Skrevet av Emne: Hjelp -katten min har spist en snor  (Lest 4880 ganger)

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 94
  • Kjønn: Kvinne
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
Hjelp -katten min har spist en snor
« på: 08 Desember 2006, 00:32:50 »
Katten min har akkurat spist en hel snor. Sånn snor som sitter på dynetrekket, for å knyte sammen på hver side.
En hel sånn har han nettopp klart å svelge. Er det farlig? Skal jeg gjøre noe?

Jeg lot han få tygge på de i starten, for jeg trodde han bare lekte.
I går så jeg at en av snorene var tygd av på midten.
Nå i kveld har han spist en hel en!
Han må ha spist dem. For jeg var i senga sammen med han nå, og så at snora var der i stad, og nå er den ikke der. Den ligger ikke i senga og ikke på gulvet.

Nå er jeg skikkelig bekymra! Hva skal jeg gjøre?
« Siste redigering: 08 Desember 2006, 00:42:54 av Sommerpiken »

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
SV: Hjelp -katten min har spist en snor
« Svar #1 på: 08 Desember 2006, 00:43:22 »
Ingen som har noen forslag?
Kan jeg bare legge meg? og så er alt bra igjen i morgen?

Heidi K

• Gjest
« Svar #2 på: 08 Desember 2006, 00:46:42 »
Du må sjekke at ikke allmenntilstanden forværres. Ring dyrlegen imorra og forhør deg.

Noen ganger kommer tråden opp igjen den ene eller den andre veien, men den kan også bli liggende og blokkere og knyte tarmen igjen.

Min huspus spiste en 50-øring engang, og den måtte opereres ut, da hele tarmsystemet hennes ble blokkert og hun holdt på å dø for meg.

Vær obs sier jeg bare.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #3 på: 08 Desember 2006, 00:48:28 »
Jeg vet faktisk ikke hva jeg skal svare deg på dette.
Det er vel ikke mye mer du kan gjøre enn å følge med at den ikke blir dårlig og håpe på at katten klarer å fordøye snora.
Men ser du antydning til forandring på katten så dra til dyrlegen. Følg med om den går på do at den ikke får forstoppelse, og ta gjerne en telefon til dyrlegen i morgen og forhør deg med han.

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #4 på: 08 Desember 2006, 00:49:08 »
Hm... obs. Fortsatt like bekymret.
Hvorfor er ikke dyrlegen døgnåpen??

Jaja... sove nå. Ser ut som Ludde har det veldig bra.
Ringer dyrlegen med en gang jeg våkner i morgen.

veri

• Gjest
« Svar #5 på: 08 Desember 2006, 00:59:13 »
For å si det sånn - hvis det skjedde nå nettopp, vil det neppe bli problemer i kveld. Enten så kommer snoren ut igjen den ene eller andre veien, eller så vil den lage en forstoppelse. (Kan katter få blindtarmbetennelse?)

Jeg regner ikke med at magen på en katt klarer å fordøye snoren. Men uansett utfall vil du neppe se noe umiddelbart. En forstoppelse evt. betennelse tar litt tid.

Du kunne kanskje sette vekk maten (men ikke vannet) til katten, slik at den i alle fall ikke fyller på mer i løpet av natten. Da gjør du i alle fall ikke vondt verre.

Samtidig skal man ikke krisemaksimere. Katten din har sikkert spist mye rart som du ikke vet om. Det har gått bra til nå. Kanskje det gjør det denne gangen også.
« Siste redigering: 08 Desember 2006, 01:04:51 av veri »

Utlogget lineo

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 54
    • Vis profil
    • våre puser
« Svar #6 på: 08 Desember 2006, 01:42:31 »
Vår Sofus spiste en yo-yo tråd for ikke lenge siden. Vi fikk beskjed av dyrlegen å bare følge med på almenntilstanden hans.
Hvis han begynte å kaste opp så måtte vi ta kontakt umiddelbart. Det gikk helt fint med Sofus og snoren kom ut igjen den naturlige veien uten problemer. En slik dynetrekk snor er jo mye kortere.
Det går nok bra,bare følg med om pusen skulle begynne å kaste opp.

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #7 på: 08 Desember 2006, 03:04:32 »
Tusen takk!
Nå klarer jeg å roe meg ned litt tror jeg.
Etter at Ludde spiste den snora, har han både spist mat og vært på do. :)
Tror det skal være trygt å sove.
Jeg har heldigvis fri i morgen, så jeg får vært hjemme med pusen og ringt dyrlegen.

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
  • Takket: 329
    • Vis profil
« Svar #8 på: 08 Desember 2006, 08:24:05 »
Disse kattene skal da spise alt de kommer over også da... :humre: Brutusen min dro av pelsen på ei lekemus og spiste det han da.... :icon_eek:

Men det gikk bra med han gudskjelov....men det kan da ikke ha smakt godt... :rødmeja:

Jeg håper det går bra med pusen din også, og at snora kommer ut den riktige veien uten å sette seg fast (kanskje du må  dra litt hvis han ikke får den helt ut...).... :wink[1]:

Vi hadde en hund engang som hadde spist en lisse, og den ble ikke med helt ut etter en dotur, og da måtte mamma hjelpe til litt husker jeg....uæææ... :-X (kilte nok godt det ja)...uff er litt trøtt på morran og da får jeg dårlig humor... :icon_frown:

Krysser fingrene for at alt går som det skal  :x-fingre[1]:

Utlogget amahel

• Forumslave katt
  • Takket: 157
    • Vis profil
    • amahel
« Svar #9 på: 08 Desember 2006, 08:33:09 »
Her har også en av mine puser spiste en tråd, og den hang igjen litt i rumpa etter en dotur merket jeg, den måtte jeg dra ut for å hjelpe til  :fnis[1]:
Men det gikk helt fint med pusen  :icon_smile:

JP

• Gjest
« Svar #10 på: 08 Desember 2006, 10:10:11 »
Her har også en av mine puser spiste en tråd, og den hang igjen litt i rumpa etter en dotur merket jeg, den måtte jeg dra ut for å hjelpe til  :fnis[1]:
Men det gikk helt fint med pusen  :icon_smile:

Hahahaha  :icon_lol:

Cognac begynte plutselig å spy inni buret sitt på en utstilling, og da kom det opp en grønn pyntesnor med glitter, som jeg har rundt gardinene på burpynten.   :icon_idea:

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #11 på: 08 Desember 2006, 10:42:40 »
Tror nok at det går bra.
Det lå en liten trådstump innpakket i en normalt stor klump i doen i dag. Det er mulig den var fra en annen gang, men det viste meg i allefall at den kommer ut.

Jeg har ringt og snakket med dyrlegen. Hun mente det ikke var farlig, men sa at burde ha gitt han brekkmiddel med en gang jeg oppdaget det, men at det uansett var for sent nå.
Det kan være et godt tips til senere, og kan kanskje være lurt å kjøpe inn i "tilfelle rotteefelle"...

Noe annet jeg kunne gjøre var å gi han renset flytende parafin et par ganger i dag og i morgen. Det kunne føre til svært løs mage, men da ville snora komme ut.
Men etter en rask telefon til mamma har jeg slått fra meg det også. Stakkars pusen. Det må da smake helt forferdelig! Jeg skal tross alt være hjemme hele helga. Jeg kan følge med på hvordan det går med han. Mamma påpekte også at han sannsynligvis har spist masse ting ute som jeg ikke vet om, og at katter har en enorm evne til å klare seg selv. Jeg lar naturen gå sin gang, og sitter på sidebenken så lenge. Det må jo være best for pus om den snora kommer ut på en naturlig måte.

Og hvis det ikke skjer i løpet av helgen, så skal jeg heller prøve parafinen da.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
    • Vis profil
« Svar #12 på: 08 Desember 2006, 11:43:34 »
Du, Ask, er en j...... på å spise skosnører, vi har måttet ha døra til vindfanget være atte hele tien, for han spiser regelrett av snørene... Samme med andre bånd han ser, feks på armybukser og hettegensrer.. og han har spist hele snører tidligere altså..

Han har fått i seg noen snører i løpet av sin levetid og det har alltid gått bra.. Var litt bekymra første gangen, men det gikk fint.. Men det er bare å passe på å holde pus unna alt med snører til han slutter  :whistling:
En gang spiste han deler av ett ganske tykt snøre fra en bukseveske.. han elsker det...

Jeg ville frem til at jeg tror du kan ta det rolig :) Lykke til med pusen din, håper det kommer med avføringen snart :)

:bigarmhug:

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #13 på: 08 Desember 2006, 11:56:29 »
Tusen takk!  :bigarmhug:

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #14 på: 11 Desember 2006, 22:31:39 »
Ludde har ikke vært på do i kassa si siden den kvelden dette skjedde.
Det skremmer meg litt.
Samtidig så har han begynt å være mer ute, og jeg mistenker egentlig at han kanskje har funnet seg et sted ute. (Det er synd, jeg hadde håpet han ville fortsette å bruke kassa)
Han er ute en ca 3 timer hver kveld, etter at jeg kommer hjem fra jobb. Men han er inne om natta, og om dagen mens vi jobber.

Jeg merker ellers ingen forandring. Han sover, koser seg, spiser mat og leker.

Jeg har ingen grunn til å bli bekymret da sant?
Tror dere jeg hadde begynt å merke problemene nå dersom snora hadde tetta igjen tarmen hans?
Har ikke hørt noe unormal mjauing heller, så da er det vel ikke noe som tyder på at han er syk?

Blir bare så bekymret over at han ikke har bæsjet i kassa si...

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #15 på: 11 Desember 2006, 22:35:30 »
Det kan jo hende at han gjør fra seg ute da, det er ikke godt å si. Det høres jo ut som at han har det bra, men har han brukt å bæsja i kassa før da?

Heidi K

• Gjest
« Svar #16 på: 11 Desember 2006, 22:38:13 »
Hvorfor ikke holde han inne litt sånn at du får kontrollert om snoren kommer ut eller ikke?  Men det kan jo hende den har kommet ut, mens han har vært ute, men det er ikke godt å vite heller.

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #17 på: 11 Desember 2006, 22:42:51 »
Ja, han har brukt å bæsje i kassa før, men så er det også ganske nytt for han dette med å være ute. Det er derfor jeg fort kan tro at han plutselig har begynt å gå på do ute også. Og det er vel ikke helt unaturlig om han gjør det heller.

Men hadde jeg ikke mereket det på han hvis han var dårlig?
Tror dere fortsatt jeg kan komme til å merke ettervirkninger eller ville det stoppet seg nå hvis det gikk galt? Det er jo fire døgn siden.

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #18 på: 12 Desember 2006, 15:39:34 »
I natt hadde Ludde gjort fra seg i kassa si! Endelig.
Jeg klarte ikke å la være, måtte "operere" bæsjen. Og jada, Der var det snor!!!
Hurra!

Å fyttepyton så ekkelt det lukta. Hele kjøkkenet ble forpesta. Brakk meg tre ganger mens jeg holdt på. Men det var verdt det. Nå vet jeg at den er ute.  :)

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
    • Vis profil
« Svar #19 på: 12 Desember 2006, 16:08:31 »
I natt hadde Ludde gjort fra seg i kassa si! Endelig.
Jeg klarte ikke å la være, måtte "operere" bæsjen. Og jada, Der var det snor!!!
Hurra!

Å fyttepyton så ekkelt det lukta. Hele kjøkkenet ble forpesta. Brakk meg tre ganger mens jeg holdt på. Men det var verdt det. Nå vet jeg at den er ute.  :)

Så bra da  :jippi[1]: