Skrevet av Emne: Korleis? Hjelp!  (Lest 1485 ganger)

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Korleis? Hjelp!
« på: 11 Desember 2006, 12:50:15 »
for ca. 2,5timer siden flytta det in ein liten katt hjå meg. Makrele Søtnos heiter ho.

det er fresing her no. og med ein gong beistet er i rommet så sitt ho under eit skap, redd og fresandes. Beistet sitt framfor skapet, loggrer og eg veit ikkje om han syns det er leik å putte poten under skapet og skremme ho eller om han alvorleg vil angripe. (han er for stor for å passe heilt under skapet).
Ho kjem berre ut frå gjøymestedet når beistet ikkje er i stovo, difor har me kasta han ut av stovo no.

veit ikkje kva som er riktig! det å venne nye katter gradvis til, det funker ikkje her pga korleis hybelen er lagd. kan ikkje avgrense eit område liksom, kun stenge døra til stovo.
men uansett, beistet og ho må jo lære seg å komme overeins. korleis får eg det til?

heike

Utlogget Vetlajento

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 15
    • Vis profil
SV: Korleis? Hjelp!
« Svar #1 på: 11 Desember 2006, 13:11:53 »
Eg las ein plass at ein for ein periode burde halde dei to kattane i kvart sitt rom, med ein liten gløtt på døra (legge avispapir eller dørstoppar mellom for å forhindre at den kan åpnes, eller lukkes heilt igjen), og på den måten la dei venne seg til kvarandre. Selvfølgelig må den nye katten ha toalett og mat og sånn lett tilgjengelig. Eller så er det vel uansett litt fresing i starten når dei skal avgjere kven som er sjefen i huset? Trudde det var sånn det føregjekk eg! Men det er jo klart at hvis nykommaren er veldig redd, så er jo ikkje det noko særlig koselig heller! Er veldig interessert i gode løysingar eg også, då eg har store planar om ein liten leikekompis te ho Milli på nyåret!  :biggrin:

Grattis med ny pus forresten!  :love:

Ulla og August

• Gjest
« Svar #2 på: 11 Desember 2006, 13:19:28 »
Gratulerer så mye med ny katt, Heike! Det var morsomt å høre!

Det er naturlig at det blir knurring og fresing til å begynne med, det er bare sånn det er. Det tar tid før de venner seg til hverandre, selv om det går raskere for noen enn for andre. Det var skikkelig haraball da Ulla flytta inn til oss for 1,5 år siden. Da hadde jeg allerede to katter som ikke var sælig imponert over den lille pelsdotten, og jeg var så fortvila at jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre. Men etter en stund ble de kjempevenner, og det samme gjelder nå som jeg har fått Jesus. Ulla knurra og freste i starten, men nå kan jeg ikke engang huske sist hun knurra på han. Nå er de gode venner. Eller hvertfall venner.

Du burde ha den nye katten på soverommet ditt de første nettene, kanskje den første uka, og passe på å ha dem litt adskilt i løpet av dagen. Vet det er mange som lar dem være helt adskilt en stund til å begynne med, men det hadde jo ikke du muligheten til?
Tror dette kommer til å gå bra jeg, det gjør som regel det. Det er jo naturlig at Beistet reagerer på at det kommer en ny katt inn i huset hans. Og jeg tror ikke han prøver å angripe eller skade den nye katten når han roter under hylla med labben. Han er nok bare nyskjerrig.

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #3 på: 11 Desember 2006, 14:08:32 »
no har me døra mellom soverommet og stovo på gløtt. dei kan sjå på kvarandre om dei sitt i riktig vinkel, men dei kan ikkje nå kvarandre. enten så er eg med beistet eller typen. føles riktig å ikkje la beistet eller makrele føle seg eksludert?
men det er ganske kjipt for oss, da. spørs kor lenge me kan holde på med det.

beistet er skikkeleg sur. da eg skulle klappe han litt hogga han i hånda mi med all makt.

heike

Utlogget Vetlajento

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 15
    • Vis profil
« Svar #4 på: 11 Desember 2006, 14:09:53 »
Dei treng nok litt meir tid! Det går seg nok til snart, skal du sjå!  :icon_sad:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #5 på: 11 Desember 2006, 14:15:42 »
Gratulerer med ny pus!!  :jippi[1]:

At kattene freser litt er helt normalt, Beistet er nok litt sur på deg, for å ha tatt med en ny pus inn på hans området, men dette går over! :) Gi dem tid!! :)  :bigarmhug:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #6 på: 11 Desember 2006, 18:59:37 »
Grattis med ny pus.  :jippi[1]:

Gi dem en uke eller to så skal du se at de helt sikkert blir bestisser. ;) Stryk pusene etter hverandre slik at de får lukten av hverandre på seg, det kan gjøre at de lettere venner seg til hverandre.   :wink[1]:

Utlogget Nemi79

• Super avhengig pus
  • Takket: 74
  • Rykkinn
    • Vis profil
« Svar #7 på: 12 Desember 2006, 15:02:51 »
Gratulerer med ny pus!

Dette ordner seg skal du se. Her var det knurring og fresing og Lillepus som vr livredd Ally i begynnelsen. Nå er det Lillepus som er imøtekommende og nysgjerrig