Skrevet av Emne: Apatisk etter vaksine  (Lest 7719 ganger)

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
Apatisk etter vaksine
« på: 03 November 2006, 16:47:03 »
I går kveld var det tid for ny runde med vaksinering av kattene her i huset. Vi kom oss omsider i vei utpå kveldinga etter Tuva hadde bestemt seg for at vaksine skulle hun ikke ha. Jeg har tidligere lest om at noen katter kan får bivikninger av vaksinen, men har aldri opplevd et på noen av kattene her i huset.

I mårrest da jeg våknet kom Gråtass hoppende opp i senga som vanlig, men han var ikke kosete for fem flate øre, og det er skikkelig merkelig, Han la seg ved siden av meg og ble liggende i samme posisjon (litt stivt) til lenge etter jeg sto opp. Gråtass som er kosekonge nr en var helt fjern. Jeg hentet han ut i fra soverommet og serverte han litt mat, men dette var han ikke interessert i. 

Da vi kom hjem fra jobb nå i ettermiddag ligger Gråtass helt apatisk i godstolen til far. Jeg ser med en gang at han ikke er seg selv (han pleier å komme i mot oss og brumme på høygir). Jeg går bort og stryker han, men han enser meg nesten ikke. Jeg forsøker å løfte han opp, men det får jeg ikke lov til. Han mjauer nesten som om han "knitrer", jeg får ikke prøve å løfte han. Han er jo den mest bedagelige katten i huset og vi får løfte han når og hvordan vi vil så dette setter en støkk i meg. Jeg forøker å ringe veterinør for å høre om eventuelle bivirkninger og hvor lenge de eventuelt varer. Der har de selvfølgelig stengt og jeg blir pr tlfsvarer henvist til en annen dyreklinikk.

Før jeg ringer videre så tar jeg kontakt med Marit (fra dyrenett) og HeidiK. Via Heidi prater jeg også med Veena og  de forteller meg litt om sine erfaringer og ber meg ta kontakt med veterinærvakta for å høre hva de sier. De er så utrolig gode å ha, fortvilet som jeg er så er det godt å kunne henvende seg til noen som gir meg rask tilbakemelding. (Heidi var heldigvis pålogget  :wink[1]: ) Veena har selv akkurat fått en dårlig erfaring med akkurat denne vaksinen, håper Gråtass kommer seg raskere enn hennes kjære pus, stakkar.

Jeg ringte dermed nr jeg fikk og pratet der med en mann der som fortalte meg at dette ikke var normal reaksjon, men at det kunne skje. Han bad meg deretter se det ann til i morgen og eventuelt ta kontakt om Gråtass ikke ser ut til å bli bedre.

Han har så vidt jeg vet ikke spist siden i går kveld, hvordan det er med vann vet jeg ikke. Tror ikke han kan ha drukket noe særlig. Bør jeg gi ha litt vann om han ikke ser ut til å drikke noe selv i løpet av kvelden?

Huff, kall meg gjerne hysterisk, men å se katten slik er forferdelig og jeg tenker det verste. At jeg ikke får løfte han en gang er veldig sjokkerende, og sa må katten ha det veldig vondt akkurat nå....  :skjelveleppe:

Dere kan banne på at neste gang skal kattene vaksineres med Purevax!!!  (Pia og Tuva er forresten frisk og rask)

Heidi K

• Gjest
SV: Apatisk etter vaksine
« Svar #1 på: 03 November 2006, 16:52:37 »
Bare hyggelig å kunne hjelpe litt  :bigarmhug:

Håper Gråtass kommer seg raskt igjen. Syns det er mange i det siste som har blitt dårlige av Felovax'en :icon_sad:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 257
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #2 på: 03 November 2006, 16:53:08 »
HUff, hvilken vaksine er dette da? Skal å vaksinere mine om 14 dager,men vil ikke at de skalbli dårlig av det :(

Håper han blir bedre snart, dette var ikke bra..

:icon_sad:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #3 på: 03 November 2006, 16:54:52 »
HUff, hvilken vaksine er dette da? Skal å vaksinere mine om 14 dager,men vil ikke at de skalbli dårlig av det :(

Håper han blir bedre snart, dette var ikke bra..

:icon_sad:

Fel O vax. Du kan jo spørre om de har begynt med PuraVax, etter det jeg har lest her så skal den være bedre når det gjelder eventuelle bivirkninger.

Faustino

• Gjest
« Svar #4 på: 03 November 2006, 16:55:11 »
Håper det ordnet seg,det skal du nok se at det gjør.  :icon_sad:

En mager trøst er at vi er mange som har opplevd noe vaksine snusk i det siste.

Men jeg syns det er merkelig,at så mange opplever et eller annet med samme vaksinen på så kort tid.

Linda

• Gjest
« Svar #5 på: 03 November 2006, 17:04:00 »
Skjønner ikke hvorfor enkelte veterinærer fortsatt bruker Fel O vax jeg, synes det høres ut som det er mye bivirkninger med den + at den gir mye dårligere beskyttelse enn de nye, levende vaksinene :(

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #6 på: 03 November 2006, 17:15:42 »
Kanskje det er et restlager de prøver å bli kvitt? :hmmmm:
Ellers så har jeg det inntrykket at de større veterinærkontorene ofte har de nyere typene, mens de mindre har den gamle.

Faustino

• Gjest
« Svar #7 på: 03 November 2006, 17:23:14 »
Dyrlegen vi bruker nå er temmelig nyutdannet,og overalt hun har jobbet før i praksis,samt hennes dyrlegemann,så er det en gamle vaksinen dem har brukt ihvertfall.
Men hun har lovet meg å bestille inn Nobivac vaksinen,levende uten klamydia til småtrollene mine som skal vaksinere om 2 uker.

Tidligere har ingen her blitt sånn slått ut.
Fryktelig ekkelt er det,og en står der så på sidenlinjen,så hjelpeløs når sånn som dette skjer.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #8 på: 03 November 2006, 17:24:38 »
Jeg skulle egentli å få vaksine på mandagen til Isis, men da var de fri for vaksine,så de måtte bestille ny.. Så måtte komme tilbake om 14 dager- så da får vi se om de eventuell har begynt på ny type vaksine der da..Men sikkert den gamle, er en liten dyreklinikk i en ganske liten by....

Håper de har fått den nye typen, skal spørre når jeg ringer å bestiller ny time...

Faustino

• Gjest
« Svar #9 på: 03 November 2006, 17:26:46 »
Nobivac kan dem bestille ned i 5 pk. ihvertfall.
Det er bare å spørre  :)

Ellers sa dyrlegen min at generellt så gjør det ikke noe å vente litt over tiden å vaksinere enn å gjøre det før det feks er gått over 1 siden siste vaksine.
Spurte henne i forbindelse med hunden,da det liksom aldri passet å få vaksinert hunden her.

Så han fikk vaksine 2-3 uker etter det han skulle.

Utlogget FreakyGhost

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 71
  • leve ennå=)
    • Vis profil
« Svar #10 på: 03 November 2006, 17:34:19 »
birmapusen min fikk og bivirkninger stakars :icon_sad: men dyrlegen tok fram en ny sprøyte så skulle roe ned bivirkningen og det gjorde det etter en time :icon_mrgreen: men aldri mer fel o vax :icon_mad: så på mandag blir det 2 levende vaksine :icon_smile:

Utlogget FreakyGhost

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 71
  • leve ennå=)
    • Vis profil
« Svar #11 på: 03 November 2006, 17:37:17 »
Huff, kall meg gjerne hysterisk, men å se katten slik er forferdelig og jeg tenker det verste. At jeg ikke får løfte han en gang er veldig sjokkerende, og sa må katten ha det veldig vondt akkurat nå....  :skjelveleppe:
for å være ærlig så hyl grein jeg når jeg tok katten med til dyrlegen :icon_idea: så det er lov å være litt hysterisk :icon_smile:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #12 på: 03 November 2006, 17:42:44 »
Huff, nå er det nesten så jeg ikke vil vaksinere dem om de ikke har den nye typen.... Vil ikke at pus skal bli dårlig...

Dere nevner 2 nye typer vaksine?
PuraVax
og
Nobivac
?

Har dere erfaringer med disse 2, og er disse vaksinene for både kattepest,katteinfluensa og clamydia?

Faustino

• Gjest
« Svar #13 på: 03 November 2006, 17:44:14 »
Kan vel velge om en vil ha med eller uten klamydia.
Men dyrleger bestiller noe utstyr titt og ofte,er bare å ta en tlf ned til dem å spørre.

Ragstars

• Gjest
« Svar #14 på: 03 November 2006, 17:47:28 »
Ja, detter er såkalte "levende" vaksiner, hvor man sprøyter levende virus i katten som skal ta knekken på sykdommene om de skulle komme.
Disse vaksinene kan man få blandet til , slik at man får den beskyttelsen man vil ha.
Noen vil ha med clamydiavaksine, andre uten...

Jeg har erfaring med Purevax, og er strålende fornøyd med den.

Har også fått bekreftet svart på hvitt at det finnes en FIP vaksine.
den heter Primucell FIP, og det er den huskatten min har fått, da hun var så syk som liten.

Faustino

• Gjest
« Svar #15 på: 03 November 2006, 17:49:46 »
Det er også en som heter Fevaxyn Pentofel : Det er en kombinasjonsvaksine som 
innholder beskyttelse mot kattepest, kattesnue, klamydia og FeLV. 

Ragstars

• Gjest
« Svar #16 på: 03 November 2006, 17:50:39 »
Den har jeg også hatt, men er denne også levende?

Linda

• Gjest
« Svar #17 på: 03 November 2006, 17:52:39 »
Jeg har erfaring med Purevax, og er strålende fornøyd med den.

Jeg og :icon_smile:

Har også fått bekreftet svart på hvitt at det finnes en FIP vaksine. den heter Primucell FIP, og det er den huskatten min har fått, da hun var så syk som liten.

Denne fikk kattene mine før, men den skal visstnok ikke være særlig effektiv (om den nå virker i det hele tatt) så den har jeg sluttet med. Vet ikke om veterinæren min har denne lengre heller, det var visst mye snakk om at det var ren svindel ettersom denne "vaksinen" maksimalt ga 75% beskyttelse, men sannsynligvis ingen beskyttelse i det hele tatt. Så det finnes i hvertfall ingen fullgod vaksine mot FIP.

Faustino

• Gjest
« Svar #18 på: 03 November 2006, 17:55:31 »
Den har jeg også hatt, men er denne også levende?

Den er svekket,kommer det fra min kilde.

Ragstars

• Gjest
« Svar #19 på: 03 November 2006, 17:58:59 »
Denne fikk kattene mine før, men den skal visstnok ikke være særlig effektiv (om den nå virker i det hele tatt) så den har jeg sluttet med. Vet ikke om veterinæren min har denne lengre heller, det var visst mye snakk om at det var ren svindel ettersom denne "vaksinen" maksimalt ga 75% beskyttelse, men sannsynligvis ingen beskyttelse i det hele tatt. Så det finnes i hvertfall ingen fullgod vaksine mot FIP.
Det var ikke det den dyrlegen som snakket så varmt om denne vaksinen sa...
Tror han har spesialisert seg på dette området også, og er en meget dyktig veterinær...

http://www.hafrsfjord-smaadyrklinikk.no/
« Siste redigering: 03 November 2006, 18:04:43 av (N) Ragstar's »