Skrevet av Emne: Etter kastrering... og mat..  (Lest 1980 ganger)

Utlogget Pernille

• Fin pus
  • Takket: 5
  • Kjønn: Kvinne
  • Milo
    • Vis profil
Etter kastrering... og mat..
« på: 24 November 2006, 21:29:25 »
Idag morges ble Milo kastrert!

Alt gikk bra :) Milo hadde våknet i 11-12 tiden.. Jeg hentet han kl 16.  Da var han helt våken, men litt sløv i blikket.. han sjanglet ikke når han gikk heller. Full av liv!  Dyrlegen sa jeg skulle vente med å gi han mat til i morgen.. men er det virkelig nødvendig når katta er skrubbsulten og springer i full fart over golvet??!   :icon_frown:   Han har jo ikke fått mat siden igår siden jeg tenkte det var best om han fastet litt før operasjonen.

Hva har dyrlegen fortalt dere om mat etter kastreringen?

Jeg har gitt Milo litt tørrfor nå jeg!  ..Og han slukte det i seg! Jeg skjønner ikke vitsen med å vente med det når katta virker i god form..

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
SV: Etter kastrering... og mat..
« Svar #1 på: 24 November 2006, 21:33:34 »
Fint at han virker pigg!

Ang mat er det vel en forsikring for å hindre at folk gir mat til kattene før de er ordentlig ute av narkosen. Da kan kattene svelge feil, slokne i vannskåla osv. Så det er for å forhindre drukning og kveling.

Utlogget Pernille

• Fin pus
  • Milo
    • Vis profil
« Svar #2 på: 24 November 2006, 21:55:37 »
Når katta begynner å grave etter mat i søppelbøtta fordi han er så sulten.. Og hyyyler hjerteskjærende..  nei da har ikke jeg hjerte til å nekte han mat!

Samboeren min derimot mener at Milo er nødt til å sulte til i morgen siden dyrlegen sa at han ikke kunne få mat! 

Jeg har gitt Milo mat uten at min samboer vet noe om det..  :whistling:

Men jeg hadde selvfølgelig vært mer forsiktig hvis Milo ennå hadde virket slapp etter narkosen.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #3 på: 24 November 2006, 22:00:41 »
Bare følg med han så han ikke setter noe i halsen, men personlig så tror jeg ikke det er noen fare når det snart er 12 timer siden han våknet.

Utlogget Pernille

• Fin pus
  • Milo
    • Vis profil
« Svar #4 på: 24 November 2006, 22:06:28 »
Ja, jeg skal gjøre det :)

Har gjemt vekk maten nå igjen.. Men han har tilgang til vann. Han har spist endel nå.. så jeg setter ikke frem maten før i morgen tidlig tenker jeg.. Så er jeg sikker på at han ikke kveles av maten i natt..

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #5 på: 24 November 2006, 22:24:56 »
Han kom seg ganske raskt, mine har vært sløve resten av dagen og hele natta. Så dyrlegen har sikkert trodd at din også kom til å være det. Men siden han spretter rundt som om ingenting skulle ha skjedd er det jo ikke farlig vil jeg tro. Eneste kan jo være at han spyr opp maten pga kvalmen etter narkosen.

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #6 på: 27 November 2006, 21:00:47 »
Når vi steriliserte Tussi, så sa de ingenting og fasting verken før eller etter steriliseringen.. Har alle andre opplevd dette?

Utlogget Pernille

• Fin pus
  • Milo
    • Vis profil
« Svar #7 på: 27 November 2006, 21:35:32 »
Jeg fikk ingen beskjed om faste før kastreringen..  Men valgte å ta bort maten kvelden før etter å ha lest litt rundt omkring..

Nova

• Gjest
« Svar #8 på: 27 November 2006, 22:49:50 »
Å faste før narkose er helt vanlig, også med mennesker og det er ganske viktig. Jeg faster katten fra kl 17 dagen før inngrepet, og venter med å gi mat til dagen etter. Det er det ingen av våre katter som lider av, som har det så godt og får så mye mat ellers. :icon_smile: Men vann lar jeg selvsagt stå framme, men vannstanden skal være så lav at katten ikke kan drukne i det. Men uansett bør man følge med når katten drikker.