avstemning

Hvor mange katter har du skaffet deg i løpet av et år? Og hvilket syn har du på å skaffe seg katter fortløpende??

1 katt
17 (42.5%)
2 katter
14 (35%)
3 katter
7 (17.5%)
4 katter
2 (5%)
5 eller flere katter.
0 (0%)

Stemmer totalt: 32

Skrevet av Emne: Hvor mange katter har du skaffet deg i løpet av et år?  (Lest 3648 ganger)

Ragstars

• Gjest
Hvor mange katter har du skaffet deg i løpet av et år?
« på: 08 Desember 2006, 14:49:31 »
Interessant å få vite folks meninger om dette her inne... :wink[1]:
skriv også gjerne hvor mange katter du har.
« Siste redigering: 08 Desember 2006, 15:08:23 av (N) Ragstar's »

Utlogget Vetlajento

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 15
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Hvor mange katter har du skaffet deg i løpet av et år?
« Svar #1 på: 08 Desember 2006, 15:08:36 »
Eg har berre ein eg, men kunne godt tenka meg ein til!  :love:

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
  • Takket: 329
    • Vis profil
« Svar #2 på: 08 Desember 2006, 15:10:38 »
Jeg har da 2 katter for tiden, og det er det meste jeg har hatt på engang også (men det er pga gubben da)......

Hvis jeg hadde vært alene eller hadde hatt en gubbe som elsket katter, så hadde vi nok hatt flere tenker jeg...hvor mange kan jeg ikke svare på, men jeg mener at så lenge man er glad i dyr, har mulighet til å gi de en trygt og godt hjem, men masse kos og kjærlighet så er det det viktigste..... :wink[1]:

Man skal også ha råd til evt dyrlege regninger da....

Jeg ser ikke noe galt i at mennesker som har mulighet for det, skaffer seg to eller tre (eller fler) katter i løpet av et år hvis de vil det, og vet at de klarer å ta vare på de på en ordentlig måte. Det viser jo bare at den personen er glad i dyr, og jeg ser ikke noe useriøst i det i det hele tatt... :icon_smile:

Jeg vet at jeg kommer til å ha iallefall en katt til om en stund, (og det blir en MCO)...for det vil gubben ha også... :jippi[1]: :jippi[1]:

Og da blir det tre katter på oss...og det er ikke fordi jeg bare skal ha...men fordi jeg har ønsket meg en mco en laaaang stund, og er veldig fasinert av disse store kattene....jeg prøver også å lese og lære masse om denne rasen før jeg skaffer meg en... :wink[1]:

Dette er min mening da... :icon_frown:

Utlogget RenateW

• Super avhengig pus
  • Takket: 78
  • Ælske kjæresten min, beibin og pusekattan minj <3
    • Vis profil
« Svar #3 på: 08 Desember 2006, 15:18:27 »
Vi har bare en katt, og jeg har aldri hatt mer enn en katt om gangen.
Men det skal det bli forandring på, for jeg ønsker meg virkelig en kompis til Charley :biggrin:

Jeg syns det er allright at folk har flere katter jeg, og  er det noen som driver med oppdrett er jo det et must selvfølgelig.
Hadde det ikke vært for hundene, så hadde det antageligvis vært flere katter her også.

Hovedsaken er jo at man har tid, energi, lyst og vilje til å gjøre det beste for dyrene sine. 
Jeg er ikke stinn av penger, men jeg bruker gjerne av de pengene jeg har for at Charley skal få oppfølging av dyrlege, kvalitetsfor osv... Dette er prioritering mener jeg.

Ulla og August

• Gjest
« Svar #4 på: 08 Desember 2006, 15:22:52 »
Jeg har tre katter, men den ene bor ikke hos meg, Jeg har hatt tre katter boende hos meg før, og synes det er kjempehyggelig å ha mange. Dette året har jeg egentlig anskaffet meg to katter, men den første katten, en kattunge fra FOD, kunne jeg ikke beholde da den gjorde Ulla så nervøs at hun kastet opp hver dag  :o Det kostet meg 2000 kr hos dyrlegen å finne ut at det var nervøsitet, og kattungen dro tilbake til FOD. Jeg hadde den jo bare på prøve, og vi prøvde og det gikk ikke.
Jeg har lenge planlagt og ønsket meg en tredje katt, men jeg tror av hensyn til Ulla og August at det ikke ville gått. Spesielt med tanke på at ting tydeligvis var vanskelig mellom dem to eller for August i leiligheta. Uansett var det ikke noen situasjon jeg kunne putte en ny katt inn i, det var jo helt tydelig. Derfor ventet jeg også med å få en ny katt til etter at August var flyttet, selv om jeg fikk Jesus ganske fort. Jeg skulle egentlig ikke ha noen ny katt før etter jul, men sånn er det. Man kan ikke alltid planlegge når det gjelder katter  :icon_frown:

Utlogget Stella

• Koseklumpen
  • Takket: 7
    • Vis profil
« Svar #5 på: 08 Desember 2006, 15:35:46 »
Vi har 3 katter.

I aug 2003 fikk jeg den første. Nr 2 kom i feb 2004. Det blir vel 2 katter på 1 år :)
Nr 3. kom da jeg flyttet til Norge. Han var med i pakka  :wink[1]:
Nr 4. kommer vel en dag... Har ikke helt funnet henne ennå.

Hvis man opdretter og har en del katter fra før kan det være lurt ikke å få inn for mange nye katter samtidig. Det skaper uro i en flok når der kommer masse nye. Specielt når de ikke lenger er kattunger og må finne sin plass i flokken.

Hvad man har tid og resurser til er jo individuelt  :wink[1]:
« Siste redigering: 08 Desember 2006, 15:40:22 av Stella »

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #6 på: 08 Desember 2006, 15:36:48 »
Jeg har skaffet meg to katter på på det siste halve året. Jeg ser absolutt ikke noe problem i å skaffe seg flere så lenge man kan ta hånd om kattene..

Ragstars

• Gjest
« Svar #7 på: 08 Desember 2006, 15:38:59 »
Selv har jeg tre katter nå.
Kjøpte Destiny i desember i fjor og hadde planer om å kjøpe meg en hann til sommeren og starte oppdrett.
Oppdrettet har vært min drøm i flere år, men jeg ville vente til ungene var litt eldre før jeg fikk meg katter igjen.

Så dukket plutselig Lucky opp...Fant henne ute i januar, og det ble et styr uten like... (les gjerne historien på hjemmesida mi...) Hun kostet meg mange tusen kroner i dyrlegeregninger, men det var definitivt verdt strevet. Hun er blitt en nydelig katt :love:

Planen min var til å begynne med å ha tre ragdolls. 2 hunner og en hanne, slik at jeg kom godt i gang med oppdrettet mitt, men slik ble det jo ikke helt da Lucky kom inni bildet.

Har fremdeles lyst på en hunnkatt, men vet det kommer til å ta lang tid med å lete etter et avkom fra den "rette" kombinasjonen. Er etterhvert blitt mye mer bevisst på  hva jeg er på jakt etter og hvordan den skal se ut.

« Siste redigering: 08 Desember 2006, 18:37:23 av (N) Ragstar's »

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #8 på: 08 Desember 2006, 15:47:32 »
Har 2 katter  :dobbellove: og har store planer om å skaffe meg en til om ikke så alt for lenge! :)  :wink[1]:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget honey

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 53
    • Vis profil
« Svar #9 på: 08 Desember 2006, 15:58:34 »
Jeg har skaffet meg to katter det siste året. Hadde det bare vært opp til meg hadde den 3 vært i bestilling. Dette vil npk skje når vi kjøper oss hus. Har jo også planer om oppdrett.
Har egentlig ikke hørt om dette med å bli sett ned på før nå jeg. Da deler jeg ihvertfall ikke den oppfatningen.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
    • Vis profil
« Svar #10 på: 08 Desember 2006, 16:36:40 »
Jeg har skaffet meg 2 katter i år, Isis som jeg fikk i september og Moshe som jeg får når leiligheten er klar til innflytting om noen dager..
Ask og Embla fikk vi i fjor, og de bor i barndomshjemmet der jeg bor nå under oppussingen :) Når jeg flytter skal de fortsatt bo der sammen med foreldrene mine mens Isis og Moshe skal bo i leiligheta sammen med meg og typen :)

Jeg har hatt katt siden jeg var 3 år, det meste vi har hatt var 3 stykker samtidig og det er kosli så lenge de går godt i hop :)
Jeg bodde 4 år uten katt, mens jeg studerte i Trheim.. Det var 4 ensomme år, da var jeg hjemme hver 14 dag å besøkte pusene mine som dengang var Raptus og Pia :) Gullene mine som jeg tenker på hver eneste dag :) De ble 13 år begge to :) Pia døde i mars fjor, og merkelig nok ble Ask og Embla født natta etter Pia døde..

Jeg blir rar uten katter jeg, da Pia døde var jeg så ufattelig lei meg. Jeg husker jeg lånte Buster fra broren min så jeg kunne kose med ham og få litt kattetrøst..

:bigarmhug:
« Siste redigering: 08 Desember 2006, 16:38:26 av miss »

Linda

• Gjest
« Svar #11 på: 08 Desember 2006, 16:42:51 »
Jeg har fire katter. Den første fikk jeg i 2000, den andre i 2002, nr 3 i 2005 og den fjerde og (foreløbig siste) er hjemmeprodusert årsmodell 2006 :fnis[1]: Jeg vil ikke at mine katter skal komme for tett, men ikke av den grunnen Ragstar's nevner over. Er man utstiller og/eller oppdretter er man stadig under utdanning for å si det sånn, man lærer hele veien og den katten man kjøper i dag er kanskje ikke samme katten man ville ha kjøpt om to år. Fyller man "kvota" for fort så er det lett å bli sittende med x antall avlskatter som kanskje ikke er "de rette" allikevel når man lærer litt mer om f.eks. rasestandard og stamtavler. Å drive avl er jo mye mer enn å bare sette sammen to katter av samme rase, men som nybegynner har man ofte ikke tilstrekkelig kunnskap til å bestemme hvorfor to katter passer sammen og om akkurat den kombinasjonen vil forbedre og/eller utvikle rasen.

Selv om det sikkert er mange seriøse oppdrettere som ikke stiller ut mener jeg utstilling er utrolig verdifullt, i hvert fall i begynnelsen. Man lærer veldig mye om standard, og det er mye lettere å skjønne gode/dårlige egenskaper når man får det demonstrert "live". Er man helt fersk, både som utstiller og oppdretter, og kjøper inn x antall avlskatter tror jeg man skal være ekstremt heldig om man "treffer blink", Da har man jo ingen forutsetninger for å avgjøre hvorvidt akkurat den kombinasjonen er til rasens beste.

Utlogget honey

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #12 på: 08 Desember 2006, 16:52:32 »
Jeg skjønner  ( og er enig) din begrunning Linda, særs iforhold til avlskatter.
Men her snakker vi om "kose" katter og sant? Ikke spesifikt til bruk i oppdrett. Da høres det vel litt rart ut gjør det ikke?

Ulla og August

• Gjest
« Svar #13 på: 08 Desember 2006, 16:54:21 »
Jeg har fire katter. Den første fikk jeg i 2000, den andre i 2002, nr 3 i 2005 og den fjerde og (foreløbig siste) er hjemmeprodusert årsmodell 2006 :fnis[1]: Jeg vil ikke at mine katter skal komme for tett, men ikke av den grunnen Ragstar's nevner over. Er man utstiller og/eller oppdretter er man stadig under utdanning for å si det sånn, man lærer hele veien og den katten man kjøper i dag er kanskje ikke samme katten man ville ha kjøpt om to år. Fyller man "kvota" for fort så er det lett å bli sittende med x antall avlskatter som kanskje ikke er "de rette" allikevel når man lærer litt mer om f.eks. rasestandard og stamtavler. Å drive avl er jo mye mer enn å bare sette sammen to katter av samme rase, men som nybegynner har man ofte ikke tilstrekkelig kunnskap til å bestemme hvorfor to katter passer sammen og om akkurat den kombinasjonen vil forbedre og/eller utvikle rasen.

Det er vel nettopp derfor miljøet Silje snakker om ser litt ned på folk som får katter for fort, tenker jeg.

Utlogget Bemyself

• Meeko, Knerten, Mimzy, Peico og Lissy.
  • Skravlepus 2
  • Takket: 146
    • Vis profil
« Svar #14 på: 08 Desember 2006, 17:06:32 »
Jeg har to katter, en hund og masse fisker etc i akvarier.
Jeg synes to katter er passe, men kunne tenkt meg to hunder også, men ikke før vi eier noe selv, og har hage! Så har jeg nå også plass til å ha besøk av hunder og katter for "ferieopphold her) Noe jeg trives med.

Jeg har drevet å omplassert katter for dyrebeskyttelsen der jeg bodde før, så hadde en del katter inne...
Vi drev med oppdrett på persere og colorpoint da jeg var barn, så var mye puser!
Og det har jeg bare hatt glede av, også som barn!

Siden i fjord har vi mistet en hund og fått ny hund og en pus. (siste året) Men Meeko er bare 1,5 år, så er jo tre nye dyr på rellativt kort tid.

Ragstars

• Gjest
« Svar #15 på: 08 Desember 2006, 17:46:52 »

Selv om det sikkert er mange seriøse oppdrettere som ikke stiller ut mener jeg utstilling er utrolig verdifullt, i hvert fall i begynnelsen. Man lærer veldig mye om standard, og det er mye lettere å skjønne gode/dårlige egenskaper når man får det demonstrert "live". Er man helt fersk, både som utstiller og oppdretter, og kjøper inn x antall avlskatter tror jeg man skal være ekstremt heldig om man "treffer blink", Da har man jo ingen forutsetninger for å avgjøre hvorvidt akkurat den kombinasjonen er til rasens beste.
Jepp, det er akkurat dette jeg mener... :wink[1]: Takk, Linda...du satte ord på det jeg ville ha frem!

Utlogget honey

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #16 på: 08 Desember 2006, 18:32:16 »
jamen silje da er jo settingen en litt annen. Da vil du nok få flere som er enig med deg. Blant annet meg. Men slik som saken ble lagt frem i den andre tråden synes jeg det hele hørtes litt merkelig ut. 

Ragstars

• Gjest
« Svar #17 på: 08 Desember 2006, 18:44:20 »
jamen silje da er jo settingen en litt annen. Da vil du nok få flere som er enig med deg. Blant annet meg. Men slik som saken ble lagt frem i den andre tråden synes jeg det hele hørtes litt merkelig ut. 
Ikke alltid like enkelt å ordlegge seg :fnis[1]: Har redigert innmlegget mitt litt nå...)

Men fremdeles føler jeg en blir "sett ned på"  av erfarne oppdrettere hvis man går for fort frem...
Er forsåvidt også enig i at man kan ta det litt med ro med å anskaffe katter, men hva er egentlig vanlig å starte med når man har tenkt å drive oppdrett?

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #18 på: 08 Desember 2006, 18:51:09 »
Det blir no HELT annet om man skaffer seg katter til oppdrett i rask rekkefølge, JA!  men til kos! ..

så lenge man har råd syns eg kjøper får bestemme! men som sagt, de må ha råd da :)
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget honey

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #19 på: 08 Desember 2006, 18:59:15 »
Ikke alltid like enkelt å ordlegge seg :fnis[1]: Har redigert innmlegget mitt litt nå...)

Men fremdeles føler jeg en blir "sett ned på"  av erfarne oppdrettere hvis man går for fort frem...
Er forsåvidt også enig i at man kan ta det litt med ro med å anskaffe katter, men hva er egentlig vanlig å starte med når man har tenkt å drive oppdrett?

Hmm. ja hva er vanlig. Jeg var jo faktisk ikke helt sikker på å få bruke Jamaica i avl når jeg kjøpte henne. Hun er opprinnelig klasse 2 katt. Men dette lar seg gjøre allikevel. Men jeg vurderer jo å kjøpe en til burmeser neste år. Da avlskatt, også.
Nemi har jeg ikke planer om å bruke i avl.
Tenker vel at det ikke er uvanlig å starte med to gode katter. Evt to hunner eller sånn som du, en av hver.
Akkurat det der er jeg for ny i gamet til å svare på.
Hva sier dere som har vært oppdrettere en stund?