Skrevet av Emne: Tips før neste røytesesong?  (Lest 1764 ganger)

Utlogget felixtigris

• Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
Tips før neste røytesesong?
« på: 20 Juli 2005, 21:47:06 »
Ja nå håper jeg røytesesongen snart er over. Siste tiden har jeg plukket opp pelsdotter på gulvet her hver dag...

Men er det noe jeg kan gjøre før neste røytesesong for å slippe så mye hår? Har nå kommet inn i en god rutine med å gre dem hver dag, gir dem kvalitetsfor, litt B-vitamintilskudd i form av engelsk ølgjær. Væter gjerne pelsen til Felix når han gres også, for å få med mer når jeg grer ham. De er ikke spesielt stresset her hjemme (håper jeg iallefall..)

Men har hørt man kan tilsette olje i maten, bla viacutan som kjøpes hos veterinær. Noen som har erfaring med dette? Kan man bruke vanlig matolje å tilsette i maten? Er det fare for overvekt hvis man gir olje hver dag (tross alt innekatter jeg har, og Tigris er glad i sofaen).

Andre råd?

Har dessuten hørt at første røytesesongen en katt går gjennom gjerne er kraftigere, siden kattugnepelsen skal felles. Er dette tilfelle? håper jeg kan slippe unna med mindre pels neste gang...

Jaja, jeg vet det er pelsdyr jeg har, så jeg skal ikke klage over litt hår i maten. Tross alt har de enormt bløt pels å kose med :)

Linda

• Gjest
« Svar #1 på: 20 Juli 2005, 21:55:13 »
Jeg har en langhårskatt som røyter noe helt forferdelig (og nei, det blir definitivt ikke bedre med tiden ;)), og jeg ble rådet til å bade henne oftere for å kutte ned på røytingen. Men jeg har ikke helt kommet i gang med det enda så jeg vet ikke om det fungerer...

Utlogget Anne Gro

• Spretten katt
  • Takket: 3
    • Vis profil
    • http://www.agber.com
« Svar #2 på: 20 Juli 2005, 21:58:48 »
Hår i maten blir en vane, etter hvert blir det slik at når jeg er borte og får mat uten hår, så er det liksom noe som mangler...

Jeg har kastet ut gulvteppet og kjøpt skinnsofa. Grer kattene, støvsuger, grer kattene, støvsuger, grer kattene...

Vær glad du ikke har langhårskatter!
Anne Gro

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #3 på: 21 Juli 2005, 00:07:49 »
Ser på hår i maten som litt spennende krydder,jeg :flau:
Har hørt noe om olje, jeg og, men har ikke prøvd det.. Dyrlegen anbefalte hill's fôr, mot røytingen, og jeg synes det ble mye bedre... (brukte R.C før)

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #4 på: 21 Juli 2005, 08:37:54 »
Hyppig bading er det som hjelper best, de blir raskere ferdig med røytingen og mindre hår på omgivelsene.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget felixtigris

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #5 på: 22 Juli 2005, 08:57:43 »
Ja, jeg er i grunn glad for at jeg ikke har langhårete katter, det hadde blitt litt for mye hår for min del. Men de er jo norske huskatter, dvs pelsen er jo tilpasset klimaet her, dvs de har mye mer pels enn feks en orientalsk katt.

Men lurte altså på om noen har noen erfaring med å gi olje i maten??

Ellers er ikke Tigris veldig begeistert for badingsforslaget ;)

Utlogget Lilah

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
  • Fra Vestfold og er 24 år
    • Vis profil
    • Lilah
« Svar #6 på: 22 Juli 2005, 09:18:55 »
godt å se noen tips for røyting. Jeg har 2 korthårede hannkatter som røyter innmari nå.
Minstepusen har ikke pleid å røyte no særlig, men nå over sommern har han røyta veldig mye.
Burde jeg begynne å børste de? Hjelper det?

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
  • Vokt dem for en krenket katts vrede...
    • Vis profil
« Svar #7 på: 22 Juli 2005, 09:34:41 »
Sitat fra: Mirum
Ser på hår i maten som litt spennende krydder,jeg :flau:
Har hørt noe om olje, jeg og, men har ikke prøvd det.. Dyrlegen anbefalte hill's fôr, mot røytingen, og jeg synes det ble mye bedre... (brukte R.C før)

Bruker hills vi å.Kattene er stålende i pelsen .2 av mine er langhårette og loddne i pelsen og det er ikke sinnsykt mye røyting her i huset.Vi har tre katter.(Hvis vi ser bort ifra klær som virkelig trekker til seg hår da.. :åhhhh:  )
Hildepilde,Leo,Lille My,Benjamin og Barac.

Utlogget felixtigris

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #8 på: 22 Juli 2005, 17:10:19 »
Sitat fra: Lilah
Burde jeg begynne å børste de? Hjelper det?

Jeg pleide heller ikke å gre mine korthårede katter noe særlig før. Men nå har vi kommet inn i en god rutine ved at jeg grer dem mens vi er ute på balkongen og koser oss. Og etter at jeg har sett hvor mye hår som blir sittende igjen på børsten er jeg overbevist om at det hjelper. Hvis ikke ville jo alt dette kattehåret havnet på gulvet.

Til mine to bruker jeg en børste med naturbust (fåes i dyrebutikk), jeg bruker ikke den typen med ståltagger (selv om man helt fint kan bruke det også!)

Linda

• Gjest
« Svar #9 på: 22 Juli 2005, 17:38:30 »
Til langhårskatter kan jeg anbefale "mirakelkammen" på det varmeste, ingen av de børstene jeg har prøvd har vært i nærheten av å ta like mye løspels som kammen. Den kommer også mye bedre til i pelsen pga. de lange taggene, så man får ut det aller meste av løspels.

Sånn ser kammen ut:
http://www.birmanett.no/pelspleie/mirakelkam.html

Selges i de fleste dyrebutikker vil jeg tro.

Utlogget Wazabees

• Fin pus
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://www.wazabees.no
« Svar #10 på: 22 Juli 2005, 22:41:41 »
Mirakelkammen selges faktisk ikke i dyrebutikker!

Det man må være obs på ved kjøp av mirakelkammen er at det er to forskjellige merker ute og svirrer... Hindes sin mirakelkam er den som anbefales av de fleste.

Jeg snublet selv over en hjemmeside som solgte mirakelkammen.. trodde jeg.. men det var en helt annen kam jeg fikk! Var av merket GreyHound.

Erik Einar Eriksen i Agderkatten selger den Hindes kammen, se her. :)

Utlogget Marit

• Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #11 på: 22 Juli 2005, 22:53:38 »
Hvis jeg ikke husker helt feil var det Greyhound-kammen som var den originale mirakelkammen. Det var faktisk birmaeiere som gjorde meg oppmerksom på den.
Mvh Marit

Anatole France

Utlogget Marit

• Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #12 på: 22 Juli 2005, 22:55:35 »
En liten ting til...Hindes-produktene selges i velassorterte zoobutikker.
Mvh Marit

Anatole France

Utlogget Wazabees

• Fin pus
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://www.wazabees.no
« Svar #13 på: 23 Juli 2005, 09:47:06 »
Marit: Er du fornøyd med din GreyHound kam?
Jeg er helt fornøyd med min, har ikke prøvd den til Hindes. Hvorfor kjøpe en kam til når jeg allerede har en liksom! Hehe.
Har sett i flere dyrebutikker og har ikke klart å finne den kammen i noen av dem. Eneste Hindes jeg har funnet er noen børster, som for så vidt er kjempegode til å ta løshår på ryggen til skogkattene uten å røske med seg dekkhårene! :)

Utlogget Marit

• Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #14 på: 23 Juli 2005, 12:28:57 »
Jeg er veldig fornøyd, kjøpte den for 7-8 år siden fra USA.
Mvh Marit

Anatole France

Sissel

• Gjest
« Svar #15 på: 23 Juli 2005, 12:30:59 »
Jeg har også en Greyhound kam som jeg har kjøpt via mellommann i klubben fra Johnny og Stargate. Veldig fornøyd så langt.

Sissel

Utlogget Marit

• Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #16 på: 23 Juli 2005, 12:31:00 »
Glemte å si at jeg er ikke veldig imponert over Hindes-produktene.
Mvh Marit

Anatole France

Utlogget gojoh

• Spretten katt
    • Vis profil
    • http://www.freewebs.com/bigap
« Svar #17 på: 23 Juli 2005, 12:33:46 »
skrev innlegg på feil plass

Utlogget felixtigris

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #18 på: 23 Juli 2005, 21:32:16 »
Nå har jeg prøvd ut noen av de rådene dere har gitt her:

Stålkam:
Jeg hadde liggende en karde av stål som jeg nå prøvde på kattene. Og jeg merket forskjell når det gjelder hvor mye hår jeg fikk med på børsten! Føltes ut som jeg hadde gredd bort nesten halve katta, siden det var så my pels som løsna. De synes stålkarden er litt mindre behagelig enn naturbørsten, men det vender de seg nok til.

Bading:
Dette trodde jeg aldri skulle la seg gjennomføre, men jeg fylte rett og slett opp badekaret halvveis og puttet katta oppi. Dette fant begge to seg i. Men er det nødvendig å shamponere for å løsne kattehår (tok bare labbevasken med såpe)??

Ingenting er så vått som en våt katt. Men jeg kan love at de har klart å gjøre hele leiligheten her våt også :)

Tror iallefall at hvis jeg fortsetter med det jeg har prøvd nå vil løshår på gulvet minske betraktelig :thumbsup:

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #19 på: 24 Juli 2005, 02:59:58 »
Og for min del, skal jeg være flinkere neste vår... Skal hive en sofa nå (den er riktignok gammel) pga ALT for mye hår!!!!!! Nytter ikke å prøve å få den rein engang :roll: