Skrevet av Emne: Hva gjør man med vrang nabo?  (Lest 2020 ganger)

Utlogget Niquex2

• Fin pus
  • Takket: 3
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Hva gjør man med vrang nabo?
« på: 20 November 2006, 17:25:37 »
Slik ligger det til:
Min nabo hadde ei samboer som var veldig glad i dyr. Da var han det også. Samboeren flytta ut og der satt han igjen med en katt+kattungen(som jeg tilbød meg å gi bort men han skulle beholde den)
Han har sagt rett ut at han gir fan i kattene. X'n hans sa hu skulle hente de og gi de til dyrebeskyttelsen, men det er to uker siden.
Kattungen er ca 4mnd, ser ut som hu kun er 2mnd. Mora er fullvoksen og veier bare litt over 2 kg! Naboen jobber slike tider så jeg aldri møter på han. Han har aldri vært voldelig mot kattene så vidt jeg vet. Men kattungen og mora er aldri inne. Noen få ganger er kattungen det, men hu har til og med måtte sove ute i kuldegrader!!
Jeg forer de og prøver å opprettholde at de er menneskevandt. Men jeg kan ikke ha de inne, pga de er ikke vant til andre dyr(fugl for eksempel som jeg har) Dessuten er katta mi en kranglefant.
Hva skal jeg gjøre? Henge lapp på døra hans??
Jeg har ikke bil, så får ikke bare tatt de og levert de noe sted  :icon_surprised:         
**It's better to wear furry slippers than carpeting the whole world**

Ulla og August

• Gjest
SV: Hva gjør man med vrang nabo?
« Svar #1 på: 20 November 2006, 17:31:33 »
Jeg ville tatt kontakt med politiet og dyrebeskyttelsen og fortalt hvordan det sto til. Forhåpentligvis kan de gjøre noe.

tvb_86

• Gjest
« Svar #2 på: 20 November 2006, 17:34:27 »
hei. du kan også ta kontakt med dyrevernsnemda, da de plikter å reise ut ved hendvendelser og sjekke saken nærmere. dyrebeskyttelsen har f.eks ikke kapasitet eller pleier sjelden eller aldri å ta seg av dyremishandlingssaker de kontakter dyrvernsnemda (en nemd i mattilsynet) , men det gjelder det heller  ikke her, men i det tilfellet gjelder også samme regel. kontakt politi eller dyrvernsnemda :)
« Siste redigering: 20 November 2006, 17:36:45 av tvb_86 »

Utlogget Niquex2

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #3 på: 20 November 2006, 17:36:13 »
Skal kontakte dyrevernsnemnda jeg. Og si hvordan ståa er! Kattemora er ikke sterilisert heller, så best å få hu "unna" før det kommer fler unger han ikke klarer å ta seg av.. :|

tvb_86

• Gjest
« Svar #4 på: 20 November 2006, 17:38:55 »
veldig lurt. det kan også du oppfordre han til selv, men er så klart lettere om noen kommer og sjekker saken. men kontakt også gjerne dyrebeskyttelsen for å spørre om råd, kanskje de kan hjelpe deg med spørsmål og henvise deg til riktig plass  :)
Er jo kjempeviktig å få sterilisert kattemora også! det vil nok dyrebeskyttelsen pushe på med, kjenner jeg oss dyrvernere rett  :wink[1]:

Utlogget Niquex2

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #5 på: 20 November 2006, 17:43:44 »
Skal se om jeg får snakka med naboen også, gi beskjed at nok er nok. Enten gir han de vekk eller så ringer jeg dyrevernsnemda. Kan sitte oppe hele natta og vente på at han kommer fra jobb jeg!! Eller bombardere han med lapper på døra og henvise til diverse steder.
Sånne folk irriterer vettet av meg.. Mora og ungen er så nydelige også, så skal ikke være så vanskelig å få gitt de nytt hjem. Mora er langhåret, grå&hvit og unger er spraglete i alle slags farger:) Skulle gjerne hatt de selv, men har jo ikke råd til sterilisering av 2 katter+vaksine  :|

tvb_86

• Gjest
« Svar #6 på: 20 November 2006, 17:49:16 »
Det er kjempefint at du bekymrer deg og bryr deg om kattene. si at du har observert at i lengre tid har kattene vært ute i kulda så si hele dag og er aldri inne og at du er bekymret for dem, og at en kattunge ikke kan "bo" ute i kulda nå! og at du gjerne vil at han skal gjøre noe med det, for hvis ikke ser du ingen annen mulighet til å ringe dyrevernsnemda og at de skal hjelpe dem, fordi du kan ikke se på kattene har det sånn og blir overlatt til seg selv.  dessuten er det ulovlig i henhold til lov om dyrevern der det står at katter skal ha tilstrekkelig stell, mat og pleie. så det er superviktig at du forteller om dette tilfellet til høyre hold slik at det vet om det. de vil da ta seg en tur og prate med han og observere hvordan dyrene lever.
jeg forstår du gjør alt for å hjelpe og det er utrolig snilt av deg .det beste du kan gjøre er å ta kontakt med dyrebeskyttelsen først og forhøre deg om de kanskje kan hjelpe deg med å ringe til dyrvernsnemda fordi de også er opplyst om saken.  hvis han forklarer seg med at han ikke er hjemme og kan passe dem blir han fratatt kattene og da vil nok dyrebeskyttelsen finne gode hjem til de. hvertfall det jeg har erfaringer med  :icon_rolleyes: dessuten vil jeg si det er dyremishandling å la en kattunge "bo" ute i snøen i kuldegrader . så kontakt dyrevernsnemda så fort som mulig. du finner oversikt over dyrevernsnemder på www.mattilsynet.no. der er det lokalforeninger for mattilsynet du kan henvende deg til . lykke til
« Siste redigering: 20 November 2006, 17:53:23 av tvb_86 »

Utlogget Niquex2

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #7 på: 20 November 2006, 17:52:05 »
Takk for gode svar:)
Skriver en mail til de nå og forhører meg. Er nok best at de tar seg av det. Driter i om jeg ikke kan være anonym eller ikke, jeg ser jo aldri han møkksabben av en nabo uansett.
Kunne ikke bare alle katteiere vært som oss på forumet her?  :love:

tvb_86

• Gjest
« Svar #8 på: 20 November 2006, 17:56:10 »
så fint =) du må gjøre det. ta gjerne og ring dyrevernsnemda i morgen og forklar saken for dem. samtidig har dyrevernsnemda taushetsplikt så de trenger ikke vite navnet ditt, men er jo lurt om de tar kontakt og har eventuelle andre spørsmål omkring det. du gjør ingenting galt. tvert i mot :) du er glad i dyrene og jobber for deres rettigheter og vel og det er kjempebra. vi i dyrebeskyttelsen ønsker oss flere sånn! helt klart!
selv har jeg akkurat vært med og startet opp lokalforening på Hadeland så vi er godt i gang  :)
stå på og kontakt alle. har du spørsmål så bare si fra. jeg har de fleste reglene i bakhodet  :wink[1]:
fortell hvordan det går.
jo det synes jeg.. gaale katteiere.. eller mødre må jeg vil si.. hvertfall for min egen del  :humre:

Utlogget Niquex2

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #9 på: 20 November 2006, 18:00:08 »
Letet etter nr til dyrevernsnemda.. men fant ingen? Er det under mattilsynet nå?

tvb_86

• Gjest
« Svar #10 på: 20 November 2006, 18:01:46 »
nei.. det er ikke sikkert det står under  de sidene nå . jeg kan prøve finne det nå ... hvor bor du da?  har en oversikt her

Utlogget Niquex2

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #11 på: 20 November 2006, 18:04:18 »
Fant siden nå:)

Jeg er jo ikke sikker på alle lover og regler jeg.. Men det er jo tydelig at han ikke steller kattene tilstrekkelig når kattungen kommer inn MITT vindu om natta i kuldegrader. Og de er jo mye mindre enn hva normale katter er. Men jeg overlater det til dyrevernsnemda å avgjøre noe. Naboen burde jo være fornøyd om de tar med kattene.
Hva gjør de om ingen er hjemme når de kommer? Kan de evt ta med kattene?

tvb_86

• Gjest
« Svar #12 på: 20 November 2006, 18:05:07 »
Forbrukertelefon og forvaltningsvakt: 06040 du vil bli satt direkte over til ditt distriktskontor. :) det glemte jeg jo si. du trengte ikke gå så langt for å finne ut det  :le[1]:

Utlogget Niquex2

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #13 på: 20 November 2006, 18:07:57 »
Får ringe de og høre hva de sier.
Om de kommer og han påstår han er gla i kattungen kan da jeg vitne til hvor mye den kattungen egentlig flyr ute..
Dessuten er det jeg som gav bort resten av kullet, fordi han aldri gadd.

tvb_86

• Gjest
« Svar #14 på: 20 November 2006, 18:09:18 »
De vil nok helt sikkert ta kontakt med han og få tak i han! det er ikke noe problem. og de plikter til å undersøke saken, så de kommer nok til å gjøre det beste for pusene. om de tar de med er jegi kke sikker på, men de kommer hvertfall til å sørge for å få prate med han. og du vet sikkert hvor han jobber også og kanskje han har en mobiltlf. de får tak i han på.
Nemndene skal gi veiledning, pålegge nødvendige tiltak og har om nødvendig mulighet til å pålegge at dyreholdet skal opphøre så de vil nok vurdere situasjonen først. det er viktig at du detaljerer mest mulig hva du har observert og spesielt at du sier det med at katten kommer inn til deg !

ja og det er lovbrudd på lov om dyrevern  se her bare :

Tilhaldsrom.
Den som eig eller har i si varetekt husdyr, selskapsdyr eller dyr som er haldne i fangenskap på annan måte skal syta for at dyret har fullt tenleg tilhaldsrom der det er stor nok plass, høveleg varmt, nok lys og tilgang på frisk luft m.v., alt etter trongen hjå det einskilde dyreslaget.

tvb_86

• Gjest
« Svar #15 på: 20 November 2006, 18:10:47 »
der har du veldig mye å dokumentere med ,at du har faktisk måtte ta ansvaret for hans katter og det viser at han er uansvarlig som katteier.
så dette er viktige opplysninger å gi dem :)  håper du har fått litt hjelp

Utlogget Niquex2

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #16 på: 20 November 2006, 18:12:38 »
Ja da er det klart brudd.
Kattene kommer når jeg åpner døra også, men det er fordi jeg forer de iblandt. Som da han ikke var hjemme et helt døgn, da fikk kattemora mat. Dessuten så lot han jo kattungene fly ute så fort de kunne kravle og gå. Enda her bor det 3 stk andre som kjører samme vei, akkurat der kattunga lekte.
Kattemora føda ikke inne engang, men i hagen MIN!
SKal kontakte de, fortelle alt og så får de vurdere. Må bare sniktitte på postkassa og se hva han heter til etternavn :)

tvb_86

• Gjest
« Svar #17 på: 20 November 2006, 18:14:43 »
http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/multimedia/archive/00023/Informasjonsbrosjyre_23342a.pdf
trykk på linken.. =) her kan du se at du gjør det riktige. står om hva slags saker de jobber for og med og når man tar kontakt. i tilegg en viktig regel. og de plikter reise ut og ta vurderinger. og som sagt. du trengeri kke oppgi navnet ditt nå du ringer

tvb_86

• Gjest
« Svar #18 på: 20 November 2006, 18:15:50 »
hihi flink jente det ;) sånn skal det være. sørg for å ha adressen hans også. og tlf nummer til han. slik at de kan komme hjem. de vil først og fremst komme på hjembesøk :) så nå kan han vente seg en overraskelse  :icon_smile:

tvb_86

• Gjest
« Svar #19 på: 20 November 2006, 18:18:24 »
har han tatt på seg ansvaret for katten må han følge opp både den og ungene og som en ansvarsfull katteeiere burde han sterilisere. de som driver med oppdrett er helt ok at får kattunger. for de tar vare på dem og har en mening med å få de. og  der er de ønsket også. men andre kan sterilisere kattene sine både for sin egen og kattenes skyld