Man bør skaffe seg mest mulig informasjon om rasene (inkl. huskatt) når man skal ha seg innepus. Du spør hva slags katt vi vil anbefale, og det er veldig vanskelig å svare på, for det er så mange "om" og "men".
Du kan begynne med å spørre deg selv 3spm:
1: hvor mye pelsstell har du tid/lyst til?
2: Hvor mye aktivitet er det i hjemmet og hvor aktiv katt ønsker du deg?
3: Kommer katten til å være mye alene? I så fall bure du vurdere om pus skal få seg en venn?
Når man skal ha seg innekatt er det lettest å gå for en rasekatt, fordi temperament er mer forutsigbart, og mor har gjerne" lært ungene opp" til å være innekatt. Samtidig er det lettere å skaffe seg en huskatt, og om du synes det er mer rigktig for deg å betale 200 for en katt fra dyrebeskyttelsen, i forhold til 4-5000 for en rasekatt er dette også et viktig valg å ta.
Selv har jeg 2 birmaer som nyter livet som innepuser, men med regelmessige turer i hagen med sele på. Denne rasen en litt "mitt i mellom"-rase. De er ganske rolige, men likevell ikke så rolig som f.eks. en Perser. De har en pels som ikke trenger så mye stell, men en omgang med kam/børste 2-3 ganger i uken bør de likevell få. Birmaer er veldig sosiale dyr, og de fleste (altså ikke alle) vil misstrives om de er mye alene.
Jeg har ikke hatt problemer med folk som ikke skjønner at jeg kan holde kattene inne hele tiden, men til skeptikere pleier jeg å fortelle at jeg bor nær flere trafikkerte veier og ikke ønsker en påkjørt katt. det finnes også veldig mange syke folk i verden, og at jeg har hørt om mange episoder med både dyreplageri (kaninen til de vi leier hos ble f.eks. skutt av en 15-åring med et softgun-gevær, og døde...) og katter som ser "veldig rasekatt" ut, som har blitt stjålet og solgt videre.
Så lenge pus er vandt til å være innekatt fra starten av, trives de meget godt inne. De blir aktiviserte, har masse leker, klorestativer osv. De har også hverandre å jakte på, leke og kose med