Skrevet av Emne: Øremerking av katt og vaksine  (Lest 924 ganger)

mihi

• Gjest
Øremerking av katt og vaksine
« på: 22 Juli 2005, 23:14:13 »
Heisann :hilse:

Jeg bare lurer på hvor mye øremerking av katt koster (oslo)? Også vil jeg samtidig vaksinere katten min, og lurer da på hva jeg bør vaksinere henne mot. Hun er to år og er dessverre ikke blitt vaksinert før!

Hun har også en forferdelig uvane; hun sitter å tygger på den ene siden... det ser jo helt dumt ut :shock: . Jeg pusser tennene hennes gjevnlig, og ser ikke noe unormalt i munnen hennes. Men jeg er litt bekymret for om det kan være noe, eller om det rett og slett bare er en uvane.

Utlogget Bytigern

• Koseklumpen
  • Takket: 3
    • Vis profil
« Svar #1 på: 23 Juli 2005, 20:49:22 »
Det varierer nok litt fra veterinær til veterinær. Mange gjør det samtidig med steriliseringen, og får da en "pakkepris". Det er også kampanjer med jevne mellomrom, hvor man får rabatt på steriliserin/kastrering og øremerking. Følg med på dyrebeskyttelsens sider (www.dooa.no) for tidspunkter og hvilke veterinærer som er med på kampanjen.

Det er vanligst å vaksinere mot de tre vanligste sykdommene samtidig, i en sprøyte. Førstegangsvaksine følges opp med vaksine nummer to i løpet av 4 uker, deretter holder det å revaksinere en gang i året. Ta kontakt med en veterinær, så får du mer informasjon.

Lykke til!  :thumbsup:

Utlogget felixtigris

• Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #2 på: 23 Juli 2005, 21:40:14 »
Det kan variere veldig hvor mye veter her i Oslo tar for de nevnte inngrepene. Som nevnt er det billigste å ta kastrering og tatovering samtidig, siden tatovering uansett må gjøres mens katten er i narkose. Hvis du kun tar øretatovering kan dette faktisk bli ganske dyrt, siden narkosen koster så mye. Tror kastrering+merking ligger på rundt 1300 kr.

Men hvis du skal kastrere katten din er det mange veter som fraråder å vaksinere katten samtidig som denne operasjonen. Og da må du igjen tilbake til veten for å få utført dette. Vaksinering koster ca 300 kr pr besøk. Det varierer dessuten om veterinærer mener det er nødvendig med revaksinering etter 4 uker.

Du får bare ringe en vetrinær her i byen.
:)

Linda

• Gjest
« Svar #3 på: 23 Juli 2005, 21:59:12 »
Tenkte bare jeg skulle nevne vaksinereglene som gjelder for utstilling, i tilfelle du har lyst til å stille ut katten din. Tidligere var det veterinæren som bestemte hva som skulle anses som grunnvaksinering, men sånn er det ikke lengre. For å slippe inn på en utstilling må en katt være grunnvaksinert etter NRR's regler, det vil si først to vaksiner med 3-4 ukers mellomrom, påfyll etter et år og deretter annethvert år.

Utlogget Bytigern

• Koseklumpen
  • Takket: 3
    • Vis profil
« Svar #4 på: 24 Juli 2005, 15:25:44 »
Sitat fra: Linda
...grunnvaksinert etter NRR's regler, det vil si først to vaksiner med 3-4 ukers mellomrom, påfyll etter et år og deretter annethvert år.

Det visste jeg ikke, er det blitt annethvert år som anbefales nå? Trodde de måtte til pers en gang i året.. Desto bedre, sprøyte er jo ikke det morsomste de vet  :cool: