Skrevet av Emne: Husdyrforbud  (Lest 3108 ganger)

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 301
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Husdyrforbud
« på: 02 November 2006, 09:32:22 »
Trenger litt hjelp her!
Jeg og Buster har begynt å se oss om etter leilighet, siden lottogevinsten som skulle sikre oss stor enebolig med hage lar vente på seg.   :icon_idea:

Men så dukker det opp en del spørsmål i forbindelse med husdyrhold, siden det mange steder ikke er "lov" med dyr. Spesielt i borettslag, hvor det sitter kattehatere i styret og lager egne regler.
Jeg mener det nå er kommet regler som sier at ingen kan forby katter så lenge de er inne... Husker jeg helt feil nå? Mulig det var på et annet forum dette ble diskutert, men jeg håper noen her inne også vet noe...

Jeg trenger altså linker til steder hvor dette står svart på hvitt, så jeg har noe å slå i bordet med om jeg skulle finne meg ei leilighet med "katteforbud". Kan noen hjelpe?

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Heidi K

• Gjest
SV: Husdyrforbud
« Svar #2 på: 02 November 2006, 11:10:28 »
I borettslag kan de ikke nekte deg nei. Noen borettslag har slik at du f.eks kan spørre de i oppgangen, men hos oss hadde 3 av 8 katter, og alle elsket det når Frost var med meg i gangen  :fnis[1]:  Men langt fra alle som er sånn.

Men det kan hende at Bustergutten kan kreves å være innepus - det vet jeg faktisk ikke. Vi har ikke hatt problemer fordi våre har vært inne, men jeg vet ikke.

Men linkene til Marit er knallfine  :icon_smile:  Men de gjelder da i borettslag ikke hos private hvis man skulle måtte leie.

Utlogget Jane1982

• Koseklumpen
  • Takket: 14
  • Laban
    • Vis profil
    • Hjemmesiden min
« Svar #3 på: 02 November 2006, 11:40:22 »
men det å kreve en katt til å bli innekatt...går ikke det da mot dyreplageri? og styret vil da få det på seg tilbake??? men uansett, slik som loven er i dag kan vel ingen nekte noen husdyr i uansett bo forhold. Det er vel bare boretslag som ikke helt er klar over de nye lovene eller tar saken i egene hender og lager nye lover...... :hmmmm:
Mvh Jane

Jeg vet ikke hva jeg vil ha, men jeg vil ha det nå

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Skravlepus 3
  • Takket: 135
  • RIP Miley, Frøya,Diesel, Carmen, Snoopy og Rampus!! <3
    • Vis profil
    • No McKenzies Sacred Birman oppdrett
« Svar #4 på: 02 November 2006, 11:51:30 »
dessverre bor det endel sære folk i borettslag som ikke tåler at det går katter ute!!!  :icon_mad:syntes det er veldig leit, men det er opp til hver enkelt borettslag om hva de er blitt enige om.....som ei venninne av meg, der har de lov å ha kattene ute som de vil, mens andre stedet behøver det ikke være lov!!! så det er leit!!!
NO*McKenzies- lite oppdrett av Hellig Birma.
Vi fikk vårt første kull 1.mai.2014!!
Hjemmesiden vår: www.bricksite.com/mckenzie/velkommen

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #5 på: 02 November 2006, 11:54:32 »
Takk for linkene Marit, der fant jeg mye nyttig!  :icon_smile:

Hvis jeg kjøper leilighet kommer Buster til å bli innekatt uansett. Havner jeg i 2-3 etasje i ei stor blokk med masse folk, unger og biler, så tør jeg ikke slippe han ut. Buster kommer sikkert til å se på det som dyreplageri, men det får så være. Kommer til å sikre verandaen med netting, sette ut huset hans og et kanskje et klatrestativ på sommern, og så får det bli hans lille "frisone". Regner med at det blir et rabalder uten like, for Buster er jo selve definisjonen på en utekatt, men jeg håper han roer seg etter hvert.

Og hvis det blir leilighet blir det på ingen måte permanent, kommer til å bruke hvert ledige minutt på å se etter det vi egentlig vil ha. En liten enebolig eller rekkehus med egen hageflekk hvor vi kan bygge kattegård. Om jeg så skal jobbe meg halvt ihjel og spise suppe til middag hver dag, så skal Buster og jeg ha hage igjen en vakker dag...  :icon_frown:
« Siste redigering: 02 November 2006, 13:33:00 av Busta »

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #6 på: 02 November 2006, 12:34:31 »
Du kan jo ta med Buster ut i bånd kanskje? Vi har kjøpt flexibånd til Nasse, så da kan han løpe litt mer fritt rundt.. Men for en utekatt vil nok ikke dette akkurat bli sett på som toppers..  :wink[1]:

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #7 på: 02 November 2006, 12:50:34 »
Du kan jo ta med Buster ut i bånd kanskje? Vi har kjøpt flexibånd til Nasse, så da kan han løpe litt mer fritt rundt.. Men for en utekatt vil nok ikke dette akkurat bli sett på som toppers..  :wink[1]:

Det er jo en mulighet. Vi lufta Buster i sele da han var liten, samt da han gikk på medisin for de øye-greiene, så han er vant til det. Men spørs om ikke det ville gjort ting verre, og gitt han smaken på det livet han savnet...

(Når jeg tenker meg om er en saftig lottogevinst eneste fornuftige løsninga her  :hmmmm:)

Ragstars

• Gjest
« Svar #8 på: 02 November 2006, 12:51:53 »
Her er en linke til!
http://home.no.net/huskatt/borettslag2.htm#Kjæledyr%20i%20leilighet%20og%20hybel

(Sikkert mye av det samme som står der)

Jeg bor i borettslag, og hos oss er det mange som har katter.
Jeg har slått i bordet flere enn en gang når såkalte "kattehatere" har prøvd å stilt meg til veggs med det at det ikke er lov å ha katter her i følge "gammel" lov...

De aller fleste er hyggelige mennesker, som synes det er koselig med katter, og at bra de hjelper med å holde mus og rotter borte fra borettslagene.
Har erfart at de klagene som har komt opp til styret her, er katter som hyler om nettene, og som sprayer på trappene til folk, eller det at noen har så mange utekatter at det samler seg en hel flokk utenfor dørene til folk.

...Og Buster er jo ikke ute om nettene, og han er kastrert, og ikke " kreler" han heller, så dere stiller nok sterkt :icon_smile:
« Siste redigering: 02 November 2006, 17:13:56 av (N) Ragstar's »

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #9 på: 02 November 2006, 17:13:10 »
(Når jeg tenker meg om er en saftig lottogevinst eneste fornuftige løsninga her  :hmmmm:)
Den lottogevinster Busta, den er MIN!  :hahahahi:

Utlogget lineo

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 54
    • Vis profil
    • våre puser
« Svar #10 på: 02 November 2006, 17:30:23 »
Vi hadde en skikkelig feide der vi bodde før :skjelveleppe: Det var i borettslag og vi hadde helt forferdelige naboer som ikke tålte katter.(vi hadde to katter da) De var inne, men kom seg ut noen ganger.Vi hadde skaffet oss en legeattest på katteholdet og det var i orden for formann og styre. men altså de naboene var så ekstreme,sendte klager hele tiden,forlangte feller satt opp.Vi gikk til advokat og truet hele styret med advokat også,naboene gikk til advokat også...hehe laang kamp fulgte,vi vant men da orket jeg rett og slett ikke bo der mer.
Nå bor vi i et borettslag der katter og hunder er tillatt og det er skjønt!!!!!!
Så hvis jeg skulle gjort alt om igjen ville jeg ha sett meg ut steder der dyr er tillatt.For selvom styret kan si ja kan man være veldig uheldig med naboer som er allergikere etc.og om det er oppganger man deler står man desverre fortsatt ganske svakt.

Utlogget Celebrian`s

• Fin pus
  • Takket: 7
  • Klem fra Celebrian`s pusene
    • Vis profil
    • http://www.mainecoonforum.com/celebrians/
« Svar #11 på: 03 November 2006, 01:51:00 »
Hvis jeg kunne velge ville jeg prøve og finne et sted hvor det er tillatt med husdyr, det er kjekt å være venner med naboene sine også. Slitsomt om man skal gå på tå hev hele tiden. Hit jeg har flyttet var det lov med husdyr i borettslag, men de har nå endret litt etter at jeg fllyttet inn (ikke pga meg :icon_lol:) og i reglene står det at det er kun lov med et husdyr pr hustand om det er mus eller fugl spiller ingen rolle. Men poenget er uansett at hva jeg har inne i min egen leilighet er det jeg som bestemmer. Og om noen klager og ønsker dine dyr ut skal dyra være til langvarig og alvorlig sjenanse for dine naboer, og det må dokumenteres. Det holder ikke å si at katten mjauer for det ligger i dens natur :fnis[1]: ... Man har også rett til å holde husdyr hos private utleiere, men det spørs da hvor lenge man får lov å bo der hehe. Det er riktig at borettslag tar seg til rette å lager sine egne regler, de har aldri prøvet seg her da jeg har mer enn en katt, men både de er klar over og jeg er klar over at de ikke kan nekte meg. :icon_smile:

De kan heller ikke nekte deg å ha katten din fritt ute (om man ønsker det er en annen ting) men iallfall da kan man påberope seg at det er f.eks dyreplageri og stenge den inne. :icon_rolleyes:

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #12 på: 03 November 2006, 04:57:28 »
altså, eg har ikkje peiling om boligmarknaden i det heile tatt, så kanskje er eg litt naiv, da.
men om eg nokon gong skal faktisk kjøpe meg bolig ( så drømmer eg no, da), så skal eg ha hus.
sammafaen kor lite huset er, men ikkje leilighet. det blir så mykje styr om alle naboene skal liksom ha eit ord med alt eg gjer eller ikkje gjer.
eg veit heller ikkje kor lurt det er, men instinktet mitt hadde sagt at eg sparer så lenge og leiter så lenge som det trengs for å få hus. veit at det å vera leigeboer ikkje lønner seg eigentleg  fordi ein kunne jo betalt rente og avdrag for å eige kåken ein bur i istedenfor å betale husleige.

så, eit litt forvirra og alkoholisert innlegg her, som eigentleg ikkje skal sei noko meir enn stå på og prøv å finne noko som du og katten og typen og mus (om du har) syns passer bra.  eg har spandert nesten 4 månader på å finne kåk der pusabeistet kan gå inn og ut (altså 1.etasje), der det er lov med katter, der katten ikkje blir påkjørt med ein gong den stikker snuten ut katteluko, og som eg har råd til. det har funket, har DEN fine kåken no. både for katten og meg. riktignok berre som leigeboer. men du treng ikkje å kjøpe det fyrste og beste. det var det eg skulle sei.

og no tek eg natta og kurerer gin-tonic-rusen min.

heike

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
SV: Husdyrforbud (og kattegård)
« Svar #13 på: 03 November 2006, 10:27:30 »
Nå maser jeg veldig her, men noen som vet om det finnes regler for hva man kan sette opp på egen veranda?

Kan jeg f.eks. snekre sammen en liten kattegård, eller har naboene noe å si der også? Mange har jo en hel skog av blomster på verandaen, så det burde vel ikke ha noe å si om det er litt netting og trerammer inni skogen...?  :whistling:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #14 på: 03 November 2006, 12:05:20 »
ifølge min mormor, som bor i blokk, er terassen(altanen) din egen eiendom, og du kan gjøre som du vil med den.
Men er det ikke no som heter nabovarsel om man skal bygge ekstra da?  :hmmmm:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #15 på: 03 November 2006, 12:24:32 »
Tror man må søke, var sånn tidligere iallefall, ustikten skal ikke sjenere naboer.
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #16 på: 03 November 2006, 16:01:08 »
Nabovarsel gjelder vel kun for bygg over en viss størrelse og at det er permanent, tror jeg. Men mange borettslag har vel regler for hvordan verandaer skal se ut, pga helhetsinntrykket. Men jeg vet om folk som har lagt nett over hele verandaen (i borettslag) pga de er allergiske for veps.. Så om man lager til en liten og ikke alt for iøyenfallende kattegård på verandaen burde nok i de fleste tilfeller gå greit. Men man vet aldri, kranglete folk finnes overalt... :icon_neutral:

Heidi K

• Gjest
« Svar #17 på: 03 November 2006, 16:06:16 »
Men man vet aldri, kranglete folk finnes overalt... :icon_neutral:

Og mange av disse bedreviterene bor utrolig nok i borettslag  :icon_neutral:

Vært borti noen som går han Narvestad en høy gang, som tror de eier hele oppgangen  :icon_neutral:

Ragstars

• Gjest
« Svar #18 på: 03 November 2006, 17:28:18 »
Jeg hadde store planer om å bygge netting over vår 12m2 store altan.
Hadde tenkt å bygge opp stolper med samme materiale og farge som resten av altenen og kle dette med fin netting opp til halvtaket vi har over altanen.
Sendte inn søknad til styret om å få lov, siden dette går på bekostning av fasadeendringsregelen, og fikk blankt avslag. jeg begrunnet det tilogmed og skrev at det var fordi ikke kattene skulle komme seg over til naboen og ebt. "plage" dem (selv om de nye naboene faktisk liker katter :icon_mrgreen:)
Så jeg har desverre måttet legge de planene på is. Santi og destiny hopper aldri opp på rekkverket, de er mer bedagelig anlagte :fnis[1]:, men Lucky derimot, kan ikke komme langt nok ut på kanten. Hun har også falt ned flere ganger.
(Det er ikke så veldig høyt, men høyt nok at hun kan slå seg når hun faller ned)

Jeg har kanskje lært en ting...at det oftere er enklere å be om tilgivelse enn tillatelse, og at jeg kanskje bare burde ha satt det opp uten å spørre først :whistling:
Men det er jeg (desverre) for ærlig til...

Var også en svær diskusjon her da noen av beboerne i borettslaget her ville sette opp ei varmepumpe :fnis[1]:

Har også hørt om beboere i blokk som tilogmed ikke får sette opp sine egne blomsterkasser utenpå verandaen, fordi det ikke blir likt resten...
synes dette er forferdelig firkanta jeg :icon_idea:

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #19 på: 03 November 2006, 17:47:49 »
Firkanta ja! :icon_neutral:

Jeg vet om en familie som bodde i en liten terasseblokk med 6 leiligheter. Denne familien hadde to innekatter, men katter var forbudt i borettslaget. Ingen i blokka brydde seg om kattene, men en kranglefant i naboblokka(!) så kattene i vinduet til denne familien, og laget et rent hel***e for å få bort kattene. Enden på visa var at familien måtte omplassere kattene. (de flyttet kort tid etterpå, og hentet tilbake kattene) Dette er mange år siden, men det finnes virkelig mange vrange og kranglete mennesker rundt om altså. :icon_neutral: