Skrevet av Emne: Løken gård og forsøksdyr  (Lest 10943 ganger)

Utlogget November

• Spretten katt
  • Takket: 5
    • Vis profil
Løken gård og forsøksdyr
« på: 12 Desember 2006, 12:56:07 »
Ser at mange av dere nesten eksploderer i raseri over at Løken Gård vil starte med oppdrett av katter til dyreforsøk. Hvorfor mener dere det er så galt av Løken Gård å ale opp, og selge katter til forsøk?

Selv synes jeg ikke det er værre å bruke katter, enn å bruke andre dyr. Og i en del forsøk er det helt nødvendig å bruke dyr. Kontrollorganene i norge er strenge når det gjelder å få bruke dyr i forsøk, og hvert dyreforsøk må gjennom en lang godkjenningsprosess før det kan gjennomføres, så man slipper å bruke flere dyr enn nødvendig.

Løken gård følges nøye opp av bl.a. norges veterinærhøgskole, som følger med at dyrene på gården har det bra, og at det ikke lider.

Jeg vil heller at dyrene på løken har det bra, og selges til forsøk, enn at de som utfører forsøkene må kjøpe dyr fra andre avlsstasjoner, hvor dyrene har det mye værre.

Og angående løskatter, så er det ikke umulig at de har et bedre liv på løken, enn om de overlates til seg selv, og sulter i hjel...

Forklar meg hva dere mener er så galt.

Hilsen Ida, November, Aladdin og Lyra

tvb_86

• Gjest
SV: Løken gård og forsøksdyr
« Svar #1 på: 12 Desember 2006, 13:08:03 »
"Forsøksdyrutvalgets (FDU) uanmeldte inspeksjon på forsøksdyranlegget, 11. oktober i år, ble det bekreftet at Løken Gård allerede holder katter i et innendørs anlegg. FDU bekrefter samtidig at Løken Gård ikke har søkt formel tillatelse for å drive et slikt anlegg. FDU hevder å anta at Løken Gård ennå ikke har startet salget av kattene til forsøk, i så fall skjer det ulovlig."
dette er vel det første jeg hvertfall reagerer på.

jeg blir både lei meg og frustrert over at noen kan mene at vi trenger å utnytte tilittsfulle dyr til forsøk. her er det snakk om at tre fire personer har "lurt " til seg ulovlig dyr ved å si de skal ha de  til familiekjæledyr. er dette et seriøst sted?   det du sier om veterinærhøyskolen er rart at de som er en såpass seriøs organisasjon kan være med på når FDU SIER AT LØKEN GÅR IKKE HAR SØKT OM TILLATELSE FOR Å DRIVE SÅNN ANLEGG. de driver altså ulovlig. det er vel det som er hovedpoenget også. mange ulike dyr blir brukt i dyreforsøk og det er unødvendig og trist. det står svart på hvitt at dyrene har dødd etter forsøkene, og er det slik vi vil at hjemløse dyr skal bli tatt i mot? er det liksom greit at de hjemløse kattene ikke er mer verdt enn at de kan brukes til sånne forsøk? mange hjemløse dyr har det vondt, og vi kan ikke redde alle, men dyrebeskyttelsen gjør en fantastisk jobb for å redde de de kan.
og vi kan ikke forsvare det de gjør på løken gård ved å si at hjemløse katter har det vondt. mange katter har det vondt, mange dyr i norge, men det betyr ikke at det er enkelte utvalgte som kan bli  tatt med i forsøk og at det er greit.
mange av de som jobber der har jo innrømt også, og står skrevet med fullt navn at de har lurt katteiere som har gitt bort kattunger i god tro også har de fått vite etterpå at de skal brukes der. det er veldig lite seriøst synes jeg!

"Løken Gård har bevisst unnlatt å fortelle hva hundene faktisk brukes til. Flere hundeoppdrettere har nå anlagt søksmål mot Løken Gård for å få hundene Oda, Thea, Sweet, Hugo, Jussi, Ellye og Thinka tilbake. Heggen og Frøland Tingrett skal den 20. desember ta stilling til  kravet om å få hundene ut fra Løken Gård."
hvorfor gjør de dette om de er så seriøse? hvorfor kan de ikke si det. de har ikke rent mel i posen derfor! det lyser jo ut av svaret de gir. og å lure til seg dyr er jo nettopp fordi de vet at de har ikke rent mel i posen og kan ikke innrømme hva de faktisk driver med. hvem vil gi bort et dyr til sånne folk?  jeg kunne tenkt meg å kontakte veterinær høyskolen jeg og undersøke om de virkelig er med på sånt som dette? da kan vi faktisk begynne lure på hva slags mennesker som sitter og har ansvaret for utdanning av dyrepersonell!

« Siste redigering: 12 Desember 2006, 13:10:35 av tvb_86 »

Utlogget RenateW

• Super avhengig pus
  • Takket: 78
  • Kjønn: Kvinne
  • Ælske kjæresten min, beibin og pusekattan minj <3
    • Vis profil
« Svar #2 på: 12 Desember 2006, 13:11:23 »
Generelt mener jeg at å bruke dyr til forsøk er galt.
De har ikke mulighet til å forsvare seg.
Det er ikke slik at det ville vært noe bedre om det er hunder, mus, høner eller whatever, i stedet for katter.
Og du må ikke tro at jeg ikke vet at det er "gode" grunner til at dyr blir brukt i forsøk, slik som medisinske, men generelt så er ikke katter så forferdelig like oss mennesker sånn rent genetisk.

Men vet vi hvilke forsøk dyrene på Løken gård blir brukt til?!
Om du vet, så kan du jo kanskje fortelle meg det du.
Og at dyr blir brukt i forsøk for at vi skal kunne pynte oss med sminke og lignende, så er det noe forbanna tull.

Enn at du mener at det er rett å ale opp dyr til dette formålet?
Nei, det har jeg ikke sansen for.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #3 på: 12 Desember 2006, 13:13:33 »
Nei til forsøk på ALLE dyr!!

:icon_mad:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

tvb_86

• Gjest
« Svar #4 på: 12 Desember 2006, 13:14:30 »
Det er ikke slik at det ville vært noe bedre om det er hunder, mus, høner eller whatever, i stedet for katter.
Og du må ikke tro at jeg ikke vet at det er "gode" grunner til at dyr blir brukt i forsøk, slik som medisinske, men generelt så er ikke katter så forferdelig like oss mennesker sånn rent genetisk.

Og at dyr blir brukt i forsøk for at vi skal kunne pynte oss med sminke og lignende, så er det noe forbanna tull.

helt enig med deg renate!
les innlegget mitt over her også. :)
hvis du vil da.

det står ingenting om forsøkene men det står jo tydelig at dyrene dør og at de i tillegg ikke har lov.!
"For fem år siden drev Løken Gård stort sett uforstyrret uten at folk flest ante at et slikt anlegg finnes i Norge. "
og hva med dette? det er jo sykt! det er ingenting riktig i dette. da må de hvertfall ha lov til å drive! enig?

Forsøksdyrutvalget er eiere av og/eller ansatte ved Løken Gård, kan ha skaffet seg- eller kan forsøke å skaffe seg hunder og katter på falske premisser; Tor-Eirik Larsen, Hege Synøve Renstrøm, Reidun Elise Aas og Jonas Falch.

« Siste redigering: 12 Desember 2006, 13:16:29 av tvb_86 »

Utlogget RenateW

• Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #5 på: 12 Desember 2006, 13:18:25 »

hvis du vil da.

det står ingenting om forsøkene men det står jo tydelig at dyrene dør og at de i tillegg ikke har lov.!
"For fem år siden drev Løken Gård stort sett uforstyrret uten at folk flest ante at et slikt anlegg finnes i Norge. "
og hva med dette? det er jo sykt! det er ingenting riktig i dette. da må de hvertfall ha lov til å drive! enig?

Forsøksdyrutvalget er eiere av og/eller ansatte ved Løken Gård, kan ha skaffet seg- eller kan forsøke å skaffe seg hunder og katter på falske premisser; Tor-Eirik Larsen, Hege Synøve Renstrøm, Reidun Elise Aas og Jonas Falch.

Har lest  :icon_smile:
Dæsken, hadde jeg solgt noen dyr og fått visst at de hadde kommet dit så hadde jeg blitt gal!!!!!!

tvb_86

• Gjest
« Svar #6 på: 12 Desember 2006, 13:20:20 »

hvis du vil da.

Har lest  :icon_smile:
Dæsken, hadde jeg solgt noen dyr og fått visst at de hadde kommet dit så hadde jeg blitt gal!!!!!!

ja det kunne vært noen av dine katter, eller andres. tenk på det! og er de så seriøse så er det rart de har drevet fem år skjult da... hmm.. og at vet. høyskolen er med og sjekker. tror jeg må undersøke det der gitt.. da kan vi jo ikke ha de til å utdanne folk lenger og de driver med sånt ulovlige forsøksgreier

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
    • Vis profil
« Svar #7 på: 12 Desember 2006, 13:47:22 »
"Forsøksdyrutvalgets (FDU) uanmeldte inspeksjon på forsøksdyranlegget, 11. oktober i år, ble det bekreftet at Løken Gård allerede holder katter i et innendørs anlegg. FDU bekrefter samtidig at Løken Gård ikke har søkt formel tillatelse for å drive et slikt anlegg. FDU hevder å anta at Løken Gård ennå ikke har startet salget av kattene til forsøk, i så fall skjer det ulovlig."
dette er vel det første jeg hvertfall reagerer på.

jeg blir både lei meg og frustrert over at noen kan mene at vi trenger å utnytte tilittsfulle dyr til forsøk. her er det snakk om at tre fire personer har "lurt " til seg ulovlig dyr ved å si de skal ha de  til familiekjæledyr. er dette et seriøst sted?   det du sier om veterinærhøyskolen er rart at de som er en såpass seriøs organisasjon kan være med på når FDU SIER AT LØKEN GÅR IKKE HAR SØKT OM TILLATELSE FOR Å DRIVE SÅNN ANLEGG. de driver altså ulovlig. det er vel det som er hovedpoenget også. mange ulike dyr blir brukt i dyreforsøk og det er unødvendig og trist. det står svart på hvitt at dyrene har dødd etter forsøkene, og er det slik vi vil at hjemløse dyr skal bli tatt i mot? er det liksom greit at de hjemløse kattene ikke er mer verdt enn at de kan brukes til sånne forsøk? mange hjemløse dyr har det vondt, og vi kan ikke redde alle, men dyrebeskyttelsen gjør en fantastisk jobb for å redde de de kan.
og vi kan ikke forsvare det de gjør på løken gård ved å si at hjemløse katter har det vondt. mange katter har det vondt, mange dyr i norge, men det betyr ikke at det er enkelte utvalgte som kan bli  tatt med i forsøk og at det er greit.
mange av de som jobber der har jo innrømt også, og står skrevet med fullt navn at de har lurt katteiere som har gitt bort kattunger i god tro også har de fått vite etterpå at de skal brukes der. det er veldig lite seriøst synes jeg!

"Løken Gård har bevisst unnlatt å fortelle hva hundene faktisk brukes til. Flere hundeoppdrettere har nå anlagt søksmål mot Løken Gård for å få hundene Oda, Thea, Sweet, Hugo, Jussi, Ellye og Thinka tilbake. Heggen og Frøland Tingrett skal den 20. desember ta stilling til  kravet om å få hundene ut fra Løken Gård."
hvorfor gjør de dette om de er så seriøse? hvorfor kan de ikke si det. de har ikke rent mel i posen derfor! det lyser jo ut av svaret de gir. og å lure til seg dyr er jo nettopp fordi de vet at de har ikke rent mel i posen og kan ikke innrømme hva de faktisk driver med. hvem vil gi bort et dyr til sånne folk?  jeg kunne tenkt meg å kontakte veterinær høyskolen jeg og undersøke om de virkelig er med på sånt som dette? da kan vi faktisk begynne lure på hva slags mennesker som sitter og har ansvaret for utdanning av dyrepersonell!

Signerer!!! Du og RenateW har fått frem det jeg mener...uten å utdype mer

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #8 på: 12 Desember 2006, 13:47:43 »

Nei, det har jeg ikke sansen for.

Signerer!!!! Du og tvb_86 har fått frem det jeg oxo mener, uten å utdype mer
« Siste redigering: 12 Desember 2006, 13:49:14 av miss »

Utlogget Nemi79

• Super avhengig pus
  • Takket: 74
  • Rykkinn
    • Vis profil
« Svar #9 på: 12 Desember 2006, 14:25:49 »
Lest og signert!

Jeg er imot ALL testing på ALLE dyr!  :rules:

Utlogget Inger

• Kattunge
  • **
  • Takket: 21
    • Vis profil
SV: Løken gård og forsøksdyr - Svar til November
« Svar #10 på: 12 Desember 2006, 14:45:44 »
November: Din forsvarstale for det som foregår på Løken Gård er patetisk.

Til innlegget diitt er å si at ALL FORSKNING PÅ DYR bør unngås uansett hvilket dyr det gjelder og i hvilke omstendigheter dyret befinner seg i. Innlegget forsøker å mildne forskning på dyr. Det som ikke kommer frem, er at når dyrene har blitt forsket på, blir de avlivet. Og dette skjer gjerne etter 1 års opphold på Løken gård. Disse forsøksdyrene bringes til Løken gård, forgården til døden, for og utsettes for plagsomme og smertefulle forsøk slik at de langsomt blir fysisk og psykisk knekt. Og når denne piningen er over, venter døden etter 1 års pinsler og frykt.

Dette skrev en venninne til meg om ditt innlegg: "Ser at hun også bruker kanskje det eldste "politikertrikset" i boka. Her setter hun to mindre bra forhold opp mot hverandre, for at det ene dårlige forholdet skal se bedre ut enn det andre, for å lette folks samvittighet over å ta dårlige valg eller la være å bry seg. Dette argumentet brukes jo også bl.a. av norsk pelsbransje. "kjøp norsk pels, da støtter du ikke grusomhetene ved pelsproduksjonen i Asia, for norsk dyrevelferd er så mye bedre....". Liksom... De overser jo da at alternativet er å slutte med pels..."

Inger

Utlogget November

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #11 på: 12 Desember 2006, 17:42:49 »
Jeg er enig med dere i at man ikke skal drive forsøk på dyr i "hytt og gevær".

Jeg har heller ikke sagt at jeg synes alt de gjør på løken foregår på rett måte.

Men jeg vil få frem at dyrene ikke trenger å lide den tiden de lever, selv om de ales opp for å brukes i forsøk. Ikke alle forsøk er smertefulle og langvarige. En del forsøk er unødvendige. Men at noe er unødvendig, gjør ikke at alle mennesker velger det bort. Det er naivt å tro at alle mennesker slutter å bruke produkter testet på dyr, eller pels, for den saks skyld. Men det er ganske mange som velger produkter fra en mer "etisk" produksjon.Som en analog kan an ta mennesker som ikke spiser "vanlige" egg, fordi de mener hønene har det for dorlig. Men disse menneskene kan spise økologisk produserte egg fra frittgående høns. Jeg vil veldig gjerne kunne velge medisiner ol. fra produsenter hvor jeg kan spore prosessen, og se at de behandler forsøksdyrene sine på en forsvarlig måte.

Jeg skulle ønske det var enklere å gjøre det bedre for dyr som skal brukes i forsøk, enn det er i dag. Og det gjelder flere næringer som baserer seg på dyrehold.

Det er sikkert noen spm jeg ikke har besvart, og noen synspunkter jeg ikke har komentert. Ikke fordi jeg ikke vil, men fordi jeg er litt sliten etter en eksamen tidligere i dag.

Linda

• Gjest
« Svar #12 på: 12 Desember 2006, 18:14:26 »

Kunne ikke vært mer enig, og jeg synes det er direkte skremmende at en dyrevenn(?) i det hele tatt tenker tanken på å forsvare dette grusomme stedet   :icon_exclaim:

Og i en del forsøk er det helt nødvendig å bruke dyr.

Nei, det er det overhodet ikke. Det finnes alternativer, "problemet" er bare at det er veldig kostbart og de færreste forskingsapparater er villige til å bruke så mye penger på noe de kan få til en brøkdel av prisen.

Og angående løskatter, så er det ikke umulig at de har et bedre liv på løken, enn om de overlates til seg selv, og sulter i hjel...

Så fordi det kunne vært verre så er det greit liksom? Hallo :icon_neutral:
« Siste redigering: 12 Desember 2006, 18:43:57 av Linda »

tvb_86

• Gjest
« Svar #13 på: 12 Desember 2006, 19:07:39 »
 ALL FORSKNING PÅ DYR bør unngås uansett hvilket dyr det gjelder og i hvilke omstendigheter dyret befinner seg i. Innlegget forsøker å mildne forskning på dyr. Det som ikke kommer frem, er at når dyrene har blitt forsket på, blir de avlivet. Og dette skjer gjerne etter 1 års opphold på Løken gård. Disse forsøksdyrene bringes til Løken gård, forgården til døden, for og utsettes for plagsomme og smertefulle forsøk slik at de langsomt blir fysisk og psykisk knekt. Og når denne piningen er over, venter døden etter 1 års pinsler og frykt.

tvb_86

• Gjest
« Svar #14 på: 12 Desember 2006, 19:08:27 »

Til innlegget diitt er å si at ALL FORSKNING PÅ DYR bør unngås uansett hvilket dyr det gjelder og i hvilke omstendigheter dyret befinner seg i. Innlegget forsøker å mildne forskning på dyr. Det som ikke kommer frem, er at når dyrene har blitt forsket på, blir de avlivet. Og dette skjer gjerne etter 1 års opphold på Løken gård. Disse forsøksdyrene bringes til Løken gård, forgården til døden, for og utsettes for plagsomme og smertefulle forsøk slik at de langsomt blir fysisk og psykisk knekt. Og når denne piningen er over, venter døden etter 1 års pinsler og frykt.

Dette skrev en venninne til meg om ditt innlegg: "Ser at hun også bruker kanskje det eldste "politikertrikset" i boka. Her setter hun to mindre bra forhold opp mot hverandre, for at det ene dårlige forholdet skal se bedre ut enn det andre, for å lette folks samvittighet over å ta dårlige valg eller la være å bry seg. Dette argumentet brukes jo også bl.a. av norsk pelsbransje. "kjøp norsk pels, da støtter du ikke grusomhetene ved pelsproduksjonen i Asia, for norsk dyrevelferd er så mye bedre....". Liksom... De overser jo da at alternativet er å slutte med pels..."

Inger

hurra!!!!!!!!!!!!! :icon_smile:
« Siste redigering: 12 Desember 2006, 19:13:29 av tvb_86 »

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #15 på: 12 Desember 2006, 21:23:05 »
Må si meg enig med flertallet her, NEI til ALL forskning på dyr. Om det her katter,mus eller rotter har ingenting å si.  :icon_mad:

Utlogget November

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #16 på: 13 Desember 2006, 16:03:46 »
Om dere leser det første innlegget mitt en gang til ser dere at det er OPPDRETTET av forsøksdyr jeg setter i fokus, og ikke dyreforsøkene...

Jeg ser at det jeg har skrevet om løskatter kan missforståes. Det jeg mener er at man kan bruke eierløse katter som avslkatter på en kennel. Man klarer ikke å gi alle katter et nytt hjem (desverre). Jeg ser ingen problemer med å la disse dyrene leve noen år ekstra, så lenge folkene på løken tar godt vare på dem.

De som er interessert kan gå inn på http://www.mattilsynet.no/fdu/ og lese litt om dyreforsøk.

I mange forsøk brukes det ikke levende dyr, men vev fra nylig avlivede dyr. Nettop for å unngå smerter for dyret.

Linda: Hvordan kan man finne ut hvordan forskjellige typer fôr påvirker fordøyelsessystemet uten å bruke forsøksdyr? Eller hvordan skal man finne ut hvilke stoffer som virker beroligende på dyr, uten å ta prøver av dyr eller teste den sammensetningen man tror virker på levende dyr?

Og det er ingen grunn til å tvile på at jeg er en dyrevenn. Hadde jeg ikke vært det, hadde jeg heller ikke brydd meg med hvordan forsøksdyrene har det...

Utlogget Inger

• Kattunge
  • **
  • Takket: 21
    • Vis profil
« Svar #17 på: 13 Desember 2006, 17:01:37 »
November skriver:" Om dere leser det første innlegget mitt en gang til ser dere at det er OPPDRETTET av forsøksdyr jeg setter i fokus, og ikke dyreforsøkene...Jeg ser at det jeg har skrevet om løskatter kan missforståes. Det jeg mener er at man kan bruke eierløse katter som avslkatter på en kennel. Man klarer ikke å gi alle katter et nytt hjem (desverre). Jeg ser ingen problemer med å la disse dyrene leve noen år ekstra, så lenge folkene på løken tar godt vare på dem." Svar: Hva er forsskjellen på avl og oppdrett ? Du skriver at hjemløse katter kan benyttes som avlskatter på Løken gård ! Mener du at avlskattene ikke skal benyttes i dyreforsøk men kun de som blir avlet frem av hjemløse katter ?! Da er man jo like langt ! Du forsøker å ro deg i land ......Men uansett hvordan du vrir og vender på dine argumenter, så vises det tydelig at du er for dyreforsøk.

November skriver:"De som er interessert kan gå inn på http://www.mattilsynet.no/fdu/ og lese litt om dyreforsøk" Svar: Mattilsynet er ikke de rette til å fortelle om hva som foregår av psykisk og fysisk mishandling av dyr som blir benyttet i dyreforsøk. Disse dyrene er fanget i et lidelsens fengsel der de kun kan se frem til å få dø.

November skriver: "I mange forsøk brukes det ikke levende dyr, men vev fra nylig avlivede dyr. Nettop for å unngå smerter for dyret.". Svar: Forsøk med vev fra dyr har vært kjent og praktisert lenge og kan fint erstatte det meste av det som inngår i dyreforsøk. Problemet er at det er altfor få som vil bruke denne metoden. At metoden benyttes i ørliten grad i Norge, rettferdiggjør ikke dyreforsøk på levende dyr.

November skriver: "Linda: Hvordan kan man finne ut hvordan forskjellige typer fôr påvirker fordøyelsessystemet uten å bruke forsøksdyr? Eller hvordan skal man finne ut hvilke stoffer som virker beroligende på dyr, uten å ta prøver av dyr eller teste den sammensetningen man tror virker på levende dyr?". Svar: Forskningen har allerede gode erfaringer med hvordan fôr påvirker fordøyelsessystemet hos dyr samt hvilke stoffer som virker beroligende på dyr, at de kan ut fra denne erfaringsbakgrunnen lage nye modeller uten nye forsøk på levende dyr.

November skriver:"Og det er ingen grunn til å tvile på at jeg er en dyrevenn. Hadde jeg ikke vært det, hadde jeg heller ikke brydd meg med hvordan forsøksdyrene har det...!"Svar: Hvor har du vist at du bryr deg om forsøksdyrene ?

Hilsen
Inger

Utlogget RenateW

• Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #18 på: 13 Desember 2006, 17:43:51 »
November skriver:" Om dere leser det første innlegget mitt en gang til ser dere at det er OPPDRETTET av forsøksdyr jeg setter i fokus, og ikke dyreforsøkene...Jeg ser at det jeg har skrevet om løskatter kan missforståes. Det jeg mener er at man kan bruke eierløse katter som avslkatter på en kennel. Man klarer ikke å gi alle katter et nytt hjem (desverre). Jeg ser ingen problemer med å la disse dyrene leve noen år ekstra, så lenge folkene på løken tar godt vare på dem." Svar: Hva er forsskjellen på avl og oppdrett ? Du skriver at hjemløse katter kan benyttes som avlskatter på Løken gård ! Mener du at avlskattene ikke skal benyttes i dyreforsøk men kun de som blir avlet frem av hjemløse katter ?! Da er man jo like langt ! Du forsøker å ro deg i land ......Men uansett hvordan du vrir og vender på dine argumenter, så vises det tydelig at du er for dyreforsøk.

November skriver:"De som er interessert kan gå inn på http://www.mattilsynet.no/fdu/ og lese litt om dyreforsøk" Svar: Mattilsynet er ikke de rette til å fortelle om hva som foregår av psykisk og fysisk mishandling av dyr som blir benyttet i dyreforsøk. Disse dyrene er fanget i et lidelsens fengsel der de kun kan se frem til å få dø.

November skriver: "I mange forsøk brukes det ikke levende dyr, men vev fra nylig avlivede dyr. Nettop for å unngå smerter for dyret.". Svar: Forsøk med vev fra dyr har vært kjent og praktisert lenge og kan fint erstatte det meste av det som inngår i dyreforsøk. Problemet er at det er altfor få som vil bruke denne metoden. At metoden benyttes i ørliten grad i Norge, rettferdiggjør ikke dyreforsøk på levende dyr.

November skriver: "Linda: Hvordan kan man finne ut hvordan forskjellige typer fôr påvirker fordøyelsessystemet uten å bruke forsøksdyr? Eller hvordan skal man finne ut hvilke stoffer som virker beroligende på dyr, uten å ta prøver av dyr eller teste den sammensetningen man tror virker på levende dyr?". Svar: Forskningen har allerede gode erfaringer med hvordan fôr påvirker fordøyelsessystemet hos dyr samt hvilke stoffer som virker beroligende på dyr, at de kan ut fra denne erfaringsbakgrunnen lage nye modeller uten nye forsøk på levende dyr.

November skriver:"Og det er ingen grunn til å tvile på at jeg er en dyrevenn. Hadde jeg ikke vært det, hadde jeg heller ikke brydd meg med hvordan forsøksdyrene har det...!"Svar: Hvor har du vist at du bryr deg om forsøksdyrene ?

Hilsen
Inger

Jeg tror ikke jeg trenger å tilføye noe her, rent bortsett fra at jeg er meget enig i Ingers resonnement.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #19 på: 13 Desember 2006, 17:59:22 »

Hilsen
Inger

Jeg tror ikke jeg trenger å tilføye noe her, rent bortsett fra at jeg er meget enig i Ingers resonnement.

Oxo MEGET enig i det Inger sier  :icon_smile_pray: Du får virkelig frem poengene slik du skriver  :icon_smile: