Skrevet av Emne: urte-te til pus?  (Lest 3113 ganger)

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
urte-te til pus?
« på: 30 November 2006, 20:52:04 »
eg drikk ganske mykje med urte-te til dagleg.
og i dag såg eg pus på bordet (!) drikkandes frå koppen min. teen var glemmt og kald, og han slurpa det i seg med stor glede.
syns det er litt kult, at han likte urte-te..
det er ikkje sukker eller honning eller nokon ting opp, og te`en er ikkje sterk. (pleier ikkje å drikke sånn veldig sterk urte-te)

no lurer eg på om det er greit å gje pus urte-te? han har no tilbud om å drikke både reint vann og kald urte-te, og han drikk mykje meir til samans. det er vel ikkje noko negativ effekt ved urte-te?

det som er opp i teen er: bringebærblad, jordbærblad, nype, peppermynte, lakrisrot, sitronmelisse, bjørnebærblad, brennesle, fennikel, solbærblad, lavendel, basilikum, bjørk, isop, kjerringrokk, løvetann, ryllik, kjempe og valnøttblader. det er økologisk helios universal urte-te.

er det nokon som veit om urte-te har negativ effekt på katter?

heike

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
SV: urte-te til pus?
« Svar #1 på: 30 November 2006, 22:30:26 »
Det spørs vel egentlig om noen av de urtene er farlig for pus da? Du kan jo se på den listen over farlige planter for pus, tror linken er på fòr og stell av katt. :)

Heidi K

• Gjest
« Svar #2 på: 30 November 2006, 22:32:21 »
Er det koffein i slik te?  :klø seg:  For det er absolutt ikke bra for pus

Heidi K

• Gjest
« Svar #3 på: 30 November 2006, 22:35:00 »
På de sidene jeg har, står det at te er meget giftig/dødelig..

Og symptomer kan være slik: "Oppkast, diare, skjelvinger, spasmer, koma"

Ikke for å skremme deg altså, men ikke la han drikke te hvis du kan unngå det. Han tar sikkert ikke skade av små mengder, men uansett.

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
    • Vis profil
« Svar #4 på: 30 November 2006, 22:59:50 »
På de sidene jeg har, står det at te er meget giftig/dødelig..

Og symptomer kan være slik: "Oppkast, diare, skjelvinger, spasmer, koma"

Ikke for å skremme deg altså, men ikke la han drikke te hvis du kan unngå det. Han tar sikkert ikke skade av små mengder, men uansett.

takk for svar!  men kan det hende at det du leste handlet om svart te?
te til vanleg beskriver jo svart/grønn te, altså planten som då heiter camellia sinensis. (http://en.wikipedia.org/wiki/Camellia_sinensis)  kan det hende at teen du har lest om er svart te? det hadde jo vore logisk fordi tein er ein substans som likner på koffein, kemisk og i virkningen. eg og har googla litt, men har berre funne advarsler om svart te, det er også derfor at eg lurer på om det er det du meiner?

tviler på at urte-te kan framkalle så heftige symptomer, men skal no sjekke på listen om urte-ten her inneheld planter som er giftige for katter.

heike

Heidi K

• Gjest
« Svar #5 på: 30 November 2006, 23:04:33 »
Ja, du må bare sjekke. Det sto bare te generelt på min "giftige planter/stoffer" liste.  Men det er altså koffeinet som er det mest farlige stoffet iallefall.

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #6 på: 30 November 2006, 23:45:44 »
Jeg er motstander av at man skal gi katter ting de naturlig ikke trenger/ville fått i seg, så dette tror jeg personlig ikke er så bra....

(Jeg driver ikke og forer kattene mine med døde mus og fugler altså.  :fnis[1]:)

tvb_86

• Gjest
« Svar #7 på: 01 Desember 2006, 07:32:45 »
te til katt? lissi er så kresen så hadde aldri drukket det likevel tror jeg.  :wink[1]: hun drikker bare vann og stjeler melk fra glasset mitt+ en liten fløteskvett når jeg baker, da har a stått med hodet nedi bollen  :humre:

Utlogget November

• Spretten katt
  • Takket: 5
    • Vis profil
« Svar #8 på: 01 Desember 2006, 09:39:15 »
Tror ikke det er farlig for katter med urte-te. Men man bør kanskje være litt forsiktig med urter som utskiller mye garvesyre, for garvesyre sliter på tarmsystemet.

Katter spiser ofte små mengder av forskjellige planter når de har mulighet til det. Særlig de som står på kjøkkenbenken  :humre:

Men alt med måte...
Hilsen Ida, November, Aladdin og Lyra

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #9 på: 01 Desember 2006, 17:10:25 »
Jeg husker noe fra kalendere til rasekatt.no ett år, da stod det at en kunne lage kattemynte te til pus, men husker ikke hva annet som sko oppi  :savle[1]:

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
    • Vis profil
« Svar #10 på: 01 Desember 2006, 18:39:51 »
takk for svar alle saman!  :icon_wink:
etter fyrste lidenskap for urte-te har pus tenkt seg om og vil ikkje ha urte-te lenger. vann er jo best, tenkte han. så, eksperimentet er over, urte-teen min kan stå i fred på bordet igjen.  :icon_neutral:
veit ikkje heilt kva som var saken eigentleg, men i ca. 2 dagar var han heilt gal etter te og no er da slutt.
han har ikkje blitt dårleg av teen, det var jo ein svak avkok også.

heike

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #11 på: 03 Desember 2006, 22:32:15 »
Kanskje det var noe vitaminos han manglet? :humre: