Skrevet av Emne: Voksenfor eller kattungefor?  (Lest 1011 ganger)

Linda

• Gjest
Voksenfor eller kattungefor?
« på: 04 Desember 2006, 17:17:45 »
For øyeblikket spiser alle mine katter kattungemat, men lurer på om det kanskje er på tide å bytte til voksenfor... Har to voksne kastrater, en voksen fertil hannkatt og en gutt på 6 mnd som da er grunnen til at de spiser kattungemat. Alle har en fin vekt, unntatt den ene kastraten som muligens begynner å bli en smule overvektig. Så da er spørsmålet, skal jeg fortsette med kattungeforet enda en stund, eller burde jeg bytte til voksenfor nå? Å fore de individuelt er ikke et alternativ, alle fire spiser det samme.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Voksenfor eller kattungefor?
« Svar #1 på: 04 Desember 2006, 17:22:35 »
Å, jeg har litt samme problemstillingen selv.. Jeg har begge typer for både kattungefor og voksenfor. Jeg gir Ask, som er kastrert voksen, kastratforet. Embla spiser oxo av det, dyrlegen sa det var fullkostfor uansett, så det gjorde ikke noe.. Ask og Embla er voksne på 1,5 år.. Så er det lille babyen Isis da, hun har sitt kattunge for av Hills og Olivers som bare Ask og Embla synes er sååå mye bedre enn Hills kastratfor..

Isis spiser bare eget kattunge for vell og merke, men vet ikke hvor smart det er at de voksne går å spiser kattungefor nesten hele tiden, det kan være vanskelig å adskille maten slik..

Heidi K

• Gjest
« Svar #2 på: 04 Desember 2006, 21:12:13 »
Man må bare se det ann tror jeg. Sivert sluttet med Kittens da han var ca 7 mnd, for da ble han smellfeit av maten og det er iallefall ikke bra. + at han er en stor katt fra før liksom i benbygning.

Tror jeg hadde gått over til voksenfôret jeg. Det er jo langt fra bra at de blir smellfeite heller. Noen måneder fra eller til når de er såpass store og kattene har normal vekt tror jeg ikke er så ille.

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #3 på: 04 Desember 2006, 22:43:05 »
Hva med å ha to skåler stående fremme, en med voksenfor og en med kattungefor, så kan de velge selv?
Den dealen funka greit her, Rocky spiste voksenforet og jentene spiste kattungematen.
en så har Tchibi begynt å bli litt vel rund i kantene nå, så har kutta kattungematen helt.
Hun er 10 mnd nå, og jeg slutta med kattungematen for en måneds tid siden..  :)

Linda

• Gjest
« Svar #4 på: 04 Desember 2006, 22:46:12 »
Ja de har en skål RC voksenfor også fremme, men den gror det mose på snart tror jeg for den er det ingen som rører :fnis[1]: Nei tror jeg bytter til Hill's adult neste gang jeg skal kjøpe mat, lillegutten er både stor og kraftig for alderen så jeg tror ikke han tar skade av å begynne med voksenfor nå :icon_smile:

Faustino

• Gjest
« Svar #5 på: 04 Desember 2006, 22:59:35 »
Her gir jeg heller ikke kittens lenger enn 6 mnd normalt sett. Men nå som Buster er kommet,så kanskje jeg gir det litt lenger,han er jo en annen type.
Men så er kanskje noen gravide,eller ammende,så da er det først og fremst dem jeg prioriterer,dersom det ikke lar seg ordnes å servere forskjellig.Er jo bare Secret sin har sin egen mat,fordi han bor på eget rom når jeg er på jobb/natten,men han spiser også kittens som er i skålene for tiden,når han er nede med oss andre.
Jeg orker ihvertfall ikke organisere det noe andereldes,siden jeg ikke vil ha en katt i hvert rom,her er kattene sammen med oss alle.

Felix er jo i ganske godt hold,men han er ikke over-overvektig heller.
Er sikker på kastraten din går ned i vekt igjen så snart det ikke er tilgang på kittens foret.

Er ikke så himla mye forskjell på kittens og voksen for,det er jo god mat uansett,så lenge det er kvalitetesfor.
Er viktigst med kittens til gavide,ammende og dem helt minste.

Geoje

• Gjest
« Svar #6 på: 05 Desember 2006, 08:19:44 »
Dette lurte jeg også på. Leo er 9 mnd snart og spiser ProPlan Kitten. Han er stor og god - over 3.5 kg, men det står jo frem til 1 år på pakken... Vel, han får spise opp det som er og neste runde blir voksenfôr.

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 105
    • Vis profil
« Svar #7 på: 05 Desember 2006, 08:21:29 »
Eldstepusen her er 2 år og spiser kitten.  :humre:

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
  • Vokt dem for en krenket katts vrede...
    • Vis profil
« Svar #8 på: 05 Desember 2006, 08:46:52 »
Eldstepusen her er 2 år og spiser kitten.  :humre:
Mine får hills kitten,og så blander jeg med noe nytt innimellom,for at de ikke skal bli lei.For har en tendens til å bli det ehr i hus ::)
Hildepilde,Leo,Lille My,Benjamin og Barac.