Skrevet av Emne: Dere med hvite puser...  (Lest 1573 ganger)

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 105
    • Vis profil
Dere med hvite puser...
« på: 27 November 2006, 01:32:08 »
Blir de fort skitne i nesen og i øyekroken?

Mine blir nemlig veldig fort det.  :icon_rolleyes: Eller, Ayla blir sikkert det hun også, men... det vises bare så godt på de to hvite.  :fnis[1]:

Heidi K

• Gjest
SV: Dere med hvite puser...
« Svar #1 på: 27 November 2006, 01:38:13 »
Frost finnes ikke skitten i hverken øyne eller nese. Det lille som skulle komme av "sovegugg" piller jeg ut med en gang. Syns det ser direkte usmakelig ut å se bilder av katter med øyne nesten blokkert av skit. Det er ikke store jobben å ta det bort  :whistling:  (gjelder ikke deg, men min mening generelt)

I nesen blir hun bare når hun går på hybelkanin-jakt  :fnis[1]:

Som sagt så piller jeg bort det lille som skulle dukke opp. Men Frost har veldig lite slikt.

Det varierer nok fra hver enkelt katt, Hope. Bare ta det bort etterhvert du  :)  Småpuser er jo overalt også!  :fnis[1]:
« Siste redigering: 27 November 2006, 01:43:33 av Heidi K »

Nova

• Gjest
« Svar #2 på: 27 November 2006, 01:42:52 »
Santo får litt i øyekroken, men det tar jeg bare bort med en fuktet klut.

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 på: 27 November 2006, 01:43:52 »
Jo, jeg pleier det. men syns disse to har mye mer enn jeg har sett hos de andre hvite pusene jeg har hatt før, så måtte bare spørre da.  :icon_idea:

Heidi K

• Gjest
« Svar #4 på: 27 November 2006, 01:46:16 »
Det er bare å ta bort ja. Småpuser er jo overalt også, så det kan jo bare virke som mer.  :)

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 på: 27 November 2006, 01:55:28 »
Ja, det kan godt være derfor ja.. De er jo overalt som du sier. Skikkelige nyskjerrigperer.  :fnis[1]:

JP

• Gjest
« Svar #6 på: 27 November 2006, 08:35:10 »
Snowball er utrolig skitten!!!! Ikke så mye rundt øynene, men i nesen og rund munnen er han helt svart. Lell om jeg vasker han hver dag, så er han like svart igjen etterpå  :klø seg:

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 på: 27 November 2006, 09:19:53 »
Snowball er utrolig skitten!!!! Ikke så mye rundt øynene, men i nesen og rund munnen er han helt svart. Lell om jeg vasker han hver dag, så er han like svart igjen etterpå  :klø seg:

Godt å høre at det ikke er bare her det er sånn.  :fnis[1]:

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #8 på: 27 November 2006, 16:28:20 »
Jeg og plukker sånn sovegugg og snørr på de, men Tussi er ikke alltid like samarbeidsvillig..

Utlogget Maybe

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 77
    • Vis profil
« Svar #9 på: 27 November 2006, 17:23:04 »
Tittentei er egentlig ikke så veldig plaget av gørr. Men er litt der innimellom, da spesielt i nesa.
Stolt slave til to maine coon og tre huspuser.

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 80
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #10 på: 27 November 2006, 18:19:22 »
Blir de fort skitne i nesen og i øyekroken?

Jeg vil definitivt si ja for mine (men jeg har bare to, og ikke mer enn 7 års erfaring med hvite siamesere).
Det har mye å gjøre med "fasongene og vinklene" i hodet. Hvis øynene er smale og dyptliggende, kommer det gjerne oftere puss som legger seg der. Katter med runde, åpne øyne får ikke så mye puss.

Nå har jeg svart på det du spurte om, nå skal jeg si noe om det du ikke spurte om - hvordan fjerne det? Hør på Nova, hun har skjønt det...En fuktig klut eller kompress, er det beste alternativet, for fingrene er fulle av bakterier, selv etter du har vaska fingra, med mindre du kraner som de har på sykehusene - der får de bare bruke albuene til å stoppe og slå på kranene.

Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan.
Walt Disney

Ragstars

• Gjest
« Svar #11 på: 27 November 2006, 18:31:08 »
Det er helt normalt å ha dette "problemet".
Har en blå bicolour ragdoll på 7 måneder som ofte får dritt i nesen.
Han er blitt litt bedre nå, enn siden han var bitteliten- har kanskje noe med at han ikke stikker nesa si oppi alt lengre :fnis[1]:
Men fjern det med en fuktig klut eller en bomullspad, som nevnt over, så blir det så rent og pent så...
Så lenge det varer :wink[1]:

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #12 på: 27 November 2006, 18:40:37 »
Wikrita, det med håndhygiene er litt mer komplisert enn å bruke albuene til å skru av kranene...har aldri sett noen gjøre det forresten, men det fins sikkert de også.  :icon_smile:

Der jeg jobber, har vi kraner som slår seg på når vi holder hendene under krana, veldig greit..hvis ikke, skal man bruke tørkepapiret, man har brukt til å tørke hendene med, til å skru av krana etter at man har tørket seg.
Men, det å vaske hendene er ikke trygt det heller. Man har masse bakterier på hendene selv etter å ha vasket i 30 sekunder (høres ikke så lenge ut, men det er det..prøv. 30 sekunder er minimum håndvasktid der jeg jobber) så har man bakterier på hendene. Løsningen er jo desinfeksjonsmiddel til å smøre hendene med, dette fjerner alt som skulle være av skumle bakterieriser.
Men, det er i pleie og renhold dette er viktig, hvor man snakker om svekkede mennesker som har lite immunforsvar og så videre..med en vanlig renvasket hånd er det ikke noe problem å tørke vekk litt rusk i øyet på en katt, smart av deg Wikrita å nevne fuktig klut o.l. Vil bare si til dere folk at dere må ikke bruke våtservietter, jeg ser noen bruker det på hestene sine...ikke bra hverken for øyne eller hud, og katten får jo stoffet i seg når den vasker seg.

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
« Svar #13 på: 27 November 2006, 18:42:02 »
Det er helt normalt å ha dette "problemet".
Har en blå bicolour ragdoll på 7 måneder som ofte får dritt i nesen.
Han er blitt litt bedre nå, enn siden han var bitteliten- har kanskje noe med at han ikke stikker nesa si oppi alt lengre :fnis[1]:
Men fjern det med en fuktig klut eller en bomullspad, som nevnt over, så blir det så rent og pent så...
Så lenge det varer :wink[1]:

Ja, det er det jeg  har pleid å gjøre. :) Men, som du sier.. det varer ikke lenge at det er rent og pent nei.  :fnis[1]:

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #14 på: 27 November 2006, 18:42:28 »
Lusa og Tini får også litt hver dag, pleier å ta det bort. Så jeg ser den pene blåfargen demmes  :savle[1]:
Tamlin har det sjelden.

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Skravlepus 1
  • **
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #15 på: 27 November 2006, 21:37:46 »
smart av deg Wikrita å nevne fuktig klut o.l. Vil bare si til dere folk at dere må ikke bruke våtservietter, jeg ser noen bruker det på hestene sine...ikke bra hverken for øyne eller hud, og katten får jo stoffet i seg når den vasker seg.
Nei, det var Nova som sa det først - æres den som æres bør.... :icon_mrgreen: Men jeg vil gjerne nevne at man får kjøpt 100pakninger med usterile kompress (10 x 10 cm)på apoteket - disse egner seg utmerket, spesielt om man drypper på øyebadevann og lager til et hjørne som en kan ta av "sov'en" i øye med. Men lag til et nytt hjørne til det andre øyet.
Selv klipper jeg kompressene 2 ganger på midten, slik at jeg får 4 små på 5x 5 cm, men jeg er nøye med at saksen jeg bruker er ren, helst steril.

Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan.
Walt Disney

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #16 på: 27 November 2006, 21:42:35 »
Hvis en må være ekstra fin på det finnes det øyevåtservietter for katt i dyrebutikk også  :savle[1]:

Utlogget Randi

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 34
    • Vis profil
    • av Ramithi (N)
« Svar #17 på: 27 November 2006, 22:33:57 »
Jeg bruker vanelig vann og spurte min dyrlege om det og det sa hun at var helt ok ikke noe dikedarier her i huset. Mine har iverfall ikke tatt noen skada av det. Og den som har mest søvn og rusk i øya er vår 7 år gamle kastrat. Han har jeg brukt rent vann eller bare fingrene på. Ikke vært syk en dag utav det.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #18 på: 27 November 2006, 23:39:47 »
Shakira og Faramir har dette, men ikke Ozzy. Bruker en bomullpads til å ta det bort.