Skrevet av Emne: Når man flytter  (Lest 1684 ganger)

Geoje

• Gjest
Når man flytter
« på: 04 Desember 2006, 14:31:09 »
I dag overtar vi nytt hus!   :biggrin: Gleder meg veldig!!

Men jeg tenker litt på dette med Leo. Han er endel ute i dag og har laget seg et slags revir/område som han nok patruljerer. Han har en lekekompis nede i gaten - en kattunge på samme alder - og trives godt med å være både ute og inne. Jeg ønsker ikke å ha innekatt og det var viktig da vi valgte bosted at det var et sted som også passet for å ha katt ute. Nå er vi i et ganske rolig område uten mye biltrafikk og med jorder og haver rundt oss. Det er en blindvei.

Men hvordan gjør vi det best med å vende ham til å være i vårt område? Vi hadde han med til sommerhuset i sommer og da holdt han seg ved oss og stakk ikke av eller noe sånt. Tenkte han måtte være inne i noen uker, men det er ganske pyton for en katt som er vant til å være ute også.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 344
  • Kjønn: Kvinne
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
SV: Når man flytter
« Svar #1 på: 04 Desember 2006, 14:37:20 »
Du bør holde ham inne en stund vertfall, så han får utforkset huset, og finner ut at det er her han nå bor, også slipp han ut under oppsyn til å begynne med :)
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #2 på: 04 Desember 2006, 20:15:14 »
Siden flytting kan gjøre katter litt nervøse så ville jeg holdt han ikke til han føler seg trygg på sitt nye hjem. Selv omhan er vandt med å få gå ut så vil jeg nok allikavel anbefale å holde han inne i minimum 14 dager.  :wink[1]:

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #3 på: 04 Desember 2006, 21:14:44 »
ja, det er nok viktig å holde han inne i begynnelsen. han må jo utforske nye huset, bli trygg og lære seg at det er her han bur no.
det eg gjorde da eg flytta med pus var å lufte han med sæle når eg fekk inntrykk av at han var varm i trøya inne.
det er sjølvsagt ikkje akkurat etter smak for pusen å gå med sæle, men på den måten fekk han lære seg litt av utearealet og ikkje minst lærte han seg at me gjekk heim igjen. eg lot han alltid hoppe inn vindauget, den vegen eg hadde tenkt han skulle gå når han slapp ut aleine.

kattepusen min hatet å gå i sæle, mykje kjekkare å springe rundt aleine. men når det er så mykje nytt og spennande ute, så gløymer han fort at han går i bånd. denne måten ville eg brukt igjen ved neste flytting.

lykke til!

heike

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
  • Vokt dem for en krenket katts vrede...
    • Vis profil
« Svar #4 på: 05 Desember 2006, 08:56:34 »
I dag overtar vi nytt hus!   :biggrin: Gleder meg veldig!!

Men jeg tenker litt på dette med Leo. Han er endel ute i dag og har laget seg et slags revir/område som han nok patruljerer. Han har en lekekompis nede i gaten - en kattunge på samme alder - og trives godt med å være både ute og inne. Jeg ønsker ikke å ha innekatt og det var viktig da vi valgte bosted at det var et sted som også passet for å ha katt ute. Nå er vi i et ganske rolig område uten mye biltrafikk og med jorder og haver rundt oss. Det er en blindvei.

Men hvordan gjør vi det best med å vende ham til å være i vårt område? Vi hadde han med til sommerhuset i sommer og da holdt han seg ved oss og stakk ikke av eller noe sånt. Tenkte han måtte være inne i noen uker, men det er ganske pyton for en katt som er vant til å være ute også.

Tror nesten han vil holde seg litt inne selv jeg?siden han holdt seg rundt dere da dere var borte sist?
Kan jo bestikkke han litt i det nye huset,og slippe han ut etter ei uke?Tror nesten ikke det er nødvendig med to uker på han der jeg gitt..Tror det er forskjell på katter der.Noen er veldig ville og vil ut å vimse hele tiden,noen er mer rolige..Tror du finner ut av det jeg :)
Hildepilde,Leo,Lille My,Benjamin og Barac.

Geoje

• Gjest
« Svar #5 på: 20 Desember 2006, 10:44:43 »
Nå har vi bodd her i snart en uke. Leo roer seg fint med å være inne - han var en ørliten tur på verandaen i dag og kikket litt skremt rundt seg. Litt urolig til tider er han nok og uvant å gå på kasse hele tiden. Vi holder han nok inne til etter jul, tenker jeg.

Det er forresten et slit å flytte.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 344
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #6 på: 20 Desember 2006, 15:43:53 »
Det er forresten et slit å flytte.

DEN skriver eg under på!!  :icon_frown:

Flott at pus har roet seg ned inne! :) så kommer nok ute etterhvert også!  :bigarmhug:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Geoje

• Gjest
« Svar #7 på: 21 Desember 2006, 09:00:53 »
I går kom det en stor sort/hvit skogkatt på besøk. Den satt og mjauet så fint og var SÅ vennlig, mens Leo knurret og la på ørene og var IKKE særlig blid. Bustehale og hele ryggbusta rett opp.   :humre:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #8 på: 21 Desember 2006, 09:27:33 »
:hihi[1]: Ser for meg, morsomt med røyst rygg og bustehale!

Geoje

• Gjest
« Svar #9 på: 22 Desember 2006, 12:34:44 »
Nå har han faktisk vært et par turer ute på dagtid mens det har vært folk hjemme. Det går strålende fint og han holder seg i nærheten og gjør seg kjent. Et par runder med den store skogkatten, men ellers er det en fornøyd liten Leo som endelig får strukket på bena ute.  :biggrin: