Skrevet av Emne: Annskaffelse av innekatt  (Lest 1434 ganger)

Utlogget Tiger

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
Annskaffelse av innekatt
« på: 19 Juli 2005, 02:12:14 »
Hei

Vurderer å skaffe meg\oss en innekatt. Har nettopp flyttet fra en enebolig og måtte få den gamle katten min Tussi på 3 år omplassert : :leiseg2: Vi skal flytte inn i en leilighet og derme må skaffe oss en innekatt... Tussi var vår katt nr.2 og oppkalt etter den første som er den beste av alle.. Hun var kjælen og så ufattelig snill!! men ble funnet påkjørt i veikanten med labbene over hodet... faktisk veldig trist å skrive dette her... :(:( Men tiden leger som oftest alle sår.. Så måtte de ha det bra begge to!

Hvordan katt vil dere annbefale som inne og kosekatt?
Og har sett noen bilder der det er katter og kaniner i lag.. Hvordan får man dette til ? er det å tilvenne en kattunge kaninen ?

Kansje dere vil nevne andre tips og triks med det samme ? :p Har veldig lyst på enda en katt siden jeg er en del alene i helgene.

Og hva er det beste argumentet for å skaffe seg en innekatt? Dersom det blir litt uenighet her?

Jan-Eirik S.

PS. Så en grå katt i et vindu, nesten som chinchillapels.. hvilken rase kan dette være ?
-JES

Utlogget Alice

• Koseklumpen
  • Takket: 3
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Min lille krok...
Annskaffelse av innekatt
« Svar #1 på: 19 Juli 2005, 02:56:00 »
Man bør skaffe seg mest mulig informasjon om rasene (inkl. huskatt) når man skal ha seg innepus. Du spør hva slags katt vi vil anbefale, og det er veldig vanskelig å svare på, for det er så mange "om" og "men".

Du kan begynne med å spørre deg selv 3spm:
1: hvor mye pelsstell har du tid/lyst til?

2: Hvor mye aktivitet er det i hjemmet og hvor aktiv katt ønsker du deg?

3: Kommer katten til å være mye alene? I så fall bure du vurdere om pus skal få seg en venn?

Når man skal ha seg innekatt er det lettest å gå for en rasekatt, fordi temperament er mer forutsigbart, og mor har gjerne" lært ungene opp" til å være innekatt. Samtidig er det lettere å skaffe seg en huskatt, og om du synes det er mer rigktig for deg å betale 200 for en katt fra dyrebeskyttelsen, i forhold til 4-5000 for en rasekatt er dette også et viktig valg å ta.  

Selv har jeg 2 birmaer som nyter livet som innepuser, men med regelmessige turer i hagen med sele på. Denne rasen en litt "mitt i mellom"-rase. De er ganske rolige, men likevell ikke så rolig som f.eks. en Perser. De har en pels som ikke trenger så mye stell, men en omgang med kam/børste 2-3 ganger i uken bør de likevell få. Birmaer er veldig sosiale dyr, og de fleste (altså ikke alle) vil misstrives om de er mye alene.

Jeg har ikke hatt problemer med folk som ikke skjønner at jeg kan holde kattene inne hele tiden, men til skeptikere pleier jeg å fortelle at jeg bor nær flere trafikkerte veier og ikke ønsker en påkjørt katt. det finnes også veldig mange syke folk i verden, og at jeg har hørt om mange episoder med både dyreplageri (kaninen til de vi leier hos ble f.eks. skutt av en 15-åring med et softgun-gevær, og døde...) og katter som ser "veldig rasekatt" ut, som har blitt stjålet og solgt videre.
Så lenge pus er vandt til å være innekatt fra starten av, trives de meget godt inne. De blir aktiviserte, har masse leker, klorestativer osv. De har også hverandre å  jakte på, leke og kose med  :dulte:

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
Annskaffelse av innekatt
« Svar #2 på: 19 Juli 2005, 08:26:22 »
Innekatter lever et godt liv med høy trivselsfaktor. Det gjelder om å legge forholdene litt til rette og helst bør de være to, men det går også bra med bare en, det kommer litt an på rasen. Perser og exotic er vel de rasene som egner seg aller best, og her vil jeg trekke fram exoticen for de som vil slippe unna med mindre pelsstell.
Når det gjelder utekatter har jeg sett om og om igjen at de selv velger å være mest mulig inne hvis forholdene utendørs er utrygge.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Wazabees

• Fin pus
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://www.wazabees.no
Annskaffelse av innekatt
« Svar #3 på: 19 Juli 2005, 09:48:49 »
Vi har fire skogkatter som går inne, og har også en luftegård ute til dem. Skogkatten er en rase som helt fint kan være innekatter, men de krever kanskje litt mer aktivisering når de er innekatter enn ellers. Men det er bare en del av kosen.
Pelsen på en skogkatt skal være lettstelt. Dvs at den ikke behøver å børstes mer enn en gang i uka, utenom i fellingstiden - da må det litt mer til for å unngå klumper i pelsen og for mye hår rundt forbi. Fellingstiden er 2 ganger i året.
Lykke til i jakten!

Sissel

• Gjest
Annskaffelse av innekatt
« Svar #4 på: 19 Juli 2005, 10:36:42 »
Vi har også birma som innkatter, noe som de trives veldig godt med. Rasen ble faktisk valgt fordi jeg skulle ha kattene som innekatter. De har hverandre å leke med + at jeg har to barn som holder dem i aktivitet. Av og til er de ute litt sammen med meg på plenen, eller på verandaen. Det er ikke noe masing om å få være ute ellers, annet enn hvis jeg går ut på verandaen uten at de får være med. Da blir særlig den ene veldig lei seg... Med tid og stunder blir det en kattegård her også.

Kan også nevne at min mamma har en av mine birmaer boende hos seg, og hun får være ute. Stort sett består hennes uteliv i å ligge i en stol på verandaen å kose seg. Men hun ble ute-innekatt som 6 åring da

Sissel

Utlogget Tiger

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
Annskaffelse av innekatt
« Svar #5 på: 19 Juli 2005, 11:55:05 »
Takk for svarene som gjorde meg noen tanker klokere  :thumbsup:

Men hvordan er det med en katunge der moren er utekatt? går det da ann å venne den på å være inne?
-JES

Utlogget Bytigern

• Koseklumpen
    • Vis profil
Annskaffelse av innekatt
« Svar #6 på: 19 Juli 2005, 13:58:05 »
Sitat fra: Tiger
Takk for svarene som gjorde meg noen tanker klokere  :thumbsup:

Men hvordan er det med en katunge der moren er utekatt? går det da ann å venne den på å være inne?

Jeg har to huskatter som begge er født på landet, og nå er innekatter i byen. Ingen av dem ser ut til å savne uteliv. Den eldste forsøkte vi å ta litt ut i sele, men han virket utrygg ute, så vi sluttet med det igjen.

Det som er viktig er at innekatter får lov å utfolde seg mest mulig. Selv har vi et klatrestativ som går helt opp til taket, og bare noen få "forbud" når det gjelder klatring på møbler og hyller. De har diverse leker (mus, baller etc), og tilgang på kattegress. Det krever også litt mer oppmerksomhet fra eier, aktivisering og lek. Det at de er to, gir de også mye lek og mosjon. Begge er slanke og muskuløse, alldeles ikke noen "sofapoteter".

Og så bør det nok være litt størrelse på leiligheten, med litt "løpemuligheter".

Lykke til!  :hilse:

Utlogget felixtigris

• Spretten katt
    • Vis profil
Annskaffelse av innekatt
« Svar #7 på: 19 Juli 2005, 16:06:15 »
Jeg har huskatter som innekatter, og dette går helt fint! At huskatter ikke skal kunne trives som innekatter er ikke sant, så framt de holdes inne fra starten av.

Ellers kan jeg bare gi deg et råd: nemlig skaffe deg to stk. Gjerne to fra samme kull. Å få en enslig innekatt til å trives er vanskelig, det hadde ialefall ikke jeg klart.

Selvfølgelig finens det folk som mener innekatthold er nærmest som dyreplageri å regne. Har selv fått høre dette, men jeg vet best selv hvordan mine innekatter har det. men jeg har mye dårlig samvittighet overfor dem også da :flau:

Her står det noen råd for innekatthold:

http://www.indoorcat.org/index.php

Utlogget Tiger

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
Annskaffelse av innekatt
« Svar #8 på: 19 Juli 2005, 20:12:26 »
Da blir det kansje to kattepuser da :D

Menne hvor får man tak i innekatter da? litt dumt sp.mål kansje. :p

Og vet dere hvilken katt som er lys grå og pelsen ser ut som chinchilla pels?

Og hvordan er det å frakte en slik kattunge? I bil etc ? Og hvordan klarer folk å få en kattunge fra Ex. Tromsø og hjem til Oslo? har litt lyst på en katt som tåler å reise med bil... til neste ferie.

-Jan-Eirik S.
-JES

Utlogget Lillian

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • (N) Blåmann's
Annskaffelse av innekatt
« Svar #9 på: 19 Juli 2005, 20:44:59 »
Jeg har 2 birma katter som er inne og som får gå ute i bånd.  Innekatter er er vanlige katter de også, så du får dem ved å dra til dyrebeskyttelsen eller kontakte en oppdretter som selger den rasen du ønsker deg.  Det er mange forskjellige raser som har lysgrå pels og ser ut som en chinchilla pels.  Britisk korthår og perser er noen av rasene med slik farge på pelsen.

Mine katter har jeg fraktet rundt helt siden jeg fikk dem.  På den måten har de vendt seg til å kjøre bil og tog.  Så jeg tror man kan lære kattene å bli transportert i bil.  Det er også lurt å kjøre turer med kattene til andre steder enn til vetrinæren slik at de lærer seg at transportbur ikke er det samme som at nå skal vi til vetrinæren og få sprøyter ;)

Når folk kjøper katter fra andre deler av landet eller i utlandet drar du som kjøper og henter katten hos oppdretter.  I noen tilfeller kan også oppdretter gå med på å sette katten på fly til nærmeste flyplass.

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
Annskaffelse av innekatt
« Svar #10 på: 19 Juli 2005, 21:42:04 »
Let litt i annonser på f.eks Finn.no - Baåde på gies bort og selges! Evt sette inn annonse selv. Masse skjønne katter der! Ekstra mange nå i disse ferietider, hvor det er så vanskelig å gi bort kattunger. Og er sikkert ikke noe problem å finne et par puser ikke altfor langt unna Oslo.. :) Kattunger har som regel ikke "lært seg" å være redd å kjøre bil, så hvis du venner dem til det, og passer på at bilkjøring ikke bare blir assosiert med vetrinærbesøk osv, går det nok supert! :) Lykke til med pusejakt!

Utlogget Tiger

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
Annskaffelse av innekatt
« Svar #11 på: 19 Juli 2005, 23:58:10 »
Ville bare nevne at jeg bor i Mo i Rana - Nordland :p
-JES

Linda

• Gjest
Annskaffelse av innekatt
« Svar #12 på: 20 Juli 2005, 00:14:47 »
Kjøper du katt fra en annen kant av landet er det ikke noe problem å få den fraktet med fly, eller å hente den selv og ha den med som bagasje.

Utlogget Tiger

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
Annskaffelse av innekatt
« Svar #13 på: 20 Juli 2005, 01:47:12 »
Fant nettopp ut hva katterasen som jeg har sett heter. Tror det var Russian Blue, vet dere om disse er dyre? Har veldig lyst en katt som ligner den rasen.
 :roll:
-JES

Utlogget Zita

• Mamma
  • Takket: 109
    • Vis profil
Annskaffelse av innekatt
« Svar #14 på: 20 Juli 2005, 10:46:42 »
Vet ikke hvor rasen ligger i pris ,men det er noen på mo som driver med rasen.
http://www.thorelin.yagr.com/russcats.php
Du kan jo ta kontakt med dem og forhøre deg litt.

Utlogget Bytigern

• Koseklumpen
    • Vis profil
Annskaffelse av innekatt
« Svar #15 på: 20 Juli 2005, 12:36:53 »
Russian Blue er nydelige katter. Ikke så veldig mange oppdrettere her i landet, tror jeg?

Det er i allefall to rasekattklubber i Nordland, som kanskje har tips om aktuelle kull:
http://saltenkatten.bravehost.com/
http://www.polarkatten.com/

Skulle du velge en huskatt (det finnes også huskatter som har lignende farger), kan du jo forsøke å kontakte Dyrebeskyttelsen, eller et annet omplasseringssted. Tror ikke det er noen i Mo i Rana, men det er i allefall to muligheter i Tromsø:

http://www.freewebs.com/niliv/index.htm
http://www.dyrebeskyttelsen-tromso.tk/

Ellers er det jo bare å følge med på f.eks finn.no, dyrenett.no, omplassering.no og andre annonsesteder.

Lykke til!

Utlogget Tiger

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
Annskaffelse av innekatt
« Svar #16 på: 20 Juli 2005, 12:58:26 »
Takker for svarene :thumbsup:  :thumbsup:

Men den katta som jeg så var mer rund i ansiktet..
-JES

Utlogget Zita

• Mamma
  • Takket: 109
    • Vis profil
Annskaffelse av innekatt
« Svar #17 på: 20 Juli 2005, 13:43:54 »
Kanskje det var en britisk  korthår, den er litt rundere i ansiktet en russeren.

Utlogget Tiger

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
Annskaffelse av innekatt
« Svar #18 på: 20 Juli 2005, 16:47:57 »
Synes også at hellig birmaene er ganske pene, og Europè var ganske fin den åsså  :love:
Skal se om jeg kansje finner en av vær kansje  :thumbsup:
-JES

Utlogget Lillian

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • (N) Blåmann's
Annskaffelse av innekatt
« Svar #19 på: 20 Juli 2005, 17:50:59 »
Det er mange nydelige katteraser.  Kunne tenkt meg flere forskjellige raser selv, men enn så lenge blir det bare Birma her i huset  :thumbsup: