Skrevet av Emne: hei, noen spørsmål om alt egentlig..  (Lest 1056 ganger)

fidelio

• Gjest
hei, noen spørsmål om alt egentlig..
« på: 03 Desember 2006, 07:18:16 »
Hei, jeg er ny her på forumet, men sitter og drømmer om pus, så jeg har vel forhåpentligvis havnet på rett sted. For å presentere meg fort før jeg bombarderer dere med spørsmål så heter jeg eva, bor i porsgrunn med en samboer en hund og en katt. Katten var ikke planlagt, men sambo fant henne i skogen da hun var bitteliten, og alle søsknene hennes var døde, så hun fikk mat på pipette og ble boende hos oss. Hun er nå fire år, og bestemmer over husholdningen.  (tror hun ihvertfall :icon_rolleyes:) Hunden er stor og snill, og pus har lært han grundig opp, hvis hun snur seg og ser på han så legger han seg plask ned og rører seg ikke..
Grunnen til at jeg havnet her er vel at jeg er ett typisk hundemenneske, og vet egentlig ingenting om katter.. Jeg vet jo de selvfølgelige tingene, bør kastreres, vaksineres, få ormekurer og god mat, men ingenting av de litt mer spesielle tingene. Og så har jeg fullstendig forelsket meg i bengalkatter..
Jeg har drømt om denne katterasen i snart ett år nå, etter å ha møtt to i sverige, og begynner å lure på om jeg kanskje skal våge meg til å kjøpe en..
Og da lurer jeg selvfølgelig på veldig mange ting..

- Hvordan er det å ha en innekatt og en utekatt? Jeg ser at de fleste oppdrettere nesten krever at katten skal være innekatt, noe jeg jo også kan forstå, men jeg tviler sterkt på at min nåværende pus vil finne seg i det.. innekatten kan jo være med på turer i skogen med hunden, men er det nok? Hvordan funker egentlig innekatter? Må innrømme at jeg sikkert sitter med noen fordommer her..

- Pleier det å gå greit å introdusere en ny katt sålenge den er kattunge? Min katt er ikke den mest sosiale typen, men hun har heller aldri hatt slåssemerker..

- Ser at mange oppdrettere starter å klippe klørne på kattene fra de er små, pleier man å klippe klør på katter? jeg trodde det var noe som regulerte seg selv..

- Den ene katten jeg har forelsket meg fullstendig i selges fortrinnsvis som avlskatt, men finnes det ikke noen regler på hvem man kan avle på? Det er vel vanskelig å se hvordan saken blir når den akkurat har åpnet øynene? Finnes det en slags forvertavtale for katter? Slik at man kjøper katten men lar oppdretter ha ett kull på katten, så oppdretter tar seg av den delen? Dessverre virker det som den fargevarianten jeg liker best er sjelden, og de som er blir gjerne avlskatter. Jeg føler ikke akkurat at dette er noe jeg har kunnskap nok til..

- Jeg har hørt at det er forskjeller på gemyttet til bengalkatter både fra hann til kastrert hann, hunn til kastrert hunn og de andre veiene, noen som kan forklare dette nærmere? Min katt ble sterilisert med en gang dyrlegen sa vi kunne, og jeg merket egentlig ikke noe særlig forskjell.

- Ellers, hvis noen har ting jeg bør tenke på før jeg bestemmer meg, så si ifra! Er relativt grønn på katteområdet..

Takk på forhånd til de som svarer!

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Kjønn: Kvinne
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
SV: hei, noen spørsmål om alt egentlig..
« Svar #1 på: 03 Desember 2006, 07:42:41 »
Ååh, så artig! JA til flere bengaler på forumet!!  :jippi[1]:

Superkort presentasjon her, har to merkelige huskatter, og en pøblete bengalfrøken på 10 mnd, alle som innekatter.

Vil egentlig tro det går greit å ha innekatt og en utekatt, selv om jeg aldri har prøvd det.
Du kan jo alltids lufte katt i bånd, som jeg gjør. Bengaler er visstnok kjent for å være flinke båndpuser.
En kattegård (sånn nettingsak) vil vel kanskje være det beste. Jeg ønsker meg iallefall en!

Introduseringen kan ta tid, men som regel vil det gå greit.
Rocky min hadde ikke sett en annen katt engang siden vi fikk ham.
Han var meeeeget skeptisk til Tchibi, men etter et par-tre dager var de godvenner!!

Utekatter skal man ikke klippe klør på. De trenger dem til bl.a. til klatring og beskyttelse, i tilleg til at de slipes ned naturlig.
For innekatter blir de ikke slipt ned godt nok av seg selv, og lar du dem vokse vil det nok gå MEGET HARDT utover armer og ben, og ikke minst møbler!  ;D
Du klipper uansett bare den sylskarpe spissen!

Du kan kjøpe katter som er i stambokføringsklasse 2, disse har avlsforbud. Men så vidt jeg har lagt merke til, selges de fleste bengaler i klasse 1, altså du kan avle.
Om du vil! Om en katt er en bra alvskatt går gjerne mer på hvilke linjer den har, enn utseendet på katten.
Det er fullt mulig å kjøpe katter på forvertavtale!

Hvilken farge er det du er ute etter forresten??  :)

Både bengaler og andre katter vil jo bli roligere når de blir kastrerte. Mindre hormoner som raser vettu...  ::)

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en katt som kan stilles ut, iallefall. Selv om du ikke har prøvd det så er det god sjanse for at du ombestemmer deg senere!  :wink[1]:

Lykke til med valget!  :icon_smile:

fidelio

• Gjest
« Svar #2 på: 03 Desember 2006, 07:46:15 »
Hei! gøy med flere som er tidlig (eller sent?) oppe!
http://www.leopardettes.se/ og kikk på hona2 lynxsspottat.
Er hun ikke nyyyyydelig? :love:

Er så forelska at jeg ikke klarer å sove...

Edit; liker også de to lynxhannene, spesielt den lyseste, men ansiktet til den jenta var så søtt!
« Siste redigering: 03 Desember 2006, 07:50:45 av fidelio »

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #3 på: 03 Desember 2006, 07:53:23 »
Leopardettes er virkelig anbefalt! Råkoslige og flinke damer, og nyyydelige katter!

Har NESTEN Leopardettes-pus selv, både mammapus og pappapus er derfra!

Snøbengaler er nyydelige, selv om jeg foretrekker sortspottet.  :fnis[1]:

Kjenner til den "så forelska at jeg ikke klarer å sove" gitt, eneste medisin er en bengal!  :whistling:

fidelio

• Gjest
« Svar #4 på: 03 Desember 2006, 08:09:56 »
Startet med å elske de sortspottede, var innom marble en kort periode, gikk tilbake til sortspottet men med rosetter. Holdt meg til den leenge, til jeg så en snøbengal med glitter. Da skjønte jeg meningen med livet..  :dobbellove: :love:

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #5 på: 03 Desember 2006, 08:14:22 »
Hehe.. Vet iallefall av ei Bergensjente her inne som er 100% enig med deg!  :biggrin:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #6 på: 03 Desember 2006, 13:27:56 »
Ja til bengal!!  :jippi[1]:

har og vert forelsket i bengal, helt siden eg fikk se jentepusen til SuperHanne her!  :love: Selv har eg gått over til Sølvbengal, og den store drømmen er engang å få startet oppdrett av denne herlige rasen!  :love:

Eg var skeptisk til innekatter før og, og maste faktisk på en kompis av meg til å slippe ut kattene, for eg syns så synd i dem! Etter å ha vert her på dette forumet og lest kor godt innekattene her har det, har eg forandret mening, og har nå 2 innekatter selv! (da min forrige ute katt ble påkjørt rett utenfor her eg bor)! Det viktigste når man har innekatter, mener eg, er at man har tid til å leke med dem! og at de har masse andre leker som de kan aktivisere seg selv med når du er borte/sover :)
Eller har eg og 2 store klorestativ, og 1 lite.. for at de ikke skal kvesse klørene på møblene mine! :)

Masse lykke til med den herligste rasen i verden!  :love:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre