Skrevet av Emne: Øyebetennelse  (Lest 3141 ganger)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Øyebetennelse
« på: 15 November 2006, 21:28:25 »
Shakira kom til meg med et lukket øye med gult smuss fra i går. Man ser tydelig at det er øyebetennelse, hun er rød på våtkanten på øyet også. I går ringte jeg dyrlegen, han sendte en salve med Fucithalmic øyedråper som jeg skal bruke på Shakira. Men nå i dag så har hun knepet på det andre øyet også, men det kommer ikke noe smuss fra øyet. Det er rødt og irritert det også. Skal jeg da dryppe begge øynene slik at jeg tar det som er av betennelse? Er så travelt om hun må først behandle det ene øyet, og så det andre senere..  :icon_sad:

Ragstars

• Gjest
SV: Øyebetennelse
« Svar #1 på: 15 November 2006, 21:32:41 »
Ja, du skal behandle begge øynene :icon_mrgreen:
Bruk også gjerne steril saltvannsoppløsning og sterile bomullsdotter i forkant for å få bort smusset før du smører på øyesalven.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #2 på: 15 November 2006, 21:46:00 »
Saltvannsoppløsning har jeg ikke, men det går jo an å skaffe. Jeg fjerner smusset før jeg drypper ja, takk skal du ha, Silje! :bigarmhug:

Nova

• Gjest
« Svar #3 på: 15 November 2006, 21:47:43 »
Må du ikke behandle alle da? Jeg trodde det var vanlig siden det er veldig smittsomt.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #4 på: 15 November 2006, 21:49:58 »
De har ikke symptomer de to andre, og når Shakira har hatt øyebetennelse før så har det ikke smittet. Jeg tror det har noe med at hun har tette kanaler, siden hun har det såpass ofte...

Nova

• Gjest
« Svar #5 på: 15 November 2006, 21:51:49 »
Ok! Bare spør  :hihi[1]:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #6 på: 15 November 2006, 21:53:29 »
Ja, jeg vet ikke, men dyrlegen sa ikke noe om det. Men vi får jo se. Får de noe også så skal de jo selvfølgelig få behandlig. Men når de ikke har symptomer så vil ikke jeg presse på de noe medisiner...

Linda

• Gjest
« Svar #7 på: 15 November 2006, 22:00:35 »
Mener å ha hørt at man ikke skal behandle de andre kattene i hjemmet før det er påvist at de også har betennelse?

Utlogget Pernillepia

• Koseklumpen
  • Takket: 21
  • Whitney of Maomar (Pippi)
    • Vis profil
« Svar #8 på: 15 November 2006, 22:29:58 »
Mener å ha hørt at man ikke skal behandle de andre kattene i hjemmet før det er påvist at de også har betennelse?

Det stemmer i hvertfall med deg jeg selv erfarte. Den ene perseren min, Cleopatra, fikk en infeksjon på øyet og veterinæren sa at så lenge ikke de andre pusene hadde symptomer på det samme så skulle de ikke behandles (mulig det er annen ordning nå, da dette er noen år tilbake).

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #9 på: 15 November 2006, 22:32:30 »
Jeg har ihvertfall aldri fått beskjed fra dyrlegen om å behandle de to andre, så da satser vi på det. Da skal jeg dryppe begge øynene til Shakira. Men det står ikke på pakken hvor lenge jeg skal dryppe... 14 dager? Lurest å ringe dyrlegen kanskje?

Heidi K

• Gjest
« Svar #10 på: 15 November 2006, 22:47:24 »
Sto det ikke på reseptlappen?  :klø seg:

Tror det var 2 ganger daglig i 10 dager når jeg brukte, men husker ikke sikkert.

Utlogget Pernillepia

• Koseklumpen
  • Takket: 21
  • Whitney of Maomar (Pippi)
    • Vis profil
« Svar #11 på: 15 November 2006, 22:49:30 »
Jeg har ihvertfall aldri fått beskjed fra dyrlegen om å behandle de to andre, så da satser vi på det. Da skal jeg dryppe begge øynene til Shakira. Men det står ikke på pakken hvor lenge jeg skal dryppe... 14 dager? Lurest å ringe dyrlegen kanskje?

Nå husker ikke jeg hvor lenge jeg dryppet Cleos øyne. Slå på tråden til vetten i morgen, er nok lurest det ja.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #12 på: 15 November 2006, 22:52:28 »
Det står følgende: 1 dråpe i øyet morgen og kveld som avtalt med dyrlegen, og ikke noe mer. Så da ringer jeg han i morgen! Takk for svar folkens! :bigarmhug:

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 80
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #13 på: 15 November 2006, 22:59:07 »
Hvis du har meldt på en av kattene dine på utstilling i løpet av de nærmeste 3 ukene, bør du skaffe deg veterinær-attest Øyebetennelse er veldig smittsomt, og det smitter aerobt (dråpesmitte via luft). Hvis du har vært på utstilling, kan det godt være at katten din har blitt smittet der, selv om vet. kontrollen skal prøve å luke ut de kattene som ser smittefarlige ut.

Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan.
Walt Disney

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #14 på: 16 November 2006, 00:43:41 »
Har ikke vært på utstilling siden august, og det var kun med Faramir. Og ikke skal jeg på utstilling heller, Shakira er huskatt, og er dessuten for sky og redd til å være med på slikt, hun er bare mamma's lille gullunge hun...:fnis[1]: Men takk for informasjonen, selv om jeg visste det. Godt med en påminnelse i blandt! :)

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #15 på: 16 November 2006, 17:42:55 »
Håper den virker, den funka ikke her nemlig. Har inntrykk av at den ikke er så god, men siden den er så mild så er det alltid det først en gir. :)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #16 på: 16 November 2006, 19:01:54 »
:hmmmm: Sier du det? Er det noen som har erfart at denne ikke er så bra? Sist gang tror jeg at jeg fikk en annen en, en som er ganske vanlig, husker ikke navnet på den... Håper hun blir kvitt det. Skulle bruke den en uke, hvis hun ikke ble bedre så skulle jeg dra til dyrlegen på sjekk.

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 80
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #17 på: 16 November 2006, 20:00:31 »
Håper den virker, den funka ikke her nemlig. Har inntrykk av at den ikke er så god, men siden den er så mild så er det alltid det først en gir. :)

Det kommer litt an på hvor mye og hva mammakatten har fått av antibiotikaøyedråper. Katter kan være resistente ut fra hva mammaen ble behandlet med - om hun noensinne ble behandlet.
Det beste er å ta en svabertest av øynene og finne den eksakt riktige medisinen.

Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan.
Walt Disney

Utlogget Khin-Mya

• Koseklumpen
  • Takket: 29
    • Vis profil
    • http://www.khin-mya.dk
« Svar #18 på: 17 November 2006, 18:45:19 »
Tjaaa Jeg har ikke så gode erfaringer med den salve, den er ikke god nok, synes jeg, jo altså til irriterede øjne er den fin nok( men da bruger jeg kloramfemikol), men til betændelse skal der tetracyklin til, det er effektivt.
MVH Lone

Geoje

• Gjest
« Svar #19 på: 18 November 2006, 08:41:25 »
Leo fikk øyebetennelse på det ene øyet. Det var ikke noe smuss, men øyet var helt matt og så ut som det hadde en svak hvit hinne over. Han fikk dråper som skulle dryppes 4 ggr per dag i 10 dager. Veldig enkelt med en som etterhvert fikk panikk bare han så flasken.  ::)