Skrevet av Emne: Katt og psykologi  (Lest 1797 ganger)

Utlogget Maybe

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 77
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Katt og psykologi
« på: 11 Desember 2006, 09:44:15 »
Noe som peiling på om katter kan reagere litt slik som vi mennesker?
Jeg grublet litt på dette med Bella, hvorfor hun ikke kommer overens med de tre andre kattene her. Hun var tross alt venn med de to andre vi hadde (den ene var jo broren hennes så det var kanskje ikke så rart at de var venner men. :morsomt: ) Tydeligvis så er hun ikke en slik katt som kun trives alene. Men hva har hun da imot de tre andre her nå?
Psykologen min slang da ut en tanke om at kanskje hun reagerte litt slik vi mennesker gjør. (jada man prater om katter hos psykologen også. :hihi[1]: ) At siden Bella nå har opplevd å miste to gode venner på under 2 år, så kanskje hun har blitt redd for å knytte seg til noen nye. Tror dere at katter tenker slik? Eller tror dere at det bare er helt tilfeldig?
Stolt slave til to maine coon og tre huspuser.

Utlogget Nemi79

• Super avhengig pus
  • Takket: 74
  • Rykkinn
    • Vis profil
SV: Katt og psykologi
« Svar #1 på: 11 Desember 2006, 12:38:57 »
Jeg tror faktisk det er fult mulig.

tvb_86

• Gjest
« Svar #2 på: 11 Desember 2006, 12:54:08 »
hei :) jeg anbefaler deg å kjøpe en bok jeg har lest som heter "why does my cat" den er kjempe lærerik og handler om psykolog på katt. her er en historie fra den boka :

"Når dyret oppfyller ønsket ditt om å være et perfekt kjæledyr hele tiden 100% ,tenker du ikke på at katten kan gjøre noe galt . Når det oppfører seg annerledes så  tror  de katten er missfornøyd  og at de gjør noe galt . ofte vil de ikke ta i mot besøk inn i en leilighet der katten setter spor etter seg.  Etterhvert er forholdet med katten blitt en makt og andre mennesker blir ikke sett eller truffet. Da tenker vi ofte jaja det går vel bedre en annen gang og isolerer oss fra omverden fordi vi lar katten blir sjefen i huset. Problemene eierne legger frem om sine katter trengs tas alvorlig og finne en god løsning på- tenk på alle aspekter ved et dyrs liv. Katten er snill og koselig, men på den andre siden er den et rovdyr. Ikke glem det! "

katten bruker ikke kassa si. hvorfor?

"Et par viste dyrlegen noen bilder. Første bilde viste katten sammen med bikkja i huset, det andre at hunden lå på plast sengen sin. Men i hjørnet på bilde var det en dokasse. Det er for mye forlangt at katten skal arve kassen etter hunden under en ovn!! Det var hele problemet."

denne boka er super bra. kjøp den! står på engelsk men er lett å lese rundt 100 kroner på bokkilden. utrolig bra bok!! ser på dyret helt annerledes etterpå og skjønner mer

Utlogget Maybe

• Kattepratpuser
    • Vis profil
« Svar #3 på: 11 Desember 2006, 13:51:44 »
Takk for svar.
Ser det ligger to eksemplarer av den boka på bokkilden.no. Det er en utgave fra 1993 til kr.281 og en utgave fra 2000 til kr.150.
Hva er forskjellen på dem?

tvb_86

• Gjest
« Svar #4 på: 11 Desember 2006, 13:55:33 »
den fra 2000 er oppdatert :) og den er i sånn pocket form :) jeg har den =)

Utlogget Maybe

• Kattepratpuser
    • Vis profil
« Svar #5 på: 11 Desember 2006, 15:34:52 »
Da var boka bestilt. ;D

tvb_86

• Gjest
« Svar #6 på: 11 Desember 2006, 16:03:01 »
så bra  :icon_smile: det vil du ikke angre på!!  :jippi[1]: