Skrevet av Emne: Hjelp, jeg har sølt stearin på katten min..... !!!  (Lest 1619 ganger)

Elias

• Gjest
Hjelp, jeg har sølt stearin på katten min..... !!!
« på: 10 November 2006, 01:16:59 »
Hei!

Lille pusen min på 6 måneder hoppet opp på bordet og fikk ganske mye stearin på seg.... hvordan i all verden får jeg det bort uten å barbere hele katten???
Tuuusen takk til den som kan gi meg noen råd!

Vennlig hilsen frustrert Eilias

tvb_86

• Gjest
SV: Hjelp, jeg har sølt stearin på katten min..... !!!
« Svar #1 på: 10 November 2006, 01:20:11 »
oi da.. dette var ikke bra . :hmmmm: men du kan jo prøve å gre ut pelsen først med en børste og så vaske pusen og så gre det ut mens pelsen er våt.. ta litt og litt.. altså gre, vaske, gre, vaske til det er helt borte. fordi at stearinen blir nok borte om du børster den ut med en tynn kam og hvis du i tillegg vasker og børster mens det er vått vil det nok  løsne.

Faustino

• Gjest
« Svar #2 på: 10 November 2006, 01:21:35 »
Du kan jo ikke legge katten i fryseren akkurat  :fnis[1]:

Men hva med å pakke isbiter inn i et hånkle å holde over pelsen?
Vet rett og slett ikke jeg.
Var det mye?

tvb_86

• Gjest
« Svar #3 på: 10 November 2006, 01:24:23 »
hehe. nei og det funker jo på duker.. prøv med en sprettekniv (sømspretter) som f.eks mor eller noen andre har. da får du tatt helt fra innersiden av pelsen og ut. det er rett og slett bare å få tatt bit for bit. har gjort dette på pus selv og lett var det ikke men å ta forsiktig med sømspretter og så børste børste.. bruke llaaaang tid. da går det ut etterhvert. men pass på huden!

Elias

• Gjest
« Svar #4 på: 10 November 2006, 01:30:21 »
takk for alle svarene... huff, ja det var ganske mye... et par kubbelys ...ooops.. jeg får stå opp tidlig i morgen og handle børste og sånn liten kniv tror jeg - har ikke lyst til å barbere hele katten heller. Heldigvis er det ikke stearin inntil huden, bare i pelsen, hun er langhåret så det var dekkpelsen som det gikk utover. Lærer vel noe av dette tenker jeg...

tvb_86

• Gjest
« Svar #5 på: 10 November 2006, 01:33:22 »
uff da. så mye ja? har hun brent seg på de da? eller gikk det bra? måtte være fryktelig vondt hvertfall.  det er lurt å gjøre det. en børste med tynne tinner på så du får med alt og sånn sømspretter.. den er kjempefin ,hvis man er forsiktig. å barbere hele katta er nok ikke det beste tipset :humre: hvis hun er lang håret så får du hvertfall ut det som er i dekkpelsen, jeg har huskatt som har korthår og det var ikke lett.
lykke til :)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #6 på: 10 November 2006, 15:42:05 »
Gud! :icon_eek: Gikk det bra med katten da?

-Hvis du skyller pelsen under varmevann mens du grer, du får noen til å holde katten mens du tar det av pelsen som er stearin på. Hun var langhåret og da kan du ta ganske varmt vann, hvis du bare holder henne på siden på en måte og drar pelsen ut mot springen, slik at vannet ikke treffer huden...Stearin har et smeltepunkt på ca. 55 grader Celsius.

-Eller at du skyller med iskaldt vann på, så kanskje du kan "skrelle" stearinen av.

-Gni godt inn med olje (raps, soya), og gre det forsiktig ut.

-Legge isbiter i et lite stykke papir for så å holde det sammen med pelsen (stearinflekken).

-Oppvarmet eddik kan også hjelpe.

Håper dette var til hjelp for deg.  :x-fingre[1]:

Utlogget Imp

• Dyrevenn Deluxe
  • Forumslave katt
  • Takket: 80
  • Kjønn: Kvinne
  • Lykken er å begrave nesa i en myk pusemage
    • Vis profil
    • Impens Hule
« Svar #7 på: 10 November 2006, 21:10:19 »
Hvordan går det med katten?

Den vil vel uansett prøve å vaske det av, og holder den på lenge nok, får den det sikkert til....kan da ikke være bra å få stearin i seg. Hvis det er der enda, syns jeg du skal klippe/barbere vekk så mye du kan..