Skrevet av Emne: Kronisk øyeinfeksjon, kan det skyldes tette/trange tårekanaler?  (Lest 4975 ganger)

Utlogget Ryvita

• Fin pus
  • Takket: 19
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Har fremdeles store problemer med øynene til Ludvik. De ser ikke så grufulle ut som de gjorde, jeg har jo gitt ham flere antibiotikakurer og behandlet med øyedråper. Fjerner også det brune slimet i øynene hans. Innbiller meg at det lett blir bakterievekst i dette grumset. Men jeg har kommet frem til at det kan ikke bare være vanlig øyeinfeksjon. Da ville det jo ha blitt bra etter all den behandlinga han har fått. Han kan fremdeles ikke åpne øynene mer enn til en sprekk, og alt rundt øyet ser veldig "tykt" ut på en måte. Til og med våtkanten er kjempebred på en måte, det er sikkert minst 3 mm fra selve kanten og inn til øyet. Vanskelig å forklare... Men han er også litt flattrykt i ansiktet med kort snute. Kan ikke det lett føre med seg tette eller trange tårekanaler? Blir i såfall symptomene slik jeg har beskrevet? Så han første gang for 3 år siden, og har aldri sett han med åpne øyne, så han har sikkert hatt det sånn bestandig.
Hvis det er noe med tårekanalene, hva er vanlig behandling da?
Veterinæren skjønner ingenting når jeg sier at han ikke har blitt frisk til tross for behandling. Tenkte å foreslå for han at det kanskje kan skyldes at tårekanalene hans ikke er som de skal, men ville først søke råd her. Det er sikkert noen her som har erfaring med/greie på dette?
\\\"En nasjons storhet og dens moralske framskritt kan måles etter hvordan den behandler sine dyr.\\\" Mahatma Gandhi

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 65
  • Kassandra og jeg på SWS 2006
    • Vis profil
    • http://www.avjamas.com
SV: Kronisk øyeinfeksjon, kan det skyldes tette/trange tårekanaler?
« Svar #1 på: 16 November 2006, 23:17:10 »
Det kan kanskje være tette tårekanaler, og da må de nok stikkes opp for at han skal blir bra, tror jeg.
Men det spørs om katten har fått riktig antibiotika da. Har vet. tatt prøver av grumset og sendt inn til dyrking?
Hvis det er verk, bør han kunne ta en svabertest, men da må ikke katten ha vært behandlet på noen dager.
Husker ikke hvor lang tid, men det kan vet'en svare på. Det finnes jo mange ulike årsaker til øyeinfeksjon.
Lykke til med å få pus frisk igjen!
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #2 på: 16 November 2006, 23:21:48 »
Det stemmer det du sier det at kortsnutete katter oftere har trangerer tårekanaler enn de med lang snute.
Har ikke hørt at trange tårekanaler gir så omfattende symptomer som du beskriver, men jeg kan heller ikke si at det ikke kan gjøre det.

Men jeg er også av samme oppfatning som Unni hvis det ikke er blitt tatt skikkelig prøver av han.
« Siste redigering: 17 November 2006, 10:28:38 av Ulla »

Ragstars

• Gjest
« Svar #3 på: 17 November 2006, 00:22:50 »
Huskatten min, Lucky, har også tidvis slike symptomer du beskriver her.
Hun har, siden hun var liten, hatt kronisk rennende øyne. I enkelte perioder ser det ganske bra ut, men hver dag må jeg tørke øynene hennes for brunt gørr.
Dette er ikke noe smitter over til de andre kattene, de viser ingen symptomer til rennende øyne.
Ellers er hun frisk og rask.
Mener dette henger igjen etter at hun hadde en veldig kraftig øyebetennelse da hun var bitteliten, sammen med andre sykdommer.

Hun er også ganske flat i ansiktet, men på langt nær så flat som en perser ville vært. (Mulig det er en perserkrysning lengre bak i genene, men det vet jeg ikke siden hun ble funnet ute)

Muligens hun har tette tårekanaler, og at det er det som gjør at hun har rennende øyne og er ekstra disponert for øyebetennelser?

Det virker ikke som om dette er noe som plager henne noe særlig. Jeg er bare glad til at hun overlevde og at hun den dag i dag er frisk og lykkelig.

Min veterinær, som har behandlet henne siden hun var liten, mener også at det er kronisk rennende øyne, og at det er lite man kan gjøre med det.

Hvis du finner en lur løsning på problemet, vil jeg gjerne vite det :wink[1]:

Linda

• Gjest
« Svar #4 på: 17 November 2006, 00:27:43 »
Jeg har noen av samme problemet på min hannkatt (Birma), han er også en smule flat (mye Perser-gener i han tror jeg), men så lenge det bare er blanke tårer som renner bekymrer jeg meg ikke. Han har forresten aldri hatt øyebetennelse eller noe sånt, og ingen av de andre kattene her har samme problemet. Brunt gørr syntes jeg hørtes litt skummelt ut da, det ville jeg nok fått sjekket opp hos veterinær :icon_smile:

Ragstars

• Gjest
« Svar #5 på: 17 November 2006, 00:34:14 »
Brunt gørr syntes jeg hørtes litt skummelt ut da, det ville jeg nok fått sjekket opp hos veterinær :icon_smile:
Det er bare sånn som kommer.
Hun har vært ut og inn hos veterinæren hele det første levehalvåret sitt, og de fleste prøver er tatt, siden en "hysterisk" matmor krevde det, og var livredd for smitte av noe slag til de andre kattene :whistling:
Veterinæren min sier st hun er frisk og rask, og at det ikke er annet å gjøre enn å tørke henne og dryppe henne med saltvannsdråper hvis det blir for ille. :wink[1]:
« Siste redigering: 17 November 2006, 00:40:41 av (N) Ragstar's »

Linda

• Gjest
« Svar #6 på: 17 November 2006, 00:35:50 »
Ok, det hørtes jo bra ut da :icon_smile:

Utlogget Khin-Mya

• Koseklumpen
  • Takket: 29
    • Vis profil
    • http://www.khin-mya.dk
« Svar #7 på: 17 November 2006, 18:39:31 »
For mig lyder det som lukkede tårekanaler og det kan der gøres noget ved.

Hvis kanalen er permanent stoppet ( sammenvokset) kan den udblokkes, men det tager lang tid og katten skal 2 gange i narkose, idet der først skal åbnes, så skal kanalen blokkes ud, dette gøres med et lille plastikrør, som skal sidde et stykke tid, så skal dette rør fjernes og det skal gøre i den anden narkose. Min dyrlæge sagde en gang, at det er en operation til ca. 5500 til 8000 danske kroner, alt efter hvor i landet det sker.

jeg har et par katte der har blokerede tårekanaler og hvis jeg skal være helt ærlig, så tager jeg det ikke så tungt, jag vasker dem 2-4 gange i ugen med saltvand (købt i pipetter) og det er så det.
Det sorte snask er simpelthen støvpartikler der er samlet i de våde øjenomgivelser.

Først hvis der kommer gult pus, ville jeg blive bekymret og sætte en behandling i gang.
MVH Lone

Ragstars

• Gjest
« Svar #8 på: 17 November 2006, 21:27:35 »
Dette ville jeg ikke utsatt min lille Lucky for, siden hun har en bi-lyd på hjertet sitt.
Så lenge ikke kattene direkte er plaget med det, synes jeg ikke det er verdt å utsette dem for narkose mer enn nødvendig :wink[1]:
Man kommer langt med daglig vasking også :)
(Jeg tørker av Lucky's øyne når de renner med en bommullsdott med saltvannsdråper.)

Utlogget Celebrian`s

• Fin pus
  • Takket: 7
  • Klem fra Celebrian`s pusene
    • Vis profil
    • http://www.mainecoonforum.com/celebrians/
« Svar #9 på: 18 November 2006, 01:01:30 »
Har et avkom med tette tårekanaler selv her, vi hadde prøvet utallige salver og dråper, men det ble ikke bedre så vi prøvde å spyle opp kanalene når han var liten, men dyrlegen kom ikke ordentlig til for som han sa alt var veldig smått. Det ble iallfall tett etter en øybetennelse som han fikk som liten. SÅ det neste vi prøvde som visstnok brukes på Bichon Frise hunder er en Flagyl kur, som da evt skulle løse opp om det hadde satt seg betennelse el propp nede i kanalen. Han sa det gikk på hele systemet. Men iallfall vi ble ikke kvitt det så nå som han har vokst litt skal vi prøve og spyle opp igjen kanskje han kommer lettere til nå. Et annet håp jeg har er at han skal vokse det av seg, for det vet jeg også kan skje.

Utlogget Ryvita

• Fin pus
  • Takket: 19
    • Vis profil
« Svar #10 på: 18 November 2006, 19:48:09 »
Tusen takk for hjelpsomme svar! :bigarmhug:
Nei, det har ikke vært tatt prøve av sekretet. Dyrlegen så jo øynene til Ludvik når han var inne til kastrering, men da var han jo allerede bedøvd. Det er lettere å se når han er våken, da ser man tydelig at katten ikke får åpnet øynene sine noe særlig. Sånn skikkelig betennelse med gult/grønt illeluktende gørr har han bare hatt en gang (for et par uker siden). Og det var liksom ikke i selve øyet. Han hadde fått et rift fra en klo rett under øyekorken i det ene øyet. Og da tøt det ut skikkelig stinkende gult gørr i noen dager(for en utroolig stank!! :icon_eek:). Forsvant med rensing og antibiotika. Men jeg tror ikke dette hadde så mye å gjøre med de andre øyeproblemene hans egentlig.
Får gå til en annen dyrlege som har utstyr til å ta prøver av øyesekretet hans, som Unni og Ulla foreslo, og kanskje få sjekket øynene hans nærmere. Å spyle tårekanalene høres jo greit ut. Utblokking hørtes ut som et både større og dyrere inngrep.
Da ser det ut til at beste jeg kan gjøre foreløpig er å fortsette og vaske bort gørret. Det er ikke sånt klebrig illeluktende gørr som det bruker å være ved betente øyne, så mulig at det kun er støv og møkk som samler seg i øynene hans fordi tårekanalene ikke funker som de skal, som Khin-Mya sier? Litt lettere til sinns nå, ser ut til at problemer med tårekanalene lett kan fikses om det er nødvenig, og at det også er greit å leve med uten for store plager, med riktig stell.

Lykke til med Lucky'en din Ragstar's - Nyydelig katt! Ludviken vår ble også funnet ute, så opprinnelsen hans er ukjent. Men kroppsform og snute kan tyde på at det er blanda inn noen få persergener der også.

Og lykke til ved veslepusen din Celebrian's, håper han vokser problemet av seg!

Takk for hjelpen, Unni, Ulla, Khin-Mya, Linda, Ragstar's og Celebrian's!  :bigarmhug:
« Siste redigering: 18 November 2006, 20:02:56 av Ryvita »
\\\"En nasjons storhet og dens moralske framskritt kan måles etter hvordan den behandler sine dyr.\\\" Mahatma Gandhi