Skrevet av Emne: Den hvite hinnen dekker nedre del av øyekrok  (Lest 6557 ganger)

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Den hvite hinnen dekker nedre del av øyekrok
« på: 27 November 2006, 19:20:51 »
Jeg merket på Embla i gårkveld at øynene hennes var pittelitt vasne, og at den hvite hinnen dekker nedre øyekrok, hvis dere skjønner hva jeg mener...
Vanligvis har Embla store runde øyer, ble litt engstelig på hva det kunne være..
Isis hadde øyebettenelse for en mnd tid siden, men hun var ikke slik som Embla er nå, så tror ikke det er noe øyebetennelse Embla har..
Bare likte ikke dette med denne hinnen som la seg der. Med en gang hun åpner øynene er det værst...

Er det noen som vet?

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 65
  • Kassandra og jeg på SWS 2006
    • Vis profil
    • http://www.avjamas.com
SV: Den hvite hinnen dekker nedre del av øyekrok
« Svar #1 på: 27 November 2006, 19:25:23 »
Det kan tyde på en infeksjon, men det beste er å ta henne til veterinær og få
sjekket det grundig. Er hun slapp? DET kan i såfall tyde på feber.
Tving i henne vann hvis hun ikke drikker nok selv, det er viktig hvis hun har feber.
Som sagt ville jeg sjekket med vet.
Lykke til med Embla!!
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Nova

• Gjest
« Svar #2 på: 27 November 2006, 19:27:10 »
Fremtredelse av det tredje øyelokk kan også være tegn på innvollsorm.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #3 på: 27 November 2006, 19:30:08 »
Nei, hun virker ikke slapp og heller ikke varm.. Hun er veldig laidback frøken, så hun er ikke så aktiv til vanlig, men hun virker ikke slappere enn normalt. Hun spiser som en helt og er kald på nesen.. Litt varm når hun sover, men så snart hun er oppe å går er hun kald på nesen igjen.
Du sier det kan tyde på en infeksjon, tenker du på en øyeinfeksjon, at kanskje ulike katter får øyeinfeksjoner på forskjellige vis, og at Isis kanskje kunne ha smitta henne da hun hadde det?

Ja, jeg ringer veterinær om det ikke blir bedre, tenkte jeg skulle se det ann littegrann, fordi hun virker som å være i fin form.

Takk for svar Jamas :)

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #4 på: 27 November 2006, 19:31:07 »
Fremtredelse av det tredje øyelokk kan også være tegn på innvollsorm.

Å, kan det? Det har jeg ikke hørt, kanskje jeg skulle prøve med en ormekur... Faktisk aldri hørt, men ikke så lenge siden de fikk ormekur, ett par mnd siden..

Takk :)

tvb_86

• Gjest
« Svar #5 på: 27 November 2006, 20:23:05 »
stemmer det  :icon_smile: det vi fant det ut på på lissi, gi markkur! prøv og se om det blir borte da  :bigarmhug:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #6 på: 27 November 2006, 20:35:17 »
stemmer det  :icon_smile: det vi fant det ut på på lissi, gi markkur! prøv og se om det blir borte da  :bigarmhug:

Ormekur er allerede gitt det :) Ga det med en gang, jeg HÅPER det er det :) Embla har vært så plaga med sykdom, at hun fortjener å være frisk nå  :icon_smile:

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #7 på: 27 November 2006, 21:47:02 »
Hun har ikke nettopp sovet da, for da kan det hende den viser litt. Men den skal ikke synes ellers.

Nova

• Gjest
« Svar #8 på: 27 November 2006, 22:45:32 »
Flott at du har gitt ormkur :icon_smile: Men jeg tror at det tredje øyelokket som regel bare framtrer dersom innvoldsormen er veldig aggressiv og har gått ubehandlet en stund, så kan være noe annet også. Det beste er å ringe dyrlegen, for det kan være tegn på så mye.

Ulla og August

• Gjest
« Svar #9 på: 27 November 2006, 22:46:48 »
Uansett hva det er er det hvertfall et sykdomstegn. Så sjekk det opp, du.

Nova

• Gjest
« Svar #10 på: 27 November 2006, 22:52:43 »
 "Katter har noe som kalles det tredje øyelokk, eller blinkhinne. Denne er vanligvis ikke synlig dersom katten er frisk. Hvis blinkhinnen blir synlig, kan dette være tegn på at katten ikke er i form, eller lider av diaré eller innvollsorm. Hvis øyelokket bare er synlig på det ene øyet kan det skyldes en infeksjon, en skade eller rusk i øyet. Uansett bør veterinæren kontaktes, dersom det tredje øyelokket til katten er synlig, da dette er et tegn på at noe er galt. "

Kilde: Dyrenett.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #11 på: 27 November 2006, 23:32:48 »
Takk for det du skrev der Nova :) Ja, jeg skal ta kontakt med veterinær å høre. Jeg mener jeg har lest selv tidligere at dette tyder på at det er noe galt med pus. Jeg håper så indelig det er orm, fordi Embla var så syk i sommer at hun fortjener å få være frisk nå...

Men hun fanger ganske mye mus da.. Og har slanka seg litt (men dette er bevisst, siden hun rett og slett var feit i sommer da hun var syk- inne hele sommer, antibiotika og flere betente sår på potene, dette varte ca 3 mnd, så da ble hun feit)...
Men jeg ga dem ormekur for ikke så lenge siden så vet ikke hvor raskt innvolsormer blir agressive... Jeg bruker panacur, kan jo være at det er en annen type orm kanskje som panacur ikke tar eventuelt.

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 65
  • Kassandra og jeg på SWS 2006
    • Vis profil
    • http://www.avjamas.com
« Svar #12 på: 27 November 2006, 23:56:53 »
Panacur skal ta det meste, også egg og larver. Jeg spurte om hun var slapp, da jeg har skjønt at feber også kan få dette 3dje øylokket til å være framme. Men hvis hun er pigg, er det jo ikke det. Feber kunne isåfall vært grunnet mange ting, men en slags infeksjon i kroppen er jo mest sannsynlig da. Men at det er noe, er jo ganske sikkert, så veterinærbesøk er nok det lureste, de er stort sett flinkest på dyr  :morsomt: Håper det bare er en bagatell og at jenta de blir frisk fortere enn svint!
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #13 på: 28 November 2006, 11:28:33 »
Ja, veterinær skal kontaktes i morgen tidlig om hun ikke er blitt bra, skal se dagen ann, siden hun virker i fin form. Foreldrene mener jo jeg er hysterisk, og i dag mente dem at det så normalt ut, men da hun kom inn klokken 8 og jeg sjekka henne, var det lite normalt altså... Skal IKKE se slik ut :( Men vi ble enige om å se det ann ut dagen, så ringer jeg i morgen tidlig får å høre. Jeg har ikke bil i dag så, men i morgen skal hun sjekkes altså.. Jeg blir helt ekkel inni meg når det feiler kattene noe.. Håper virkelig det er en bagatell, lille Embla jenta mi skal få være frisk hun....

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #14 på: 28 November 2006, 11:42:52 »
Jeg måtte ringe veterinæren med en gang jeg, klarer ikke vente når det er slikt. Og hun jeg pratet med sa jeg burde ta ferdig denne ormekuren og se det ann noen dager for det kunne gå opp til en uke etter at ormekuren var påbegynt til at øynene ble brae igjen..
Så får jeg heller bare følge med henne om hun blir slappere og varmere.., og tilkalle veterinær om det blir noen forverringer i hennes allmenntilstand.. 
Hun jeg snakket med er hun som sitter i resepsjonen da, ikke utdannet dyrlege, men hun gjorde meg litt betryggende når hun også sa det om innvolsorm, før jeg nevnte at dere hadde sagt det.
Så da håper jeg på orm da :)

JP

• Gjest
« Svar #15 på: 28 November 2006, 11:59:51 »
Cognac hadde fremtredelse av det tredje øyelokk. Var værst når han nylig hadde våknet, men hver gang han blinket så hang liksom det tredje øyelokket igjen, gled saktere på en måte.,.. Han brydde seg ikke om det da, og var like pigg som vanlig.

Dro til dyrlegen, og vetrinære vrengte øyelokket og der under var det kjemperødt og hissig. Så vi fikk slik salve å ha på to gang om dagen i en uke.

Håper Embla blir frisk snart  :bigarmhug:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #16 på: 28 November 2006, 12:53:53 »
Cognac hadde fremtredelse av det tredje øyelokk. Var værst når han nylig hadde våknet, men hver gang han blinket så hang liksom det tredje øyelokket igjen, gled saktere på en måte.,.. Han brydde seg ikke om det da, og var like pigg som vanlig.

Dro til dyrlegen, og vetrinære vrengte øyelokket og der under var det kjemperødt og hissig. Så vi fikk slik salve å ha på to gang om dagen i en uke.

Håper Embla blir frisk snart  :bigarmhug:

Det er akkurat slik som du beskriver det at Embla har det jo.. Hun har vært ute å lekt nå sammen med Isis og Ask, bryr seg ikke om øyet, og er pigg...Og beskrivelsen din av hvordan øyet til Cognac var, er akkurat som Embla har det....

Holder på med ormekur nå, jeg har en salve her etter at Isis hadde øyebetenelse, den heter Fucithalmic..(er ikke lenge siden hun brukte den). Men vet ikke om jeg tørr prøve den ifall det bare er orm.. Jeg får vente litt ann å se kanskje...

Ulla og August

• Gjest
« Svar #17 på: 28 November 2006, 13:05:33 »
Hvis jeg var deg ville jeg ringt dyrlegen. En telefon er jo greit, så kan du høre om de synes du burde komme med henne eller ikke. Er det ikke greiest å få svar derfra med en gang i stedet for å avvente selv?|

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #18 på: 28 November 2006, 13:09:12 »
Hvis jeg var deg ville jeg ringt dyrlegen. En telefon er jo greit, så kan du høre om de synes du burde komme med henne eller ikke. Er det ikke greiest å få svar derfra med en gang i stedet for å avvente selv?|

Jeg har ringt dyrlegen jeg :) Gjorde det tidligere i dag, vist du leser litt lenger opp.. :) De sa jeg burde avvente siden jeg hadde begynt på ormekur.. Men var liksom ikke selve veterinæren jeg prata med, men hun som sitter i resepsjonen, får ikke prate med selve veterinærer her annet enn få timer per dag, iallefall når det ikke er noe kritisk..

Ulla og August

• Gjest
« Svar #19 på: 28 November 2006, 13:15:33 »
Åja, du har ringt ja. Det var bra.
De veit ganske mye de som sitter i resepsjonen også, så du kan nok stole på det hun sier. Jeg meiner, selv om du ikke fikk snakke med vetrinæren.