Skrevet av Emne: Klompekatt  (Lest 948 ganger)

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
  • Kjønn: Kvinne
  • Vokt dem for en krenket katts vrede...
    • Vis profil
Klompekatt
« på: 19 April 2005, 01:17:22 »
Når en katt får digre klomper helt inn til huden..Så må den jo rakes..Men virker som det skjer på langhårede katter med tynn "pels-strå"..Er det noe fôr for dette?
Hildepilde,Leo,Lille My,Benjamin og Barac.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
Klompekatt
« Svar #1 på: 19 April 2005, 01:21:54 »
Er den fet? eller er det pelsen som er full av klumper? Hvis den er fet så bør den jo spise lightfôr iallefall, og helst få litt mer trim. Timmy ble fort slank da han fikk gå ute iallefall ( han var 9 kg på det meste ), men hvis dette er en rasekatt så blir jo ikke det så aktuelt :roll:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Klompekatt
« Svar #2 på: 19 April 2005, 01:27:50 »
Nei,pelsen ja.. :lol:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
Klompekatt
« Svar #3 på: 19 April 2005, 01:29:34 »
Ufff. der har jeg ikke så mange råd gitt....utenom å børste den hver dag :lol:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Klompekatt
« Svar #4 på: 19 April 2005, 01:31:07 »
Sitat fra: liten
Ufff. der har jeg ikke så mange råd gitt....utenom å børste den hver dag :lol:

Den har så tynne fine hår skjønner du.Og en kjempepels uten like.Men hårene under klomper seg..men har hørt noe skulle has på fôret i tillegg til børsting sjøh.. :?:  For han her må skrelles MASSE han når det blir sånn..

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
Klompekatt
« Svar #5 på: 19 April 2005, 08:57:03 »
Kan det være ølgjær?

Utlogget Katie

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 8
    • Vis profil
Klompekatt
« Svar #6 på: 19 April 2005, 14:42:12 »
Mitt tips om fór er Enten Royal Canin Beauty & fit eller Hair & skin.

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Klompekatt
« Svar #7 på: 20 April 2005, 00:09:36 »
Sitat fra: liten
Kan det være ølgjær?

Ikke hørt de har brukt det på katter,, :?:

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Klompekatt
« Svar #8 på: 20 April 2005, 00:10:01 »
Sitat fra: Katie
Mitt tips om fór er Enten Royal Canin Beauty & fit eller Hair & skin.

oki,takk :)

Utlogget stressless

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
Klompekatt
« Svar #9 på: 20 April 2005, 13:16:14 »
hva med å vaske han+ bruke en god katte balsam....og langhårede katter burde gres minst annen hver dag!

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Klompekatt
« Svar #10 på: 20 April 2005, 13:22:52 »
Sitat fra: stressless
hva med å vaske han+ bruke en god katte balsam....og langhårede katter burde gres minst annen hver dag!

Denne pusen er 8 år,og har levd hos min syke bestemor som nå er død.Så derfor bor den nå hos tante.Den er ikke vant til å bli håndtert så veldig.Så det blir nok ikke lett.var et himla liv å få han i buret for å få han "skrella" også..Børsting går vel sikkert,emn tenkte at det fantes noe som gjorde det lettere.Pelsen tøver seg på en måte sjøh.

Utlogget stressless

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
Klompekatt
« Svar #11 på: 20 April 2005, 13:38:19 »
Å spraye/smøre inn pelsen på puser er ikke lurt, da de slikke-vasker seg (feks showshine til hester er knall kult....ingen ting floker seg..hehe...)....
Så lenge pusen får godt for er det ikke mye å gjøre....evnt. barbere han med jevne mellomrom....ikke at jeg ville gjort det *blunke*!!

Kan hende det blir bedre med jevnlig børsting og når vårrøyten er i boks!?

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Klompekatt
« Svar #12 på: 20 April 2005, 13:44:15 »
Å spraye/smøre inn pelsen på puser er ikke lurt, da de slikke-vasker seg (feks showshine til hester er knall kult....ingen ting floker seg..hehe...)....
Så lenge pusen får godt for er det ikke mye å gjøre....evnt. barbere han med jevne mellomrom....ikke at jeg ville gjort det *blunke*!!

Ja tenker børsting er best ja.Dette er jo en vanlig huskatt som er vant til å gjøre det den vil.Men børsting kan gå bra tenker jeg.Skal ringe vetten å høre.Han tålte narkosen heller dårlig sist,så det vil vi ikke mer.. :(

Utlogget Aniscat

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 17
    • Vis profil
    • http://home.online.no/~mmera/
Klompekatt
« Svar #13 på: 29 April 2005, 17:25:13 »
Sitat fra: Darkness

Ja tenker børsting er best ja.Dette er jo en vanlig huskatt som er vant til å gjøre det den vil.Men børsting kan gå bra tenker jeg.Skal ringe vetten å høre.Han tålte narkosen heller dårlig sist,så det vil vi ikke mer.. :(

GRE katten med jernkam, en får kjøpt jernkammer som har lange tinner,
ca 5 cm lange, dette er bra for underulla, børste katt med børste åpner ikke flikene i pelsen,
gre , gre og atter greing hjelper :thumbsup:

Utlogget Tamlin

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 101
    • Vis profil
Klompekatt
« Svar #14 på: 03 Juni 2005, 21:11:47 »
Jeg skal til dyrlegen å shave katten min så fort det blir litt varmere i været. Han er også veldig plaga av floker, å det er ikke noe bra. For dem kan få sår under fordi det blir så tett åsså strammer det veldig, ikke noe godt for pus. Har vært hos dyrlegen flere ganger å dopa han å dem har klippet/børstet bort flokene. Er nemlig klin umulig å børste han i våken tilstand, da han blir spinnvill knurrer å freser å vrir seg i armene. Han blir faktisk så sinna, at jeg er redd han skal hoppe i ansiktet på meg om han får sjansen, å det er jo ikke noe særlig. Men jeg har hørt at hvis man barberer katta helt en gang, så vil den nye pelsen som da vokser ut igjen bli mye bedre.
Jeg har prøvd flere typer for uten at det hjelper, bl.a Royal Canin Hair& Skin og Beauty and Fit, nå får han Fit32.

Men husk å smør pus inn me solkrem i sommer om du bestemmer deg for å shave bort all pelsen.

Utlogget Anne Gro

• Spretten katt
  • Takket: 3
    • Vis profil
    • http://www.agber.com
Klompekatt
« Svar #15 på: 03 Juni 2005, 21:31:22 »
Jeg har noe som heter Tangle-out - et veterinærprodukt fra Davis (står det på flasken). Egentlig til hest og hund, men går fint på katt også. Det skal sprayes på flokene og skal hjelpe på å løse dem opp. Mulig det hjelper, jeg vet ikke sikkert. Kjøpte den av Johnny på utstilling. Han har det i nettbutikken sin også (Stargate).

Min lille Mina var full av floker på maven og under "armene" tidligere i vår, så jeg prøvde dette midlet, men jeg jo ikke om det hadde vært like greit uten. Jeg brukte en bitteliten kam (kjøpt på utstilling) og gredde ut så mye jeg kunne. Resten klippet jeg bort. Mina har også veldig fine hår i underpelsen sin.

Senere har det ikke vært en eneste floke, så kanskje hun bare var gjennom en periode?

Tror uansett at det enkleste er å gre mye og klipp bort det som blir for vanskelig.
Anne Gro