Skrevet av Emne: Flytur eller kattepass?  (Lest 4279 ganger)

Utlogget Kattekvinnen

• Koseklumpen
  • Takket: 4
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Flytur eller kattepass?
« på: 30 Oktober 2006, 10:59:40 »
Jeg har et lite dillemma  :icon_idea:
Jeg og sambo har bestemt oss for å feire jul hos familie i Bergen. Vi bor rett utenfor Oslo.
Da er spm, hva gjør vi så med kattene? Mener ikke med dette at vi har tenkt å kvitte oss med de, absolutt ikke! Ikke tenk tanken en gang  :o
Spørsmålet er hva kattene vil synes om å være med? Blir altså en 50min flytur, og 1 ukes tid i et fremmed hus med oss som de kjenner, men også endel fremmede mennesker.
Alternativet er å være igjen hjemme. men fordi det er jul vil jo ikke folk ha mulighet til å bo hos oss. Altså blir det kun times besøk av gangen, av forskjellige familie og venner! (søs pleier bo hos oss og passe på, men hun skal feire romjul i syden  :klø seg:)

Hvordan organisere dette?
Og spesielt: Hva er best for kattene?
What to do?

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
SV: Flytur eller kattepass?
« Svar #1 på: 30 Oktober 2006, 11:01:11 »
For bare en uke ville eg nok holdt dem hjemme der de er kjent, også la folk komme innom daglig! :)
Men vet jo dette er vanskelig iogmed at det er jul og greier!

Edit: Synd eg ikke bor nærmere, så kunne eg passet på dem for deg eg!
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Heidi K

• Gjest
« Svar #2 på: 30 Oktober 2006, 11:34:40 »
Du må jo se ann dine egne katter ang hva de ville takle best  :icon_wink:

Jeg har hatt med mine katter på flytur og Frost f.eks bare sover og bryr seg mindre (2 timer i fly). Både til jul og sommerferier og alt. + bilkjøring.

Men Frost mistrives uten meg også, så da er hun med  :fnis[1]:

Utlogget Zita

• Mamma
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 109
    • Vis profil
« Svar #3 på: 30 Oktober 2006, 11:50:52 »
Hadde tatt de med meg,jeg!!
Men som Heidi K sier,du må se an kattene dine litt og.

Utlogget Kattekvinnen

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #4 på: 30 Oktober 2006, 12:47:24 »
Vil jo helst ta de med  :love:

Når det gjelder fly og sånn, noen som vet hvordan SAS praktiserer da?
Har et stort kattebur, som i følge butikkmannen var tilatt i fly.
Koster det noe ekstra?
Hvor er katten under flygingen?

Takker for alle svar :)

Heidi K

• Gjest
« Svar #5 på: 30 Oktober 2006, 12:56:43 »
Du kan ha Atlas 10 inne i kabinen. Større bur enn det og de må i cargo.(og jeg tror ikke du får lov å ha 2 katter i det lille 10 buret)

Så da må du ha de i et stort nok bur i cargo. Når dere skal med samme flyet koster vel cargo ca 200 kr tenker jeg. Du må bestille flybilett til kattene samtidig, for de må sjekke om det er plass på det flyet.

Kan være lurt å ringe dem først/samtidig med bestilling  :icon_wink:

Linda

• Gjest
« Svar #6 på: 30 Oktober 2006, 12:59:53 »
Kattene fraktes i oppvarmet lasterom (ikke sammen med bagasjen som mange tror), og det koster Kr. 400 (tror jeg det var?) pr. bur. Et annet alternativ er katt i kabin, men maksmålene for bur som skal i kabin er veldig små. Det er også begrensninger på hvor mange katter som tas med i kabin, og man har ikke lov å ha med mer enn et bur  pr. person.

Heidi K

• Gjest
« Svar #7 på: 30 Oktober 2006, 13:02:36 »
Kæledyr på SAS sine sider her: http://www.sasbraathens.no/WCM/templates/HelpTopic____235.aspx#424

Prisene du ser der er på salg av bur (eller når dyr fraktes alene), så dem skal du ikke se på.

Fant priser nå, gjeldene 1 strekning: I kabin 150 kr pr bur og i cargo 200 kr pr bur.

Men ring SAS du  :icon_wink:

Utlogget Vetlajento

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 15
    • Vis profil
« Svar #8 på: 30 Oktober 2006, 13:02:47 »
Halla!

Eg skal også heim til Bergen til jul! Men eg skal først reise fra Bardufoss til Gardermoen og derfra til Flesland! 2 timers venting blir det også, men ho Milli blir med! Har riktig nok 16 daga heima eg då, men trur ho hadde blitt med uansett!

Eg skal reise med SAS og fekk beskjed om at buret måtte ha mål på 40*25*23 for at du skal kunne ha dyret inne i kabinen med deg! Lette rundt etter passande bur, men fant ingen som var små nok! Endte opp med å kjøpe ein sånn Cabin Kennel Wired Top str 43*30*21, og håper at det kjem til å gå bra! Syns egentlig det er altfor lite te vetlepusen, men sånn må det visst vera! Så får eg berre kryssa fingrane for at ho faktisk får lov til å vera med i bur på den str!  :x-fingre[1]:

Utlogget Vetlajento

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #9 på: 30 Oktober 2006, 13:10:52 »

Utlogget Kattekvinnen

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #10 på: 30 Oktober 2006, 13:28:47 »
Takk for alle svar =)

Ringte SAS isted, og fikk samme info som her  :bigarmhug:
Må bare høre med de vi skal til. De har sagt det er opptil oss, men jubelen sto i akkurat i taket.   :klø seg: kan ikke skjønne det  :hjelphvaharjeggjort:

Men takk for all hjelp! :)

Heidi K

• Gjest
« Svar #11 på: 30 Oktober 2006, 13:29:22 »
Ehm...et sånt ett altså!

https://morene2.secure.flexiweb.no/productview/19391777/

Hvis det er under de målene på SAS sine sider, kan du ha det med inn i kabinen (1 katt i buret). Men det må som sagt bestilles egen billett og det kan være litt ventetid på å få sjekket det der.

Linda

• Gjest
« Svar #12 på: 30 Oktober 2006, 13:30:19 »
Ehm...et sånt ett altså!

https://morene2.secure.flexiweb.no/productview/19391777/

Det er ikke sikkert du får ha det med inn i kabinen, enkelte av kabinpersonalet er veldig strenge på at det skal være "softbag" (mykt reisebur i stoff). Sist jeg var ute og reiste fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha det, så det kan være greit å få avklart det med flyplassen før du reiser.

Utlogget Kattekvinnen

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #13 på: 30 Oktober 2006, 13:34:32 »
Jeg har ikke softbur, og det er ganske så stort sånn at begge kan være i samme bur og ha selskap, så de må nok uansett være i lasterommet.
Men det er jo ikke såå lang tur, og de er ikke så stressa av seg. Og om jeg i tillegg kjøper sånn feliway ? så blir det sikkert bra  :jippi[1]:  :jippi[1]:  :jippi[1]:
Da kan jeg ha med pusene mine på juleferie   :jippi[1]:   :jippi[1]:   :jippi[1]:   :jippi[1]:   :jippi[1]:   :jippi[1]:
yippi :D

Linda

• Gjest
« Svar #14 på: 30 Oktober 2006, 13:35:19 »
Det går helt sikkert bra :icon_smile: Jeg har flydd ganske mye med katt, og har aldri hatt noen problemer :icon_smile:
« Siste redigering: 30 Oktober 2006, 13:40:24 av Linda »

Utlogget Kattekvinnen

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #15 på: 30 Oktober 2006, 13:39:36 »
det blir kjempeherlig!
Var i Bergen lør-tirs for ikke lenge siden, og da var kattene hjemme med div. kattepassere. Engstet meg jo grønn, savnet de og!
Håper virkelig dette går i boks!  :bigarmhug:

Utlogget Kattekvinnen

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #16 på: 30 Oktober 2006, 13:43:28 »
Håper virkelig dette går i boks!  :bigarmhug:

hehe,...bokstvelig talt  :fnis[1]:

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #17 på: 30 Oktober 2006, 13:46:33 »
for ei vekes tid ville eg hatt kattane heime og organisert pass til dei. går det ikkje pga jul, så ville eg tatt dei med.
men det er meg. pusabeistet gauler som om han skulle på slakt kvar gang han kjører bil, eller når eg bærer han til dyrlegen. har ikkje prøbd å fly med han, men med bilkjøre-erfaringen trur eg at eh ville spart han for det så lenge som mogleg.
eg skal no kanskje reise bort ei veke og besøke ei vennine. skal ordne pusepasser. ikkje tale om å la pus sitte på bus så lenge.

heike

Utlogget Vetlajento

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #18 på: 30 Oktober 2006, 14:10:12 »
Hm...eg har fått klarsignal for å få ta katten med inn i kabinen! Og Cabin Kennel buret e jo mindre enn Atlas 10?!? Når eg bestillte plass, så fekk eg beskjed om at så lenge buret ikkje va softbag og passa inn under flysetet så skulle det gå bra! NÅDE den som stopper meg på flyplassen og seier noko anna!  :fnis[1]:

Får ringe flyplassen på forhånd ja!

Utlogget Pernille

• Fin pus
  • Takket: 5
  • Milo
    • Vis profil
« Svar #19 på: 30 Oktober 2006, 15:21:43 »
Jeg har også bestilt flyreise til meg og Milo i jula!  Oslo-Tromsø-Oslo. Vi blir der i 16 dager, og jeg er spent på hvordan møtet blir med de 2 kattene som bor hjemme hos foreldrene mine.. Regner med det blir litt av et spetakkel!    :hihi[1]:

Jeg hadde store problemer med å finne et bur som var lite nok til å ha i kabinen.. Fant et sånn Cabin Kennel Wire Top.. som er beregnet på å få plass under flysetet.. men både Sasbeaathens og Norwegian opererer med mål som er mindre enn dette buret. Og Atlas10 er jo altfor stort til å få plass under flysetet???

Jeg sendte en forespørsel til Sasbraathens om jeg kunne bruke dette cabin kennel buret.. men da fikk jeg bare til svar at de selger godkjente bur på flyplassen.

Jeg vil jo ha buret før jeg skal reise så Milo blir vandt med det.. og jeg må jo ha et bur å ha Milo i før jeg har kommet så langt som til flyplassen. Svaret var så knapt at jeg ble irritert og valgte Norwegian i stedet! Det er jo klin umulig å finne et like greit alternativ til disse cabin kennel burene.. et alternativ er jo disse Sherpa-bagene.. men de er jo så dyre!   :klø seg:

Nå driver jeg og har tilvenning til buret.. De første gangene fikk Milo full panikk.. prøvde å klore og grave seg ut.. Men nå legger han seg frivillig i buret.. og så tusler vi en tur rundt i leiligheta og litt ute i korridoren. Dette kommer til å gå bra tror jeg!   :jippi[1]: