Skrevet av Emne: Ikke spesielt gøy dag!  (Lest 1993 ganger)

Utlogget Kattekvinnen

• Koseklumpen
  • Takket: 4
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Ikke spesielt gøy dag!
« på: 20 November 2006, 16:10:44 »
I dag har ikke vært en spesiell morsom dag! Ikke no alvorlig eller noe, men har vært bittelitt traumatisk!
I dag er nemlig dagen Wilma er blitt sterilisert. Det første tragske var jo å skille Wilma og Porsche. de har jo aldri vært fra hverandre. bilturen var ikke gøy! Wilma strakk potene helt ut gjennom sprinklene i buret og klorte seg i fast i meg. og prøved å grave seg gjennom gulvet på buret!
Hos dyrlegen satt han en bedøvelsessprøyte, og Gikk! Stakkars jenta mi ble mer og mer ustø, og jeg hadde jo ikke vært borti dette før, og prøvde støtte henne og ikke la henne hoppe ned fra benken tilfelle hun skulle tryne!
Så dro jeg hjem til Porsche. Stakkaren gikk rundt og mjauet og skjønte ikke noenting. hvor var Wilma?
Hentet henne noen timer senere, fikk henne i buret så fikk jo ikke sett hvordan hun så ut før vi kom hjem. Mormoren min har nettopp strilisert sin katt, og den fikk et lite sår på hoften. nesten usynlig. Wilma hadde barbert hele magen og var gul og råd (aner ikke hva det gule er, og håper ikke det rød er blod!) er jo sikkert ikke så ille som jeg skal ha det til, men var ikkeno gøy å se. Hun prøver å slikke der, men vil ikke at hun skal det! Ikke er hun kommet helt til seg selv heller, ustø og sjanglete, sover mye!
porsche stakkaar skjønner enda mindre. Han vil jo leke, men hun bare ligger der. han dytter borti henne og mjauer og vasker henne og passer på henne. Så nydelige!

Elsker kattene mine, har vært en hard dag. Men måtte jo til  :) noen mindre kattunger i verden....... :)

Utlogget Annitæ

• 25 år, Sarpsborg
  • Sjefskatt
  • *
  • Takket: 19
  • <3 Kiara og Alano <3
    • Vis profil
SV: Ikke spesielt gøy dag!
« Svar #1 på: 20 November 2006, 16:38:17 »
Stakkar... Husker åssen det var ja. Steriliserte Kiara i august, aldri vært så nervøs før jeg. Men heldigvis gikk alt bra. Var utødig en liten stund etter ho kom hjem, men synes ho kviknet fort til. Tok på ho body så ho ikke skulle komme til såret, men det likte ho ikke. Da lå ho helt stille bortsett fra når ho skulle spise og gå på do. Tok den av etter et par dager og da var ho som seg selv.. lekte og koset  :)

Går sikkert kjempe fint med Wilma, og så fint at Porsche er så snill bror og tar vare på søstra si da  :biggrin:

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #2 på: 20 November 2006, 16:42:43 »
Jeg vet alt om traumer rundt sterilisering av min første pus..  

Her er min desperate tråd etter steriliseringen til Tussi..

http://www.katteprat.com/forum/index.php/topic,7600.0.html

Utlogget Niquex2

• Fin pus
  • Takket: 3
    • Vis profil
« Svar #3 på: 20 November 2006, 17:18:11 »
Uff da:( Heldigvis er det lettere med kastrering av hannkatt...
Det gule er vel sånn steril væske som de tar på? Det tok de på beinet mitt når jeg skulle operere. Det var ikke hos dyrlegen vel og merke. Hehe :jippi[1]:
**It's better to wear furry slippers than carpeting the whole world**

Faustino

• Gjest
« Svar #4 på: 20 November 2006, 17:36:45 »
Uff da,men det går jo over.
Men for en dyrlege som går fra katten da.
Jeg kastrerte en liten dame på torsdag,og hun la vi tilbake i kattebagen til hun hadde sloknet,andre ganger (hannkatt) har jeg holdt dem i fanget til dem har sovnet. Noen katter kaster opp av narkosen,så dem skal ikke være uten tilsyn uansett.
Min katt våknet av narkosen flere ganger,lys våken,null sjangling ingenting,men katter reagerer så forskjellig.(men jeg vet kan skylde arv og redsel mgt narkose og våkning på min katt)

Det gule som er smørt på hvet jeg ikke hva er.Kanskje det er noe spesielt som en bruker nå dem kastrerer under magen?
Kiss ble kastrert fra siden og ble barbert et bittelite stykke,vasket og renset til den store gullmedalje,så ble det sprayet på et blått lim som skulle holde operasjonsduken på plass,så ble der snittet et bittelite kutt.Reste hjem,sov litt,så var hun vanlig kattemamma igjen.

Men det jeg syns er det verste,så sant operajon går fint og såret leges som det skal,er når en katt våkner fra narkosen.Noen er skikkelig syke og sjangler og har null kontroll på kroppen i flere timer.
Bare pass nå på at hun får masse kos,og at hun ikke har fri tilgang til mat eller vann til hun er blitt seg selv igjen. Noen kan også tisse på seg,men det er kanskje mer vanlig med hannkatter.

Fikk hun antibiotika da? Skal hun tilbake å ta sting? Dem snurper katter så ulikt sammen syns jeg.

God bedring ihvertfall :icon_sad:

Utlogget Aremeriel&Enya

• Fin pus
  • Takket: 2
    • Vis profil
« Svar #5 på: 20 November 2006, 18:48:05 »
Da Enya ble sterilisert fikk hun bare et lite sår ved hofta (ca 1 cm). Jeg var tilstede under hele operasjonen som tok under 30 minutter (virket i alle fall sånn, men er ikke sikker). Dyrlegen min sprayet på noe gulbrunt som han kalte tjæreplaster. Mulig det er det gule du snakker om. Det var ikke engang antydning til blod under operasjonen av Enya. Fikk med Enya hjem rett etter operasjonen og fikk beskjed om å være nøye med at hun lå "utstrakt" på siden. Da jeg kom hjem la jeg bobleplast på gulvet, så et lite varmeteppe, Enya oppå og bredde bobleplasten over henne. Grunnen til bobleplasten var at hun skulle holde varmen uten å ha et teppe e.l. som presset ned på såret. Dagen etter var det bare å slippe Enya ut, ingen stell av sår eller noen ting, måtte selvsagt følge litt med på det, men slapp alt av stell. Ei uke etter var vi tilbake hos dyrlegen for å fjerne ett (1) sting!!!
Anbefaler alle å sjekke hvordan dyrlegen foretar inngrepet før timebestilling. Og den typen inngrep Enya hadde anbefales på det varmeste. Det eneste "ubehagelige" som skjedde under hele den uka var at Enya tisset på seg under bedøvelsen mens hun lå på varmeteppe og bobleplast på gulvet. Samt at hun hylte litt med en gang hun våknet og prøvde å hoppe rundt...
« Siste redigering: 20 November 2006, 18:49:58 av Aremeriel&Enya »

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #6 på: 20 November 2006, 20:34:33 »
Skjønner deg godt jeg, det er aldri noe lett å se pusene sine slik.  :icon_sad: Trøst deg med at om noen dager så er pus tilbake til seg selv.

Utlogget Kattekvinnen

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #7 på: 20 November 2006, 21:14:29 »
Takk for mange gode ord og egne historier!
Vet faktisk ikke om hun fikk antibiotika eller om jeg må ta stingene. Fikk egentlig veldig lite informasjon synes jeg. regner med at det er nei på begge. ellers hadde jeg vel fått vite det.  ???
Hun er litt bedre nå. Er 6 timer siden jeg hentet henne. Hun er bittelitt ustø, men har både spist, drukket og gått på do. Og sovet masse. Hun sov til og med på fanget mitt, noe som viser at hun ikke er helt på topp for det gjør hun Aldri ellers!
Porsche er bare ramp. sitter oppå henne, biter og dytter. enten VIL han leke, eller så har han valgt akkurat denne dagen på å bli kjønnsmoden. Hatt de litt fra hverandre. men hva gjør jeg til natten?? ??  ???  ???

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #8 på: 20 November 2006, 21:17:20 »
Så vidt jeg vet er det vanlig at katter skal på en antibiotikakur etter kastreringen for å unngå infeksjoner?

Utlogget Annitæ

• 25 år, Sarpsborg
  • Sjefskatt
  • *
  • Takket: 19
  • <3 Kiara og Alano <3
    • Vis profil
« Svar #9 på: 20 November 2006, 21:22:12 »
Hmm.. Kiara gikk ikke på antibiotikakur etter det... fikk med en lapp om når vi skulle komme å ta stingene osv, og så når den lappen falt av eller som jeg måtte gjøre fjerne den selv, så skulle man ta og vaske med pyrisept... Sikkert litt forskjellig rundt om.
Du får ringe til dylegen om du er usikker  :)

Faustino

• Gjest
« Svar #10 på: 20 November 2006, 21:35:12 »
Det er vanlig at hunnkattene får en antibiotika sprøyte som varer i 3 dager,men jeg fikk med antibiotika for 1 uke i tillegg.
Jeg skulle også ha gitt smertestillende som jeg ikke har fått enda fra apoteket,men ser ut som Kiss klarer seg fin-fint uten.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #11 på: 20 November 2006, 21:41:43 »
Det gule/oransje er nok jod eller en steril væske som de har vasket med. Det er vanlig. Du får skille de om natten så Porche ikke gjør noe overilt med henne, hun trnger nok litt fred og ro stakkars :icon_sad: Men la henne hvile på en varm plass, og pass på så hun ikke napper i stingene. God bedring til Wilma-jenta! :bigarmhug:

Faustino

• Gjest
« Svar #12 på: 20 November 2006, 21:44:42 »
Lurer på om jeg også måtte passet mer på Kiss om jeg hadde kastrert via mageveien  :hmmmm:
Her skulle en ikke tro hun var nykastrert.Hun er akkurat som før mot  meg og med ungene sine.
Til om med Sherry er enda like velkommen til en fløteskvett.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
    • Vis profil
« Svar #13 på: 20 November 2006, 21:46:12 »
Embla fikk ikke antibiotika da hun ble sterilisert......

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #14 på: 21 November 2006, 05:36:33 »
Tchibi ble kastrert gjennom magen. Gansker barbert, og den ekle gule veska som lukta forferdelig.. :crazyII[1]:
Hun fikk med seg tre små engangssprøyter med smertestillende middel som skulle sprøytes i munnen hver 24. time.
Så det GODT på henne at det hjalp! Hun ble skikkelig spretten de første timene, så sank hun mer og mer sammen.
Hadde også styr med skjerm og body i 14 dager, men hun overlevde det også..  :fnis[1]:

Når stingene skulle tas måtte jeg bare holde henne opp så dyrlegen fikk plass.
Stingene var bare EN tråd som var sydd i sikksakk med en knute på hver ende.
Hun klipe av knuten på ene siden, og trakk ut hele tråden etter knuten på den andre.
Enkelt og greit, og ikke en lyd fra Tchibi.

Ble nesten ikke noe arr heller, og pelsen vokste fort ut igjen.

Og takkogprisogloooov ingen flere løpetider!  :icon_mrgreen:

Utlogget Kattekvinnen

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #15 på: 21 November 2006, 14:04:56 »
I natt sov Wilma og Porsche hver for seg, og mens jeg var på skolen. det gikk helt fint  :)

Ringte dyrlegen nå i sted. Wilma hadde ikke fått vaksine, fordi det, og jeg siterer "...det gidder vi ik...eh...anser vi ikke som nødvendig!" Hun var sydd med tråd som "forsvinner". Da jeg spurte om hun ikke måtte slikke såret fikk jeg til svar at det måtte hun absolutt ikke gjøre. da måtte jeg kjøpe en body eller skjerm. Tror nok aldri jeg drar tilbake dit.da blir det heller den som er dyrere. Fikk Ingen informasjon i går jeg, og var jo helt i min egen verden og tenkte bare på å få med meg wilma hjem, ikke hva som kunne være klokt å spørre om! Dessuten, som om ikke det er nok: i går da jeg hentet henne, kom en av de jeg tror var dyrlege ut med henne, ga henne til meg og gikk. Så var det en "lærling" som gav meg no kort på at hun er chipet osv. spurte henne om jeg måtte passe på at Porsche ikke slikket såret (trodde hun skulle få et lite sår på hoften, så regnet med at hun ikke kom til, men han) denne lærlingen visste jo ikke det. prøvde å spørre hun som hadde gått. til slutt fikk jeg til svar at det sikkert var best å holde han unna. Mens i dag er det stregt forbudt, og for all del, det må ikke slikkes. I går var hun litt rødlig ved stingene (blod?) men ikke i dag. altså har hun slikket der. Bare nervøs og redd jeg nå...

og merker at jeg blir så sint! Kan de ikke informere ordentlig da..! Er ikke alle som har kastrert katter ofte og vet hva de går til! Neinei - Porsche skal ikke dit!!

Utlogget Aremeriel&Enya

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #16 på: 21 November 2006, 14:10:41 »
I hvilket område bor du? Kanskje medlemmer her inne har anbefaling når det gjelder dyrlege der du bor.. ;)
Spør om masse informasjon før timebestilling. Er ikke dyrlegen interessert i å svare eller man treffer en lærling som ikke vet, ville jeg ringt en annen dyrlege. ;)

Utlogget Kattekvinnen

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #17 på: 21 November 2006, 14:17:25 »
I hvilket område bor du? Kanskje medlemmer her inne har anbefaling når det gjelder dyrlege der du bor.. ;)
Spør om masse informasjon før timebestilling. Er ikke dyrlegen interessert i å svare eller man treffer en lærling som ikke vet, ville jeg ringt en annen dyrlege. ;)

Det skal jeg gjøre heretter :) Har vært hos en annen før, da de fikk vaksine og ormekur, men den er en del dyrere! Men går nok tilbake dit! :)

Jeg bor i Sandvika i bærum - asker og bærum går fint!
Hadde vært topp om noen hadde anbefalinger både på selve dyrlegene og priser!

Takk  ;D

Utlogget Aremeriel&Enya

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #18 på: 21 November 2006, 14:24:32 »
Nær, men ikke nær nok tror jeg... Har en kjempeflink dyrlege som holder til i Øvre Eiker. Litt langt for kastrering av katt da... ;)
Kjenner dessverre ikke til dyrleger i Asker og Bærum....