Skrevet av Emne: Leveringsklar kattunger  (Lest 4454 ganger)

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Kjønn: Kvinne
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
Leveringsklar kattunger
« på: 25 November 2006, 17:12:19 »
Vi hadde engang en artikkel liggende ute om når katter var levingsklare og koffer dem ikke bør tas fra mor fortidlig osv..

noen som har en link til denne?  :icon_question:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Ragstars

• Gjest
SV: Leveringsklar kattunger
« Svar #1 på: 25 November 2006, 17:17:07 »
Tror Christine slettet denne
tråden...

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #2 på: 25 November 2006, 17:23:30 »
Ja eg vet, men er lurte på om noen hadde linken til artikkelen.. den lå på en nettavis eller no sånn
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #4 på: 25 November 2006, 17:30:22 »
Se der ja! :D Tusen takk! :D  :bigarmhug:

Ragstars

• Gjest
« Svar #5 på: 25 November 2006, 17:37:56 »
...ellers finner du noe inne på NRR sine sider inni alle linkene der et sted...

Denne tråden inneholdt utrolig mange bra linker og utsagn...Hadde vel over 1000 innlegg tror jeg.
Det er noe jeg virkelig brenner for, det med å opplyse folk om når kattungene er klar for å flytte hjemmefra.
Synes det var dumt at tråden min ble slettet, men det var vel fordi at annonser ble diskutert her, og det er vel brudd på de nye forumreglene som ble innført da.
Dessuten fikk flere av oss trusler fra folk som ikke syntes det var så gøy å få slike flotte og informative linker i innboksen sin...

Men det var helt utrolig at jeg fikk med meg flesteparten på forumet til å sende disse mailene!
Den "standardmailen" vi tilslutt brukte var bra utarbeida :icon_mrgreen:
« Siste redigering: 25 November 2006, 17:42:36 av (N) Ragstar's »

tvb_86

• Gjest
« Svar #6 på: 25 November 2006, 17:49:03 »
hva??? ble folk sinte.. nei bare fortsett  :icon_smile: dette er superviktig informasjon!

Ulla og August

• Gjest
« Svar #7 på: 25 November 2006, 17:50:48 »
Ja den standardmailen var det jo jeg som skrev. Det hadde jeg helt glemt.

tvb_86

• Gjest
« Svar #8 på: 25 November 2006, 17:53:55 »
superfint. har en liten sånn en her jegogså hvis jeg finner den som jeg har laget  :icon_idea:

tvb_86

• Gjest
« Svar #9 på: 25 November 2006, 17:55:34 »
Det er kattungesesong. Annonsene i avisene lyder: "Søte kattunger gis bort til dyrevenner". Mange av disse kattungene havner dessverre ikke hos dyrevenner, men hos mennesker som har en bruk- og kastinnstilling til dyr. Omlag halvparten av alle kattunger ender før eller senere opp som hjemløse. Et annet problem er at kattunger ofte ansees som leveringsklare ved 6-8 ukers alder. Slike unge katter er verken fysisk eller psykisk klare for å løsrive seg fra mor og søsken.

All ekspertise sier at kattunger skal være minimum 12 uker ved levering. Vi kan vise til uttalelser fra professor og etolog Bjarne Braastad ved Landbrukshøyskolen på Ås, Den Norske Veterinærforening og Mattilsynet.

Alle pattedyr trenger den nødvendige kontakten med moren for å utvikle seg harmonisk. Avvenning av kattunger mens de ennå er på diestadiet kan i tillegg til negativ helseeffekt gi seg utslag i urenslighet, sutting og en generell utrygghet. En god start forebygger mange problemer.

Vil man ikke ta ansvaret for kattungene i de nødvendige 12 ukene og deretter grundig forsikre seg at de får gode hjem, er løsningen å sterilisere hunnkatten. Det er tragisk at så mange kattunger fødes bare for å bli avlivet, dumpet eller delt ut ukritisk på gratismarkedet mens de ennå er på diestadiet. Tragedien er også stor for de mange kattemødre som må gjennom traumet å bli fratatt alle ungene like etter fødselen eller på et tidspunkt da båndet mellom dem er sterkt. Vi minner om at det er lovstridig å avlive kattunger annet enn hos veterinær eller med egnet skytevåpen. Det er selvfølgelig også lovstridig å unnlate å sørge for mating og stell av katten. Målet er et kontrollert antall av velstelte, steriliserte og merkede katter.

Hver kattungesesong er innledningen til en lang rekke sørgelige skjebner. Tenk på dette dere som deler ut gratis kattunger på et fra før overmettet marked. Statistisk sett vil halvparten av de "søte" ungene i kullet ende opp som hjemløse, syke, utsultede og uønskede katter.

skrevet av min venn, bodil eikeset. Redigert av meg

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #10 på: 25 November 2006, 18:00:46 »
Har gått litt videre eg da.. har begynt å legge ut disse linkene på forum ;) for at flest mulig skal få lese det FØR de skaffe seg eller gi fra seg katter! :)

Ragstars

• Gjest
« Svar #11 på: 25 November 2006, 18:04:19 »
hva??? ble folk sinte.. nei bare fortsett  :icon_smile: dette er superviktig informasjon!
Saken var den at jeg laa ut en tråd her inne som het " Leveringsklar kattunge kampanje"
Hvor jeg og flere andre også på et annet forum sendte mailer til de som annonserte kattunger under 12 uker gamle.

Vi startet med å skrive:
"Hei!
Ville gjerne gi dere litt viktig informasjon ang. å gi bort kattunger".

(Så linket vi til overnevnte linker og diverse andre linker)
Avsluttet  med:
"Lykke til med de små nøstene.
Vennlig hilsen" ...og så navn.

Det var mange her inne som ville være med på denne kampanjen, noe jeg satte stoooor pris på, og som var kjempeflott!!
Følte virkelig at vi nådde frem til mange!

Fikk flest positive tilbakemeldinger, som: Tusen takk for opplysningene, vi var faktisk ikke klar over at kattungene måtte være 12 uker. Vi har via andre hørt at 8 uker var OK. Takk for nyttige linker :icon_mrgreen:

Vi fikk også en del negative svar som: Hva er det du tror du er som spammer innboksen min med slike mailer...Dra til ***** :icon_mrgreen:

Vi utarbeidet sammen her inne på forumet en fellesmail som vi sendte på vegne av oss på Katteprat og Dyrenett.

Helt til Christine hadde fått trusler om at forumet skulle stenges hvis vi fortsatte- mye hadde vel å gjøre med at denne tråden inneholdt diskusjoner om horrible annonser som omhandletomplassering av kattunger helt ned i 4 ukers alderen.

Synes at det er en fin ting å sende slike opplysningsmailer jeg, og jeg står for det jeg skriver.
Etter at tråden ble slettet sluttet vel folk å skrive opplysningsmailene.

Ragstars

• Gjest
« Svar #12 på: 25 November 2006, 18:05:36 »
Ja den standardmailen var det jo jeg som skrev. Det hadde jeg helt glemt.
Ja, det vet jeg, og jeg har lett som bare søren nå i PM'ene mine og mailene mine for å finne den, men det ser ut til at jeg har slettet alle :skjelveleppe:

Ragstars

• Gjest
« Svar #13 på: 25 November 2006, 18:10:00 »
Har gått litt videre eg da.. har begynt å legge ut disse linkene på forum ;) for at flest mulig skal få lese det FØR de skaffe seg eller gi fra seg katter! :)
Disse linkene ligger vel ute på de fleste fora, iallefall de som omhandler dyr?
Husker vi sendte ørten mailer til f.eks inn.no om at de kunne legge ut en lignende opplysning for de som annonserte der, men ingen av oss fikk svar. :(
Dyrenett har faktisk en flott informativ artikkel til de som legger ut annonser der.

tvb_86

• Gjest
« Svar #14 på: 25 November 2006, 18:11:18 »
Saken var den at jeg laa ut en tråd her inne som het " Leveringsklar kattunge kampanje"
Hvor jeg og flere andre også på et annet forum sendte mailer til de som annonserte kattunger under 12 uker gamle.

Vi startet med å skrive:
"Hei!
Ville gjerne gi dere litt viktig informasjon ang. å gi bort kattunger".

(Så linket vi til overnevnte linker og diverse andre linker)
Avsluttet  med:
"Lykke til med de små nøstene.
Vennlig hilsen" ...og så navn.

Det var mange her inne som ville være med på denne kampanjen, noe jeg satte stoooor pris på, og som var kjempeflott!!
Følte virkelig at vi nådde frem til mange!

Fikk flest positive tilbakemeldinger, som: Tusen takk for opplysningene, vi var faktisk ikke klar over at kattungene måtte være 12 uker. Vi har via andre hørt at 8 uker var OK. Takk for nyttige linker :icon_mrgreen:

Vi fikk også en del negative svar som: Hva er det du tror du er som spammer innboksen min med slike mailer...Dra til ***** :icon_mrgreen:

Vi utarbeidet sammen her inne på forumet en fellesmail som vi sendte på vegne av oss på Katteprat og Dyrenett.

Helt til Christine hadde fått trusler om at forumet skulle stenges hvis vi fortsatte- mye hadde vel å gjøre med at denne tråden inneholdt diskusjoner om horrible annonser som omhandletomplassering av kattunger helt ned i 4 ukers alderen.

Synes at det er en fin ting å sende slike opplysningsmailer jeg, og jeg står for det jeg skriver.

ok jeg forstår , når kristine fikk trusler så.. :( det er så utrolig viktig. og myten om 8 ukers alder må drepes. og det er jo bare kjempefint at dere gjorde sånn. hadde blitt glad for en slik en! noen bryr seg dessverre ikke om det og ser på det som plagsomt. dere har jgort en super jobb og jeg trykker på takkeknappen. har dere det enda? kan dere ikke sende det meg på mail =) vil gjerne se hva som sto jeg )

tvb_86

• Gjest
« Svar #15 på: 25 November 2006, 18:12:57 »
jeg har laget mye "bråk" om kattunger som gies vekk for tidlig. og etter privat erfaring kan jeg fortelle om min pus også som "skrekk og advarsel" mot å  få en pus tidlig.  derfor er jeg kjempeopptatt av det. faktisk det jeg fokuserer mest på nå i db.

Ragstars

• Gjest
« Svar #16 på: 25 November 2006, 18:13:46 »
Det er kattungesesong. Annonsene i avisene lyder: "Søte kattunger gis bort til dyrevenner". Mange av disse kattungene havner dessverre ikke hos dyrevenner, men hos mennesker som har en bruk- og kastinnstilling til dyr. Omlag halvparten av alle kattunger ender før eller senere opp som hjemløse. Et annet problem er at kattunger ofte ansees som leveringsklare ved 6-8 ukers alder. Slike unge katter er verken fysisk eller psykisk klare for å løsrive seg fra mor og søsken.

All ekspertise sier at kattunger skal være minimum 12 uker ved levering. Vi kan vise til uttalelser fra professor og etolog Bjarne Braastad ved Landbrukshøyskolen på Ås, Den Norske Veterinærforening og Mattilsynet.

Alle pattedyr trenger den nødvendige kontakten med moren for å utvikle seg harmonisk. Avvenning av kattunger mens de ennå er på diestadiet kan i tillegg til negativ helseeffekt gi seg utslag i urenslighet, sutting og en generell utrygghet. En god start forebygger mange problemer.

Vil man ikke ta ansvaret for kattungene i de nødvendige 12 ukene og deretter grundig forsikre seg at de får gode hjem, er løsningen å sterilisere hunnkatten. Det er tragisk at så mange kattunger fødes bare for å bli avlivet, dumpet eller delt ut ukritisk på gratismarkedet mens de ennå er på diestadiet. Tragedien er også stor for de mange kattemødre som må gjennom traumet å bli fratatt alle ungene like etter fødselen eller på et tidspunkt da båndet mellom dem er sterkt. Vi minner om at det er lovstridig å avlive kattunger annet enn hos veterinær eller med egnet skytevåpen. Det er selvfølgelig også lovstridig å unnlate å sørge for mating og stell av katten. Målet er et kontrollert antall av velstelte, steriliserte og merkede katter.

Hver kattungesesong er innledningen til en lang rekke sørgelige skjebner. Tenk på dette dere som deler ut gratis kattunger på et fra før overmettet marked. Statistisk sett vil halvparten av de "søte" ungene i kullet ende opp som hjemløse, syke, utsultede og uønskede katter.

skrevet av min venn, bodil eikeset. Redigert av meg

Du glemte å få med at det også er ulovlig å ta livet av dyr uten lovlig våpentillatelse.
Det er ikke bare hvem som helst som kan ta ei hagle å skyte en katt... :skjelveleppe:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
    • Vis profil
« Svar #17 på: 25 November 2006, 18:14:56 »

Dette syntes jeg oxo var en svært så god ide å sende ut slik info. Ganske utrolig å få trusler tilbake, det må da være lov å informere så lenge informasjonen er basert på sannhet og er helt konkret...

Ragstars

• Gjest
« Svar #18 på: 25 November 2006, 18:15:10 »
jeg har laget mye "bråk" om kattunger som gies vekk for tidlig. og etter privat erfaring kan jeg fortelle om min pus også som "skrekk og advarsel" mot å  få en pus tidlig.  derfor er jeg kjempeopptatt av det. faktisk det jeg fokuserer mest på nå i db.
Har også hatt en slik katt, det er derfor jeg brenner så veldig for denne saken :icon_smile:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #19 på: 25 November 2006, 18:15:45 »
Disse linkene ligger vel ute på de fleste fora, iallefall de som omhandler dyr?
Husker vi sendte ørten mailer til f.eks inn.no om at de kunne legge ut en lignende opplysning for de som annonserte der, men ingen av oss fikk svar. :(
Dyrenett har faktisk en flott informativ artikkel til de som legger ut annonser der.

Ja, men er mange forum som ikke bare handler om katter, men som har katte intreserte folk ;)
Grunnen til at eg spurte i dag, var fordi eg er midt inni en diskusjon om dette på fora som heter nettby.. der folk hadde fått en katt som var 6uker..  :skjelveleppe:

Har nå lagt ut disse linkene og alt for skrøyt! Og eg kommer til å legge de ut flere plasser også!  :icon_smile: