kaldt vann!

Mulig Bølla bare vil leke, men det virker ikke sånn" Jeg tror han kjeder seg masse og ikke har "bedre ting" å ta seg til! Derfor navnet Bølla.
ungene liker heller ikke Bølla, fordi han biter. Og han mobbet den gamle hunden min, men Bajas liker han ikke. bajas jakter jo tilbake, så han holder seg unna oss nå.

Jeg synes synd om Bølla på vinteren, virker som han er ute hele døgnet. Han er ikke Øremerket og har ikke halsbånd.

Og ja, det er klart den katten har det vondt! Nå begynner pelsen å bli lang og flokete igjen. Han er flokete på vinteren og "naken" om sommeren.

Stakkars pus  :grine:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #14 på: 16 Desember 2006, 21:06:39 »
Makan til oppførsel altså! Jeg blir så sinna at jeg koker! :icon_mad: Slike folk burde ikke hatt dyr!!!!

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #15 på: 17 Desember 2006, 19:27:29 »
Tipper det var i samme bygget som jeg bor du fant henne...

Katten bor nok (hvis det er den jeg tror) i 3. etg her. Må inn gjennom 3 dører for å komme seg inn, så som regel sitter hun på søppelkassene og venter... Hun er såå søt da, stakkars!

Ulla og August

• Gjest
« Svar #16 på: 17 Desember 2006, 20:26:15 »
Nei dette var på Ila, langt unna oss. Synd at det er en slik katt i bygget ditt også  :(