Skrevet av Emne: Trenger noen tips ang bading/vasking  (Lest 968 ganger)

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
  • Takket: 329
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Trenger noen tips ang bading/vasking
« på: 01 November 2006, 15:38:39 »
Når Brutus var liten så elsket han å bli vasket i vasken (brukte bare rent vann jeg da).....men nå er det noen mnd siden jeg gjorde det, og jeg merker at pelsen hans er full av støv og sånn etter sommer/høst....så jeg tenke å få vasket han litt grundig i løpet av kvelden.

Men jeg ble plutselig så usikker jeg, på hvordan jeg skal gjøre dette. Nå er han jo blitt for stor for vasken, så nå må vi nok inn i dusjen med han.
Men hvordan skal jeg gå frem for at han ikke skal bli nervøs for dette, og hva gjør jeg hvis han begynner å stritte i mot midt i vasken..(tenkte å bruke en katte shampoo denne gangen, men noe antistatiske greier i...;)

Skal jeg bare holde han fast og hvordan er det beste grepet hvis han nekter...er jo viktig å få ut all såpe av pelsen, og det betyr jo at jeg må ha han der en stund hihi.....

Og jeg har alltid latt pelsen luft tørke etter en vask....(tror ikke han liker den der føneren min noe særlig se..) er det noe spesielt jeg bør gjøre med pelsen da??

Han har jo sååå utrolig mye pels, og selvom jeg børster den hver dag, så finner jeg små floker under "armene" hans hihi forbena....har måtte klippe bort 2 små, men som regel får jeg børstet de ut....

Det er bare å komme med tips, forslag, erfaringer altså....på forhånd thanks.... :bigarmhug: :bigarmhug:

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
SV: Trenger noen tips ang bading/vasking
« Svar #1 på: 01 November 2006, 16:22:06 »
Sitat
Skal jeg bare holde han fast og hvordan er det beste grepet hvis han nekter...er jo viktig å få ut all såpe av pelsen, og det betyr jo at jeg må ha han der en stund hihi.....
Det beste er et fast grep over nakken, og har du først startet prosessen er det viktig at du fullfører, ikke la han vinne. Plassér ham på et varmt badegolv eller et annet varmt rom, ikke la han få gå ut før han er skikkelig tørr.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #2 på: 01 November 2006, 18:11:06 »
Sitat
Det beste er et fast grep over nakken, og har du først startet prosessen er det viktig at du fullfører, ikke la han vinne. Plassér ham på et varmt badegolv eller et annet varmt rom, ikke la han få gå ut før han er skikkelig tørr.

Den er grei...da skal jeg snart prøve meg hihi....(kanskje det kommer et par bilder av en våt Brutus i løpet av kvelden hihi)  :bigarmhug:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #3 på: 01 November 2006, 18:31:26 »
Har du mulighet, så sett deg inni dusjen på en krakk eller lignende, og ha han på fanget. Katten føler seg tryggere da. Har du dusj med dører så kan du lukke de. Jeg har hatt på sele på Ozzy, for han er for sterk for meg, jeg greier ikke å holde han på egen hånd. Da huker jeg bare en finger under selen, og han er fast. Jeg har dusjkabinett, så jeg har igjen dørene også, så ikke hele stua blir full i såpe og vann ...  :morsomt: Snakke rolig til katten, og rose litt er jo også viktig. Setter du han inn i dusjen alene, så sørg for at han har et underlag som han står på, ei matte eller en handduk, så han ikke sklir.  :x-fingre[1]: Lykke til! Post et "våt birma" bilde til oss da!  :icon_wink:

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #4 på: 01 November 2006, 18:54:33 »
Har postet et par våte Brutus bilder på "rasekatt albumet" husket plutselig ikke helt hva det het der jeg la de jeg nå...hihi... :icon_idea:

Men de ligger iallefall på " ikke en helt fornøyd nyvasket Brutus"  :rødmeja:

Utlogget Katrine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #5 på: 01 November 2006, 19:04:06 »
Og det gikk mye bedre enn forventet...han strittet litt i mot til åp begynne med, men så sto han helt rolig til jeg var ferdig  :jippi[1]:

Men det var ikke helt lett og holde han med en hånd og prøve å spyle samtidig som man skal ruske litt i pelsen med den andre hihi..men det gikk jo på et vis, tok ikke så mye shampoo, så det gikk bra å skylle det ut....;)

Nå sitter han i en krok her og vasker seg for harde livet stakkar.....fikk tørket han endel med håndkle da, men ikke så mye som jeg ville.... :icon_idea: