Skrevet av Emne: Tissing alle andre steder enn på kassen...  (Lest 1416 ganger)

Utlogget mozart81

• Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
Tissing alle andre steder enn på kassen...
« på: 09 Desember 2006, 03:12:48 »
hjelp hjelp og atter hjelp... :412:

Begynner snart å bli litt oppgitt...  :icon_surprised: Foxy, min lille søte kattunge på 6 mnd synes det er mye bedre å tisse utenfor kassen... men ikke hele tiden..

setter henne bare på kassen i det øyeblikk jeg oppdager henne, (selvfølgelig ofte for sent, men dog..) hun får ikke kjeft eller noe som helst... bare løfter henne opp og setter henne ned..

Men! Vet jo det at det er kjempeviktig for å få henne til å slutte det at man får vekk ALT når det gjelder lukt, slik at hun ikke tror det er et "tissested" til neste gang.. hva skal jeg vaske med? og det er aldri rett på guylvet, men alltid oppå klær, håndklær etc som kanskje har "forvillet" seg ned på badegulvet..

hun er jo på kassen også så tror det nesten bare er en fase, så har lyst til å få vekk alt som kan minne om tissesteder andre plasser enn en av kassene for å gjøre det litt enklere for henne å vite hva som er rett.. sikkert litt forvirret også når det da sikkert lukter "lovlig tissested" utenfor kassen også...

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Kjønn: Kvinne
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
SV: Tissing alle andre steder enn på kassen...
« Svar #1 på: 09 Desember 2006, 03:21:38 »
Det kan nok hende det er som du sier, men hvis det varer mye lenger, burde du i alle fall ta den til dyrlegen og utelukke urinveisinfeksjon. Skal heller ikke se bort fra at det er hormonene som begynner å melde seg, og at den derfor markerer.
Du får nok flere råd utover dagen i morgen =)

Utlogget mozart81

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #2 på: 09 Desember 2006, 03:29:44 »
Ja, nå ble hun kastrert for 9 dager siden, så skal til dyrlegen imorgen faktisk for å sjekke såret etc...

har jo selvfølgelig vurdert om det kan være urinveisinfeksjon, men hun viser ingen tegn til ubehag hverken når hun er på kassen eller utenfor...

dette er en katt som ble tatt litt for tidlig fra mammen sin, hun var vel 9 uker, så det har sikkert spilt litt inn, men de første mnd gikk hun jo kun på kassen...  ??? så prøver å plukke henne opp og sette henne på kassen med jevne mellomrom bare for å se om hun må på do.. (slik man gjør med babyene for å lære dem hvor kassen er, og hvordan det fungerer) og om hun må tisse da, så setter hun seg rett ned og tisser...

men skal be dyrlegen sjekke for urinveisinfeksjon i morgen også, men trenger å få vasdket vekk alt som kan minne om urin slik at det ikke er noen "fristelser" rundt omkring også...

Alle svar mottas med takk!

Hilsen Mariann, Mozart og Foxy....(som samboeren har døpt til tissekatten... :icon_idea: )

Linda

• Gjest
« Svar #3 på: 09 Desember 2006, 04:02:11 »
dette er en katt som ble tatt litt for tidlig fra mammen sin, hun var vel 9 uker, så det har sikkert spilt litt inn, men de første mnd gikk hun jo kun på kassen...  ???

Ja det er ikke uvanlig, kattunger som tas for tidlig fra mor kan bli urenslige med tiden til tross for at de var helt renslige som små. Dette er ut i fra det jeg har forstått en av de vanligste konsekvensene ved for tidlig separasjon.

Utlogget mozart81

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #4 på: 09 Desember 2006, 09:45:33 »
Det er derfor jeg jobber såpass mye med å sette henne på kassen i jevne mellomrom... og når hun da tisser i kassen, så får hun mye ros, og en godbit...  :icon_smile_pray:  derimot om jeg tar henne på fersken blir hun bare satt på kassen uten ett ord... det er aldri kjeft...

men tror det vil hjelpe på dotreningen at det ikke eksisterer noen andre "dosteder" enn kassen... ergo få vekk all lukt etc...  også i forhold til at jeg vil ikke at Mozart på over to år, som akdri har gjort noe utenfor kassen, skal begynne pga at det lukter "kasse" andre steder også..

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Kjønn: Kvinne
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #5 på: 09 Desember 2006, 12:25:24 »
Når det gjelder tissingen, på de verste stedene kan du vaske over med litt eddik utblandet i vann etter at du har vasket med såpe. Eddik fjerner urinlukt nemlig  :icon_smile:

Utlogget mozart81

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #6 på: 09 Desember 2006, 15:12:49 »
Sånn.. det var ihvertfall ikke urinveisinfeksjon... :icon_frown: har akkurat vært  hos dyrlegen og tatt prøve... veterinæren mente det eksisterte noe som het urin off eller noe slikt som kanskje kunne være til hjelp... noen som vet noe? hun sa at der var det med en lampe som påviste hvor det var urin slik at man var sikker på at man fikk vekk alt...

Ulla og August

• Gjest
« Svar #7 på: 09 Desember 2006, 15:19:33 »
Haha, så morsomt at dyrlegen din kjente til det produktet, det er det nemlig Blairwitch her på forumet som selger. Bare sjekk ut www.lva.no eller .com eller hva det er. Hvertfall www.lva.

Hvis det var markering tar det jo litt tid etter steriliseringen før hormonene som fikk henne til å markere forsvinner ut av kroppen. Forhåpentligvis hjelper det at hun er blitt serilisert, men du bør passe på at det ikke blir noen uvane mens du venter. Det er fort gjort. Jeg har nettopp omplassert min ene katt på grunn av urenslighet, så jeg veit hvor utrolig frustrerende det er. Men jeg tenker også det kan være mulig å gjøre noe med siden hun er så liten? Du burde søke litt rundt her på forumet om markering og tissing, det er skrevet mye om det og du finner sikkert noen tips.

Utlogget mozart81

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #8 på: 09 Desember 2006, 15:36:10 »
uff ja, håper det går over etthvert... har jo lest mange steder at det tilogmed er mulig å lære gamle urenslige katter å gå på kasse, så får bare være tålmodig... takk og pris så er det ikke på møbler etc, men mer på klær, håndklær og slikt om det ligger på gulvet... er jo bare et incentiv til å være mer ryddig...
 :rødmeja:

men nå er hun morsom, akkurat tatt av bodyen hun har hatt på i ti dager grunnet steriliseringen, så nå løper hun rundt som en sprettball... opp og ned i alle retninger...  :hahahahi: litt apekatt.. :k022[1]: :kardio: