Skrevet av Emne: Fuglelopper - haster  (Lest 3181 ganger)

Utlogget Pusamina

• Spretten katt
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • Mariannes netthus
Fuglelopper - haster
« på: 05 Desember 2006, 19:05:46 »
Katta mi kom inn i sted, og jeg oppdaget en fugleloppe på meg selv etter å ha koset med henne. Nå litt senere ser at det kravler med fuglelopper på hodet hennes. Hvordan i alle dager skal jeg få de av? ÆSJ sier jeg bare!
Stolt eier av:
Pusamina (ukjent alder)
Lillepus (2003)
Paddy (12.04.2007)

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
  • Takket: 329
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Fuglelopper - haster
« Svar #1 på: 05 Desember 2006, 19:10:39 »
Uææ det der har ikke jeg helt peiling på, men prøv å ta en kam å gre de ut av pelsen, og dusj henne etter på kanskje?...

Er sikkert noen andre som har bedre råd her inne da, men det er iallefall det jeg ville prøvd på hvis mine katter hadde hatt lopper... :icon_smile:

Utlogget honey

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 53
    • Vis profil
« Svar #2 på: 05 Desember 2006, 19:13:35 »
uæææh!
Kan man se fugleloppene da? Beklager har ikke vært borti dette på katter men har hatt det selv. . Da utslettet vel og merke.

Utlogget Pusamina

• Spretten katt
    • Vis profil
    • Mariannes netthus
« Svar #3 på: 05 Desember 2006, 19:16:32 »
Jada, de er godt synlige. 2-3 mm lange, og problemet er at når man tar på de så hoppe  de videre. :skjelveleppe: Så for å knerte en fugleloppe må man presse godt og vri fingeren rundt.

Jeg hater virkelig dette, var så glad for at sommeren og stikksesongen var over. Nå sitter jeg og "kvinner" meg opp få å gjøre noe.  :skjelveleppe: :icon_mad:
Stolt eier av:
Pusamina (ukjent alder)
Lillepus (2003)
Paddy (12.04.2007)

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #4 på: 05 Desember 2006, 19:21:07 »
Hmmm hvis de hopper så blir det litt vanskelig å gre de ut kanskje ja....men hva med å smøre hode inn med litt olje e.l da hihi...

Utlogget Pusamina

• Spretten katt
    • Vis profil
    • Mariannes netthus
« Svar #5 på: 05 Desember 2006, 19:26:46 »
Kom på at jeg fikk Frontline fra dyrlegen i høst som det ikke ble til at jeg tok på. Nå har katta fått på seg Frontline, og sluppet ut igjen. Nå håper jeg bare at ingen av loppene leide seg inn på hotell inne hos meg. Uggh. Da skal jeg bare vente på katt nr. 2, så skal han få en runde med Frontline også.
Stolt eier av:
Pusamina (ukjent alder)
Lillepus (2003)
Paddy (12.04.2007)

Utlogget Stella

• Koseklumpen
  • Takket: 7
    • Vis profil
« Svar #6 på: 05 Desember 2006, 19:30:03 »
Fuglelopper?? Er det vanlig lopper eller? Har aldrig hørt det navn før  :icon_question:

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #7 på: 05 Desember 2006, 19:31:36 »
Fant dette  :icon_smile:

Tiltak for å bli kvitt fuglelopper

Det er mange situasjoner som kan føre til at en person får fuglelopper på seg, men en ting er alltid sikkert: loppene kommer fra et fuglereir. For å bli kvitt loppene, eller forhindre at de besøker huset, må fjorårets fuglereir oppspores og fjernes.

• Sprøyt med insektmiddel i sprayboks på reirstedet før og etter fjerningen, og på gulvet eller bakken under reiret.

• Sprøyting av værelser i hytte og hus har ingen hensikt. Fugleloppa tåler ikke oppvarmet innendørsklima i mer enn 1-2 uker. Den tørker inn og dør uten å kunne formere seg i bolighus. I uoppvarmede hytter derimot overlever den lengre.

• På hytteturer i påska tar folk ofte ikke av seg undertøyet når de legger seg. Loppene blir derfor med i senga og finnes ofte i soveposen. Det er tilstrekkelig å riste sengetøy og sovepose for fjerning av lopper i senga.

• Årets nye fuglereir fjernes helst 2-3 uker etter at ungene er fløyet. Da er det minst lopper. Bruk regntøy slik at loppene preller av og ikke kryper inn i genseren, og ta reiret direkte i en plastpose. Det er ikke kjent sykdomsoverføring med fuglelopper til mennesker her i landet.

Utlogget amahel

• Forumslave katt
  • Takket: 157
    • Vis profil
    • amahel
« Svar #8 på: 05 Desember 2006, 19:33:48 »
Jeg har hatt fuglelopper på meg selv flere ganger, men ikke sett det på katt før da..
men det er sant det at de hopper når du prøver å skvise dem ja, og fy som det klør da  :icon_mad:
de skulle holdt seg til fuglene synes nå jeg !!

Har ikke noe godt råd om hvordan du får dem bort, men kanskje det hjelper med  frontline..

Utlogget Pusamina

• Spretten katt
    • Vis profil
    • Mariannes netthus
« Svar #9 på: 05 Desember 2006, 19:34:20 »
Mm, jeg har funnet ut at jeg bare må leve med fuglelopper siden jeg bor midt i skogen med masse fuglereir i trær osv. Men v.h.a Frontline berger jeg bra, har bare litt mange stikk før jeg kommer på at jeg må skaffe middelet og ha på kattene ;)
Stolt eier av:
Pusamina (ukjent alder)
Lillepus (2003)
Paddy (12.04.2007)

Utlogget Pusamina

• Spretten katt
    • Vis profil
    • Mariannes netthus
« Svar #10 på: 05 Desember 2006, 19:35:56 »
Når kattene har fått på seg Frontline er det ikke noe problem med fugleloppene, da fester de seg ikke på kattene og blir heller ikke med inn. Vidundermiddel!
Stolt eier av:
Pusamina (ukjent alder)
Lillepus (2003)
Paddy (12.04.2007)

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
    • Vis profil
« Svar #11 på: 05 Desember 2006, 20:04:39 »
Så flott at du hadde igjen av frontline da :)

Vet ikke hva det heter det jeg fikk fra dyrlegen, men var hos dyrlegen pga Pia kom inn med fuglelopper og jeg var full av utslett. Da fikk jeg noe for å smøre i pelsen på henne.. kanskje det var frontline da..
Men det er jo typisk i mai- juni spesielt, merkeli at det skulle være i desember da.. men så mildt som det er, så er det sikkert derfor da..

De er så ekle di derre fugleloppene asså.. og fy hvor de klør...

Håper du får bort alle sammen :)

:bigarmhug:

Utlogget becke

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 35
    • Vis profil
« Svar #12 på: 21 Desember 2006, 07:37:10 »
Sliter med det samme selv.. har ikke sett noen, men har masse av utslettet på beina.. men mamma hadde hørt av noen på jobben at det kunne føre til blodforgiftning :412: Noen som vet noe om det?
Mamma mener jo forøvrig at jeg har alt for mange katter, haddr holdt lenge med en. og sa at jeg måtte ta de med til dyrelegen, der fikk jeg kjøpt noe til ca 500 kr, enten det eller ta livet av den/de som har det :icon_mad:
Vil nå si at det høres litt drastisk ut da.. men tenkte jeg skulle få tak i frontline nå hvertfall, så ser jheg om det hjelper..

Ragstars

• Gjest
« Svar #13 på: 21 Desember 2006, 14:04:23 »
Er det fuglelopper da??
Og ikke vanlige lopper?

Det var Frontline jeg ville anbefalt, og det har du allerede gitt til katten din :icon_smile:
Håper dere blir kvitt loppene fort. :wink[1]:

Utlogget Pusamina

• Spretten katt
    • Vis profil
    • Mariannes netthus
« Svar #14 på: 22 Desember 2006, 22:04:30 »
Jeg fikk børstet ut og skviset omtrent alle tror jeg, og etter jeg fikk gitt de Frontline har jeg ikke sett noe mer til hverken fuglelopper eller stikk. Hun hadde nok forvillet seg oppi et rede, eller knertet en fugl tipper jeg ;)

Gleden med dyr, hehe  :icon_smile:
Stolt eier av:
Pusamina (ukjent alder)
Lillepus (2003)
Paddy (12.04.2007)