Skrevet av Emne: skrekk og gru!!! avføring i pels på langhåra katt  (Lest 2550 ganger)

Utlogget lille_pus

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 3
  • Kjønn: Kvinne
  • bor i fredrikstad og er 24 år!!
    • Vis profil
skrekk og gru!!! avføring i pels på langhåra katt
« på: 27 November 2006, 21:27:26 »
ikke no gøy dette!!! labben har hatt avføring i pelsen noen dager nå!! tror det kan komme av at vi har kjøpt nytt fòr til han.. han har ikke vært sånn før.. han fikk et nytt slag meg catnips oxo.. hva tror dere det kan komme av?? de hadde ikke igjen mer av den typen fòr vi har pleid å kjøpe til han så da måtte vi ta et annet slag, som ser ut til at ikke går bra med magen hans  :icon_cry:

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
SV: skrekk og gru!!! avføring i pels på langhåra katt
« Svar #1 på: 27 November 2006, 21:30:18 »
er det ny avføring i pelsen kvar gong etter han gjer frå seg? eller har han gått med same avføringen i pelsen i nokre dagar?
om katten får løs mage av foret, så er det vel ikkje riktig for til han.

eg ville enten klippt ut eller vaska ut avføringen, skifta for og sett det litt an.

heike

Utlogget lille_pus

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 på: 27 November 2006, 21:33:46 »
jeg har klippa vekk det som hang der flere ganger.. istad måtte vi sette han i en balje (som han apsolutt ikke liker) å vaske han.. men jeg tror jeg må kjøpe en slags kattesjampoo el no, føler det ikke blir reint nok av å vaske bare med vann!! vet du om noe som kan anbefales??  :hmmmm:

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #3 på: 27 November 2006, 21:37:13 »
nei....
men det er jo mange her som veit mykje om sjampoo pga utstilling-skjønnhets-pleie?
skulle faktisk kjøpe kattesjampo sjølv,  berre i tilfelle eg må vaske han ein dag, så det er fint om andre kjem med anbefalinger?

heike

Utlogget lille_pus

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 på: 27 November 2006, 21:41:11 »
ja, tar imot anbefalinger med takk!!! vet du om noen triks så det blir lettere å få katten til å trives litt bedre i vann.. tok han i balje med lunka vann, han har helt noya for dusjen å sånne lyder

Heidi K

• Gjest
« Svar #5 på: 27 November 2006, 21:48:43 »
Har vel ingen generelle råd, for min ene pus hater å bli senka ned i vannet, men derimot står hun av seg selv i dusjen  :fnis[1]:

Du kan jo sette han i balja med vann og en klut som du kan fukte han med f.eks? Da blir han jo ikke sånn klissbløt heller hvis han bare trenger en lett vask.

Linda

• Gjest
« Svar #6 på: 27 November 2006, 21:53:40 »
Anbefaler ikke å bade katten i balje. Mange katter hater å stå i vann, det jeg gjør er at jeg setter katten på gulvet og dusjer den. Kattesjampo kan du kjøpe hos veterinær eller på dyrebutikk, tror ikke det spiller så stor rolle hvilken type du velger så lenge det ikke er snakk om en utstillingskatt som må være i toppkondisjon på show :wink[1]:

Utlogget lille_pus

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 på: 27 November 2006, 21:56:48 »
gikk faktisk ganske greit da, i forhold til den gangen jeg måtte ta han inn i dusjen.. han er generelt ikke glad i vann, annet enn å drikke det el leke med labben oppi der  :icon_smile:

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #8 på: 27 November 2006, 23:11:22 »
Når du bytter tørrfor til katten må du gradvis venne han til det nye foret ved å blande det nye og det gamele en stund fremover.  :icon_smile:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #9 på: 27 November 2006, 23:19:57 »
Du trenger ikke å klippe vekk pelsen. Hold han under vasken eller dusjen, og spyl bort bæsjen, du kan godt bruke en mild såpe med lav ph verdi, f.eks underlivssåpe, den er ikke så sterk til huden, og så får du bort den skjemmende lukten. Man kan godt være to for å holde når du skal spyle, det har vi brukt å gjort.  :icon_smile:

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #10 på: 28 November 2006, 02:33:17 »
Jeg har en sånn sjampoogreie som bare skal gnikkes inn i tørr pels, og så børstes med en vanlig børste etterpå.
Vet ikke om det hjelper på avføring, men for mindre ting til katter som ikke liker å bli badet er det nok utmerket!

Faustino

• Gjest
« Svar #11 på: 28 November 2006, 03:51:47 »
Du kan prøve å vaske av han avføringen med en klut eddik vann.
Eddiken tar lukten.
Og er mesteparten vasket av,så vasker trolig katten resten.

Utlogget Marit

• Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #12 på: 28 November 2006, 06:38:44 »
Grønnsåpe, den uten salmiakk, eller et vanlig oppvaskmiddel kan brukes. Grønnsåpe er helt suverent når det gjelder å få bort vanskelige saker. Har brukt det på hunder og katter i årevis til vedlikeholdsbading. Det er ikke nødvendig å kjøpe en kostbar spesialshampo for å vaske en skitten rumpe i ny og ne.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Faustino

• Gjest
« Svar #13 på: 28 November 2006, 07:09:07 »
Ja,grønnsåpe er et mirakel,det fikk jeg også erfare en gang en av kattene her undersøkte vedovnen.
Grønnsåpe tar aske som et blunk også på hvit pels.

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 94
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #14 på: 28 November 2006, 08:14:54 »
Bruker du sand som er beregna for langhårede katter?
Når ting begynte å sette seg fast i pelsen til Ludde byttet vi kattesand. Har ikke hatt noen slike problemer etter det.

Utlogget Lima

• Koseklumpen
  • Takket: 10
    • Vis profil
    • Min hjemmeside
« Svar #15 på: 30 November 2006, 17:35:53 »

Det blir advart mot å skifte tørrfor for fort... Katter har sensitible mager, og trenger en rolig overgang mellom to fortyper (ca.1uke)... en blander det nye og gamle foret... Da med mer og mer av det nye.. Detter gjelder vist hovedsakelig skifte mellom to produsenter..

Ellers har vi en langhåret perser...(og de har som kjent tynn, lang pels...som silke  :love:)
Først så vasket vi henne med babyshampoo, men da blir pelsen fort "fettet" pga. oljene som er i babyshampooen. Deretter gikk vi over til katteshampoo, og katten får virkelig fin pels da... Men nå som vinteren har kommet (tørrere luft) ble pelsen VELDIG statisk! Det knitrer faktisk når vi gredde henne, og det likte ikke katten!!!  :icon_mad: Så vi har gått over til bavyshampoo igjen....Katten lukter nå lavendel etter hvert bad...  :biggrin:
Krimskrams heter katten, og *knak* sier den...